Kirjoittaja Aihe: Tuleeko sarjiksilla toimeen?  (Luettu 177109 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Irene

• Jäsen
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #450 : 01.03.2007 klo 15:08:07 »
Sellainen tuli vielä mieleen, että pikkulehtiin asian voisi varmaan esittää näin: "Minäpä teen teille kirja-arvosteluja." "Joo." Sitten kirjoittaa kirja-arvostelujen lisäksi tai tilalla sarjakuva-arvosteluja. Sarjakuvathan ovat kirjoja, eikö vaan. Eikä koira perään hauku...
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #451 : 01.03.2007 klo 15:35:03 »
Minä lähetin aikoinaan joskus 1985 tai 86 Karjalaiseen ihan vaan kirjeen, jossa nimenomaan sanoin haluavani tehdä sarjakuva-arvosteluja. Hyvät perustelut mukaan ja muuta tietoa sekä itsestä että sarjakuvatilanteesta yleensä ja läpi meni. Olin ensimmäinen joka ko. lehteen ikinä mitään sarjakuva-arvioita teki.
Mitään nettiadresseja kukaan päätoimittaja tuskin noteeraa, mutta jos naamioituu viestissään lehden pitkäaikaiseksi lukijaksi, niin...
Päätoimittajilla on toki kaikilla sähköposti, mutta osaako ne sitä käyttää tai viittivätkö juurikaan lukea - se on toinen juttu.

timo

Irene

• Jäsen
« Vastaus #452 : 01.03.2007 klo 15:39:11 »
Niin, ja onko se päätoimittaja aina paras henkilö. Kiireisiä ihmisiä, jolloin on nopeinta sanoa "juuei" kaikkeen mikä ei ole päivänpolttavan tärkeää. Voihan sitä kokeilla kolkutella kulttuuritoimituksen ovia eri ihmisten kautta.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #453 : 01.03.2007 klo 15:41:04 »
Ensimmäiset kuvitustyöni sain tekemällä juttuja ilmaisjakelulehteen - erään kerran kiikuttaessani kirjoitustani toimitukseen vein artikkeliin tekemäni kuvitukset mukana.

Joo Timo R on oikeassa, toimitusten suhtautuminen sähköpostilähestymisiin vaikuttaa ylipäätään äärimmäisen välinpitämättömältä. Suosittelisin lähestymään puhelimitse.

Niin, ja onko se päätoimittaja aina paras henkilö. Kiireisiä ihmisiä, jolloin on nopeinta sanoa "juuei" kaikkeen mikä ei ole päivänpolttavan tärkeää. Voihan sitä kokeilla kolkutella kulttuuritoimituksen ovia eri ihmisten kautta.

Joo, silti yleensä homma jää pyörimään puoleksi vuodeksi johonkin, minkä jälkeen kehoittavat ottamaan yhteyttä siihen päätoimittajaan  :P
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Irene

• Jäsen
« Vastaus #454 : 01.03.2007 klo 15:47:16 »
Joo, silti yleensä homma jää pyörimään puoleksi vuodeksi johonkin, minkä jälkeen kehoittavat ottamaan yhteyttä siihen päätoimittajaan  :P

Juu ei mennä tähän nyt ollenkaan. Eiköhän tämä ole ihan sama juttu kuin vaikka työnhaussa, eli itse pitää olla aktiivinen ja sitkeä, jos haluaa päästä päämääräänsä. (Paitsi tässä Etelä-Saimaa tapauksessa mulla, jolle tää arvostelujen tekeminen sivuduunina käynnistyi käsittämättömän helposti, eli minua pyydettiin kirjoittamaan.)

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #455 : 01.03.2007 klo 16:42:47 »
(Paitsi tässä Etelä-Saimaa tapauksessa mulla, jolle tää arvostelujen tekeminen sivuduunina käynnistyi käsittämättömän helposti, eli minua pyydettiin kirjoittamaan.)

Julk(k)isuudessa on puolensa!  ;D
Jonakin päivänä suistat vielä itsensä Kata Kärkkäisen palliltaan... mutta suuri Ctulhu meitä varjelkoon, että Kata ryhtyisi sarjiksia tekemään.
No, ei nyt sentään, sellainenhan olisi työntekoa. Helpompaa on laappia maalia isommalle kankaalle.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2007 klo 16:44:29 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #456 : 01.03.2007 klo 16:53:23 »
Tarjoapa Doc artikkelia maaseudun rakennemurroksesta tai kirja-arvostelua kjell Westösta tai kirja-arvostelua niin tilanne on eri.
Suosittelisin lähestymään puhelimitse.
Järkeviä neuvoja, mutta eivät kannata. Kun lukee viikon kirjaa ja alkaa soitella, ja saa vastaukseksi "meillä ei ole varaa maksaa palkkiota mutta saathan sinä sen kirjan" niin pienellä kalkuloinnilla huomaa jäävänsä tappiolle.

Sitähän tuossa pari sivua taaksepäin ehdottelin. Ei muuta kuin www.adressit.com adressia tekemään, postitetaan käsittämättömät mittasuhteet saava lista 400:n sanomalehden toimitukseen ja hops! suomalainen sarjakuva-ala on uusi kultakaivos. Näin se menee.
Mä laskin leikkiä, toivottavasti sinäkin. Liian laskelmoitu kaupankäynti on läpinäkyvää, ja tekee enemmän hallaa kuin hyvää. Voi kyllä olla että palaan aiheeseen jos rahatilanne käy epätoivoiseksi. Aasia uhkaa jo.

Niin, ja onko se päätoimittaja aina paras henkilö.
Ehdottomasti kannattaa ottaa yhteyttä kulttuuritoimitukseen jos lehdessä sellainen on. Kannattaa kirjoittaa hyvin, lyhyesti ja analyyttisesti, välttää vaikeita sanoja ja lauserakenteita, eikä maalailla teoksen juonta vaan mennä sisään siihen mistä teos kertoo. Maksimissa sivun juttu per teos.

Jos joku tahtoo tarjota arvostelujaan tällaiseen "kirja on samalla arvostelijan palkkio, muihin palkkioihin meillä ei ole varaa"-lehteen niin pistää mulle privaviestin niin annan yhteystiedot. Itse en moisella palkalla kirjoita. Liittokin kieltää.

Irene

• Jäsen
« Vastaus #457 : 01.03.2007 klo 17:30:10 »
Julk(k)isuudessa on puolensa!  ;D
Jonakin päivänä suistat vielä itsensä Kata Kärkkäisen palliltaan... mutta suuri Ctulhu meitä varjelkoon, että Kata ryhtyisi sarjiksia tekemään.
No, ei nyt sentään, sellainenhan olisi työntekoa. Helpompaa on laappia maalia isommalle kankaalle.

Nojoo.. Itse ennakkoluulottomasti yritin lukea Kata Kärkkäisen uusinta teosta, mutta jouduin luopumaan leikistä kesken. Se onkin varmaan abt ainoa kirja jota blogissani olen käsitellyt tietoisen negatiiviseen sävyyn. Hullua kyllä, joku oli osunut siihen googlettamalla "Sinäminä-novellit".

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #458 : 01.03.2007 klo 18:02:00 »
Juu ei mennä tähän nyt ollenkaan. Eiköhän tämä ole ihan sama juttu kuin vaikka työnhaussa, eli itse pitää olla aktiivinen ja sitkeä, jos haluaa päästä päämääräänsä. (Paitsi tässä Etelä-Saimaa tapauksessa mulla, jolle tää arvostelujen tekeminen sivuduunina käynnistyi käsittämättömän helposti, eli minua pyydettiin kirjoittamaan.)

Samaa mieltähän minä sinun kanssani tuosta olen, kyse on vain siitä, mihin suuntaan se aktiivisuus kannattaa suunnata... vuosien varrella vastaan on tullut useammankin kerran tilanne, jossa kulttuuri-sun muissa toimituksissa ollaan oltu hyvinkin innoissaan, mutta mitään ei ole tapahtunut ennenkuin päätoimittaja on saatu vakuutettua asiasta. Ja yleensä tämä on täytynyt tehdä lopulta itse. 

Järkeviä neuvoja, mutta eivät kannata. Kun lukee viikon kirjaa ja alkaa soitella, ja saa vastaukseksi "meillä ei ole varaa maksaa palkkiota mutta saathan sinä sen kirjan" niin pienellä kalkuloinnilla huomaa jäävänsä tappiolle.

Tuota en ymmärrä. Suurin osa vastauksista on juuri jotain tuollaista, mutta kuten Irene mainitsi, aktiivinen pitää olla. Jos sanon soittaneeni työnhaun perässä tuhat turhaa soittoa vuosien mittaan, arvio saattaa hyvinkin olla alakanttiin. Mutta aina on johonkin osunut. Sen verran että on leipänsä tienannut.

Lainaus
Mä laskin leikkiä, toivottavasti sinäkin. Liian laskelmoitu kaupankäynti on läpinäkyvää, ja tekee enemmän hallaa kuin hyvää.

Leikkiä en laske koskaan, mutta ironian tajuni on vertaansa vailla.

Lainaus
Ehdottomasti kannattaa ottaa yhteyttä kulttuuritoimitukseen jos lehdessä sellainen on. Kannattaa kirjoittaa hyvin, lyhyesti ja analyyttisesti, välttää vaikeita sanoja ja lauserakenteita, eikä maalailla teoksen juonta vaan mennä sisään siihen mistä teos kertoo. Maksimissa sivun juttu per teos.

Jos joku tahtoo tarjota arvostelujaan tällaiseen "kirja on samalla arvostelijan palkkio, muihin palkkioihin meillä ei ole varaa"-lehteen niin pistää mulle privaviestin niin annan yhteystiedot. Itse en moisella palkalla kirjoita. Liittokin kieltää.

Ehkä sinne kulttuuritoimitukseen sitten kannattaa olla yhteydessä. Sarjakuvan myynnissä asia on toisin, lopulta täytyy aina olla yhteydessä päätoimittajaan ennen kuin mitään alkaa tapahtua. Paitsi ehkä jossain Hesarissa. Mutta ehkä tuollaista arvostelijan vakanssia katsotaan eri lähtökohdista.

Samaa mieltä olen Docin kanssa kyllä, että ilmaiseksi saa työtä varmasti tehdä niin paljon kuin mielii. Mielestäni se on kuitenkin moraalisesti lähes rikollista toimintaa koko alaa kohtaan. Jos osa porukasta tekee töitään ilman järkevää palkkiota, muidenkin on  vaikeampaa sellaista samasta työstä pyytää.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #459 : 02.03.2007 klo 00:32:53 »
Nimenomaan kulttuuritoimituksen esihenkilö on se henkilö johon kannattaa ottaa yhteyttä, ei PT.
Pilakuvia jos tarjoaa, niin ehkä sitten PT.

Timo

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #460 : 02.03.2007 klo 12:09:52 »
Tuota en ymmärrä. Suurin osa vastauksista on juuri jotain tuollaista, mutta kuten Irene mainitsi, aktiivinen pitää olla. Jos sanon soittaneeni työnhaun perässä tuhat turhaa soittoa vuosien mittaan, arvio saattaa hyvinkin olla alakanttiin. Mutta aina on johonkin osunut. Sen verran että on leipänsä tienannut.
Tarkoitin vain, että pitää laskea kulut suhteessa tuloihin. Suurin tietämäni maksettu palkkio kritiikistä on 250 e. Työnhaku on ihan eri juttu, palkoiltaankin. Parasta olisi käydä paikanpäällä, ja isoissa lehdissä kannattaakin käydä, mutta pieniin maakuntalehtiin ei usein kannata vaivautua sähköpostia enempää. Vaikka maksaahan se sähkökin.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #461 : 02.03.2007 klo 12:23:50 »
Tarkoitin vain, että pitää laskea kulut suhteessa tuloihin. Suurin tietämäni maksettu palkkio kritiikistä on 250 e. Työnhaku on ihan eri juttu, palkoiltaankin. Parasta olisi käydä paikanpäällä, ja isoissa lehdissä kannattaakin käydä, mutta pieniin maakuntalehtiin ei usein kannata vaivautua sähköpostia enempää. Vaikka maksaahan se sähkökin.

Voipi olla ettei kaikkia lehtiä lähestyminen ole välttämättä järkevää, varsinkaan jos on kyse lähinnä sivutoimisesta lisästä itselleen. Uraa luodessa toki täytyy alussa varautua ottamaan vähän takkiinkin. Mutta onko kukaan saanut töitä, ikinä, pelkällä sähköpostilla lähestyttäessä? Kertokaa toki, jos olette, minä en ole ikinä saanut sitä kautta mitään, yleensä en edes vastausta.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #462 : 02.03.2007 klo 12:28:24 »
Mutta onko kukaan saanut töitä, ikinä, pelkällä sähköpostilla lähestyttäessä? Kertokaa toki, jos olette, minä en ole ikinä saanut sitä kautta mitään, yleensä en edes vastausta.
En ole eläissäni tavannut tai edes puhelimessa puhunut useiden työnantajieni kanssa.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #463 : 02.03.2007 klo 12:58:40 »
Mutta onko kukaan saanut töitä, ikinä, pelkällä sähköpostilla lähestyttäessä? Kertokaa toki, jos olette, minä en ole ikinä saanut sitä kautta mitään, yleensä en edes vastausta.

Joitakin pieniä kuvitushommia, kyllä - viestin liitteenä linkki kotisivuille ja/tai näytteitä. Ja onpa sillon tällön ihan pyydettykin, toisinaan jopa tuikituntemattomat kyselee. Harvemmin kuitenkin niin päin.

Timo

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #464 : 02.03.2007 klo 13:07:41 »
Te kirjoitatte ilmeisesti parempia sähköpostiviestejä kuin minä  :P Muutaman kuvitushomman olen itsekin saanut niin että minuun on otettu yhteyttä. Viimeksi helmikuussa. Mutta harvinaisempaa tosiaan.