Äänestys

Luetko Sarjainfoa?

Kyllä, tilaan lehteä ja olen Sarjakuvaseuran jäsen
109 (39.6%)
Ostan irtonumeroita vain satunnaisesti
16 (5.8%)
Luen, kirjastossa
65 (23.6%)
En, turhan elitistinen
18 (6.5%)
En, turhan vaikeasti saatava
25 (9.1%)
Mikä ihmeen Sarjainfo?
42 (15.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 237

Kirjoittaja Aihe: Sarjainfo  (Luettu 341912 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
Vs: Luetko Sarjainfoa?
« Vastaus #765 : 30.03.2011 klo 07:20:36 »
Kritiikistä huolimatta nostan hattua sille että tällainen numero tehtiin!

Yhdyn Petteriin näissä kommenteissa (ja samaa mieltä myös Tomun kanssa Lietzenin suhteen). Yllättävä numero, jossa oli heikkoutensa mutta ilahdutti joka tapauksessa erilaisuudellaan ja rohkeudellaan. Asiaosuus jäi heikommaksi mutta sitten seuraavalla kerralla vanhalla reseptillä, eikös? Ainoa oikeasti harmittava juttu oli sisäpiirijutut, jotka eivät auenneet kauhean hyvin. Täysin sarjakuvapiireistä ulkopuolella oleville ne tuskin aukenivat lainkaan.

Minunkin mielestäni parhaiten toimivat Jyrki Vainion ja Pertti Jarlan kolumnit. Näitä lisää.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #766 : 30.03.2011 klo 07:35:25 »
Mä pidin tästä(kin) numerosta. Aika paljon mun kommenteista on jo tossa aiemmin mainittu: hieno kokeilu, toiset onnistui paremmin kuin toiset. Kun kuulin projektista, tuli juurikin mieleen, miten paljon enemmän tilaa sarjakuva vie verrattuna tekstiin, kun pitää kertoa asiaa. Hyviä ratkaisuja oli silti löytynyt. Joistain arvosteluista pidin tosi paljon, mielestäni idea, että napataan teoksen tyyli, on nerokas. (Ja vissiin Limingan oppeja, mutta ei se mitään! Onpahan ainakin oltu tunnilla läsnä ja hereillä.)

Rittiikkiä tulis sitten edelleen siitä sisäpiiristelystä, joka on ollut Infon ja ehkä seuran ongelma yleisemminkinkin, kun piirit vaan ON niin pienet. Ja logosta en mäkään tykkää, pelkään myös että se vanhenee nopeasti. Mutta makuasia on se.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

smitty

• Jäsen
« Vastaus #767 : 30.03.2011 klo 08:06:39 »
Tahdon minäkin kiitellä kokeilusta (...kun viimeinkin lehden sain. Oikeasti; miten vaikeaa se osoitteenmuutoksen aikaansaaminen Sarjainfoon on?)

Varsinkin Aapo Rapin kuvittamat uutiset jäivät mieleen hienona kuva-teksti-muoto-tarina-mahtavuus-hybridinä (en keksi parempaakaan termiä).
Toinen mikä jäi mieleen oli Jyrki Vainion keräilijän tunnustuksia; miksei se aina voisi olla tällainen? Tämähän toimii.

Sisäpiiriin kuuluvana tykkäsin myöskin Sarjakuvakaupunki Turku-sarjakuvasta, mutta ei se varmaan kenellekään skenen ulkopuolella aukene (toisin kuin äi---krhm).

En ymmärrä valitusta siitä että tämä numero oli jotenkin "liian helppolukuinen". Omasta näkökulmastani sarjakuvat oli helppo lukaista läpi ja tekee mieli lukea ne ajatuksella uudestaan läpi, seikka jota harvemmin olen tehnyt tekstijuttujen suhteen.

Kannatan tällaisia kokeiluja tulevaisuudessakin :)

Kreegah Bundolo

• Jäsen
« Vastaus #768 : 30.03.2011 klo 08:36:53 »
Kokeileminen on aina kannatettavaa, mutta mitä itse numeroa selasin niin taitaa jäädä tarkemmin lukematta. Vähän harmitti Silvia Reginan arvostelun kuittaaminen sarjakuvalla jossa oli todellista asiaa vähänlaisesti. Miten paljon olisi saanut kirjasta irti jos sama painopinta-ala olisi ollut tekstiä muutamalla kuvanäytteellä elävöitettynä. Aika helvetin paljon enemmän. (vrt. sama pinta-ala tekstiä)

Itseäni harva asia ärsyttää niin paljon kuin sarjakuva jossa on liikaa tekstiä. Jos on tekstipalkki toisen perään ja rumasti piirrettyjä piperryksiä siinä alla niin mieluummin tarttuu ihan perinteiseen kirjaan tahi asialehteen. No, myönnettäköön että tartun mieluummin kirjaan oli tekstin ja kuvan suhde sitten mikä tahansa.

Itselleni täytenä yllätyksenä puhjenneen Corto Maltese-kuumeeni (joka on yllä kirjoitetun tekstinvoittoisen sarjakuvan vastustuksen kanssa ristiriidassa) takia kaivelin arkistoista vuoden 1988 Sarjainfon numeron, joka oli omistettu Hugo Prattin luomuksille. Ilolla luin Sami Kestin pitkän esittelyn Hugo Prattin tuotannosta ja Harto Hännisen ja kumppaneiden pohdiskeluja Corto Maltesen unista ynnä muuta tulkintaa. Jutut olivat hyvin ajateltuja ja pitkälti myös menevästi kirjoitettuja, aukeamat hyvin hyvin mustavalkoisia ja jämäköitä taitollisesti.

On toki mahdollista että olen tippunut kehityksen kelkasta jo ajat sitten ja mielipiteeni siksi (ja muutenkin) epärelevantti, mutta toivoisin tällaista otetta nykyiseenkin Sarjainfoon. Kun kaikenlainen nippelitieto ja hajainformaatio löytyy Wikipediasta, Kvaakista ja Vesa Kataiston päästä paljon nopeammin ja ajankohtaisemmin, korostuu hyvin kirjoitettujen ja ajateltujen, pitkien kokonaisuuksien merkitys printtimediassa. Ei sellaista jaksa ihminen monitorilta lukea, mutta lehdestäpä kyllä. Siinä ainoa mieleen tuleva kilpailuvaltti kamppailussa perinteiset mediat vastaan uudet mediat. Pitäisi pelata vahvuuksilla eikä heikkouksilla.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2011 klo 09:39:26 kirjoittanut Kreegah Bundolo »

Aino Sutinen

• Sarjainfo-lehden päätoimittaja, Suomen sarjakuvaseura. Sarjakuvapiirtäjä ja kuvittaja
  • Ylläpitäjä
  • I know
« Vastaus #769 : 30.03.2011 klo 09:39:21 »
Lomaketta ei löydy haulla (löytyy jotain ihan muuta, kun hakee "osoitteenmuutos") eikä se myöskään toimi.

Osoitteenmuutoslomake toimii lähettämisen jälkeen tulevasta hämäävästä vikailmoitustekstistä huolimatta. Sivujen tekninen tiimi valvoo parhaillaan öitä tämän korjaamiseksi. Myös hakutoimintoja jne. katsotaan. Pahoittelen hämmennystä.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #770 : 30.03.2011 klo 11:11:02 »
Tahdon minäkin kiitellä kokeilusta (...kun viimeinkin lehden sain. Oikeasti; miten vaikeaa se osoitteenmuutoksen aikaansaaminen Sarjainfoon on?)

Ei se nyt kovin myöhässä ole voinut sulle tulla kun nyt jo kommentoit. Itse sain lehden maanantaina.  ;)

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #771 : 30.03.2011 klo 12:39:02 »
Suuresti olen samaa mutta erimieltäkin Petterin kanssa. Kaisa Leka-juttu oli aivan paikallaan vihdoin viimein, ja onhan hän Sarjakuva-Finlandia -ehdokaskin muun ohella.

MUTTA: Ei Sarjainfo OLE sarjakuvalehti, vaan lehti sarjakuvista. Tämmöisiä kokeiluja voi tietysti hyvin tehdä kymmenen vuoden välein, onhan se historiallisesti merkittävää että aikansa tyylit tulevat talteen.

Useimmat jutut ovat kuitenkin kaukana "informaatiosarjakuvasta", oikeastaan vain Liezénin sarjakuvamuotoinen arvostelu hipoi tätä. Ei se että arvostelija piirtää itsensä arvostelusarjakuvaan vielä tee siitä informaatiosarjakuvaa.

Kirsi Kinnusen kanssa oli sovittu että tehdään "antihaastattelu" ja nimenomaan lemmikkien kautta kuten Petteri, tuo fiksu poika, oikein tajusikin. Tekstiä siihen kyllä tuli liikaa... nääh, lukekaa Kirsin OIKEA haastattelu Sarjainfosta 121 tai netistä jos löydätte...
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #772 : 30.03.2011 klo 13:58:47 »
Useimmat jutut ovat kuitenkin kaukana "informaatiosarjakuvasta", oikeastaan vain Liezénin sarjakuvamuotoinen arvostelu hipoi tätä. Ei se että arvostelija piirtää itsensä arvostelusarjakuvaan vielä tee siitä informaatiosarjakuvaa.

Ohjeistuksena ei muistaakseni ollut tehdä nimenomaan "informaatiosarjakuvaa" (mitä ikinä tarkoittaneekaan?), vaan tekijöille (ainakin minulle) annettiin aika vapaat kädet tähän kokeiluun. Aikataulu oli sama kuin muissakin infoissa. Enemmän aikaa ja resurssejahan tällainen mielellään vaatisi. Mutta ei lehti nytkään mun silmiin pahalta näytä, päinvastoin. Hauska tapa juhlistaa 150. numeroa ja suomalaisen sarjakuvan juhlavuotta.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #773 : 30.03.2011 klo 14:02:26 »
Ohjeistuksena ei muistaakseni ollut tehdä nimenomaan "informaatiosarjakuvaa" (mitä ikinä tarkoittaneekaan?), vaan tekijöille (ainakin minulle) annettiin aika vapaat kädet tähän kokeiluun.

Samoin, enemmänkin tilaus oli "sarjakuvaa annetusta aiheesta".

Joskohan posti tänään jo toisi Infon...

smitty

• Jäsen
« Vastaus #774 : 30.03.2011 klo 15:04:19 »
Ei se nyt kovin myöhässä ole voinut sulle tulla kun nyt jo kommentoit. Itse sain lehden maanantaina.  ;)
Ei sillä viiveellä niinkään, vaan sillä että jos en olisi tehnyt maksullista postinkääntöä Itellan kanssa en olisi lehteä saanut ollenkaan. Ja hyvissä ajoin tein muuton jälkeen ilmoituksen eli kyllä minä niiiiiin mieleni nyt pahoitin.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #775 : 30.03.2011 klo 15:14:51 »
Ohjeistuksena ei muistaakseni ollut tehdä nimenomaan "informaatiosarjakuvaa" (mitä ikinä tarkoittaneekaan?)

Ei ei, minä viittasin sillä kirosäkeellä tuohon Vainion Jyrkin piiiiitkässä kommentaarissaan tekemiin tulkintoihin. Onhan tämmöisiä sarjakuvamuovailtuja arviointeja tehty, sveitsiläisessä Strapazin-lehdessä  muistaakseni ja Ranskassa tietenkin useita kertoja eri yhteyksissä viime vuosikymmenien aikana. Ei pidä liminkalaisia kaikesta syyttää...

PS: MINUN mielestäni "informaatiosarjakuva" on ns. persoonattomien hahmojen kertomaa valistusta ts. snafuilua, sitä mitä esmes Will Eisner teki The Spiritin jälkeen. Käyttöohjeita, lentokoneen turvaohjeita jne. jne.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Mikael Mäkinen

• maziwapp
  • Valvoja
  • Ostapa kuule sarjakuvaa.
« Vastaus #776 : 30.03.2011 klo 19:29:01 »
Itse tykkäsin etenkin Puupäähattuhaastattelusta ja pienlehtiarvioista. Varsinkin Milla Paloniemen MKKPictures-arvostelu onnistui kiteyttämään oleellisen vaikka ei lopulta kertonut paljoakaan arvostelun kohteesta.

Augh! Nyt on sitten kai pakko tilata yksi sarjainfo... Mikä mahtaa olla numero jossa tämä on? Yritin oikein etsiäkin, mutta kun klikkasin viitisen kertaa aina uutta linkkiä, ja päädyin takaisin sille sivulle jolta lähdin, kyllästyin.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #777 : 30.03.2011 klo 20:45:34 »
Augh! Nyt on sitten kai pakko tilata yksi sarjainfo... Mikä mahtaa olla numero jossa tämä on? Yritin oikein etsiäkin, mutta kun klikkasin viitisen kertaa aina uutta linkkiä, ja päädyin takaisin sille sivulle jolta lähdin, kyllästyin.
Tuo uusin numero, eli 150. Sarjainfo, josta tässä on puhuttu viimeiset pari sivua.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Mikael Mäkinen

• maziwapp
  • Valvoja
  • Ostapa kuule sarjakuvaa.
« Vastaus #778 : 30.03.2011 klo 22:51:39 »
Tuo uusin numero, eli 150. Sarjainfo, josta tässä on puhuttu viimeiset pari sivua.

Näin oletinkin, ja iteasiassa luinkin, mutta kun yritin sitä tilata heidän sivuiltaan, niin eipäs onnistunutkaan. Lukee vain kaikkialla, että "muistuta minua", joten ajattelin, että ehkä tässä puhutaankin aiemmasta lehdestä.

Näimpä siis uusi kysymys, mistä tätä oikein voi tilata? (Nähtävästi olen äänestänyt "En, turhan vaikeasti saatava" jo aikaa sitten...)

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #779 : 30.03.2011 klo 22:57:28 »
Näimpä siis uusi kysymys, mistä tätä oikein voi tilata? (Nähtävästi olen äänestänyt "En, turhan vaikeasti saatava" jo aikaa sitten...)

yritätkö vaikkapa Turun sarjakuvakauppaa tai sitten akateemista kirjakauppaa?