Author Topic: Kirjastot  (Read 64842 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
Vs: Kirjastot
« Reply #165 on: 13.03.2014 klo 00:46:54 »
Varattua aineistoa säilytetään varattuna 8 päivän ajan. Jos siinä ajassa ei ehdi sitä noutamaan, ei sitä tod näköisesti ehdi lukemaankaan. Varatessa voi valita kirjaston, josta sen noutaa, sen voi tilata vaikka työpaikan lähistöllä olevaan kirjastoon, jos ei sitä töiden takia omasta lähikirjastosta ehdi käymään.
Maailmassa (ja ainakin itselläni) on niin paljon luettavaa että sitä umpivarattuakin voi ihan hyvin odotella useitakin viikkoja tai vaikka kuukausia.

Miinusta viikonlopun lyhyemmät aukioloajat, jotka eivät innosta ainakaan minua juoksemaan. Ota huomioon, että varauksen jälkeen on myös seurattava netistä  päivittäin milloin kohde on perillä ja siinä samassa hujauksessa menee se 8 päivää heti perään. Tai oikeastaan 5 kun miinustaa ne viikonloput.

Ei tosiaan ehdi lukea. Sekin on ongelma. Maailmassa on niin paljon luettavaa on se minunkin ongelmani, jonka takia en millään saa varattua aineistoa käteeni, joten olenkin päättänyt että en toistaiseksi varaa. Tosin kirjastolaskun vuoksi en toistaiseksi lainaa. Ja kotona jo valmiiksi olevan metri pinon takia en toistaiseksi lue kirjastossa kuin vain kerran viikossa.

Kun maailmassa on näin paljon luettavaa joka on "pakko-lukea-heti-nyt" niin onhan se nyt selvää että tuommoiset varaukset tuottavat paljon ongelmia jo aiempien lisäksi. Hienoa että pääsimme yhteisymmärrykseen yhdessä asiassa.  :laugh:

Mutta minusta tuo silti vaikeuttaa lukemista.
Kun minä haluan lukea sarjakuvan, menen kirjastoon ja katson valikoiman.
Jos siellä ei ole sopivaa, menen mielummin samantien toiseen kirjastoon kuin lähden varaamaan mitään.

Lukemisen perusidea on aina ollut se, että teoksen voi ottaa käteen ja mennä sohvalle lorvimaan. Siksi pidän Kirjasto 10:stä. Siellä on sohva ja sarjakuvia. Kaikki mitä mies tarvitsee. Olisi vain mukavempi jos näin olisi kaikissa kirjastoissa.

Itäkeskuksessa on ihan hyvä valikoima joka usein täydentää Kirjasto Kympin valikoimaa. Mutta penkit ovat epämukavia, ja valikoima vaihtuu hitaasti. Kympissä se vaihtuu liian nopeasti.

Jos saisi yhden jossa olisi tasainen tahti ja sohva, niin sen saunankin voisi jättää väliin.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

janne luokkanen

• Jäsen
« Reply #166 on: 13.03.2014 klo 07:53:40 »
Ota huomioon, että varauksen jälkeen on myös seurattava netistä  päivittäin milloin kohde on perillä...

Voit myös valita, että saapumisesta ilmoitetaan myös sähköpostitse (,tai ehkä se on jopa automaattisesti valittu puolestasi). Itse olen kerran jättänyt noutamatta varaukseni ja ei siitä mitään minulle seurannut. Mutta loppukomenttisi huomioon ottaen, niin ongelma on tapauksessasi enemmän käyttäjän kuin systeemin.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Reply #167 on: 13.03.2014 klo 11:32:09 »
Minä luen kirjani mieluiten kotona, kirjastossa ei voi heittäytyä kalsarillisilleen pötköttelemään leipää syöden. :D
Ymmärtääkseni ilmoituksen varauksen saapumisesta voi saada myös puhelimeen.

Timo

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
« Reply #168 on: 13.03.2014 klo 23:02:45 »
Minä luen kirjani mieluiten kotona, kirjastossa ei voi heittäytyä kalsarillisilleen pötköttelemään leipää syöden. :D

Mikäli sauna toteutuu, tuokin on pian mahdollista.
Edit.
Tavoitellaanko kirjastossa joidenkin baarien tapaan olohuone fiilistä?

Voit myös valita, että saapumisesta ilmoitetaan myös sähköpostitse (,tai ehkä se on jopa automaattisesti valittu puolestasi). Itse olen kerran jättänyt noutamatta varaukseni ja ei siitä mitään minulle seurannut. Mutta loppukomenttisi huomioon ottaen, niin ongelma on tapauksessasi enemmän käyttäjän kuin systeemin.

Ei seuraakaan. Mutta työllistää ihmisiä turhaan...tai siis...antaa olla. Äh. Jotenkin tulee vaan syyllinen olo jos ei muista. Siis sekin vielä menee että joutuu varaamaan uudestaan, mutta se tavaran tuominen paikkaan X turhaan, jotenkin häiritsee. :D
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Lurker

• Valvoja
« Reply #169 on: 09.08.2014 klo 16:02:58 »

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
« Reply #170 on: 10.08.2014 klo 01:08:16 »
Jos kymmenestä 6 on samalta tekijältä/samaa "konseptia", minusta pitäisi olla top 20 että saisi paremman kokonaiskuvan siitä mikä kirjastoissa on nyt "in". Mutta ei tämä mitenkään yllätyksenä tule.

Edit 1: Minua jäi myös mietityttämään miltä ajalta lista tarkalleen ottaen on? Siis minkä ajan se kattaa?

Edit 2:
Näin äkkiseltään listalta saisi käsityksen että kotimainen sarjakuva kiinnostaa kirjastossa kävijöitä. Tietenkään ei voi tietää varmasti kun ei ole sitä top 20:tä.
« Last Edit: 10.08.2014 klo 01:15:38 by Doctor Phantomizer »

Lurker

• Valvoja
« Reply #171 on: 10.08.2014 klo 09:01:53 »
Edit 1: Minua jäi myös mietityttämään miltä ajalta lista tarkalleen ottaen on? Siis minkä ajan se kattaa?

Hyvä kysymys. Topakassa twitter-viestinnässä ei näin tarkkoja tietoja ollut. Ilmeisesti "viime aikoina", kuukauden parin ajalta.

haplo

• Jäsen
« Reply #172 on: 10.08.2014 klo 09:07:22 »
Minua jäivät kiinnostamaan lainausmäärät. Kuinka suuri mahtaa olla ero ensimmäisenä olevan Fingerporin ja Delislen ja Tietäväisen töiden välillä?

T.Kokkila

• Jäsen
« Reply #173 on: 10.08.2014 klo 11:39:08 »
Pääkaupunkiseudun kirjastojen HelMet-järjestelmässä ei taida lainausmäärät näkyä. Esimerkiksi Pirkanmaan kirjastojen vastaavassa Piki-systeemissä lainausmäärät taas ovat esillä.

Pikaisesti katsottuna siellä lainausmäärät tänä vuonna:
Fingerpori 2: 318
Piitles: 223
Merkintöjä Jerusalemista: 121
Näkymättömät kädet: 116

Samantyyppinen järjestys näyttäisi olevan, mutta lainausmääriin toki vaikuttaa mm. se miten paljon kutakin kirjaa on kirjastoihin hankittu yms.

Lurker

• Valvoja
« Reply #174 on: 10.08.2014 klo 12:36:55 »
Tuo Guy Delislen Merkintöjä Jerusalemista näyttäisi olevan sellainen "hiljainen" suosikki ulkomaisista sarjakuvista.  Hyvä!

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
« Reply #175 on: 11.08.2014 klo 03:16:34 »
Tuo Guy Delislen Merkintöjä Jerusalemista näyttäisi olevan sellainen "hiljainen" suosikki ulkomaisista sarjakuvista.  Hyvä!

En ole edes aivan varma olenko nähnyt tuota edes kirjastoissa. Toisaalta, se voi olla usein lainassa. Fingerporejakin näkyy vain satunnainen otos, joten kuulostaa loogiselta.

Pikku Närhi teosta oli vielä vuoden alussakin hankala saada lainaan. Nykyään se tulee jo jokapaikassa vastaan.

Lurker

• Valvoja
« Reply #176 on: 11.08.2014 klo 21:56:33 »
Merkintöjä Jerusalemista on taas ajankohtainenkin. Toinen sarjakuvateos aiheesta kiinnostuneille on Joe Saccon Palestiina.

Valitettavankin ajankohtaisia... Tuota Palestiinaa on jo Kvaakin twitterissäkin suositeltu ja kerrottu, että kirjaa saa yhä kaupasta.

Lurker

• Valvoja
« Reply #177 on: 23.09.2014 klo 20:56:25 »
Kirjastolehti: Sarjakuvat kirjastoissa
Kirjastojen yhtenä valttina on pidetty monipuolista valikoimaa. Ihannekuvissa kirjastot panostavat laatuun eivätkä kaihda pieniäkään kustantamoja, koska ne tekevät kulttuuritekoja. Sarjakuvien kohdalla tämä ihanne ei aina toimi.

tertsi

• Guest
« Reply #178 on: 05.06.2015 klo 15:15:12 »
Kirjastossa oli lainattavana erittäin hyväkuntoinen Zoom-albumi: Iskuryhmä kaimaani (Bruno Brazil).
Miten se on mahdollista? Albumi ilmestyi 70-luvulla. Senhän olisi pitänyt olla hajalla tai poistolaarissa jo ajat sitten.

Kyl mää vaan niin kauhiast ihmettelen.  ???

tertsi

• Guest
« Reply #179 on: 05.06.2015 klo 16:03:43 »
No, nyt mä tiedän mitä sit aikanaan tapahtuu mun sarjiksille!  :)
Kirjastoon vaan!