itse olen huolestunut monessa paikkaa tehdyistä "säästö"toimenpiteistä. ikävintä on että varsinkin pienemmillä paikkakunnilla aikaisempi malli on ollut karsia nk. kulttuurisesti vähemmän arvostetusta materiaalista. Liian usein se on ollut kiertoilmaus mm. sarjakuville.
Näyttää siltä että näyttävät säästötoimenpiteet iskeneen sarjakuviin myös isommilla paikkakunnilla. Suomen viiden suurimman kaupungin joukkoon lukeutuvalla paikkakunnalla on hankittu näitä uutuusalbumeja seuraavasti:
Morvan: Sillage - 2 kappaletta
Thompson: Pellonreuna - 1 kappale
Hugault: Huuhkaja - 1 kappale
v/a: Shokki - 3 kappaletta
Kellerman: Rocky - 0 kappaletta
Catel: Kiki, Montparnassen kuningatar - 4 kappaletta
Kallio: Maalaispunkin päiväkirja - 8 kappaletta
Takalo: Tuuli ja myrsky - 11 kappaletta
Manninen: Ellen Helldor - 7 kappaletta
Takalo, Kallio ja Manninen ovat vielä näennäisen hyvin edustettuja, mihin lienevät vaikuttaneet myös tietyt maantieteelliset seikat, mutta muuten ei paljon naurata. Viiden ensimmäisen albumin hankkimista olen jälkijättöisesti ehdottanut kolme kertaa meidän lähikirjastoomme, mutta näemmä perustelut ovat menneet tässä tapauksessa kuuroille korville.
Hankintaehdottakaa, hyvät ihmiset. Hankintaehdottakaa. Se on yleensä melko hyvä tapa saada äänensä kuuluviin, mikäli ei ole tyytyväinen kirjaston valikoimiin.
Pahus vaan, että kaukolaina maksaa, yleensä sen viisi euroa.
Mutta: jos tilaatte samasta paikasta enemmän, niin hintaa voi neuvotella kohtuullisemmaksi.
Nyt et voi puhua kuin oman kotikuntasi kirjaston puolesta tuon hintapolitiikan ja hinnoista neuvottelemisen suhteen. Viitosta halvemmallakin selviää monissa kunnissa ja kaupungeissa, riippuen vähän siitä mitä olet tilaamassa ja mistä.