Kirjoittaja Aihe: Aiptek Hyper Pen 12000U Piirtopöytä  (Luettu 21066 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pekka Salonen

• pekak
  • Jäsen
  • Ottiatuota
Wacom & Calcomp etc
« Vastaus #30 : 02.01.2005 klo 15:36:02 »
Myös Calcomp tekee laatulautoja. Niitä ei vaan tunnu kukaan myyvän. Ja saakohan niitä enää kiinni mäkkiinkin. Pöh.

Siitä on kyllä vuosia, kun mä käytin sellasta viimeksi. Samanhenkinen patteriton värkki kun Wacomkin. Meillä oli duunissa molempia, mä pidin Calcompin pikavalinnoista enemmän. Eli laudoissa oli yläreunassa nappeja/alueita, joihin voi ohjelmoida näppäinkomentoja etc. Wacomin laudan nappeja piti painaa tarkasti, enemmän click kuin drag, kun taas Calcompin valintoja saattoi tehdä myös vetäsyllä, niinkuin tulitikkua raapaisisi. Calcompin tapa oli paljon nopeampi ja mukavampi.

Graphireissa ei ole vissiin nappeja laisinkaan. Intuos 2:ssa napit on edelleen möllisti.

Kolmosessa ne on näköjään tehty kokonaan uusiksi, siinä voi sormella hiplata touch strippejä. Onkohan se fiksu ajatus, toivottasti niitä voi käyttää myös kynällä, ettei tartte muutella käden asentoa. Kokemuksia?

Wacomin irto-kynät on kyllä härskisti hinnoiteltuja. Ja laudoissa on naurettavat reunukset. Ja ajurien kanssa niillä on ongelmia.

Mutta joo, toki Wacom on turvallisin ostos.

O.K.

• Jäsen
Vielä tietokonepiirtämisestä
« Vastaus #31 : 02.01.2005 klo 17:39:58 »
Itse suhtaudun tietokonepiirustukseen erittäin suurella varauksella. Hyvin harvassa olen nähnyt silmääni miellyttävää jälkeä. Liian usein jälki on jotenkin äärettömän löysää ja muovista.  Manuaalinen jälki on edelleen voittamaton.
<makuasiakliseitä>
Joo, no jokaisella työvälineellä on oma luonteensa, eikä tietokonepiirustustakaan ole helppo niputtaa yhteen kategoriaan. Jälki riippuu sitten tekijästä ja kuinka tämä välineensä hallitsee, olipahan perinteistä tai pikseleitä.

Esimerkiksi itse koen tekeväni parempaa jälkeä ja pääseväni lähemmäs päämääriäni juuri konetta käyttäen. Minulla on oikeasti se etu, että olen piirtänyt koneella miltei yhtä kauan kuin kynällä. Tietokone on minulle aivan samanarvoinen kuin mikä tahansa perinteinen työväline. Harva varmaan ajattelee samoin.

Oma näkemykseni on, että työvälineen luonne saa ja pitää näkyä lopullisessa työssä, harhaan mennään silloin kun koneella yritetään tehdä vaikkapa "aitoa" akvarellia: lähelle voidaan matkinnassa päästä, mutta eihän se ole sama kuin alkuperäinen. Koneella tekemisestä on tullut monelle jonkin perinteisen välineen toisintamista, vaikka kone ei ole korvaava vaan täydentävä, omintakeinen työväline.
</makuasiakliseitä>

Niin, tuota Calcompia näkee harvoin missään. Ovatkohan keskittyneet isoihin cad-pöytiin ja antavat vaakkomin seikkailla räpsymarkkinoilla... Sinänsä outoa, sillä piirtopöytämarkkinat ovat varmaan kasvaneet huimasti vaikkapa 90-luvun lopusta. Nykyään joka toisella piirustelijalla tuntuu olevan lätkä pöydällä. Luulisi noita markkinoita riittävän useammallekin isolle pelurille.

jpan

• Jäsen
  • Kvaak!
Re:Aiptek Hyper Pen 12000U Piirtopöytä
« Vastaus #32 : 03.01.2005 klo 23:51:45 »
Minäkin ostin kokeeksi ainoan kaupasta löytämäni piirtopöydän. Pienikokoinen suht halpa Wakom. Minulle ei ole selvinnyt miten sillä kukaan voi piirtää! Paineen tunnistus töksähtää ohuesta paksuun, välikokoa on vaikea saada aikaiseksi. Viiva ei seuraa kättä, vaan menee eri suuntaan kuin "tähtää". Alusta on niljakas, eikä siihen saa tuntumaa. Logitechin optisella hiirelläkin piirtäminen on paljon helpompaa.

Kysymys: kuinka kauan kestää päästä sinuiksi piirtopöydän kanssa ? Miten paljon sillä pitää treenata, että saisi kunnon jälkeä ? Vai onko niin, että jos se tuntuu aluksi pahalta, niin on turha odottaa homman harjoittelemalla helpottuvan. Onko minulta hukassa jotain oleellista tietoa ? Kone on upouusi, xp käyttöjärjestelmällä ja Photoshopilla varustettu.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #33 : 04.01.2005 klo 00:00:20 »
Onkohan sulla kaikki säädöt kohdallaan? Mulla ei ole ollut mitään ongelmia viivanpaksuuden hallinnassa.

Pöytä on mullakin niljakas, siksi piirrän paperille ja korjailen ja väritän Wacomilla.

Mutta ilmeisesti jotkut ovat päässeet ihan sinuiksi asti piirtopöydän kanssa!

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #34 : 04.01.2005 klo 00:36:26 »
Kyllä se pöytä minusta heti tuntui melko hyvältä, vaikka pientä totuttelua vaatikin. Suoraa viivaa on vieläkin tosin vaikea saada aikaiseksi. Paljonhan niitä voi asetuksia rumplata, jos perusasetukset eivät miellytä.

8)

Teme

• Jäsen
  • Töihin siitä!! Kuolema kuittaa univelat!
« Vastaus #35 : 04.01.2005 klo 00:48:52 »
Kysymys: kuinka kauan kestää päästä sinuiksi piirtopöydän kanssa ? Miten paljon sillä pitää treenata, että saisi kunnon jälkeä ? Vai onko niin, että jos se tuntuu aluksi pahalta, niin on turha odottaa homman harjoittelemalla helpottuvan. Onko minulta hukassa jotain oleellista tietoa ? Kone on upouusi, xp käyttöjärjestelmällä ja Photoshopilla varustettu.

Uskon, että tyyli työskennellä ratkaisee varsin paljon pöydällä työskentelyyn tottumisessa. Oma tyylini on aina ollut varsin vauhdikas, siis nopea ja ei aina niin huoliteltu. Ja pöytä tuntui sopivan käteen heti kuin nyrkki silmään...
Itselläni on myös juuri hankittu wacomin halpis Xp, ja photari CS, enkä tainnut alussa säätöjä paljoakaan muuttaa... Kunhan vain muistat asentaa ajurit, ilman niitä on ihmisillä ollut ongelmia.

muutaman kuvan olen ehtinyt sotkea ja jotenkin työskentely tuntuu itselleni luonnolliselta. Tosin mitään teknisiä (siis projektiokuvia yms.) en pöydällä alkaisi ikimaailmassa tekemään, en edes luonnoksina niistä. Sen verran hankalaa on tosiaan sen suoran viivan tekeminen.

Eksyneen muotoilijan arkea ->
http://www.teemuahonen.net

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #36 : 04.01.2005 klo 13:10:34 »
Minulle ei ole selvinnyt miten sillä kukaan voi piirtää! Viiva ei seuraa kättä, vaan menee eri suuntaan kuin "tähtää". Alusta on niljakas,

Mulla oli aivan sama fiilis alkuun. Etenkin tuo "viiva ei seuraa kättä". Vaatii totuttelua ja harjoittelua.
Muistele eka kertaa kun sait käteesi vaikkapa teräspiirtimen, tai kun kokeilit eka kertaa tehdä jotain hiirellä. Ei oikein skulannut. Eh?  ;D
Tsemiä ja harjotusta.

Timo

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #37 : 14.01.2005 klo 13:14:56 »
Halpapöydistä puheen ollen

Hankin syksyllä a4 kokoisen Trustin Tablet 1200:n, kun ei muita saanut.
Maksoi muistaakseni reilun satasen.

Pöydän mukana tuli joku oma piirto-ohjelma, joka ei toiminut XP:ssä
Photoshop 5 LE:n kanssa vehje toimi suoraan.
Paint Shop Pro vaati vähän asetusten kanssa ihmettelyä.

Mutta kyllä tälläkin jotain tekee -
tossa on joitain ilmailuhistoriallisia harjoitustöherryksiä
http://www.kolumbus.fi/jik/nieuports.jpg
http://www.kolumbus.fi/jik/dejah3.jpg
http://www.kolumbus.fi/jik/nieuport4.jpg
 -päällä skannattu lyijykynäpiirros ja ohjelmana PSP8
Vähän on vielä opetteluvaiheessa, parempiakin voisi tehdä.

Tiedä sitten tulisko kalliimmasta merkkituotteesta mitään lisäarvoa.
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Jouni Ahola

• Jäsen
« Vastaus #38 : 17.01.2005 klo 03:31:14 »
Alusta on niljakas, eikä siihen saa tuntumaa.

Tuon nyt pystyy korjaamaan vaikkapa teippaamalla paperiarkin alustan päälle.

jpan

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #39 : 17.01.2005 klo 16:41:01 »
Onkohan sulla kaikki säädöt kohdallaan? Mulla ei ole ollut mitään ongelmia viivanpaksuuden hallinnassa.

Tablet properteissa on vain kaksi säätöä: "tip feel": soft --firm ja "Double Click Distance": Small--Big.
Pitäisikö jostain löytää vielä jotain säädettävää?

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Vastaus #40 : 24.01.2005 klo 17:08:41 »
Tuon nyt pystyy korjaamaan vaikkapa teippaamalla paperiarkin alustan päälle.

Itse asiassa oikein hyvä vinkki! Oman Aiptekini tuntuma parani huomattavasti, kun teippasin yhden piirtämisessäni käyttämäni paperiarkin laudan päälle. Uskomatonta miten tuo parantaa tuntumaa. Nyt tuntuu kuin piirtelisi paperille - kuva vain ilmestyy ruudulle.

Suosittelen! +++++

Terppa

• Uusi jäsen
Re: Aiptek Hyper Pen 12000U Piirtopöytä
« Vastaus #41 : 28.11.2005 klo 23:45:09 »
Ajattelin vakavissani ostaa Aiptek Hyper Pen 12000U Piirtopöydän. Minkä kuvankäsittely ohjelmien kanssa kyseinen piirtopöytä toimii?

opiskelija

• Vieras
Re: Aiptek Hyper Pen 12000U Piirtopöytä
« Vastaus #42 : 29.11.2005 klo 09:19:38 »
Ajattelin vakavissani ostaa Aiptek Hyper Pen 12000U Piirtopöydän. Minkä kuvankäsittely ohjelmien kanssa kyseinen piirtopöytä toimii?

Ihmisparka. Ei minkään.
(Olisit saanut ilmaiseksi meidän roskiksesta)

Dogbert

• Vieras
« Vastaus #43 : 11.12.2005 klo 14:00:02 »
Anteeksi pienoinen offtopic: Itse en Aiptekiin luota, oli se sitten piirtopöytä tai kamera. Kamera oli sitä luokkaa, etten tule enää koskaan koskemaan ko. yhtiön tuotteisiin, mutta en usko, että hirvittäviä eroja nuissa piirtopöydissä on, jos vain paine-erottsydeemit ovat kohtalaisen samaa luokkaa. Lisäksi minua ei saisi ostamaan A4-kokoista tablettia mistään hinnasta. Kerran kokeillut ja pirun epäkäytännöllinen. Yleensähän sitä kuvitellaan, että a6 on niin kovin pieni. Mutta pienuudellakin etunsa, etenkin ahtaassa työskentelytilassa, jossa pitäisi saada yhtä paljon kirjoitettua näppiksellä kuin piirrettyä tabletilla.
Ja hieman vielä lisää: Itse en koskaan piirrä suoraan koneelle, sehän on yhtä tappoa. Tietenkin oekakeissa tätä on hieman pakko harrastaa, mutta muuten, luonnos ja skanneri ja sillä hyvä.

hyperchondriac

• Uusi jäsen
Aitek Hyperpen 12000U:n ostoa harkitsemassa.
« Vastaus #44 : 14.12.2006 klo 15:22:57 »
Hei !
...Ja anteeksi samantien, jos tämä on väärällä alueella.
Tilanne on siis tämä: Harkitsin wacomin Graphire4:n (a6) ostoa, n. 100e.
Törmäsin kuitenkin Aiptekin hyperpen 1200u:hun, joka on lähes A4-kokoinen samaan hintaan.
 Mietin tässä, että onko aiptek hintansa arvoinen (wacomin A6-pöytä on kuitenkin saman kokoinen)?
Toinen kysymys olisi, että voiko Aiptekin kanssa käyttää omaa hiirtä (logitechin langaton) vai onko pakko käyttää pöydän mukana tulevaa?