Kirjoittaja Aihe: Voiko suomalainen piirtää mangaa?  (Luettu 175649 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Tuukka Saturi

• Sosiaalilehmä
  • Jäsen
  • "That's a fact Jack!"
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #315 : 06.06.2006 klo 16:24:18 »
Olen pahoillani, jos ymmärsin väärin aivoituksesi. Otetaanpa homma uusiksi;
kysyit ”En tiedä miksi ja miten, mutta aivan kaikkein eniten minua ärsyttää mangassa noiden jalkojen älyttömäksi vedetty pituus. Onko tämä taas joku japanilainen ihannekuva-juttu?”
Viittaukseni Barbien oli mielestäni päivänselvä esimerkki siitä ettei kyseessä ole Japaniin rajoittunut ilmiö.

En ota vastauksessani kantaa puoleen tai toiseen onko epärealistinen ihmisten piirtäminen hyvästä vaiko pahasta, mutta kyseistä kyllän sen, että olet aivan ilmeisestikin sokea näille samoille asioille niiden esiintyessä länsimaisessa sarjakuvassa/elokuvassa/tuotteissa.

Minua hämmästyttää se kuinka kevyesti monet kuittaavat kaiken mangan huonona sarjakuvana, koska joissakin tyylilajeissa piirretään henkilöille esm isot silmät. Aivan kuin sanoisi ettei lue belgialaista sarjakuvaa, koska kaikilla on pottunokat.

Peace?

Anteeksi rama-san, korjaan hieman sekavaa viestintääni ja koitan selventää mitä oikeasti halusin sanoa.

En halua dissata mangaa, olen vain "so full of it". Olin kova mangafani vielä muutama vuosi sitten, ennen kuin sitä tuli mainstreamia. Nykyään sitä tunkee joka tuutista ja sitä mukaan olen erittäin kyllästynyt siihen, että kaikki manga näyttää aivan samalta. Tätä myötä olen kyllästynyt mangan ominaispiirteisiin, isot silmät, jalat jne. Varsinaisesti itsessään, nämä ominaisuudet ei ärsytä. Paitsi minä en ymmärrä edelleenkään, mikä niissä pitkissä jaloissa on ideana :) .

Tätä myötä, palatakseni aloitusaiheeseen, niin jokaine SAA toki pirtää mitä haluaa, mutta miksi suomalaisen pitää plagioida aasialaisia, jotka jo alunperin plagioivat toisiaan? Japanialainen kumminkin tulee ja tekee kaiken paremmin. Saa toki yrittää, mutta voi olla suomalaisen todella haastavaa tehdä vakavasti otettavaa mangaa.

En ole mikään "realistisen sarjakuvan" fani, vaan haluaisin nähdä ihmisten enemmin yrittävän tätä "hienomman ja vaativamman" mangan vääntöä, koska tuota liukuhihnamangaa on ihan riittävästi ja toisekseen, kun länsimainen ihminen rustaa perusmangaa, se näyttää aivan liian helposti halvalta kopiolta.

Huom: Hamtaro ei kyllä yritä mitään. Se on lastenohjelma. Ilmeisesti et ole tutustunut myöskään länsimaisiin lastenohjelmiin.

Minusta tässä Hamtarossa nimenomaan yritetään brassailla sillä, että "hei kun nää on niinku niin söpöi hei! siis kawaii hei!". Väitinkö sitä joksikin toimintaleffaksi? En ainakaan huomannut väittäneeni.

Länsimaisiin lastenohjelmiin en ole kauheasti perustanut lähiaikoina (korjautunee lähitulevaisuudesssa kun tuo muksu tuosta kasvaa), mutta sielläkin on tavaraa joissa yritetään liikaa lypsää samaa ideaa.

Gin

• Uusi jäsen
« Vastaus #316 : 30.06.2006 klo 17:41:31 »
Kyllä minun mielestä voi. Mutta en ole varma.  ??? joo, niin kai.  :-\ Mutta kannattaa kysyä esim. Salaryamilta. Tiedät varmaankin sen jos olet ostanut Ranma ½. Kysy siltä.  eiks niin?  ;)

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #317 : 30.06.2006 klo 17:46:47 »
Mankka tulee "Magnetofonista", joissa ei käytetty kasetteja vaan kelanauhaa.
Suomalaiset jotka piirtävät japanilaisella sarjakuvatyylillä, piirtävät mankkaa. Ei siinä sen ihmeempää.
Maltan tuskin odottaa (kissankorvat väpättäen)  jahka ja koska Suomen ensimmäiset Mankka-festivaalit pidetään Mankkaalla.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Vastaus #318 : 30.06.2006 klo 20:46:54 »
Mankka on kasettisoitin. Perkele.

`When I use a word,' Humpty Dumpty said in rather a scornful tone, `it means just what I choose it to mean -- neither more nor less.'

-- Through the Looking Glass, Lewis Carroll
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

V3§a V1tikain3n

• Jäsen
  • kersanttinapalm.com/
« Vastaus #319 : 29.09.2006 klo 17:39:29 »
Kvaakin etusivulta löytyy juuri ilmestyneen suomalais-japanilaisen yhteistyön hedelmänä syntyneen ukiyo-e mangan, Kristian Huitulan ja Kanako Matsuin Oni Kudaki ninjasarjakuvan arvostelu.

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
« Vastaus #320 : 02.10.2006 klo 10:40:30 »
Vaikeutetaan asioita entisestään! Onko tämä mangaa?

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #321 : 02.10.2006 klo 17:18:48 »
Vaikeutetaan asioita entisestään! Onko tämä mangaa?

Jos manga on tyylisuunta, kuten monet ovat sen nerokkaasti luokitelleet, niin sitten varmaan ei. ;D

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #322 : 03.10.2006 klo 08:52:40 »
Jos manga on tyylisuunta, kuten monet ovat sen nerokkaasti luokitelleet, niin sitten varmaan ei. ;D

Aivan, ja sen perusteellahan tuo on japanilaisen tekemää pseudo-sarjakuvaa ;DDD
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

J. Suominen

• Jäsen
Voiko suomalainen piirtää manga?
« Vastaus #323 : 07.03.2007 klo 15:04:36 »
Se mikä kaivelee on fiilis, että joku lähtee kauppaamaan jäljitelmiä, ei Aidon Asian ohessa, vaan sen sijaan.

Ensin Sangatsu julkaisee oppaita näiden jäljitelmien tekemiseen! Ja sitten valitetaan kun ne oppaat otetaan todesta?  ;)

Jos demokraattisesti asiaa tarkastelee, niin manga alkaa nykyisin olla sarjakuvallisen estetiikan laji, eikä tietyn maan tietty juttu. Pääsi siis jo karkuun ja termiviidakossa vallitsee röyhkeimmän laki. Onneksi on enää ajan kysymys, kunnes sarjakuvat ja mangat mahtuvat sulassa sovussa samaan hyllyyn... Vai mahtuuko ne jo?

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #324 : 07.03.2007 klo 15:25:45 »
Se mikä kaivelee on fiilis, että joku lähtee kauppaamaan jäljitelmiä, ei Aidon Asian ohessa, vaan sen sijaan.

Ihanteellisessa maailmassa sarjakuva olisi sarjakuvaa, tuli se mistä hyvänsä ja oli se millä hyvänsä tyylillä piirrettyä. Mitä Janne tuossa sanoi mangan muuttumisesta sarjakuvallisen estetiikan lajiksi pitänee osin jo paikkaansa, mutta itse olen vielä ihan hiljattainkin törmännyt mielipiteisiin että vain japanilaisilla on lupa piirtää mangaa ja että "miksei voi julkaista jotain oikeaa mangaa?" Luulen vielä että valittajista osa piirtää itse mangavaikutteisesti.

Se mitä näissä uusissa valinnoissa lähinnä itse ihmettelen on jäljen keskeneräisyys. Se, että sarjis on mangavaikutteista on ihan ookoo, mutta jos tänne tuodaan tuontisarjakuvaa luulisi että olisi fiksumpaa valita joku valmis piirtäjä? Tosin en ole nähnyt vielä kummastakaan sarjasta juuri muuta kuin pari näytesivua, mitään lopullista mielipidettä ei tässä vaiheessa voi sanoa. Sarjakuvassa on kuitenkin tärkeintä juoni ja rytmitys, ei piirrosjälki, vaikka lukija siihen ensiksi kiinnittääkin huomiota.

Ehkä tässä (mangavaikutteisen tekijän näkökulmasta) eniten pelkää että kaikki vähänkään mangasta vaikutteita saanut sarjakuva leimataan harrastelijajutuksi eikä oteta vakavasti, tai että kaikkea verrataan aina "oikeaan" mangaan ja valitetaan jos se ei ole "tarpeeksi" mangaa. Tai ehkä sitä että mangavaikutteista tyyliä ei pidetä piirtäjän omana tyylinä, ja että menestykseen vaaditaan se että on syntynyt Japanissa ja onnistunut siellä lyömään itsensä läpi.

Tosin osa taas pelkää sitä että ei voi menestyä jos EI piirrä mangatyylillä. (Mutta siili, siili! ;))

Kivik

• Paha Kissa
  • Jäsen
« Vastaus #325 : 07.03.2007 klo 15:55:45 »
Koko manga-homma oheiskeskusteluineen tuntuu minusta olevan pelkkä suuri kupla. Hiuksen halkomista. Pilkun viilausta. Hevon kukkua.

Jotkut japanilaiset sarjakuvat ovat ihan yes ja jotkut ovat sitä yhtä ja samaa, vanhan kertausta. En ole vieläkään käsittänyt mitä mangassa on niin erityistä ettei sitä olisi jo aikakausia sitten ollut amerikkalaisessa sarjakuvassa. Tai vaikka Asterixissa.
"Sata taiteilijaa aikoo kiertää kymmenen päivää ympäri maata puhumassa rauhan puolesta. Jos siinä junassa säilyy rauha ja kaikki sata tulevat elävinä takaisin,ei kenenkään pitäisi enää epäillä rauhan mahdollisuutta."
(Henrik Tikkanen:Henrikinkatu)

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #326 : 07.03.2007 klo 16:35:11 »
Anssi Rauhala tekee pseudo-bande-dessineetä!  ;D

Timo

PJ

• Jäsen
  • AG / Punainen jättiläinen
« Vastaus #327 : 07.03.2007 klo 17:17:58 »
Tähän teemaan iskee myös Otto Sinisalon esitelmä Viisi valhetta mangasta Tampere kuplii -tapahtumassa.  ;)
Muoto muuttuu, sisältö pysyy.
-Antero Ruusuvuori, 2007

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
voiko suomalainen piirtää mangaa
« Vastaus #328 : 07.03.2007 klo 17:53:43 »
Tähän teemaan iskee myös Otto Sinisalon esitelmä Viisi valhetta mangasta Tampere kuplii -tapahtumassa.  ;)

Luuletko että saisitte jälkikäteen nettisivuillenne jonkinlaista jälkipuintia/koostoa tai parhaassa tapauksessa videolinkkejä? Itseäni kiinnostaisi moni esitelmistä (varsinkin tuo hra Sinisalon) mutten pääse paikalle.
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

PJ

• Jäsen
  • AG / Punainen jättiläinen
voiko suomalainen piirtää mangaa
« Vastaus #329 : 07.03.2007 klo 18:30:18 »
Doc Lomapäivä viritteli ajatusta, mutta mitään ei olla saatu vielä sovittua. Yritetään toki. :)
Muoto muuttuu, sisältö pysyy.
-Antero Ruusuvuori, 2007