Kirjoittaja Aihe: Tuleeko sarjiksilla toimeen?  (Luettu 177400 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #90 : 09.02.2007 klo 23:22:39 »
Opiskelu vie tehokkaasti puhdin
Uskon.

Mutta kerro onko se todella mahdotonta: tehdä pitkää tarinaa pikku hiljaa, varata sille tunti päivässä jotenkin väkisin, jotta lopulta kiitos seisoisi ja albumi olisi valmis?

tertsi

• Vieras
« Vastaus #91 : 09.02.2007 klo 23:26:25 »
Kun pari sarjakuvaopiskelijaa on siirtynyt koulun jälkeen nimen omaan kaupan kassaksi, he ovat lopettaneet piirtämisen koska sitä ei työpäivän jälkeen jaksa.

Voin ymmärtää. Piirtäessä pitää olla täydessä energiassa, siinähän  pannaan kaikki peliin että saadaan aikaan jälkeä jonka itse sietää. Kun sitten yrittää jotain väsyneenä, alkaa tympiä koko harraste.

Sarjakuvantekemisessä pitää keskittyä. On oltava mielessä kokonaisuus ja yksityiskohdat ja vielä mieli altis keksimään mehusteita. Pitää lämmitellä käsi notkeaksi ja löytää sama tyyli kuin eilen. Sarjakuvaprojektiaan ei voi edistää puoli tuntia kerrallaan, pitää saada valmiiksi se kokonaisuus jonka on kullakin työrupeamalla mieleensä rakennellut. Ei sitä enää huomenna tavoita, ja jää vaivaamaan kun kadotti lujan kuljetuksen.

Siksi Suomessa ei ole satoja Puupäähattukelpoisia sarjakuvantekijöitä, vaikka on hyviä piirtäjiä, hyviä kertojia ja hyviä ideoita. Itse toteuttaminen on vaativaa.

Näinhän tämä on.
Mä teen vielä vihoviimoisen ponnistuksen ja aion piirtää pari vuotta niin paljon sarjakuvaa kuin suinkin jaksan/ehdin/viitsin. Saapi nähdä kuinka paljon se on.

Joten Tertsi vähentää kvaakkausta ja muuta riippuvuutta aiheuttavaa radikaalisti just nyt.

ARock

• Ope, joka strippisarjistakin tuhertelee
  • Jäsen
  • Eipä mulla muuta.
« Vastaus #92 : 09.02.2007 klo 23:41:52 »
Jep, tuo on totta.

Jos tekee vaikka ns. nykyistä perushommaa, eli päätteen ääressä jotakin, niin se ei välttämättä vaadi ihan 100%ista keskittymistä/intoa, mut sarjis vaatii. Jos sarjiksen kanssa ei ole fiilistä, niin ei tuu mitään. Jos taas on, niin silloin syntyy vaikka mitä.

Itse täytyy opettajana kyllä sanoa, et on sinällään onnellisessa asemassa, et työ antaa tavallaan tukea sarjiksen tekoon ainakin siinä mielessä, et luova pitää olla koko ajan. Se pitää "aivonystyrät oikeassa asennossa".

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #93 : 10.02.2007 klo 00:16:09 »
Mutta kerro onko se todella mahdotonta: tehdä pitkää tarinaa pikku hiljaa, varata sille tunti päivässä jotenkin väkisin, jotta lopulta kiitos seisoisi ja albumi olisi valmis?

Ajan puolesta se tunti olisi mahdollsta puristaa, mutta aivokapasiteetti onkin sitten eri asia... Pitkä alppari pitäisi saada pysymään kasassa ja juonen kehittelyyn menee aikaa, ja koko ajan on käynnissä vähintään kolme isompaa projektia joita pitäisi miettiä.

Irene

• Jäsen
« Vastaus #94 : 10.02.2007 klo 09:23:25 »
Ei millään pahalla Aura, mutta sinun äänensävyssäsi alkaa olla sellaista kitinää, että tekisi mieli vastata että "se on ihan henkilökohtainen voivoi". Minulla supervoimana ei ole piirtäminen, se on kirjojen lukeminen. Minulle pitäisi yhteiskunnan siis taata leveä elanto sillä, että luen kirjoja ja kerron niistä mielipiteeni muille.

Ammatillisesti tämä tarkoittaa sitä, että minun pitäisi päästä vähintään Hesarin kirjallisuuskriitikoksi. Mutta voih. Suvi Ahola ja Antti Majander, jotka tällä hetkellä pitävät kirjallisuuskriitikoiden kuningatar- ja kuningasvaltikkaa käsissään, ovat vasta keski-ikäisiä, ja tuskin jäävät eläkkeelle tai kupsahtavat vielä kymmeniin vuosiin. Sitten kun niin käy, on paikkoja hakemassa kaikki maakuntalehtien kymmeniä vuosia työskennelleet kriitikot, kaikki Suomen tohtoristason kirjallisuudentutkijat yliopistoilta ja vielä pitkä liuta kulttuuritoimittajia. Eihän ne minua sinne töihin ota. Nyhy nyhy yhy yhy! Ihan epistä!

Sen sijaan Mihan jutut allekirjoitan täysin. Jos ihminen pyrkii päämäärään X, hänen pitää valita, miten aikansa ja voimavaransa (jotka taatusti ovat aina rajallisia) käyttää. Muistanpa tilanteen, kun yliopistoa vaihdettuani koetin tehdä historian gradun valmiiksi, että saisin opintotuelle 10 kk jatkon toisen tutkinnon viimeistelyä varten. Sinä keväänä kun gradu alkoi olla vähän niinku pakko saada valmiiksi, aikani jakautui seuraavasti: Opiskelin toisessa yliopistolla toisella paikkakunnalla kokopäiväisesti, lisäksi olin osa-aikatyössä yliopistolla ja hain kiivaasti kesätöitä, kukas minua muuten olisi kesällä elättänyt. Kesätyöt alkoivat kesäkuun alussa, luennot loppuivat toukokuun alussa ja toukokuussa oli vielä yksi tenttiviikko, jossa oli kolme tenttiä ja muistaakseni vielä pari harjoitustyötä. Gradun teko on taatusti vähintään yhtä kokonaisvaltaista omistautumista vaativaa työtä kuin sarjakuvien piirtäminenkin, ja todellakaan en jaksanut sitä lukukauden aikana iltaisin koulun ja osa-aikatyön jälkeen pusertaa. Niinpä tein viimeisen version valmiiksi toukokuussa kaikkina muina viikkoina paitsi tenttiviikkona. Muistaakseni sosiaalisuuden huippu oli se, kun välillä piipahti lähikaupassa ostamassa maitoa. Se, mistä piti tinkiä, oli laatu. Arvosana, minkä gradusta sain, ei todellakaan häikäissyt, mutta tämä oli minulle riittävä kompromissi: sain maisterin paperit pois kuleksimasta, sain jatko-opintotuen ja ennen kaikkea sain todistettua itselleni, että pystyin tekemään loppuun asti jotain niin kauheaa, ahdistavaa, vaikealta tuntuvaa ja hirveää kuin gradun ja pystyin valmistumaan.

Elämä on valintoja, ja kompromisseja oman elatuksen, daideen dekemisen ja mukavan harrastelun välillä joutuu taatusti tekemään...

EDIT: Voin vannoa, että olisin tuossa graduntekovaiheessa antanut vaikka taivasosuuteni, jos olisin saanut rauhallisen työtilan, puoli vuotta aikaa ja riittävästi rahaa sen gradun tekoon. Valitettavasti tyhjästä on paha nyhjästä, joten pakko oli tehdä niitä kompromisseja. No, lopputulos oli halutun mukainen, ja "valmis työ on hyvä työ", arvosanoista huolimatta...
« Viimeksi muokattu: 10.02.2007 klo 10:07:30 kirjoittanut Irene »
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Vastaus #95 : 10.02.2007 klo 09:52:52 »
Nettiyhteys poikki ja telkku kellariin. Siinä on ajankäyttöongelmien perusratkaisu.
Jos tekisin nuo niin:
a) asuntoni olisi siistimmässä kunnossa
b) lukisin enemmän kirjoja
c) kuuntelisin enemmän musiikkia
d) piirtäisin enemmän
e) söisin paremmin

Tosin sosiaaliset kontaktit katkeaisivat lähes täysin.
Mutta muutoin minusta tulisi kaikin puolin parempi ihminen.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #96 : 10.02.2007 klo 13:43:35 »
Ei millään pahalla Aura, mutta sinun äänensävyssäsi alkaa olla sellaista kitinää, että tekisi mieli vastata että "se on ihan henkilökohtainen voivoi".

Joo, itse asiassa jossain vaiheessa aloin miettiä missä vaiheessa ketju lipsui pois alkuperäisestä aiheestaan "voiko sarjakuvalla elää" ja siirtyi aiheeseen "mistä Aura saa töitä". ::) Pitänee lukea koko hoito uudestaan tai pyytää valvojaa muuttamaan otsikko hieman Aura-keskeisemmäksi.

Töiden saaminenhan tässä ei ole se ongelma, vaan se osaako hoitaa yrittäjän (tai sen tapaiset) hommat kunnialla ja arvostetaanko sarjakuvaa Suomessa vielä(kään) niin paljon että töistä maksetaan kunnon hintoja. Pelkällä sarjakuvalla tuskin kukaan kuvittelee elävänsä, siinä ohessa ainakin itse tekisin mieluusti kuvituksia sekä muita media/luovan alan töitä, jopa nettisivuja tai taittohommia vaikka eivät ne aina välttämättä kovin hohdokkaita ole. Kuten tuolla aiemmin sanoin, se toisi ainakin vaihtelua. Ja en ole ainoa joka unelmoi managerintapaisesta joka hoitaisi kaikki ns. käytännön asiat. Kaikista ei vain ole yrittäjiksi (sillä käytännössä free joutuu kaiken hoitamaan itse eläkettä myöten?)

Vaikka kukaan ei epäilemättä haluakaan maksaa kuvituksista sillä nehän nyt on helppo tehdä tai joku ainakin tekee halvemmalla tai sitten sitä rahaa ihan aikuisten oikeesti ei ole, niin on tilanne sentään epäilemättä parempi kuin AV-puolella josta olen kuullut aika hurjia juttuja.

Irene

• Jäsen
« Vastaus #97 : 10.02.2007 klo 13:53:55 »
Aiheellinen huomautus, eli palautetaan tosiaan keskustelua henkilöistä pois...

"Manageri" voisi löytyä osuuskunnasta. Jos kotiseudultasi löytyy joku kuvittajien osuuskunta, avoin yhtiö tahi muu vastaava, niin sieltä löytyy noihin käytännön juttuihinkin apuja.

Tosin oma lyhyehkö kokemukseni yrittäjyydestä osoitti, että olin kuvitellut paperisotaa paljon vaikeammaksi. Toiminimi on helppo panna pystyyn, kokeilee ensin vaikka alvittomana (raja on jossain 8000 euron hujakoilla), ja jos tienestit ovat ensi alkuun pieniä, voi miettiä, kannattaako yrittäjävakuutuksia ruveta maksamaan heti vaiko vasta sitten, kun toiminta on osoittanut elinkelpoisuutensa ja saanut päätoimisen luonteen.

Eli jos kotipaikkakunnallasi on jonkin sortin yrityshautomo tai vastaava neuvontapulju, sinne vaan kyselemään.

sebastian

• Jäsen
  • En ole nero
« Vastaus #98 : 10.02.2007 klo 14:54:10 »
Motivaatio on kuitenkin ratkaiseva tekijä, ei raha. Jos haluaa tarpeeksi sarjakuvapiirtäjäksi, niin tulee kyllä piirrettyä.

Muistaakseni Stephen King kirjoitti ruokatauolla kirjoituskone sylissään, kun oli pesulassa töissä. Siitä voi ottaa opiksi.

Mahdolliset managerit, oman firman pystyttämiset yms ovat vain sivujuonia. Olennaista on, miten paljon ja kuinka hyviä sarjakuvia saat aikaiseksi.

Sebastian

Piber

• Sopuli
  • Jäsen
  • yuubervärkki
« Vastaus #99 : 10.02.2007 klo 14:58:58 »
Elämä on valinnoista kiinni, niitä valintoja saa ja pitää tehdä.

Tälläinen elämänfilosofia tähän väliin. Kyllä sen saavuttaa kun yrittää ja tekee töitä. Ei heti, mutta joskus.
Toivottavasti, sillä minullahan ei ole vielä mitään kokemusta asiasta nuoren ikäni vuoksi.

Edit: Kyllä olen katsonut Madventuresia.

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #100 : 10.02.2007 klo 17:24:50 »
... jos tienestit ovat ensi alkuun pieniä, voi miettiä, kannattaako yrittäjävakuutuksia ruveta maksamaan heti vaiko vasta sitten, kun toiminta on osoittanut elinkelpoisuutensa ja saanut päätoimisen luonteen.

Joo, muuten: freelancen eläke ei ole sekään joka talossa selviö. Kun neuvottelin jokunen vuosi sitten YEL-vakuutukseni määrästä, kävi ilmi, että on esim. lehtitaloja, jotka eivät maksa free-avustajiensa keikkatöistä mitään eläkemaksuja. Joten nyt ainakin tiedän, että osasta palkkojani on nämä suoritettu omasta toimestani, sitten taas osasta on asia valmiiksi  hoitunut TaEL:in puolelta. Mikä olisi oikeasti keikkatyöläisen tapa sopeutua näihin järjestelmiin.

Ensi vuonna säännöt saatetaan tietysti taas muuttaa, ja virastoissa mielivalta jatkuu.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #101 : 10.02.2007 klo 17:30:57 »
...on esim. lehtitaloja, jotka eivät maksa free-avustajiensa keikkatöistä mitään eläkemaksuja.
Jostakin virastosta minulle sanottiin, että jos ei ole työsuhdetta, lehtitalon ei tarvitsekaan maksaa eläkettä. Silloin pitää olla YEL ja työn hintaan lisätään YELin osuus.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #102 : 10.02.2007 klo 18:40:07 »
Lainaus
Gradun teko on taatusti vähintään yhtä kokonaisvaltaista omistautumista vaativaa työtä kuin sarjakuvien piirtäminenkin

On vain niin kuin Irene itsekin kohdaltaan todisti: gradusta ei tarvitse saada hyvää arvoasanaa.

Joka onneton maisterinruikku on saanut gradun hyväksytettyä, mutta tämän tästä haukutaan sarjakuvantekijöitä huonosta tasosta. Huonoa sarjakuvaa ei kestä julkaista - eikä semmoista halua tehdä. Hyvän sarjakuvan tekeminen on huomattavasti vaikeampaa kuin gradun. Ja kun sillä ei suinkaan taio itselleen toimeentuloa (ellei se myy ulkomaita myöten), on aihetta ruikuttaa.

Aura on todella hyvä. Hän on näyttönsä antanut (vaikkei suuri yleisö niitä ole nähnyt, enkä tarkoita omakustanteitakaan). Jos noin hyvä tekijä joutuu vakavissaan pelkäämään kassaksi joutumista, elämme pahassa yhteiskunnassa joka ei taidetta ansaitse.

Irene

• Jäsen
« Vastaus #103 : 10.02.2007 klo 18:48:08 »
Gradu eroaa tosin sarjakuvasta siinä mielessä, että gradu ei ole taidetta. :) Mutta pitkän albumin tekeminen lienee sarjakuvapiirtäjälle samanlainen etappi kuin gradu opiskelijalle: vaikka laadulla ei väliä olisikaan, kysytään niitä perslihaksia ja sitkeyttä - pystynkö voittamaan itseni, saanko valmiiksi jonkun ison, itsenäisen, vaativan työn, varsinkin jos pelottaa että emminä pysty ja ei minusta ole tähän?

On paljon lahjakkaita opiskelijoita joilta se gradu jää ainiaaksi tekemättä ja on paljon lahjakkaita piirtäjiä joista ei koskaan tule piirtämisen ammattilaisia... Yleensä kompastuskivenä ei ole lahjakkuuden määrä.

Sika

• Jäsen
« Vastaus #104 : 10.02.2007 klo 20:00:03 »
Täällä on pariin otteeseen tainnut keskustelu vähän eritä aiheesta, mikä ei minua haittaa itseäni, joten jatkan samalla linjalla.
Minusta ajastus siitä, että tekisi töitten jälkeen sarjakuvaa ei ole ollenkaan mahdotonta, mutta koulun ohessa tekeminen tuntuu välillä sairaalta.
Itsellä olisi nyt ensiviikolla uusinta koe plus välikoe, suunnittelin panostavani uusintakokeeseen, koska muuten menee yksi uusinta kerta hukkaan jos en jaksa edes yrittää.
Sitten myös tekisi mieli lukea vartijat loppuun, uusin willeri, muita sarjakuvia. Katsoa tvstä mieliohjelmia, katsomattomia elokuvia olisi melkein ääretön määrä. Ja sitten tietysti haluaisin piirtää. Olisi yksi pieni projektikin kesken ja olen saanut väsättyä sitä aina välillä, mutta todella hitaaseen tahtiin. Pitäisi saada se maaliskuun loppuun mennessä tehtyä.
Mutta niinhän se on, että valintojen maailma.