Olen pahoillani, jos ymmärsin väärin aivoituksesi. Otetaanpa homma uusiksi;
kysyit ”En tiedä miksi ja miten, mutta aivan kaikkein eniten minua ärsyttää mangassa noiden jalkojen älyttömäksi vedetty pituus. Onko tämä taas joku japanilainen ihannekuva-juttu?”
Viittaukseni Barbien oli mielestäni päivänselvä esimerkki siitä ettei kyseessä ole Japaniin rajoittunut ilmiö.
En ota vastauksessani kantaa puoleen tai toiseen onko epärealistinen ihmisten piirtäminen hyvästä vaiko pahasta, mutta kyseistä kyllän sen, että olet aivan ilmeisestikin sokea näille samoille asioille niiden esiintyessä länsimaisessa sarjakuvassa/elokuvassa/tuotteissa.
Minua hämmästyttää se kuinka kevyesti monet kuittaavat kaiken mangan huonona sarjakuvana, koska joissakin tyylilajeissa piirretään henkilöille esm isot silmät. Aivan kuin sanoisi ettei lue belgialaista sarjakuvaa, koska kaikilla on pottunokat.
Peace?
Anteeksi rama-san, korjaan hieman sekavaa viestintääni ja koitan selventää mitä oikeasti halusin sanoa.
En halua dissata mangaa, olen vain "so full of it". Olin kova mangafani vielä muutama vuosi sitten, ennen kuin sitä tuli mainstreamia. Nykyään sitä tunkee joka tuutista ja sitä mukaan olen erittäin kyllästynyt siihen, että kaikki manga näyttää aivan samalta. Tätä myötä olen kyllästynyt mangan ominaispiirteisiin, isot silmät, jalat jne. Varsinaisesti itsessään, nämä ominaisuudet ei ärsytä. Paitsi minä en ymmärrä edelleenkään, mikä niissä pitkissä jaloissa on ideana

.
Tätä myötä, palatakseni aloitusaiheeseen, niin jokaine SAA toki pirtää mitä haluaa, mutta miksi suomalaisen pitää plagioida aasialaisia, jotka jo alunperin plagioivat toisiaan? Japanialainen kumminkin tulee ja tekee kaiken paremmin. Saa toki yrittää, mutta voi olla suomalaisen todella haastavaa tehdä vakavasti otettavaa mangaa.
En ole mikään "realistisen sarjakuvan" fani, vaan haluaisin nähdä ihmisten enemmin yrittävän tätä "hienomman ja vaativamman" mangan vääntöä, koska tuota liukuhihnamangaa on ihan riittävästi ja toisekseen, kun länsimainen ihminen rustaa perusmangaa, se näyttää aivan liian helposti halvalta kopiolta.
Huom: Hamtaro ei kyllä yritä mitään. Se on lastenohjelma. Ilmeisesti et ole tutustunut myöskään länsimaisiin lastenohjelmiin.
Minusta tässä Hamtarossa nimenomaan yritetään brassailla sillä, että "hei kun nää on niinku niin söpöi hei! siis kawaii hei!". Väitinkö sitä joksikin toimintaleffaksi? En ainakaan huomannut väittäneeni.
Länsimaisiin lastenohjelmiin en ole kauheasti perustanut lähiaikoina (korjautunee lähitulevaisuudesssa kun tuo muksu tuosta kasvaa), mutta sielläkin on tavaraa joissa yritetään liikaa lypsää samaa ideaa.