Kirjoittaja Aihe: Tuleeko sarjiksilla toimeen?  (Luettu 177097 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Irene

• Jäsen
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #345 : 19.02.2007 klo 12:47:54 »
Tässäpä ajan henkeen hyvin istuva kommentti. Vanhainkodissa duunissa olevat on pelkkiä siivestäjiä koska eihän niistä kuolevista mummoista ja vaareista ole kuin kuluja. Mäkkärillä duunissa olevat on sankareita, ne tuottavat puhdasta voittoa

RAAH. Minä, humanisti ja kyldyyrin ystävä, en todellakaan ole mikään "ajan hengen" edustaja tuossa mielessä mitä ajat takaa. Kyse on maalaisjärjestä. Jos mulla on tilillä 20 euroa, en todellakaan voi nostaa sieltä rahaa 40 euroa, vaikka kuinka olisin sitä mieltä, että minun PITÄISI se 40 euroa nyt rahaa saada.

Rahaa pitää olla, ennen kuin sitä voidaan jakaa. Jos rupeaisin keräämään pikkukiviä rannalta ja järjestelisin niistä kuvioita, millä lailla se olisi tuottavaa työtä? Mistä syntyisi se raha, joka minulle tästä työstä palkkana maksettaisiin? Jos työni ei ole sitä itsessään tuottanut, mistä rahat otettaisiin? Kenen tekemän työn tuloksesta?

(Jos turistit haluaisivat vaikka valokuvata kivikasojani ja maksaisivat siitä, voisin heti alkaa maksaa itselleni tästä työstä palkkaa...)
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #346 : 19.02.2007 klo 12:49:38 »
Sairaloiden ja koulujen rahoitus on ratkaistu veroilla, eli joku muu tekee tuottavaa työtä niin paljon, että rahaa voidaan jakaa myös sellaiseen työhön, joka ei välittömästi tuota rahaa. Välillisesti kyllä, koska esimerkiksi sairaiden ihmisten parantaminen tekee heistä työkykyisiä...
Entäs sairauksen ennaltaehkäisy? Taiteen terapeuttiset vaikutukset, henkinen pääoma, työssä jaksaminen... Ovatko ne täysin arvottomia asioita koska niitä ei voi rahassa mitata?

Kun 2000 vuoden kuluttua tongitaan maaperää ja sieltä löytyy Nokian kännykkä, sen käyttötarkoitus on täysin hämärä ennen kuin löydetään taideteos josta asia tulee selväksi.

Sinun sarjakuvasi ovat sen verran tasokkaita, että jos teet blogistasi maksullisen, tilattavan palvelun, olen valmis maksamaan sen lukemisesta enemmän kuin mielelläni. Pätee myös muutamaan muuhun bloggaajaan.
Ihmiseksi joka ei koskaan ole tehnyt sarjakuvia sulla pisaa paljon asiantuntemusta siitä miten niitä pitäisi tehdä.

Irene

• Jäsen
« Vastaus #347 : 19.02.2007 klo 12:53:04 »
No Grezenhän sanoi että joku voisi hänelle sarjakuvista jotain maksaa. Eli kyllä minä blogista voisin maksaakin.

Ei-tuottavaan työhön en ota sen kummemmin kantaa. Eiköhän meidän kaikkien ihanneyhteiskunta olisi paikka, jossa veroja ei olisi ollenkaan, kaikki palvelut olisivat ilmaisia ja valtio vielä maksaisi mukavaa kuukausipalkkaa. Tällä hetkellä taitaa se Kuwait olla aika lähellä tätä mallia (koska heillä on öljyä, joka on nykymaailmassa kätevä tulonlähde).

En voi uskoa olevani ainoa ihminen tässä ketjussa, jonka mielestä tyhjästä ei voi nyhjästä, eli jollakin tavalla pitäisi olla olemassa rahaa, jotta sitä voitaisiin kaikille antaa.

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #348 : 19.02.2007 klo 12:57:49 »
Entäs sairauksen ennaltaehkäisy? Taiteen terapeuttiset vaikutukset, henkinen pääoma, työssä jaksaminen... Ovatko ne täysin arvottomia asioita koska niitä ei voi rahassa mitata?

Sitähän tuossa juuri aikaisemmin selitettiin, että ne kustannetaan veroilla. Siksi on valtion tukia taiteelle ja mielenterveyspalveluita jne.

Ihmiseksi joka ei koskaan ole tehnyt sarjakuvia sulla pisaa paljon asiantuntemusta siitä miten niitä pitäisi tehdä.

Sulla taas on harvinaisen köyhä tapa provosoida ja lukea rivien välistä ja jättää vieläpä ajattelu yllättävän vähälle.

Toinen tapa sanoa Irenen viesti on ikuinen vääntö, mitä taiteen pitäisi olla ja mitä ei. Onko joku kissantappaja yhtä arvokas ja kuuluu saada tukia ja rahaa kuin kuuluisa taidemaalari, jonka teoksista maksetaan käypää rahaa galleriassa tai huutokaupassa.

Paskallakin on tekijänsä, muttei siitä konvehtia saa, vaikka kuinka yrittää.

ARock

• Ope, joka strippisarjistakin tuhertelee
  • Jäsen
  • Eipä mulla muuta.
« Vastaus #349 : 19.02.2007 klo 13:07:15 »
Tämähän se on se pääongelma. Ennen kuin tämä on keksitty ei kannata edes kokoontua, eikä varsinkaan esitellä tuottajalle. Kyseessä on nimenomaan kuningasajatuksen metsästys. Pitäisi keksiä jotain sellaista mitä ei vielä aiemmin ole Suomessa keksitty.

Tietääkö kukaan onko Japanissa sarjakuvaa televisiossa ja millaisella konseptilla?

Japanin konseptista en tiedä, eli vastaustani ei varmaankaan siinä mielessä kaivata, mutta sanonpa siltikin vielä jotakin muuta:

1) toimiva ajatus - tai osa ainakin - voisi olla esim. kvaakin malli siitä, et tehdään yhdessä "jatkosarjakuvaa" ja sitä "juoksutetaan" ohjelman runkona, eli seuraavat osuudet tuodaan sisään sarjisruudulla, joka kertoo siitä jne... hyvä musiikki taustalle ja jne.

2) uskon, että sarjiksen takana olevat ihmiset ja se mitä niillä on sanottavana kiinnostavat aina töllöä katsovaa ihmistä. Oli se sitten kuinka "7 päivää" -tyyppistä sisältöä hyvänsä, niin mielenkiintoiset haastikset varmasti toimisivat.

3) olen itse huomannut, että kun ajatuksia puhuu ääneen toisille, niin siitä saattaa syntyä joko itselle / toiselle hyvinkin juuri näitä "kuningasideoita"... ja joka tapauksessa asiassa saisi varmasti jotakin aikaiseksi, minkä vois sitten esim. tuoda tänne kvaakkiin kommeteille ja asia ainakin etenisi.

Mutta ihan miten vaan. Toivottavasti asiassa päädytään tavalla taikka toisella sinne kuningasajatukseen saakka.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #350 : 19.02.2007 klo 13:14:52 »

En voi uskoa olevani ainoa ihminen tässä ketjussa, jonka mielestä tyhjästä ei voi nyhjästä, eli jollakin tavalla pitäisi olla olemassa rahaa, jotta sitä voitaisiin kaikille antaa.

Minäkin suhtaudun epäilevästi kaikenlaisiin apuraha-automaatteihin (ja toisaalta ajattelen että hyvä taide saattaa olla myös myyvää) mutta närästää tällainen yksioikoinen kokoomusajattelu että ahkerat liikemiehet tekee ne rahat joita risupartataiteilijat sitten tuhlaa. Nokian ja vastaavien menestys johtuu juuri siitä että rahaa on uhrattu sivistykseen ja kulttuuriin, verorahoillahan noidenkin yritysten duunareiden  koulutus on maksettu. Jos kulttuuri pitää ne terveinä ja työkykyisinä niin se ei ole hukkaanheitettyä rahaa. Nämä veroista vinkuvat haluaisivat vain poimia rusinat pullasta mutta eivät osallistua kuluihin. Se jaettava kakku tulee viiveellä siitä että näihin asioihin satsataan
« Viimeksi muokattu: 19.02.2007 klo 14:17:43 kirjoittanut Antti Vainio »
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #351 : 19.02.2007 klo 13:18:55 »
Sulla taas on harvinaisen köyhä tapa provosoida ja lukea rivien välistä ja jättää vieläpä ajattelu yllättävän vähälle.
Itse luet puusilmäisesti. Minä kirjoitin näin: "Minusta tehdystä työstä pitää saada palkka riippumatta siitä mikä on työhön ryhtymisen motivaatio." Johon Irene vastasi: "Minä ajattelen tässä eri tavalla. Jotta työstä voitaisiin palkkaa maksaa, pitäisi työn olla jollakin lailla tuottavaa. "Palkka" ei siis ole mikään automaattinen luontaisetu, vaan työn pitää tuottaa sen verran rahaa, että siitä voitaisiin palkka maksaa."

Minä en ole väittänyt että valtion pitäisi rahoittaa taiteilijoiden palkat, vaan että taiteen apurahojen jakotapa pitäisi olla tasapuolisempi ja kustantajien, lehtien yms julkaisulaitosten pitäisi maksaa tekijöille sen suuruinen osuus voitosta kuin heille kuuluu.

Irene kirjoittaa koko ajan itsensä kanssa ristiin jonka vuoksi minä häntä tahalleni provoan.

Jaana S.

• Vieras
« Vastaus #352 : 19.02.2007 klo 13:23:44 »
Karviselle on aina luotavissa rahaista markkinat. Mutta on eettisesti väärin piirtää Karvista - silloinkin vaikka perhe muuten kuolisi nälkään.
Sori Keijo, mutta en ymmärrä...  miksi on eettisesti väärin piirtää Karvista? Voihan Karvisen ohella vaikka piirtää sitten sitä taidetta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #353 : 19.02.2007 klo 13:27:10 »
Vertailun vuoksi, ruotsalaiset huumorisarjakuvalehdet (levikki 40,000-60,000 kpl) maksavat 65-110€/sivu. Tai siis minulle, en tiedä mitä muut saavat. :)

Mitä ne on ne lehdet? Ruotsissahan on pitkän linjan ja vähän uudempiakin täysin tai melkein kokonaan kotoperäisiä kioskisarjislehtiä 91:anista Kornblomiin ja Uti vår hageniin... Ja Lilla Fridolf ja mitä vielä. Kaikki ikivanhoja ja pölyyntyneitä Uti vår hagenia lukuunottamatta. Mutta perinteet on pitkät ja katkeamattomat. Ei vaan meillä.

Timo

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #354 : 19.02.2007 klo 13:34:14 »
Mitä ne on ne lehdet? Ruotsissahan on pitkän linjan ja vähän uudempiakin täysin tai melkein kokonaan kotoperäisiä kioskisarjislehtiä 91:anista Kornblomiin ja Uti vår hageniin... Ja Lilla Fridolf ja mitä vielä. Kaikki ikivanhoja ja pölyyntyneitä Uti vår hagenia lukuunottamatta. Mutta perinteet on pitkät ja katkeamattomat. Ei vaan meillä.

Timo

Eiks siel nyt oo esmes Pyton ja joku muukin tais kioskissa näkyä. Atlanticin muistaakseni. En tiedä maksaako Galago.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #355 : 19.02.2007 klo 13:36:44 »
Nokian ja menestys johtuu juuri siitä että rahaa on uhrattu sivistykseen ja kulttuuriin, verorahoillahan noidenkin duunareiden  koulutus on maksettu.

Nokia ja muut vetää isoja voittoja, varsinkin siirtäessään työpaikkoja pois Suomesta. Missä on heidän yhteiskuntavastuunsa? Miksi sitä kysytään ja penätään yksityisiltä ihmisiltä mutta ei suuryrityksiltä? Verohelpotuksia ja tukia on nokioille tuotu, vaan voitaisiinko nyt irrottaa niistä voitoista vähän kansalle? Eipä annettu bonuksia työntekijöillekään, vaikka luvattiin ja vaikka voittoa tehtiin kaikkien aikojen ennätys. Perlos teettää jo Kiinassakin töitä vuokratyövoiman avulla, eli vetää kustannuksia alas vetääkseen yhä isompia voittoja. Kohta ne on Nokiankin kokoonpanotyöt Kiinassa. Pääomat ja liikevoitot ja optiot verolle ja kunnolla. Ja ne rahat täällä kansalaispalkkana tai kulttuuriin tai mitä tahansa.

Timo

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #356 : 19.02.2007 klo 13:38:21 »
Eiks siel nyt oo esmes Pyton...

Pyton (=Myrkky) loppui ainakin kotimaassaan Norjassa. En tiedä jatkuuko muualla kuin Suomessa. Galago ei ehkä maksa tekijöilleen, tai mistäs minä tiedän.

Timo

Irene

• Jäsen
« Vastaus #357 : 19.02.2007 klo 13:47:13 »
Pitääkin muistaa etsiä joku taatusti kokoomuslainen vaaliehdokas...

sebastian

• Jäsen
  • En ole nero
« Vastaus #358 : 19.02.2007 klo 13:55:41 »
Mitä ne on ne lehdet?

Ernie ja Knasen eli Masi.

sebastian

• Jäsen
  • En ole nero
« Vastaus #359 : 19.02.2007 klo 14:02:10 »
Nokia ja muut vetää isoja voittoja, varsinkin siirtäessään työpaikkoja pois Suomesta. Missä on heidän yhteiskuntavastuunsa?

Ennen vanhaan yritykset rakensivat kouluja ja asuntoja työntekijöilleen. Sodan jälkeen homma on järjestetty uudelleen sillä tavalla, että yritykset maksavat suoraan ja epäsuoraan enemmän veroja yhteiskunnalle, joka hoitaa kansan koulutus- ja asumisasiat käytännössä.

Minusta yrityksiltä ei siten voi oikein pyytää enempää yhteiskuntavastuuta kuin verojen maksamista, kun kerran yhteiskunta on virallisesti ottanut vastuun aika monestakin asiasta itselleen ja perii siitä rahaakin. Toiseksi tällä hetkellä syntyy enemmän työpaikkoja Suomeen kuin niitä häviää, uutisissa nostetaan vain näitä irtisanomisia ykkössivun uutiseksi.