Kirjoittaja Aihe: Aiptek Hyper Pen 12000U Piirtopöytä  (Luettu 21065 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Aiptek Hyper Pen 12000U Piirtopöytä
« Vastaus #15 : 28.12.2004 klo 15:01:46 »
Eipä vaan, kyllä minäkin kaipaan varsinkin maalaamisessa tuota maalien tuoksua, pellavaöljyn aromia ja kankaan tai paksun paperin tunnetta. Kaikkea käsin kosketeltavaa, vaan kun ei ole tarpeeksi tilaa oikeaan maalaamiseen ja ne maalitkin maksaa... Toisaalta en ole vielä oppinut noita digimaalauksen niksejä kyllin hyvin.
Draw Masterissa on myös paristot kynässä, mutta ei ole mua haitannut, kynä on kyllin kapea ja tuntuu ihan kelvolliselta käteen. Ei oo vielä tuntunu että olis tullu paska hankittua. :)
Hiukan "lelumainen" tää on toki Wacomin Intuosiin verrattuna (jollanen on töissä), eli hiukka hepposen tuntunen käsiteltäessä, mutta toimiihan se silti.

Timo

Teme

• Jäsen
  • Töihin siitä!! Kuolema kuittaa univelat!
« Vastaus #16 : 28.12.2004 klo 15:11:09 »
Kun nyt tuo maalaaminen nousi esille... Itsekkin on tullut öljymaalailua yms. touhutua, ja tulikin mieleen, että ainakin joitakin luonnosmaalauksiakin voisi pyrkiä digillä tekemään.. Ei ainakaan pitäisi olla niin sottaista, työlästä taikka tinnerintuoksuista =)
Eksyneen muotoilijan arkea ->
http://www.teemuahonen.net

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #17 : 28.12.2004 klo 15:42:03 »
Kun nyt tuo maalaaminen nousi esille... Itsekkin on tullut öljymaalailua yms. touhutua, ja tulikin mieleen, että ainakin joitakin luonnosmaalauksiakin voisi pyrkiä digillä tekemään.. Ei ainakaan pitäisi olla niin sottaista, työlästä taikka tinnerintuoksuista =)

Ja värejä voi käyttää rennosti, kun ei tarvitse murehtia, että tuleepas kalliiksi näin ison kanvaasin maalaaminen.

Craig Mullinsin sivustoilla voi äimistellä, että mitä Painterin öljyväreillä voi saada aikaan.

Ryan Churchin (Tähtien sota -konseptitaiteesta tuttu) sivuilla lisää herkkua.

Itsekin olen viime aikoina kyllästynyt tietokonevärittämiseen, pitäisi harjoitella jotain perinteistä metodia taas pitkästä aikaa, vaihtelun vuoksi. Kaikkeen kyllästyy aikanaan.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #18 : 28.12.2004 klo 16:37:50 »
Unohdin sanoa, että varsin hyvännäköinen toi Timoron tekemä kuva.

8)

Teme

• Jäsen
« Vastaus #19 : 31.12.2004 klo 16:10:44 »
Sorruin sitten ja ostin sen Wacomin... Tarkoitus kun olisi yrittää piirrelläkkin sillä pöydällä. Toivottavasti.
Olen nyt tuossa pari tuntia testaillut, ja kai sillä saa jotain väännettyä, jahka pääsee sinuiksi laitteen kanssa. Tuossa olis ensimmäisen 1½ tunnin keskeneräinen väännös. Laitan valmiin sitten joskus tuonne kynsintää& raatelua osioon...

Laite jonka hommasin on Wacom Graphire3 CLASSIC XL, A5, hintaa yli tuplaten Aiptekiin verrattuna, mutta mielipiteet/ arvostelut joita löysin oli todella vahvasti wacomin takana.

Koko on ainakin minulle riitävän iso näin ensikosketuksen perusteella, vaikka sitä hieman epäilinkin. Samaten tuntu kynään on hyvä, kuten myös tarkkuus ja paineentunnistus. Laitan lisää mielipiteitä jahka saan tässä laitetta testailultua ja saan muodostettua hieman objektiivisempaa mielipidettä alkuinnostuksen jälkeen...
« Viimeksi muokattu: 31.12.2004 klo 16:11:39 kirjoittanut Teme »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #20 : 31.12.2004 klo 16:13:31 »
Näköjään sillä saa "jotain" aikaan. Himputin hyvältä näyttää keskeneräisenäkin!

Timo

tertsi

• Vieras
« Vastaus #21 : 31.12.2004 klo 16:20:50 »
Oho!
Odotan mielenkiinnolla valmista duunia. Mulle riittäisi jo tuo luonnoskin...

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #22 : 01.01.2005 klo 00:16:44 »
Ja Wacom voitti taas ;)

Teme

• Jäsen
« Vastaus #23 : 01.01.2005 klo 12:34:45 »
Kiitoksia positiivisista kommenteista, vaikka kyseessä ei olekkaan luonnos, vaan keskeneräinen duuni.
TiRo tässähän käy todennäköisesti itseni kohdalla perinteinen juttu: Kun uuden välineen saa käsiinsä onnistuu ensimmäinen kuva yleensä "yli odotusten" sen jälkeen todellinen taso iskee vasten kasvoja, kun omat (ja muiden ) odotukset törmäävät todellisiin kykyihin.
Ensimmäisiltä kuvilta ei ikinä tiedä mitä odottaa, ja minkälainen oman tason "tulisi" olla, mutta sen jälkeen sitä aina pyrkii parempaan ja vertaa jo tehtyihin töihin, jolloin ainakin itse olen harvoin tyytyväinen jälkeen.
Kehitys ei ole tarpeeksi selvää taikka nopeaa (kärsimätön kuin olen), ja toisaalta tekemisestä saattaa hävitä tietty rentous ja lapsekas vilpitön tekemisen meininki kun olettaa tietävänsä miten työkalulla tulisi työskennellä, sitä kangistuu helposti kaavoihinsa...

Hazart: Käyttötarkoitus ratkkaissee paljon. Harmi että en päässyt itse vertaamaan pöytiä keskenään. Olisi mukava todeta mitä eroa tuo n.100€ hinnanlisäys... Ei välttämättä mitään, mutta opiskelijana sitä ottaa mieluummin varman päälle, kuin tekee hommia ***kalla. Varsinkin kun budjetissa oli sen verran varaa...

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #24 : 02.01.2005 klo 02:14:06 »
Kas, justis saman lätyskän meni ostamaan mikä minullakin on.
Hyvä kapine se minun mielestä on.

Teme

• Jäsen
« Vastaus #25 : 02.01.2005 klo 12:17:58 »
Joo kyllähän tuo paremmin tuntuu tottelevan kuin hiiri... Nyt pitäisi vain kaivaa jostakin aikaa, jotta pääsisi kunnolla sinuiksi masiinan kanssa, ja näkisi mihin sillä pystyy.

Laitoin muuten "valmiin" kuvan tuonne kynsintää ja raatelua osioon...

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #26 : 02.01.2005 klo 12:23:43 »
Hazart: Käyttötarkoitus ratkkaissee paljon. Harmi että en päässyt itse vertaamaan pöytiä keskenään. Olisi mukava todeta mitä eroa tuo n.100€ hinnanlisäys... Ei välttämättä mitään, mutta opiskelijana sitä ottaa mieluummin varman päälle, kuin tekee hommia ***kalla. Varsinkin kun budjetissa oli sen verran varaa...

Lähestulkoon 100% kaikista netistä löytyvistä ammattikuvantekijöitten keskusteluista tukee Wacomin hankkimista halpispöytien (tai ylipäänsä muiden) sijaan. Että siitä voi sitten kukin miettiä teitkö typerästi sijoittaessasi vähän ekstraa. Ja jos piirrät vuosia pöytäsi kanssa niin sijoitus tulee äkkiä takaisin jo pelkkänä käyttömukavuutena. Köyhällä ei ole varaa ostaa halvinta!

Saisi kyllä tulla varteenotettavia kilpailijoita, että tippuisi hinnat vähän inhimillisemmiksi.

8)

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Vastaus #27 : 02.01.2005 klo 13:36:18 »
Kyllä tuossa Wacomin hinnassa kuitenkin on älyttömästi ilmaa, koska ei tuollaisen 400-700e piirtopöydän tuotantokustannukset kuitenkaan ole kuin murto-osan, ehkä 3-10% tuotteen hinnasta.

Aiptekin halpistuotteet (A4-pöytä 70e) ovat kuitenkin materiaali- ja tuotantokustannuksilta varmaan kuitenkin lähes samaa tasoa, mutta maksavat vain 10-20% Wacomin järjettömistä hinnoista.

Sääli vain, että suunnittelussa on menty Aiptekin osalta metsään (mm. kynän paristo ym. pientä).

Itse olen jonkin verran testaillut nyt tuota A4-kokoista Aiptek Hyper Pen 1200U:ta ja loppujen lopuksi on todettava, että kyllä tuollakin ihan piirtää. Suurin häiritsevä tekijä on se kynän takapainoisuus pariston vuoksi.

700e:lle keksin kyllä monta järkevämpääkin käyttökohdetta kuin ylihinnoiteltu piirtopöytä. Ja mielestäni muutenkin ihan järjetöntä maksaa sellaista summaa pelkästä muovilevystä, ainakin minusta.

Kilpailevia laadukkaita piirtopöytiä valmistavia valmistajia tosiaan markkinoille kaipaisi. Nyt tahtoo olla myyjän markkinat Wacomilla ja hinnat pysyvät siksi korkeina. Wacomia en siis periaatteestakaan taida jatkossakaan hankkia,  niin kauan kuin valmistajien kesken ei synny vakavaa kilpailua ja hinnat eivät tipu järkevälle tasolle. Muissa tietokoneiden osissa (mm. prosessorit, emolevyt, muistit, näytöt) hintakilpailua on niin mielettömästi, että hinnat ovat laskeneet vuosien kuluessa todella edulliksiksi tehojen/muistikapasiteetin/koon suurentuessa kuitenkin koko ajan.

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #28 : 02.01.2005 klo 14:39:01 »
Laitanpa tähän ketjuun omat kokemukseni wacomista. Muista laitteista ei ole kokemusta.

Wacomilla on ollut pitkän historian myötä tosiaan niin vahva monopoli kuluttajalaitteissa, että se on pystynyt määrittelemään hinnat mielensä mukaan, eikä noiden piirtopöytien hinnat ole oikein missään suhteessa muiden lisälaitteiden hintoihin. Monimutkaisempaa teknologiaa sisältäviä tulostimia ja digitaalikameroitakin saa murto-osalla monen wacomin hinnasta. Valmistusmäärät tietysti vaikuttavat myös.

Itselläni on toinen wacom menossa, ensimmäinen oli käytetty iso A4+ rohjake ajalta ennen usbia, mutta koneen uusiutumisen myötä oli pakko vaihtaa piirtopöytäkin. Hankin Intuos kakkosen vitoskoossa ja senkin sain käytettynä melko siedettävään hintaan (siltikin kolmannes käytetyn koneeni hinnasta!). Alussa mietitytti tuo koko, 30x30cm piirtoalaa käytelleenä epäilin a-vitosen riittävyyttä, mutta kaiken kaikkiaan pöytä on lyönyt minut ällikällä, lisätilaa en ole kertaakaan vielä kaivannut, kynä toimii todella upeasti ja hiirikin pieksee tarkkuudessaan optiset oikuttelijat. Lisäksi pienempää pöytää on helkkarin kätevä pitää mukana läppärin kanssa, kun se kulkee samassa laukussa. Harvoin mikään lisälaite tuottaa näin vähän harmia, toiminta on varmaa.

Hieman häiritsee se, että uutena kallis Intuos on paljon räpsympi, muovisempi laite, kuin oli vanha Digitizer II. Jo yksin se, että usb-kaapeli on kiinteästi kiinni laitteessa herättää lievää huolestuneisuutta; tätä laitetta ei ole rakennettu kestämään isältä pojalle - mutta nykyään harva laite on.

Wacomin eduksi on kyllä laskettava se, että valmistaja on kyllä panostanut tuotekehitykseen ja varsinkin laitteen yhteensopivuuteen ohjelmistojen kanssa. Saumaton toiminta Adoben, Corelin ja muiden puljujen ohjelmien kanssa on välttämätön edellytys ammattilaisille ja meille vakavamielisille puuhastelijoille. Ohjelmat käyttävät tehokkaasti hyväkseen wacomin tuomat edut. Muista pöydistä ei löytyne yhtä hienosäädettyjä ominaisuuksia.

Vielä pitää sanoa, että yleisesti piirtopöytien myötä minusta on tullut paljon onnellisempi piirtäjä. Perinteiset työvälineet sisältävät niin paljon turhia "ulkoisia turhautumista edistäviä elementtejä" että nykyisin ei oikein huvita lyijykynään ja paperiin tarttuakaan. Minä kenties vain tulen paremmin toimeen digipensselin kanssa.

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #29 : 02.01.2005 klo 15:16:11 »
Minusta tuli tänään onnellinen(?) Wacom Intuos 3 A4 -omistaja. Hankin sen, koska sain sen täältä halvemmalla kuin Suomesta. Toinen syy on se, että se tuntuu olevan näinä aikoina välttämätön paha, jos meinaa töitä tehdä.

Itse suhtaudun tietokonepiirustukseen erittäin suurella varauksella. Hyvin harvassa olen nähnyt silmääni miellyttävää jälkeä. Liian usein jälki on jotenkin äärettömän löysää ja muovista.  Manuaalinen jälki on edelleen voittamaton. Valitettavasti se on myös hitaampaa ja nykyään kaikki pitää olla valmista jo eilen.

Harmillisinta on kuitenkin se, että tämän koneen tuuletin on kiinni purkalla ja jos prosessoria hiemankin vaivaa, niin sehän kuumenee ja sammuu. Siinä ei mitään ikonia isompaa kehtaa alkaa tuhraamaan.