Olisihan se hienoa, jos voisi piirtää sarjakuvia kokopäiväisesti tienaten niin, että joka päiväinen elanto ja asunto olisi turvattu + rahat joka vuotiseen lomamatkaan tienattu. Mutta tuskin se meikäläisen kohdalla on mahdollista.

Itse olen ajatellut, että jos kirjoituksissa fysiikka menee hyvin (vähintään m), pääsen suoraan yliopistoon lukemaan fysiikkaa. Opettajan ammatti olisi oikein otollinen sivutoimiselle sarjakuvapiirtäjälle. Olisi säännölliset tulot, ei vuorotyötä, joka todella söisi mehut, on viikonloput, syys-, joulu-, kevät- ja kesälomat, jolloin on aikaa piirtää. Töidenkin jälkeen olisi aikaa harrastella, mikäli ei tarvitse kokeita tarkistaa. Lisäksi matematiikan, fysiikan ja kemian opettajista on suorastaan pulaa. Korjatkaa, jos olen jossain suhteessa väärässä.
Eli ei minun unelmissani tarvitse elantoansa sarjakuvilla tienata. Riittää kun sillä saa rahat vaikkapa käsin tehtyyn Les Pauliin tai suuren sarjiskokoelman kartuttamiseen, nimeään kuuluviin niin paljon, että pääsee satunnaisesti luennoimaan itselleen rakkaasta aiheesta ja omat taitonsa ja työnsä kehitettyä niin, että se inspiroisi jotakuta (edes yhtä) vasta-alkajaa aloittamaan tämän saman harrastuksen.
![Cool 8]](https://www.kvaak.fi/keskustelu/Smileys/classic/cool.gif)
Loppujen lopuksi, onhan tässä ainakin itselläni eniten kyse rakkaasta harrastuksesta ja kulttuurin muodosta. En tahdo pilata sitä deadlineilla, rahahuolilla ja väkipakkoisella väkertämisellä. Sitä paitsi, kun nyt kirjoitukset saadaan ohi, voin käyttää reilun vuoden pelkästään piirtämiseen Limingan sarjakuvalinjan ja muiden tuherteluiden muodossa. Lisäksi olen suunnitellut oman nettisarjiksen aloittamista kaverin avustuksella, mikä tässä vaiheessa olisi jo kova juttu. Mutta siitä sitten lisää joskus myöhemmin.