Käytän Wacomia, mutta olen myös testannut tuota Aiptekkiä, kun eräs tuttu tässä vähän aikaa sitten itselleen sellaisen hankki ja pyysi minua testaamaan sitä.
Värittämiseen se kyllä riittää täysin hyvin... ja ihan luonnostelumaiseen piirtämiseenkin. Painterissä en sitä kokeillut, joten en tiedä minkälaista öljyväri/tms. sivellinjälkeä sillä saisi siellä aikaan.
Miinuspuolia: Itse piirtokynä oli niin kevyt, että sillä ei saanut aikaan samanlaista kynämäistä kosketuksen tuntua piirtopöytään kuin Wacomin painavammalla kynällä... tähän vaikutti myös se, että Aiptekin piirtopinta on täysin sileä, kun taas Wacomissa se on hieman mattamainen luoden hieman enemmän kynällä-paperille piirtämisen tuntua. Epämiellyttävään piirtotuntumaan vaikutti myös se, että Aiptekin piirtokynä toimi sormiparistoilla, jotka on sijoitettu kynän yläpäähän, mikä aiheutti ärsyttävän epätasapainon tunnun. Wacomin kynässä painopiste on kynän alapäässä, ja kynä pysyy paremmin tasapainossa.
Aiptekin piirtolevy oli myös niin ohut, että se (tosin tässä saattoi olla kyse yksittäisestä tapauksesta???) oli tasaiselle pöytäpinnalle asetettuna hieman kaarella piirtopöydän keskiosasta. Sinänsä käytännön haittaa tästä ei ollut, pöytä kyllä oikeni kun käden paino sen piirtäessä suoristi. Silti... hieman halvalla tehdyn fiiliksen se aiheutti.
Vielä pitää kitistä Aiptekin säätömahdollisuuksista, joka koostui vain yhdestä liukupalkista, jolla säädeltiin kynän painetta pöytää. (Wacomin säädöistä löytyy niin paljon säätömahdollisuuksia, ettei niistä puoliakaan edes tarvitse.)
Aiptekin kynänjälki ei myöskään reagoinut kynän kallistamiseen, kuten (ilmeisesti) uudemmissa Wacomeissa.
Mutta kaikesta huolimatta... kyllä se tuohon hintaan suhteutettuna on silti ihan kelpo vehje. Nimenomaan hintaan suhteutettuna.