Kirjoittaja Aihe: Kirjastot  (Luettu 75608 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Kirjastot
« Vastaus #210 : 19.07.2025 klo 12:55:12 »
No jopas!Todella hyvä löytö! Vaan jos saa nillittää,eikös tämä kuuluisi otsikon Ostaminen ja keräily-alle, alaotsikko Viimeaikaiset löydöt ja hankinnat-kohdalle🤓?
Meikä vaan ei osaa etsiä oikeaa otsikkoa! Sorry!
Juu itsekin olen hieman yllättynyt löydöstä.
En tiedä onko tämä saatu lahjaksi ja lahja ei ole ollut mieluinen...onko kertaakaan siis luettu...sen verran mintissä kunnossa kirja ja tokavikalta sivulta löytyi kaiken kukkuraksi irralinen Suomalaisen kirjakaupan hälytysläpyskä. Toivottavasti tää ei ole pöllitty sarjakuva!
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #211 : 15.09.2025 klo 20:57:42 »
Viime vuonna ilmestyi Nokian kaupungin (!) kustantamana tämmöinen pieni tietokirja, jossa on Piki-kirjastojen sarjakuviin perehtyneiden kirjastoammattilaisten tekstejä sarjakuvista. Mm. tämmöstä. Lainatun tekstinkohdan on siis kirjoittanut Nokian kirjastopalveluiden informaatikko Lasse Luhta. Mainittakoon siitä vielä että vuonna 2023 Nokian kirjaston sarjakuvahankintabudjetti oli 1000 euroa! Juu, siitä ei puutu nollaa eikä muutakaan numeroa.

Timo

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #212 : 21.09.2025 klo 14:51:05 »
Tuossa mukan myös analyysia siitä miksi sarjakuviin perustuvat elokuvat ovat suosittuja mutta itse sarjakuvat eivät niinkään. Minusta analyysiksi riittäisi jopa se että elokuvat elokuvia ja sarjakuvat sarjakuvia. Ei niiden suosiota voi tai kannata vertailla keskenään.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
« Vastaus #213 : 23.09.2025 klo 14:43:42 »
Tuossa mukan myös analyysia siitä miksi sarjakuviin perustuvat elokuvat ovat suosittuja mutta itse sarjakuvat eivät niinkään. Minusta analyysiksi riittäisi jopa se että elokuvat elokuvia ja sarjakuvat sarjakuvia. Ei niiden suosiota voi tai kannata vertailla keskenään.

Tämä on vähän niitä kysymyksiä, joita voi analysoida hyvinkin pitkään tai sitten vain todeta ehdottamaasi tyyliin, että näin se on. Oppaassa ei varmaan olisi ollut kovin syväluotaavalle erittelylle tilaakaan.

Timon aiemmassa viestissään esiin nostama sarjakuvahankinnoille korvamerkitty summa on tosiaan pieni. Lienevätkö siinä mukana lehtitilauksetkin? Kai sinne kirjastoon sentään vielä Akkari tulee.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #214 : 24.09.2025 klo 17:58:52 »
sarjakuvahankinnoille korvamerkitty summa on tosiaan pieni. Lienevätkö siinä mukana lehtitilauksetkin? Kai sinne kirjastoon sentään vielä Akkari tulee.
Mun lähikirjasto näkyy tänä vuonna lopettaneen Hämiksen tilaamisen. Alppareista en tiedä muuta kuin että vuos sitten ilmestynyttä albumiani ei pahemmin kirjastoihin mennyt. Samaa valitteli Jouko Nuora kun juteltiin Festareilla.

Eli, enää ei voi sarjakuvajulkaisija laskea sen varaan että kirjastoihin menisi välityspalvelun kautta edes muutama kymmeniä kappaleita. Kärjistäen sanottuna jokainen kustannettu opus pitää aivan itse myydä ja rahastaa, kun kirjakaupojen tukku- sekä kirjastomyynti on hyvin vaatimatonta.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson