Author Topic: Suomessa julkaistut Hämähäkkimies-/Spider-Man-tarinat (ei spoilereita)  (Read 33517 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tina DeMona

• Pervo Örvelö
  • Jäsen
Azacetan vahvuudet eivät siis todellakaan ole hahmojen kuvaamisessa. Sen sijaan hän on ansioitunut tunnelmien luoja, sekä realististen oloisten suurkaupunkimiljöiden kuvaaja. Azacetan varjostustyyli muistuttaa mielestäni etäisesti arvostamani mestarin Mike Mignolan vastaavaa ja juuri varjojen avulla luodaan myös tunnelmia.

Minusta on kyllä aika kaukana tuosta, koska ainakin itsellä Mignolaa lukiessa ei hetkeäkään mieti, että "onpas tämä taidetta", vaan tavallaan tyylittelystään huolimatta se luo oman maailmansa, joka tuntuu täysin uskottavalta. Sen sijaan tämä Azaceta taas ainakin minulle tuntuu koko ajan jonkinlaiselta kuvitukselliselta näsäviisastelulta, enemmän sellaiselta kamalta mitä löytyi 90-luvun taitteessa Heavy Metalin sivuilta pahimmillaan. Ollaan nokkelia ja piirrustellaan tosi karikatyyrisesti.

Azacetan vapaalla kädellä vedelty rosoinen tyyli eroaa suuresti esimerkiksi suomalaisen X-Menin sivuilla parhaillaan nähdyn Greg Landin kliinisestä tyylistä, mutta juuri Azacetan huolettomassa rosoisuudessa on myös jotain viehättävää.

Minä kyllä seuraan paljon mieluummin Landin jälkeä, vaikka häntä paljon parjataankin. Ehkä ihan syystäkin. Mutta minusta se kuitenkin huokuu paljon enemmän sitä tunnelmaa, mitä olen tottunut supersankareilta odottamaan. Voi tietysti johtua omasta tiukkapipoisuudesta ja uusille asioille mahdollisuutta antamattomuudesta jne.

En kuitenkaan epäile, etteikö Azacetakin voisi toimia jossakin muussa sarjakuvassa. En osaa äkkiseltään sanoa missä, mutta kuitenkin.

Sakho

• Jäsen
Onhan tos uusimmas kyl legendaarista et Hämis ottaa yhteen monien arkkivihollisiensa kanssa.

TOSA

• Jäsen
Onhan tos uusimmas kyl legendaarista et Hämis ottaa yhteen monien arkkivihollisiensa kanssa.
Niin ja tuntuu olevan elämänsä vedossa kun pärjää yhdellä kädellä kaikille vihollisille jotka ovat yleensä hieman kovempia vastuksia 

Riffe

• Man of Tomorrow
  • Jäsen
Niin ja tuntuu olevan elämänsä vedossa kun pärjää yhdellä kädellä kaikille vihollisille jotka ovat yleensä hieman kovempia vastuksia 
Veit sanat suustani, kuomaseni.

Lieneekö syynä sitten se, että joukossa tyhmyys tiivistyy? Usein isommat konnaporukat kaatuvat siitä syystä että näillä tulee keskenään eripuraa. Sellaista ei tosin ollut viime numerossa täysin havaittavissa.

Sakho

• Jäsen
Mun mielestä toi viimesin lehti oli jokatapauksessa vähän sekava, Hämis pomppi vauvan kans ympäri kaupunkia ja hakkas samal joukon jengiä. Hieman rauhallisempaa menoa ois kaivannu välillä.

Tina DeMona

• Pervo Örvelö
  • Jäsen
Tai yleensä jonkinlaista keskittymistä johonkin.

Sakho

• Jäsen
Millos seuraavá Hämis ilmestyy?

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
Millos seuraavá Hämis ilmestyy?

Egmontin sivujen mukaan 8s päivä ensi kuuta.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
Samoilla linjoilla viime Hämäristä. Seikkailussa on liian yksipuolisesti toimintaa, mutta minusta se on tervetullutta vaihtelua Yksi hetki ikuinen -juttuun, jota en edelleenkään kykene lukemaan yrityksistä huolimatta kun alkaa joko ärsyttää tai nukuttaa. Superroistoja on kiva määrä.

On tosiaan kumma, miten Hämiksellä riittää kädet, kun hänen pitää singota seittiä seiniin, pidellä vauvaa ja tapella pahiksia vastaan. Gothicuksella oli osuvaa analyysiä Azacetan hienoista taustoista ja vapaasta kynänjäljestä. Ehkä outoa, mutta itse pidän myös hänen persoonallisen näköisestä Hämiksestään.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
Luinpa Spider-Man Juniorin ensimmäisen numeron. Helppoa ja lapsellista luettavaa, mihin on pyrittykin. Tarinassa Mustekala muuttaa May-tädin vuokralaiseksi. Peter on lukiolainen ja asuu Mayn luona.

En huomannut seikkailun pätkimistä kuin vain siinä kun Tri Mustekalan rikostoveria ei näytetä kertaakaan kunnolla. Toki juoni etenee hirveällä vauhdilla.

Sarjakuva ei ole hyvä, mutta ei huonokaan. En osaa verrata sitä aiempiin vastaaviin lehtiin. "Taiteellisen kulmikas" taide on minun silmiini kamalaa.

Sakho

• Jäsen
Uus numero oli ihan jees! Parempia odotellessa..

Sakho

• Jäsen
Toisella lukukerralla aina parempi  ;)

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
Sakho, kertoisitko samalla perustelun miksi lehti tuntuu sinusta joltakin? Juuri perusteluita on mielenkiintoista kuulla.

Mielestäni tarina oli loppuun saakka vauhdikas. Välillä tällaiset rymistelyjutut ovat tervetulleita. Kuvituskin oli minun makuuni koko ajan taidokasta. Peter käytti lopussa kivasti tiedemiehen taitojaan. Iloinen yllätys oli se
(click to show/hide)

Mutta juonessa oli joitakin häiritseviä, halpoja kohtia. Hämäri ei tunnistanut erästä henkilöä - ilmaistakoon asia nyt näin ilman juonen pilaamista - eikä itse kummasti tarkistanut lapsen vointia. Hämiksen suuttuminen ja sitä seurannut kaikkien vastustaminen niputtaminen nähtiin ihan äsken jo Kraven-tarinassa. Laiturin perustusten rikkominen ei onnistu Hämiksen voimilla, ja muutenkin se oli turhaa omaisuuden tuhoamista. Koska Liskokin kaappasi kertomuksen pojan, niin olisi pitänyt viitata Liskon juuri kuolleeseen poikaan (Luonti-tarinassa).

Vai päättyi Upouusi päivä nyt. Päällimmäiseksi siitä jää minulle pettymys. Mahdollisuuksia kehitellä uusia juonia oli valtavasti, mutta ne unohdettiin. Sarjan asetelma toki parani, jos vain kykenee unohtamaan tyylitajuttoman Mefisto-sekoilun.

Muokkaus: oikeinkirjoitus.
« Last Edit: 12.08.2012 klo 12:33:57 by Sampsa Kuukasjärvi »

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
Taisin mainita (joskus) että en ole enään lukenut koko lukki-miestä. Selailin sieltä täältä kaupassa viimeisintä läpyskää. En vain tajua miksi Peterin elämä Lukkina enään kiinnostaisi. Tai sitten Morrison ja Miller yms ovat pilanneet psyykeeni.

En ajatellut että lapsuus loppuisi tällä tavalla, naivi usko itseensä säilyy mutta kiinnostus 'standardi'taiteesta on muuttunut.

Tuntuu että ainoastaan crossoverit muuttavat asioita. Niitäkin tuputetaan niin paljon ettei enään jaksa (nekään) inspata.

Jäkäjäkä.
Kello- viiden- tee.

Tina DeMona

• Pervo Örvelö
  • Jäsen
Uusin numero oli mnjaa kohtalainen. Ihan kai kelpo ryttyytystä, mitä nyt kuvitus oli sitä samaa mitä ennenkin ja Peterin kiukuttelu kävi hermoille. Mutta nyt vauhti oli sen verta kova (ja Hämis oli melkein pelottavakin siinä jossain vaiheessa) että ei ehtinyt ärsyyntymään typerään dialogiin ja ponnettomaan kerrontaan.

Se alun twisti oli ihan hyvä, en olisi osannut odottaa, että se ratkaistiin noin.

Ja ilmeisesti tekijätyypit vaihtuvat pikapuoliin kokonaan. Toivottavasti edes yksi jollakin lailla asiansa osaava kuvittaja mahtuu edes mukaan.

En vain tajua miksi Peterin elämä Lukkina enään kiinnostaisi.

En minäkään tajua, luen silti.