Kirjoittaja Aihe: Tuleeko sarjiksilla toimeen?  (Luettu 177105 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mon of Olay

  • Fakta-police
  • Jäsen
  • Viestejä: 897
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #315 : 17.02.2007 klo 11:27:04 »
Niin minäkin toivoisin. Pitäisi alkaa kehitellä konseptia. Tunnen tuottajia, suunnitelman kanssa olisi helppo kävellä TV2:een. Ideoita?

Haluatko sarjakuvapiirtäjäksi Japaniin?

Konsepti: Tositv-ohjelma, jossa joukko suomalaisia sarjakuvapiirtäjiä suljetaan Big Brother -tyyppiseen taloon tutustumaan japanilaiseen työtahtiin: about 20 sivua sarjakuvaa on saatava valmiiksi per viikko, tai piirtäjä lentää ulos, ja otetaan uusi tilalle. Pisimpään talossa pysynyt saa kauden lopussa jonkun huisin palkinnon.

No, ehkei tuohon kyllä paljon osallistujia löytyisi...  :P

 

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 816
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #316 : 17.02.2007 klo 11:33:38 »
Haluatko sarjakuvapiirtäjäksi Japaniin?
 --
No, ehkei tuohon kyllä paljon osallistujia löytyisi...  :P
Hiton hyvä idea! Varmasti löytyisi parikymppisiä taideopiskelijoita montakin! Tytöille lyhyet hameet ylle niin katsojakunta olisi taattu... Konsepti voisi olla enemmän Idols-tyyppinen, eli ensin alkukarsinnat ja sitten jo voisi päästä Japaniin tositoimiin orjapiiskurimaisen tuottajan aleiseksi ja voittajan työ julkaistaisiin Japanilaisessa lehdessä. Suomessakin voitaisiin julkaista "alkukarsintojen best and worst"-kokoelmia.

Mon of Olay

  • Fakta-police
  • Jäsen
  • Viestejä: 897
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #317 : 17.02.2007 klo 11:39:48 »
sitten jo voisi päästä Japaniin tositoimiin orjapiiskurimaisen tuottajan aleiseksi ja voittajan työ julkaistaisiin Japanilaisessa lehdessä.

 ;D Tuo vaatisi jo melkoista organisointia...

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #318 : 17.02.2007 klo 11:47:49 »
Teos saattaa vaatia kirjoittajalta todella paljon taustatyötä kun taas piirtäjä toteuttaa jutun tikku-ukoilla.

Mitä minä katselin ranskalaisissa kirjakaupoissa sitä tarjontaa niin se perustaso on niin uskomattoman korkea että niille markkinoille ei millään tikku-ukkotuhertelijoille ole mitään asiaa
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #319 : 17.02.2007 klo 12:12:13 »
Sama homma se on musapuolella. Keikkajärjestelyissä miksaajalle maksetaan sata euroa, paikan vuokrasta muutama sata euroa, mainoksiin laitetaan fyrkkaa, portsari ja muu henkilökunta saa palkan, mutta bändin odotetaan tulevan soittamisen ilosta.

Artisti maksaa!

 8]

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #320 : 17.02.2007 klo 12:20:43 »
Niin minäkin toivoisin. Pitäisi alkaa kehitellä konseptia. Tunnen tuottajia, suunnitelman kanssa olisi helppo kävellä TV2:een. Ideoita?

Täällä (Ruotsissa) alkaa keväällä SVT:ssä uusi kulttuuriohjelma (jatkoa 'Kobralle' jos joku katsoi sitä). Mukana on myös Martin Kellerman (Rocky) ja vaikka hänen onkin tietääkseni tarkoitus tehdä haastatteluja IRL (eikä sarjakuvan muodossa kuten uusissa Rocky-lehdissä) niin ainakin vinjettejä ja sellaista on luvassa. Lisää tietoa/linkkiä kun eka osa nähty.
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

sebastian

  • Jäsen
  • Viestejä: 173
  • En ole nero
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #321 : 17.02.2007 klo 17:05:45 »
Tarjotut sopimukset antavat tekijälle voitosta 15 % ja kustantaja saa 85 %. Eikö sen pitäisi olla 50/50 kun kyse on puhtaasta voitosta? Jotkut tekijät saa enemmän, mutta parhaimmillaankin voitto jaetaan 30/70.

Hmm, miten tuo voitto lasketaan? Esimerkiksi uusi albumini maksaa kaupoissa 18€. Tästä yleensä puolet menee kirjakaupalla tai jakelijalle ja meille jää siis 9€. Albumin painokustannukset ovat olleet n. 4,5€/kpl eli "voittoa" on 4,5€. Tosin jos olisimme isompia, olisi myös kustantamon palkkakuluja ja jonkinlaiset markkinointikulut. Nyt meillä on hyvin pienet markkinointikulut, mutta kuitenkin jonkun verran, esim n. 50 kirjaa lähetämme promokappaleina eli näiden painokustannukset pitää kattaa muiden kirjojen myynnillä. Kustantamon pitää siis myydä aika monta albumia, ennen kun paino-, markkinointi- ja kustantamon oman työntekijöiden palkat alkutyöpanoksista ja yrityksen muut laskennalliset kiinteät kulut on maksettu. Siinä mielessä iso osuus voitosta on oikeutettu. Kustantamo ottaa taloudellisen riskin kun julkaisee albumin. Se on peursmarkkinataloutta ja minusta reiluakin, että riskin ottaja käärii myös isot voitot, jos hyvin käy.

Tosin jos saisin itse aikaiseksi albumin, jonka veret seisauttavaan kaupalliseen menestykseen uskoisin vankasti ja joku haluaisi sen julkaista, niin tekisin sellaisen sopimuksen, että ottaisin mieluummin pienen siivun esim ekoista parista tuhannesta myydystä kappaleesta ja siitä ylöspäin yrittäisin saada enemmän, jolloin kustantamo on saanut omat kulunsa takaisin.

Tästä muistuu mieleen ajat IT-firmassa, missä yksi työntekijä ilmaisi tyytymättömyytensä kun hänen työstä laskutettiin 100€/tunti ja hän sai itse siitä palkkana vain murto-osan. Mutta kun laskee yrityksen kaikkia muita kuluja joita pitää maksaa, tuosta 100€/tunti hupenee äkkiä suurin osaa pakollisiin menoihin.

Sebastian

Timo Kähkönen

  • Vieras
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #322 : 17.02.2007 klo 17:17:16 »
Tästä muistuu mieleen ajat IT-firmassa, missä yksi työntekijä ilmaisi tyytymättömyytensä kun hänen työstä laskutettiin 100€/tunti ja hän sai itse siitä palkkana vain murto-osan. Mutta kun laskee yrityksen kaikkia muita kuluja joita pitää maksaa, tuosta 100€/tunti hupenee äkkiä suurin osaa pakollisiin menoihin.
Tämä pitää paikkansa. Firmalla on lukuisia kiinteitä kuluja, jotka tulevat riippumatta siitä, onko myyntiä ollenkaan. Minulla sellaisia ovat työtilan vuokra, sähkö, puhelimet, adsl, palvelinkulut, vakuutukset, lainakulut, järjestöjen jäsenmaksut, kirjanpitokulut. On niitä varmaan vielä muitakin. Nämä rouskuttavat siis aina, vaikka pitäisin lomaa.

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 816
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #323 : 17.02.2007 klo 18:12:22 »
;D Tuo vaatisi jo melkoista organisointia...
Tuotannon tässä vaiheessa taloudellisten asioiden ei pidä antaa kahlita mielikuvitusta! Sarjakuvaohjelman heikko puoli vain on, että sarjakuvien näyttäminen tv:ssä on tylsää. Varsinkin jos joku lukee "eloisasti" tekstit sitä mukaa kun ruudut vaihtuu kuvassa, byäh!

Mitä minä katselin ranskalaisissa kirjakaupoissa sitä tarjontaa niin se perustaso on niin uskomattoman korkea että niille markkinoille ei millään tikku-ukkotuhertelijoille ole mitään asiaa
Ai sä tarkotit ranskalaista sarjakuvaa. Mä ajattelin yleisellä tasolla.

Hmm, miten tuo voitto lasketaan?
Tämä on vielä osittain epäselvää itsellenikin, mutta jos voitto on voittoa kaikkien laskettujen ja oletettujen kulujen jälkeen, silloin sen pitäisi mennä 50/50. Jos taas voitto on kirjakaupalta saatu tilitys miinus painokulut ilman muita kuluja, silloin tekijälle luonnollisesti kuuluu pienempi osuus.

Se kuka ottaa suurimman taloudellisen riskin on suhteellista laskentaa. Sarjakuva-albumin valmiiksi saattamiseen menee 1-2 vuotta, eikö sekin ole taloudellinen riski? Miksi riskit ja kulut valuvat aina tekijöiden niskaan ja muut vain vetävät tuoton välistä? Miten päästäisiin kipuamaan pyramidin yläpäähän?

ottaisin mieluummin pienen siivun esim ekoista parista tuhannesta myydystä kappaleesta ja siitä ylöspäin yrittäisin saada enemmän, jolloin kustantamo on saanut omat kulunsa takaisin.
Tietääkseni tällaista sopimusta ei vielä kenelläkään ole, mutta ajattelin yrittää saada juuri tämankaltaisen mallin läpi. Raporttia seuraa kun asia kehittyy.

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #324 : 17.02.2007 klo 18:20:16 »

Ai sä tarkotit ranskalaista sarjakuvaa. Mä ajattelin yleisellä tasolla.


No se 2/3 piirtäjälle-käytäntö on ranskalainen kuten Tertsi tuossa vahvisti. Täällähän juuri kukaan ei tienaa sarjakuvista mitään joten  kysymys on puhtaasti teoreettinen
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

sebastian

  • Jäsen
  • Viestejä: 173
  • En ole nero
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #325 : 17.02.2007 klo 18:41:08 »
Se kuka ottaa suurimman taloudellisen riskin on suhteellista laskentaa. Sarjakuva-albumin valmiiksi saattamiseen menee 1-2 vuotta, eikö sekin ole taloudellinen riski? Miksi riskit ja kulut valuvat aina tekijöiden niskaan ja muut vain vetävät tuoton välistä?

Ensinnäkin pelkästään Suomesta löytyy satoja sarjakuvatekijöitä, jotka vapaaehtoisesti vuodesta toiseen piirtävät omalla ajallaan sarjakuvia ja tarjoavat niitä kustantamoille, joten kustantamoille tarjotaan paljon enemmän kuin mitä julkaisevat. Eli sarjakuvapiirtäjät eivät pääsääntöisesti piirrä koska haluavat rahaa, vaan koska haluavat piirtää. Kustantamoilla on siis varaa valita.

Toiseksi albumin pitää myydä aika paljon, jotta se tuottaisi kustantajalle voittoa. Ymmärtääkseni kirja-alalla aika monet kirjat tuottavat tappiota ja muutamilla suurmenestyksillä kustantamot tekevät voittonsa ja julkaisevat muita kirjoja.

Jos voitonjakomalli muuttuisi 50-50:ksi, kustantamot ottaisivat myös pienempiä riskejä eli käytännössä panostaisivat entistä enemmän vain varmoihin kortteihin kuten Aku-pokkareihin ja Ilkkaremeksiin. Ja entistä vähemmän uskaltaisivat julkaista uusia tekijöitä tai kirjoja/albumeja, joiden kaupallista menestystä epäillään.

Vasta hyvin menestynyt piirtäjä/kirjailija voi vaatia itselleen parempaa sopimusta. Ainoa mahdollisuus tilanteen muuttamiseksi näen oman kustantamon perustamisen.

Mon of Olay

  • Fakta-police
  • Jäsen
  • Viestejä: 897
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #326 : 17.02.2007 klo 19:25:41 »
Sarjakuvaohjelman heikko puoli vain on, että sarjakuvien näyttäminen tv:ssä on tylsää. Varsinkin jos joku lukee "eloisasti" tekstit sitä mukaa kun ruudut vaihtuu kuvassa, byäh!

Unohdat, että nyt puhutaan mangasta. Vauhdikas ruutujako auttaa jo paljon, puhumattakaan todennäköisistä aihevalinnoista.

"Oi Markku, pakarasi ovat niin kiinteät!"
"Niin sinunkin, Juha!"
"Tapellaan!"
"Joo!"
"TULIHYÖKKÄYS!"
"SATEENKAARIMÄJÄYS!"

Ei siitä kovin puisevaa voi tulla, jos nyt ei kovin ylevääkään. :D

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 816
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #327 : 18.02.2007 klo 11:27:59 »
Eli sarjakuvapiirtäjät eivät pääsääntöisesti piirrä koska haluavat rahaa, vaan koska haluavat piirtää. Kustantamoilla on siis varaa valita.
Ja sun mielestä se on ihan jees? Onko teos itsessään päämäärä vai sillä eläminen? Minusta tehdystä työstä pitää saada palkka riippumatta siitä mikä on työhön ryhtymisen motivaatio. Tämä on se vanha ongelma mihin aina törmätään: koska taiteilija on kutsumusammatissa ei hänelle tarvitse maksaa palkkaa.

Toiseksi albumin pitää myydä aika paljon, jotta se tuottaisi kustantajalle voittoa. Ymmärtääkseni kirja-alalla aika monet kirjat tuottavat tappiota ja muutamilla suurmenestyksillä kustantamot tekevät voittonsa ja julkaisevat muita kirjoja.
Päinvastoin. Isoilla ja keskisuurilla kustantamoilla on kirjoille valmiit reitit. Ensin kirjakauppaan ja sitten kirja-aleen (jota varten usein otetaan ylisuuria- tai erikoispainoksia), siitä divareihin yms alekirjakauppoihin. Alemyynnista ei makseta tekijälle joten painokulut kuittaantuu sillä. Voittoa ei välttämättä tule mutta omat saadaan aina pois. Pienkustantamot toimivat sun esimerkin tapaan.

Käännösmateriaalin kohdalla tehdään myös niin, että jos teosta ei myydä tarpeeksi ennakkoon, julkaisua siirretään sopivampaan ajankohtaan tai se perutaan kokonaan. Seuratkaapa keskisuurten sarjakuvakustantajien listoja.

Jos voitonjakomalli muuttuisi 50-50:ksi, kustantamot ottaisivat myös pienempiä riskejä eli käytännössä panostaisivat entistä enemmän vain varmoihin kortteihin kuten Aku-pokkareihin ja Ilkkaremeksiin. Ja entistä vähemmän uskaltaisivat julkaista uusia tekijöitä tai kirjoja/albumeja, joiden kaupallista menestystä epäillään.
Mikä olisi hyvä, sillä kukaan ei ole Ilkka Remes syntyissään vaan tarvitaan kustannustoimittajaa. Kustantajat ottavat listoilleen nuoria, räväköitä kirjailijoita mutta teoksia ei toimiteta eikä markkinoida. Kokeillaan vaan josko teoksesta tulisi hitti, jos ei muuten niin oikeussalin tai kirjailijan pärstän kautta. Jos hittiä ei tule, toista teosta ei kustanneta.

Hyvän kotimaisen sarjakuvan leviämisen este ei ole manga, vaan kirjakauppatuotteiden nimikkeiden määrä. Jos teosten määrän sijasta keskityttäisiin toimittamiseen ja laatuun, yhä useammalla taiteilijalla olisi mahdollisuus kasvaa tekijänä ja elää teoksillaan. Nyt kaikki hukkuu toistensa tuottaman paperisaasteen alle.

Vasta hyvin menestynyt piirtäjä/kirjailija voi vaatia itselleen parempaa sopimusta. Ainoa mahdollisuus tilanteen muuttamiseksi näen oman kustantamon perustamisen.
Luutuneet asenteet eivät muuta rakenteita. Oman kustantamon perustaminen ei ole ainoa vaihtoehto, joskin hyvä sellainen. Sen ongelmana vain on Kirjavälitys ja Suomalainen kirjakauppa, jotka on suorassa kytkyssä isojen kustantamojen kanssa. Pienkustantaja ei pysty antamaan niiden vaatimia alennuksia joten hyllymyynnissä teosten hinnat kohoavat mahdottomiksi.

Sopimuksissa ei myöskään ole tekijällä irtisanomissuojaa. Tekijä tekee uransa alussa huonon sopimuksen pienellä prosentilla, teos myy hyvin ja kustantaja ottaa siitä aina uusia painoksia. Tekijä ei saa vanhoista teoksista yhtään enempää vaikka kuinka olisi hittitekijä. Tätä eräskin kotimainen hittikirjailija kiroili. Siksi sopimukset pitäisi pystyä irtisanomaan ja niissä pitäisi olla painosten mukaan nouseva prosentti.

Pienkustantajien pitäisi kehittää kokonaan uusi jakelukanava jolla sekä Kirjavälitys että Suomalainen kirjakauppa pystyttäisiin kiertämään mutta silti saataisiin teokset leviämään laajalti.

sebastian

  • Jäsen
  • Viestejä: 173
  • En ole nero
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #328 : 18.02.2007 klo 11:52:39 »
1) Ja sun mielestä se on ihan jees? Onko teos itsessään päämäärä vai sillä eläminen? Minusta tehdystä työstä pitää saada palkka riippumatta siitä mikä on työhön ryhtymisen motivaatio. Tämä on se vanha ongelma mihin aina törmätään: koska taiteilija on kutsumusammatissa ei hänelle tarvitse maksaa palkkaa.

2) Oman kustantamon perustaminen ei ole ainoa vaihtoehto, joskin hyvä sellainen. Sen ongelmana vain on Kirjavälitys ja Suomalainen kirjakauppa, jotka on suorassa kytkyssä isojen kustantamojen kanssa. Pienkustantaja ei pysty antamaan niiden vaatimia alennuksia joten hyllymyynnissä teosten hinnat kohoavat mahdottomiksi.

1) Totean vain, että niin kauan kuin piirtäjillä riittää motivaatio tekemään sarjakuvia omalla ajallaan ja tarjoavat näitä kustantamoille, mikään ei muutu. Jos taas kustantamot alkaisivat maksaa palkkaa piirtäjille etukäteen, etusijalla olisi vanhat tekijät ja mahdollisimman varmat kortit. En jaksa usko, että kovinkaan moni panostaisi uusiin tekijöihin. Eli tilanne olisi sama kuin nyt: uusien tekijöiden pitää ensin todistaa osaamisensa piirtämällä riittävästi ensin.

2) Minusta Kirjavälitys ei ole ongelma, päinvastoin: tuntuvat ottavan kaiken tarjotun listoilleen ja palvelu pelaa. Ongelma pienkustantajalle on näkyvyys: miten tavoittaa potentiaaliset ostajat? Ainoa mahdollisuus on julkaista niin helkkarin hyviä sarjakuvia, että ylittävät uutiskynnyksen myös kaupallisissa medioissa.

Mitkä muuten ovat sellaisia kotimaisia sarjakuva-albumeja, jotka ovat todella loistavia mutta eivät ole saavuttaneet suurta yleisöä?

Sebastian

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 816
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #329 : 18.02.2007 klo 12:05:56 »
Jos taas kustantamot alkaisivat maksaa palkkaa piirtäjille etukäteen, etusijalla olisi vanhat tekijät ja mahdollisimman varmat kortit.
Ei palkkaa eikä edes välttämättä isoja palkkioita, vaan reilu voitonjako.

Minusta Kirjavälitys ei ole ongelma, päinvastoin: tuntuvat ottavan kaiken tarjotun listoilleen ja palvelu pelaa.
Olet ensimmäinen oma/pienkustantaja jonka kuulen sanovan noin, mutta hyvä jos sulla ei oo ollu ongelmia.

Ainoa mahdollisuus on julkaista niin helkkarin hyviä sarjakuvia, että ylittävät uutiskynnyksen myös kaupallisissa medioissa.
Kaikki on silkkaa markkinointia. Jos joku on keskiverto ja näkyvillä siitä pidetään, jos joku on hyvä mutta sivussa se jää auttamatta ilman huomiota. Tietysti hyvää on aina helpompi markkinoida kuin keskivertotuotetta.

Mitkä muuten ovat sellaisia kotimaisia sarjakuva-albumeja, jotka ovat todella loistavia mutta eivät ole saavuttaneet suurta yleisöä?
Kysymys kuuluu johonkin toiseen ketjuun, mutta oikea vastaus on likipitäen kaikki. "Suuri yleisö" on häilyvä käsite. Kiroileva siili on myynyt hyvin mutta voiko silti sanoa sen tavoittaneen suuren yleisön?