Äänestys

Luetko Sarjainfoa?

Kyllä, tilaan lehteä ja olen Sarjakuvaseuran jäsen
109 (39.6%)
Ostan irtonumeroita vain satunnaisesti
16 (5.8%)
Luen, kirjastossa
65 (23.6%)
En, turhan elitistinen
18 (6.5%)
En, turhan vaikeasti saatava
25 (9.1%)
Mikä ihmeen Sarjainfo?
42 (15.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 237

Kirjoittaja Aihe: Sarjainfo  (Luettu 341655 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mari

• Jäsen
Vs: Luetko Sarjainfoa?
« Vastaus #870 : 08.01.2012 klo 23:37:43 »
Nyt alan olla jo TOSI inhottava mutta...selaisin uuden Sarjainfon eilen kirjastossa ja kas: vahvisti vain käsitystäni ettei tarjoa mulle enää yhtään mitään  :(

(oikeesti, lakatkaa haastattelemasta toisianne ristiin...perskele...että olen inhottava...sori)

Ihan vaan mielenkiinnosta: Ketä nämä kaverit on, joita ollaan viime numerossa haastateltu? cyril pedrosa?

jinroh

• Rocket Scientist
  • Jäsen
  • Myöhäistä! Isin Shinjit ovat jo täällä!
« Vastaus #871 : 09.01.2012 klo 19:01:15 »
Jos se on tolppiksen.
@--`-,-- Zettai unmei mokushiroku

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #872 : 09.01.2012 klo 19:12:25 »
Sarjainfo on muuttunut fanzinesta magazineksi. Tervehdin tätä tyytyväisyydellä. Valokuvat sarjakuvataiteilijoista ovat nekin olleet upeita!

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #873 : 10.01.2012 klo 14:12:28 »
Ihan varmasti oli niitä "tuo kaveri haastattelee tuota kaveriaan"-juttuja! varppiin! Oli oli!

Äh. En minä muista...  >:D

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #874 : 10.01.2012 klo 20:02:41 »
Jos se on tolppiksen.

No, nyt kun sen sanoit, niin ollaanhan me tolppiksen kanssa vanhat tutut, ja minua haastatellaan -- lyhyesti -- uusimmassa Sarjainfossa. Ja jos hyräilen pari tahtia alusta, niin varmaan Marikin minut tunnistaa.

Mutta minua siis haastateltiin siksi, että kolumnivinjettien piirtäjää on ollut tapana haastatella, eikä siksi, että Sarjainfon lukijoiden oletetaan olevan erityisen kiinnostuneita päätoimittajien kavereiden kuulumisista. Aina vain ei voi pyytää tuikituntemattomia tuottamaan lehteen sisältöä.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #875 : 11.01.2012 klo 10:00:29 »
Viimeisimmässä numerossa oli myös haastateltu sekalaisia ihmisiä aiheesta "miten suomalaisella sarjakuvalla menee vuonna 2025", vinjettikuvahaastattelun lisäksi Mikko Luostarinen kyseli Ramilta Kysy!-palstalla ideoinnista ja ensi vuoden päätoimittajat haastateltiin. Sitä en tiedä onko Ville Tietäväinen tai Mikael Ahlström kenenkään kavereita, ja Turun ja Joensuun sarjakuvaseurat mahdollisesti haastattelivat itseään.

Lukijalle joka ei niin innostunut ole suomalaisesta nykysarjakuvasta lehdestä löytyi suunnilleen se Pedrosa.

haplo

• Jäsen
« Vastaus #876 : 11.01.2012 klo 10:34:00 »
Halusin vaihtaa tuosta äänestyksestä kirjastovaihtoehdosta johonkin kielteiseen, mutta ei siinä oikein sopivaakaan ole. En pidä Sarjainfoa turhan elitistisenä enkä vaikeasti saatavana. Pikemminkin kielteinen kantani on sen puolelta etten oikein lue lehtiä nykyisin. Sarjakuvat, kirjat, opiskelu ja netti vievät lukuaikani täysin eikä lehtiä oikein tule nykyisin luettua. Silloin tällöin pysähdyn yliopiston kirjastolla lukemaan HS:n tai Kalevan, mutta muihin on vaikeampi tarttua. Luen oikeastaan ainoastaan toiseen harrastukseeni liittyviä julkaisuja koska sillä saralla haluan keskittyä nimenomaan kotimaisiin asioihin, eli netti on aika huono lähde tarkemmalle perehtymiselle harvoja tapauksia lukuunottamatta.

Tai no, Tähtivaeltajaa luen myös silloin tällöin. Siitä kun saa näppärästi luettua sarjakuva-aiheiden lisäksi kirjavinkkejä, eli kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Mutta voisihan tuota koittaa skarpata Sarjainfon osalta. Ei lehti silloin noin neljä vuotta sitten huono ollut. En tosin osaa yhtään sanoa onko lehti tuosta muuttunut, joten jo uteliaisuus voisi riittää yhden uudemman numeron lukemiseen.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #877 : 11.01.2012 klo 14:01:20 »
Ennen tätä Sarjainfon uudistusta pidin sääntönä, että jos pikaisen selailun perusteella lehdessä näyttäisi olevan yli kuusi sivua minua kiinnostavaa matskua, ostaisin sen.

Nyt kun nuo kuvat on niin isoja ja taitto melko väljää, pitäisi lehdestä löytyä varmaankin about kymmenen sivua kiinnostavaa luettavaa jotta ostopäätös olisi positiivinen.

Toki lehden muukaan sisältö ei saisi vituttaa aivan maksimaalisesti.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2012 klo 14:04:48 kirjoittanut Tertsi »

Kreegah Bundolo

• Jäsen
« Vastaus #878 : 11.01.2012 klo 14:13:42 »
Jotenkin on sellaiset fiilikset että Suomeen kaivattaisiin toista sarjakuva-alan lehteä joka palvelisi vanhoja pieruja ja meitä jotka pian olemme näitä vanhoja pieruja. Lehti niille jotka kaipaavat takaisin vanhoihin hyviin aikoihin, pitkiä artikkeleja, maltillista yksiväristä taittoa. Harmi kun Sarjainfon ainoa kilpailija Sarjismedia (vai mikä se totuudentorvi olikaan nimeltään) loppui ja toisaalta oli kyllä aika huono lehtikin vielä kaiken lisäksi. Mutta oli sentään erilainen kuin Sarjainfo. Painotukset oli hyvin erilaisia. Juuri Puupäähatulla palkittu Pentti Otsamo sai pienen uutisen mutta Punaniska-bileitä hehkutettiin sivukaupalla. Pääkirjoituksissa hyökättiin sanallisesti niitä vastaan jotka olivat toimitusta tavalla tai toisella loukanneet.

Vaikka internet on tehnyt tiedonhankinnan helpommaksi ja koko maailman yhdeksi niin se ei silti poista sitä faktaa että olisi mielenkiintoista lukea artikkeleita tekijöistä ja aiheista jotka ovat ajankohtaisia jollain muulla kielialueella kuin englantia puhuvalla. Tässä keskustelussa parikin kertaa mainittu Sarjainfon Hugo Pratt-numero sisältää edelleen moninkertaisesti tietoa siihen verrattuna mitä googlella löytää suomeksi tahi englanniksi netistä samasta aiheesta, sanoisin. Tarvitaan lehtijuttuja jotka tiivistävät olennaista tietoa yhteen helposti hahmottuvaan paikkaan.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2012 klo 14:18:33 kirjoittanut Kreegah Bundolo »

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #879 : 11.01.2012 klo 14:25:08 »
Ja vielä kolmas lehti väliinputoajille?

Olen edelleen sitä mieltä että nettiin hukkuu liian helposti, näidenkin juttujen kanssa. Tavaraa on niin paljon että suureen tietoisuuteen pääsevät vain ne, joita linkitetään ahkerasti eteenpäin. Vielä toistaiseksi on paljon helpompaa spotata uusi lehti vaikka Akateemisessa kirjakaupassa tai löytää lehdestä tietoa aiheesta josta ei ollut kuullutkaan... vaikka fyysinen media olisi kuinka out.

OM

• Jäsen
« Vastaus #880 : 11.01.2012 klo 14:36:10 »

Hmmm....aura sanoi hyvin. Olen samaa mieltä siinä, että interneti portaalina on nykyään hallitsemattoman laaja, että sinne varmasti hukkuu ja häviää. Pitäisi tosiaan olla hyvän linkit ja muut mausteet että joku löytäisi Internetin bitti-maailmassa.
Minusta ainakin on kiva ostaa lehti ja lukea kotona. Tosin välillä kyllä selailen lehteä kirjastossaKIN....mutta kannatus syistä pääsääntöisesti ostan. Rakastan lehdessä juuri isoa kokoa, isoja kuvia ja hyvälle tuoksuvaa paksua paperia. Olen rakastunut.....sarjainfoon. ::)
Ja tässä juttuvinkkejä toimittajille: Enemmän artikkeleita vanhoista ulkomaisista legendoista sarjakuvataiten alalla ja haastatteluja myös suomalaisista sarjakuvan veteraaneista ala Joonas and Leppänen.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2012 klo 00:27:43 kirjoittanut Orjan May »

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #881 : 11.01.2012 klo 14:39:08 »
Ja vielä kolmas lehti väliinputoajille?

Jotenkin luulen että Aura tuntee Anime-lehden ja Japan popin ennestään...

Tässä keskustelussa parikin kertaa mainittu Sarjainfon Hugo Pratt-numero sisältää edelleen moninkertaisesti tietoa siihen verrattuna mitä googlella löytää suomeksi tahi englanniksi netistä samasta aiheesta, sanoisin. Tarvitaan lehtijuttuja jotka tiivistävät olennaista tietoa yhteen helposti hahmottuvaan paikkaan.

tätä komppaan sillä itsellä tarttuu mukaan vain satunnainen Bild & Bubbla tai Sarjainfo ja puhtaasti artikkelien/haastattelujen perusteella.
Soveltaen sama kuin Tertsillä mutta vaatii kyllä yli kymmenen sivua asiaa joka kiinnostaa minua, tiesin sen kiinnostavan ennestään tai en.

Toki molempia lehtiä pitää osata myös lukea, ennen muuta sieltä rivien välistä. Kehut, haukut tai muu kritiikki ovat yhtä tyhjän kanssa jollei sitä osaa soveltaa taustaansa.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #882 : 11.01.2012 klo 14:40:19 »
Uskaltaakohan tässä taas avata suurta suutaan mutta...Minusta on jo pitempään, parin vuoden ajan tuntunut että alan tipahtaa - ainakin suomeksi ilmestyneestä - sarjakuvamaailmasta pois. Siis tarkoitan tätä: yhä vähemmän ja vähemmän ymmärrän sitä mitä suomeksi julkaistaan, yhä vähemmän ja vähemmän ymmärrän sitä mitä sarjakuvaihmiset puhuvat, yhä vähemmän ja vähemmän luen Sarjainfoa...ja yhä vähemmän ja vähemmän löydän suomeksi ilmestynyttä sarjakuvaa josta pitäisin EDES niin paljon että lainaisin kirjastosta luettavaksi saatikka ostaisin (josta pääsisimmekin siihen jakelukanava&julkaisumuoto&hinta-debaattiin taas mutta jätetään nyt väliin).

En ole taas ihan varma osasinko ilmaista pointtini ymmärrettävästi mutta toivottavasti pienen tekstini fundeeraamisen jälkeen sieltä se pohjimmainen asia paistaisi läpi.

T: nimim. Vanha Pieru nro 2

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #883 : 11.01.2012 klo 14:43:58 »
Jotenkin luulen että Aura tuntee Anime-lehden ja Japan popin ennestään...

No ku en mä kuulu mangaihmisiinkään. Täysin ulkona siitäkin porukasta.

Kattavimman kuvan sarjakuvaskenestä varmaan saa jos lukee sekä Sarjainfoa, Tähtivaeltajaa, animulehtiä ja siihen päälle vielä selailee nettiä.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2012 klo 14:45:55 kirjoittanut Aura »

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #884 : 11.01.2012 klo 14:46:01 »
Erilaiset ihmiset haluavat kaikki erilaisen Sarjainfon.

Ei sellaista lehteä voi olla.