Kirjoittaja Aihe: Tuleeko sarjiksilla toimeen?  (Luettu 177587 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Samone

• Jäsen
  • Muumipappa
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #375 : 19.02.2007 klo 23:26:12 »
Tavallinen sarjakuvanlukija voi lähettää viestiä paikallis- yms lehtiin ja pyytää että lehdessä julkaistaisiin enemmän kotimaista sarjakuvaa. Jos tarpeeksi usea tekee näin se saattaa pikkuhiljaa avata markkinoita.
Jahka tässä keväällä vaihdan maisemaa, niin tulen tulevia lähilehtiä painostamaan tämän asian tiimoilta.

sebastian

• Jäsen
  • En ole nero
« Vastaus #376 : 20.02.2007 klo 09:49:48 »
Toisaalta taas näistä aiheista keskustelua seuranneena alkaa entistä vahvemmin tuntua siltä että homman jättäminen harrastuspohjalle voisi todella olla se fiksumpi vaihtoehto.

Voi kuulostaa kornilta, mutta seuraa sydäntäsi. Muiden antamia neuvoja ovat vain neuvoja. Jos itse olisin tehnyt päätöksiä vain muiden antamien neuvojen perusteella, en varmaan edes piirtäisi tänä päivänä. Ajan myötä kyllä oppii, mitkä neuvot ovat hyviä ja perustuvat kokemukseen ja mitkä neuvot vain latistavat eivätkä ole rakentavia.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #377 : 20.02.2007 klo 10:49:25 »
Olen sitä mieltä, että sarjakuvantekijän toimeentulo räjähtää uusiin sfääreihin, kun hän hankkii hyvälaatuisen skannerin ja tulostimen,

Eikä sen skannerin tarvitse edes olla kalliimmasta päästä, jos pelkkää bitmappia skannaa. Kunhan katsoo vertailuista kuinka pientä fonttia skannerit ovat virheettömästi bitmappina skannanneet (6 pt riittää varmasti!) niin löytää riittävän laitteen ainakin alle 400 eurolla, varmasti.

Tavallinen sarjakuvanlukija voi lähettää viestiä paikallis- yms lehtiin ja pyytää että lehdessä julkaistaisiin enemmän kotimaista sarjakuvaa. Jos tarpeeksi usea tekee näin se saattaa pikkuhiljaa avata markkinoita.

Noniin pelkän marmatuksen sijasta jotain tällaisia konkreettisia keinoja tarvittaisiin. Mutta yksittäisen ihmisen ääni, pelkään pahoin, hukkuu kuin kyy suohon ilman mitään merkitystä. Moni on sanonut täällä tuota samaa, kuinka moni on todella nostanut äänensä Kvaakin ulkopuolella? Kerätään sitten addressi tai jotain ja lähetetään se lehdille. Sanoista tekoihin!

Tietysti jos hommaa vetää syndikaatin pitäjä tai strippisarjakuvan tekijä joka on ängennyt omaa sarjakuvaansa lehtiin täysipäiväisesti uskottavuus saattaa olla tiessään...

Nojoo, eiköhän ensimmäinen ajatus lehdissä kuitenkin ole että tämä on katkerien sarjakuvantekijöiden touhuja...
« Viimeksi muokattu: 20.02.2007 klo 13:45:09 kirjoittanut JanneT »
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #378 : 20.02.2007 klo 13:39:12 »
Voi kuulostaa kornilta, mutta seuraa sydäntäsi.

Jep Irene, Sauli Niinistö Kokoomusnuorista on sitä mieltä että kirjastot tulee laittaa maksullisiksi koska kaiken maailman pummit käyttää hänen tapaisien pankkiirien rahoja. Jos kokoomusperheet lisääntyy niin Saulin lastenkin rahoja menee ihme hipeille. Voi voi.
« Viimeksi muokattu: 20.02.2007 klo 14:26:26 kirjoittanut Antti Vainio »
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #379 : 20.02.2007 klo 14:06:20 »
Sen mitä "normaalina" kuluttajana kaipaisin enemmän, on juuri tämän monipuolisen alan parempi julkisuus.
Hesarin Nyt-liitteeseen tai IS:n viikonloppupainokseen jokaviikkoinen "esittelyssä kotimainen tekijä" -juttu?

Tätäpä jo jossain toisaalla, Sarjakuvan arvostus (tjms) -ketjussa, peräänkuulutin. Juttuja ja arvosteluja kotimaisista(kin) sarjakuvista ihan tavallisissa lehdissä, ihan yllättävissäkin paikoissa. Kun "tavikset" ne huomaavat, että jaa sarjakuvistakin voi kirjoittaa näin ja niissähän on hyviäkin juttuja, päästään eteenpäin. Como, Me Naiset, HS-Nyt-liite (siellä on kirja-, elokuva- ja peli-palstat, mutta ei sarjakuva) jne jne..
Ilta-sanomissa on joka päivä kotimainen strippi. Kuukauden kotimainen. Sitä en ole huomannut, onko niiden esittelyt kaikonneet, lehdestä.

Timo

Irene

• Jäsen
« Vastaus #380 : 20.02.2007 klo 14:13:03 »
Teekkaripiireissä meikäläinen on mielipiteineen keskellä tai jopa vasemmalla. Tässä ketjussa tunnen olevani äärioikeistolainen. :)

Kirjastopalvelut ovat varmaan se eniten käyttämäni julkisin varoin kustannettu palvelu, ja arvostan kirjastolaitosta äärimmäisen paljon. (Tai no, ilmainen tai erittäin edullinen terveydenhoito, ilmainen koulutus 28-vuotiaaksi asti nautittuna sekä nauttimani lapsilisät ja opintotuet ovat taatusti olleet vielä enemmässä käytössä kuin kirjasto mitä minuun tulee.)

Humanistina, kulttuurin ystävänä ja kirjallisuuden ja sarjakuvien rakastajana olen totta kai sitä mieltä, että taiteella on valtavasti arvoa, vaikka kirjaa lukemalla euroja ei yhtään kenenkään kukkaroon tipahtelisikaan.

Historian asiantuntijana (kyllä, se on yliopistosta saatu "ammattinimikkeeni") olen seurannut mielenkiinnolla suomalaista talouskehitystä. Nykytilanne, jossa suuret ikäluokat jäävät kohta eläkkeelle, mielenterveysongelmat sun muut työkyvyttömyyttä aiheuttavat vaivat lisääntyvät, lapsia syntyy vähän ja iso osa sosiaalisesti niin huonoihin oloihin (kouluttamattomat naiset kun tekevät enemmän lapsia kuin koulutetut) ettei ole työntekijöiksi heistäkään, lukiolaisia ajetaan opiskelemaan media-leikki-laulu-julkkishömpötyksiä jne jne ja yritykset siirtävät toimintaansa ulkomaille, aiheuttaa taatusti rakkaalle maallemme melkoista kassavajetta. Eikö meidän kaikkien kynnelle kykenevien terveiden, aikuisten ihmisten olisi parasta ajatella, että elätetään itse itsemme ja maksetaan niitä veroja, jotta olisi sitä rahaa mitä sitten voisi huonompiosaisille jakaa.

Jos vaikkapa meikäläinen nyt jättäisi päivätyönsä ja ryhtyisi piirtämään sarjakuvia, en todellakaan voisi väittää, että se olisi työtä josta minulle kuuluisi palkka. Ihmettelisin myös kovasti, mistä se raha tulisi ja kenen maksamilla veroeuroilla tämä minun "palkkani" kustannettaisiin. Kun nyt en ole sarjakuvien piirtämistä juurikaan harrastellut, olisi erittäin epätodennäköistä että sarjakuvia myymällä itseni elättäisin, ja apurahoja ei kukaan järkevä taho minulle antaisi. Ehkä sitten joskus, kun olen ne ensimmäiset 10 vuotta harjoitellut sitkeästi - tai sitten olisin siinäkin vaiheessa niin lahjaton ja keskinkertainen tekijä, etteivät minun taiteelliset tuotokseni kansakunnan henkiseen pääomaan antaisi juuri mitään lisää.

Jos omassa elannossa lähtökohta on aina se, että muut maksakoot kaiken, niin kai sitä samalla vaivalla jo varastaisi kaupasta ruokansa, sieltähän sen saa niin kätevästi ilmaiseksi. Ainiin, sitähän nämä kettutyttöjen henkiset perilliset kuuluvat nykypäivänä tekevänkin. Ilmiön nimeä en muista, mutta eiköhän tällekin aatteelle joku muotitermi löydy.
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Jaana S.

• Vieras
« Vastaus #381 : 20.02.2007 klo 14:19:11 »
Juttuja ja arvosteluja kotimaisista(kin) sarjakuvista ihan tavallisissa lehdissä, ihan yllättävissäkin paikoissa. Kun "tavikset" ne huomaavat, että jaa sarjakuvistakin voi kirjoittaa näin ja niissähän on hyviäkin juttuja, päästään eteenpäin. Como, Me Naiset, HS-Nyt-liite (siellä on kirja-, elokuva- ja peli-palstat, mutta ei sarjakuva) jne jne..
Kyllä tavallisissakin lehdissä on sarjakuva-arvosteluja, esim Kodin kuvalehti, Me naiset tms tekivät mun ekasta possukirjasta arvostelun 2004 (vaikka itse Sarjainfo ei tehnyt). Kannattaa itse lähettää eri lehtiin arvostelukappaleita.  Eli se siitä sarjakuvan arvostamisesta.

Samone

• Jäsen
  • Muumipappa
« Vastaus #382 : 20.02.2007 klo 14:22:53 »
Kyllä tavallisissakin lehdissä on sarjakuva-arvosteluja, esim Kodin kuvalehti, Me naiset tms tekivät mun ekasta possukirjasta arvostelun 2004 (vaikka itse Sarjainfo ei tehnyt). Kannattaa itse lähettää eri lehtiin arvostelukappaleita.  Eli se siitä sarjakuvan arvostamisesta.
Vastaavalla tavalla monet pienet seurat ja yhdistykset saavat paikallista näkyvyyttä, kun vievät valmiiksi tehtyjä juttujaan suoraan toimitukseen. Kun itse toimin urheilujoukkueen valmentajana sekä saman seuran puheenjohtajana, oli sponsoreita haalittaessa mainintaa tietystä medianäkyvyydestä.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #383 : 20.02.2007 klo 14:29:44 »
Jos vaikkapa meikäläinen nyt jättäisi päivätyönsä ja ryhtyisi piirtämään sarjakuvia, en todellakaan voisi väittää, että se olisi työtä josta minulle kuuluisi palkka. ...etteivät minun taiteelliset tuotokseni kansakunnan henkiseen pääomaan antaisi juuri mitään lisää.

Tuolla "kentällä" on miljoona tuotosta joka ei anna kansakunnan henkiseen pääomaan mitään lisää, silti niillä on netottu tuohta reippaasti. Asia menee näin, taho A kaipaa sarjakuvaa: "hei meidän lehti tarvitsee sarjakuvan, piirrätkö?" tai "Hei, me ajateltiin että tässä mainoksessa voitaisiin käyttää sarjakuvaa, tekisitkö?", niin silloin sen sarjakuvantekijän on saatava kunnon korvaus työstään, ihan siinä missä siihen lehteen kirjoittavan toimittajan tahi kolumnistin tai mainostoimistossa stressilelua puristelevan copynkin. Silti halutaan että se sarjakuvasivu syntyy halvemmalla kuin vastaava toimitettu sivu tai yhdestä yksinkertaisesta mainoskuvituksesta ollaan valmiita maksamaan enemmän kuin vaativammasta sarjakuvatyöstä. Tiedän, kun olen tehnyt kaikkea em.

Timo

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #384 : 20.02.2007 klo 14:35:35 »
Teekkaripiireissä meikäläinen on mielipiteineen keskellä tai jopa vasemmalla.

Olen vähän huolestunut teekkaripiireistä. Siellä ilmeisesti Pekka Siitoin olisi keskellä. Pekan ongelma on että se ei ole kovin nuori tai edes kovin hengissä. Tsemppiä sulle kuitenkin siellä keskustanuorien joukossa
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #385 : 20.02.2007 klo 14:50:36 »
Epäkohdista huomauttaminen menee helposti väittelyksi ja pilkkaamiseksi, mutta se ei saa olla este sille etteikö asioista puhuttaisi. Jos kukin kyräilee itsekseen niin ei se maailmaa muuta. Eikä muuta Kvaakkikaan, mutta se muuttaa miten kukin siihen reagoi.

Jos vaikkapa meikäläinen nyt jättäisi päivätyönsä ja ryhtyisi piirtämään sarjakuvia, en todellakaan voisi väittää, että se olisi työtä josta minulle kuuluisi palkka. Ihmettelisin myös kovasti, mistä se raha tulisi ja kenen maksamilla veroeuroilla tämä minun "palkkani" kustannettaisiin.
Tätä ei ole kukaan vaatinut, olet tämän itse keksinyt. Luultavasti siihen vaikutti mun aiempi perustulon puolustaminen, mutta perustulohan ei ole palkkaa vaan valtion korvaus kansalaisilleen siitä että pienimmät sosiaalietuudet poistetaan.

Jokaisen pitää saada työstään reilu, samanveroinen palkka suhteessa muihin saman alan toimijoihin (eli tuo Timon esimerkki). Siitä tuskin olemme eri mieltä. Kyllä minä tiedän insinöörejä jotka istuu koko päivän kahvihuoneessa ideoimassa, enkä väheksy sitä. On täysin näkökulmakysymys onko ideapalaverin tuotos eli ostosten tekeminen kännykällä yhtä tärkeää kuin sarjakuva-albumi.

Toisaalta taas näistä aiheista keskustelua seuranneena alkaa entistä vahvemmin tuntua siltä että homman jättäminen harrastuspohjalle voisi todella olla se fiksumpi vaihtoehto. Voi tehdä juuri niin paljon kuin jaksaa ja ehtii ja juuri sitä mitä itse haluaa.
Nuorena haluaa että kaikki olisi valmista, sitten kun kaikki on valmista kaipaa niitä aikoja kun kaikki oli vielä auki. Varsinkin kouluaikana pelkää tulevaisuutta, kun pitäisi seistä omilla jaloillaan.

Ota sarjakuva harrastukseksi, tee jotain muuta. Jos sarjakuva on sun juttu, se kyllä syrjäyttää kaiken muun. Sä oot niin nuoresta asti ollu puoliammattilainen että kyllä susta tulee vielä ammattilainen. Hetkensä se on kaikissa ammateissa eikä se ole tienaamisesta kiinni. Kyse on sisäisestä motivaatiosta ja minäkuvasta suhteessa ympäristöön ja yhteisöön. Kyllä se ohjaa kunhan muistaa kuunnella.

Tätäpä jo jossain toisaalla, Sarjakuvan arvostus (tjms) -ketjussa, peräänkuulutin. Juttuja ja arvosteluja kotimaisista(kin) sarjakuvista ihan tavallisissa lehdissä, ihan yllättävissäkin paikoissa.
Taidanpa tehdä tälle heti jotain. Jos juttuja tarjotaan ja pyydetään, kyllä niitä jossain vaiheessa aletaan julkaistakin.

Irene

• Jäsen
« Vastaus #386 : 20.02.2007 klo 14:53:23 »
Silti halutaan että se sarjakuvasivu syntyy halvemmalla kuin vastaava toimitettu sivu tai yhdestä yksinkertaisesta mainoskuvituksesta ollaan valmiita maksamaan enemmän kuin vaativammasta sarjakuvatyöstä. Tiedän, kun olen tehnyt kaikkea em.

Timo

No tällainen onkin jo sellainen ongelma, jonka minäkin myönnän. Toisaalta, kun olen päässyt sivusta seuraamaan aika monenkin eri toimialan hinnoittelutapoja, niin on tullut nähtyä että tyhmä ei ole se joka pyytää, vaan se, joka maksaa. Tietyillä toimialoilla tietyt toimistot kiskovat sellaisia tuntiliksoja, että siinä kalpenevat opintotuet, kansalaispalkat ja äitiyspäivärahat tahi kertaluontoiset strippien korvaukset, näin niinkuin esimerkin omaisesti.

Toivottavasti Kvaakinkin kautta löytyy verkostoja ja tiedon jakamista omien sarjakuvien ja oman työn hinnoittelulle.

Olen kyllä jonkin aikaa miettinyt, että kaikkien taidealojen koulutuksiin pitäisi lisätä pakollisena jotain kaupallisen alan ja yrittäjyyden peruskursseja, koska niitähän taiteilijat tuntuvat koulun jälkeen tarvitsevan.
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #387 : 20.02.2007 klo 14:57:04 »
Tuolla ketjussa aiemmin oli viittaus tähän artikkeliin:
]http://www.stat.fi/ajk/poimintoja/2006-02-20_tietotrendit3.html

Sain tänään tilastokeskukselta viestin, että siinä tarkoitetaan keskiarvopalkkaa eikä mediaanipalkkaa, joten suurituloiset vääristävät tilastoa. Mediaanipalkasta ei ole tietoa, mutta kyllä se varmaan muutama sata euroa pienempi on kuin 2500 e.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #388 : 20.02.2007 klo 15:38:37 »
Vallankumouksen paikka! Muuten irenet ja heinäluomat kyykyttää ja ulkoistaa täysin alemman keskiluokan ja köyhät. Meidän kuuluu painaa kaukosäätimen näppäintä jossa lukee että Irene harmittaa poliittisesti korrektisti mutta rajusti

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #389 : 20.02.2007 klo 15:45:50 »
Antti lääkitys, muista lääkitys!