Author Topic: LUKITTU: Näytä kyntesi!  (Read 81569 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
Re:Näytä kyntesi!
« Reply #240 on: 14.02.2004 klo 18:38:17 »
Musta menee vähän överiksi toi ajatus, että jos on ammattimainen tekijä niin ei käytä pyyhekumia lainkaan. Mun mielestä ammattilainen valitsee toimintatavan, joka kulloinkin sopii parhaiten tilanteeseen sen sijaan, että on kiinni periaatteissa.  

Nooh... et sinä Hazart nyt taaskaan ymmärtäny täysin mistä puhuin. Luepa pyyhkäriviesti vielä kerran vähän tarkemmin. Se, mistä puhuin, ei ole mikään "jokainen taplaa tyylillään" -juttu...

Eipä muuta. Just nyt en jaksa väitellä...

J.Vehnä

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #241 on: 14.02.2004 klo 18:42:18 »

Vehnälle: Saisit varmasti nopeutta huimasti lisää, jos heivaisit tuon toisen luonnosvaiheen mäkeen. Tosin mua ei välttämättä kannata kuunnella, kun välillä laiskuuttani jätän melkein tyystin koko luonnosteluvaiheen väliin ja hyppään suoraan tussin varteen. Ai juu.
En minä voi heittää noita luonnosvaiheita pois. Meikä värkkää monesti kauankin noita hahmojen asentoja. Niin kauan, että kuva on jonkinlaisessa tasapainossa kaikin puolin. Kokeilen monia eri asentoja niin karikatyyreissä kuin sarjakuvissakin.
Eikä luonnosteluun tekniseen osuuteen aikaa hirveesti kulu.

Yleensä mä luonnostellessa teen noi taustat ilman viivotinta ja vasta tussauksessa otan sen esiin. Voishan sitä joskus tietenkin kokeilla toisinkin päin
Juurikin tarkoitin noin, että viivottimella pohjat ja sitten niiden päälle vapaasti tussia.

Kouvalainen: Tuon julkimopotretin kanssa meni aikaa varmaan semmonen 4-5 tuntia.  Eniten aikaa lohkaisee suunnittelu ja väritys. Tussaus on suht koht nopiaa.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #242 on: 14.02.2004 klo 18:42:39 »
Yleensä mä luonnostellessa teen noi taustat ilman viivotinta ja vasta tussauksessa otan sen esiin. Voishan sitä joskus tietenkin kokeilla toisinkin päin...

Kandee Welzu kokeilla. Itse teen enimmäkseen näin päin. Luonnokseen hillittömän tarkka ja viivoittimien ym. välineiden avulla tehty luonnos ja lopullinen tussaus vapaalla kädellä. Mittasuhteet on tällöin jo luonnoksessa oikein (jos ovat) ja viivat suoria. Kun ne sitten vetää vapaalla kädellä, ne viivat saa ainakin mun tyyliin sopivasti riittävän suoraan, mutta niihin tulee vähän enemmän eloa ja sellasta "tekemisen fiilis" -jälkeä... en nyt parempaakaan kuvausta keksinyt, mutta jotain tonnepäin ja tykkään sellasesta jäljestä...  :)

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #243 on: 14.02.2004 klo 18:52:33 »
Nooh... et sinä Hazart nyt taaskaan ymmärtäny täysin mistä puhuin. Luepa pyyhkäriviesti vielä kerran vähän tarkemmin. Se, mistä puhuin, ei ole mikään "jokainen taplaa tyylillään" -juttu...

Eipä muuta. Just nyt en jaksa väitellä...

Hehe! Juu ei jaksa väitellä... Mut voin kyl käsi sydämmellä sanoa, et tajusin sun pointin ja toimin itsekin niin kuin kirjoitit. Homma tuli vaan esille sen verran useasti tuossa sen jälkeenkin, että alkoi häiritsemään hiukan ajatus siitä, että asiaa ei ehkä ymmärretty ihan oikein. Siis sitä mitä sinäkin alunperin tarkoitit.

kitani

• Guest
« Reply #244 on: 14.02.2004 klo 23:32:47 »
Sain tänään valmiiksi ensimmäisen sivun oppilaskunnan lehteen tulevasta sarjiksesta. Innoittajina toimivat Elämän Helvetti ja Ilman Naista. Toivottavasti kelpaa päätoimittajalle.

http://www.deviantart.com/view/5270164/

Hanna

• Jäsen
« Reply #245 on: 15.02.2004 klo 13:45:59 »
Sain tänään valmiiksi ensimmäisen sivun oppilaskunnan lehteen tulevasta sarjiksesta. Innoittajina toimivat Elämän h**vetti ja Ilman Naista. Toivottavasti kelpaa päätoimittajalle.
http://www.deviantart.com/view/5270164/

Yhden sivun perusteella on tietty vaikea tehdä isompia johtopäätöksiä, mutta mun mielestä tossa vois ehkä toimia paremmin vähän pelkistetympi piirrostyyli, siis tarkoitan semmosta missä on vähemmän (tai ei juuri ollenkaan) varjostuksia yms. viivoja. Vaikea selittää... Jotakin sinnepäin kuin tossa mainitsemassasi Elämän helvetissä. Tarina sinänsä on aika oivaltava ja hauska, mutta muistuttaa mun mielestä liikaakin Ilman naista - ja eritoten Naisen kanssa -sarjiksia. Siis: vaikka idea sinänsä onkin ihan toimiva, niin peräänkuuluttaisin kuitenkin enemmän omaperäisyyttä.
Klik klik --> Sarjisblogini

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Reply #246 on: 15.02.2004 klo 16:48:00 »
Tsau vaan kaikille. Vasta kuulin, että tämmönen paikka on olemassa.
Laitan siis heti kättelyssä omaa kamaa esille.

En viitsi tähän sivulle suoraan postittaa kuvia,
ovat sen verta isoja, että menisi jähmeäksi.

http://www.kolumbus.fi/jarmolaakso/Sarjakuvat/komiks.html

Tuota Kylmä Maa trilogiaa olen viime aikoina (vuosina)
räpeltänyt. Hitaasti käy kun on laiska.

kitani

• Guest
« Reply #247 on: 15.02.2004 klo 17:10:24 »

Tarina sinänsä on aika oivaltava ja hauska, mutta muistuttaa mun mielestä liikaakin Ilman naista - ja eritoten Naisen kanssa -sarjiksia. Siis: vaikka idea sinänsä onkin ihan toimiva, niin peräänkuuluttaisin kuitenkin enemmän omaperäisyyttä.

Eikös kaikki ideat ole jo vanhoja  ;)

No, joo tiedän kyllä mitä tarkoitat, sarjakuvan tarkoitus ei ole varsinaisesti olla pelkkä ihmissuhdesarjakuva, mutta sieltähän ne jutut ensimmäisenä revitään. Teki vaan niin pirusti mieli kokeilla miten noiden esikuvien kaltainen sarja taipuisi meikäläiseltä, ja siitähän se lähti, tiedä sitten miten pitkään innostaa.

Piirrostyyllin kanssa pähkäilin pitkään juuri tuon pelkistetyn ja nykyisen välillä. Päädyin sitten jälkimmäiseen kun lehti on tarkoitus julkaista netissä ja tyyli on meikäläiselle ominaisempi. Arvostan kyllä todella paljon sellaisia piitäjiä jotka saavat pelkistetyn näyttämään hyvältä. Matt Groenig tulee nyt ensimmäisenä mieleen.

Mutta kiitos palautteesta.

PS. Julmat Totuudet jatkuvat, samoissa merkeissä:

http://www.deviantart.com/view/5283253/

kitani

• Guest
« Reply #248 on: 15.02.2004 klo 17:17:38 »

En viitsi tähän sivulle suoraan postittaa kuvia,
ovat sen verta isoja, että menisi jähmeäksi.

http://www.kolumbus.fi/jarmolaakso/Sarjakuvat/komiks.html

Piirrät kyllä ihmishahmoja todella hyvin,  tyylisi tuo mieleen Hannu Lukkarisen.

Noissa ensimmäisissä  sivissa oli aika ankeat taustat, mutta uudemmissa jälki oli jo toisenlaista. Silmään pisti myös nuo onomatopoeettiset ilmaisut, ne ei mielestäni oikein istuneet piirrostyyliisi. Toisaalta itse en pidä niistä juuri lainkaan, joten olisiko kauneus katsojan silmässä.

Lahjoja sinulla kyllä piisaa, jatka vaan tekemistä.

J.Vehnä

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #249 on: 15.02.2004 klo 17:42:59 »
Suuri rakkauteni Star Trek! Olen tehnyt vastaavanlaisen parodian joka sarjasta, tässä ensimmäinen joka irvailee Star Trek: Voyagerille. Vitseille nauraminen tosin edellyttää sarjan, tapahtumien ja henkilöiden (lähes) perinpohjaista tuntemusta, joten aika hörhö-tavaraahan tämä on.
http://gamma.nic.fi/~ilmonen/voyager.jpg

X-Filesin loppuminen laittoi tunteelliseksi... Parodia tämäkin, vaatii taas syvällistä vihkiytymistä. Scullyn pärstään olen tyytyväinen.
http://gamma.nic.fi/~ilmonen/xfiles.jpg
----------------------------------
Ruusuja ja risuja, kiitos!
Nää tv-sarjajutut on mielenkiintosia. Olisko näitä enemmänki? Sydäntäni lähellä on aina huumoripläjäykset joissa on karikatyyrejä. Joskun olen itekki tehnyt yhdestä ( http://personal.inet.fi/koti/jarkko.vehniainen/vip1.htm)tv-sarjasta parodian Suomen Madin talenttikilpailuun. Eivät siat julkaisseet sitä. Eivät katsokaas tykänneet...
No mutta kuitenkin. Osa hahmoistasi oli ihan tunnistettavissa, kaikista en kyllä ollut varma. Väritystä kantsis kokeilla vaikka vesiväreillä tai tietokoneella. Mielestäni puuväreillä on vaikea saada sarjakuvakäyttöön helposti laadukasta jälkeä. Lienee kuitenkin makuasia.
Mutta jatka joskus noita tv-sarjaparodioita. Minä kun niin niistä tykkäisin.

Hanna

• Jäsen
« Reply #250 on: 15.02.2004 klo 18:31:51 »
Nää tv-sarjajutut on mielenkiintosia. Olisko näitä enemmänki? Sydäntäni lähellä on aina huumoripläjäykset joissa on karikatyyrejä.
Osa hahmoistasi oli ihan tunnistettavissa, kaikista en kyllä ollut varma. Väritystä kantsis kokeilla vaikka vesiväreillä tai tietokoneella. Mielestäni puuväreillä on vaikea saada sarjakuvakäyttöön helposti laadukasta jälkeä. Lienee kuitenkin makuasia.
Mutta jatka joskus noita tv-sarjaparodioita. Minä kun niin niistä tykkäisin.

Onhan niitä lisää, täytyy laittaa tänne kun meen ensi viikonloppuna käymään kotipuolessa ja pääsen skannerin ääreen. Omakin skanneri olis tarkotus ostaa, mutta koetetaan nyt ensin saada rahat riittämään ruokaan ja vuokraan...

Joo, totta on että puuvärit ei ehkä ole se paras väline, oon vaan jotenkin niin urautunut käyttämään niitä. Vesiväreistä oon kyllä viime aikoina kiinnostunu, joten niitä voisin kokeillakin. Koneella en oo koskaan värittänyt, mutta kai tolla Paint Shop Prolla vois koettaa. Eri asia on sitten että osaanko.

Noista karikatyyreistä vielä... Kovasti oon harjotellut ja harjoitus jatkuu edelleen. Toisinaan tulee ihan näköisiäkin (esim. X-Filesin Scully & Voyagerin tummahipiäinen vulkaani Tuvok), toisinaan ei sitten ollenkaan sinne päinkään...
Klik klik --> Sarjisblogini

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #251 on: 15.02.2004 klo 20:40:21 »
Koneella en oo koskaan värittänyt, mutta kai tolla Paint Shop Prolla vois koettaa. Eri asia on sitten että osaanko.

Tossa ohjeita sulle. Ensimmäinen skannaamiseen ja toinen Paint shop pro:lla värittämiseen. Toivottavasti auttaa...

1. http://www.polykarbon.com/tutorials/scanning/scan.htm

2. http://www.polykarbon.com/tutorials/pspchannel/pspch1.htm

- - -

EDIT: Joskus ei jaksa antaa palautetta, kun linkkinä on koko kotisivut. Sitten niiltä löytyy vielä useita sarjiksia ja vielä eri tyyleillä. Analysoi niitä sitten. Yhdestä kuvasta tai tarinasta palautteen antaminen on meikäläisen mielestä inhimillisempää. Mut se on vain mun vajavainen mielipiteeni...
« Last Edit: 15.02.2004 klo 21:33:11 by Hazart »

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
« Reply #252 on: 15.02.2004 klo 23:40:19 »
Joskus ei jaksa antaa palautetta, kun linkkinä on koko kotisivut. Sitten niiltä löytyy vielä useita sarjiksia ja vielä eri tyyleillä. Analysoi niitä sitten.

Jaah. No laitetaan sitten linkki yhteen sivuun...

http://www.kolumbus.fi/jarmolaakso/Sarjakuvat/siperi/siperi1.html

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
« Reply #253 on: 15.02.2004 klo 23:45:41 »
Ja nyt kun on koko setti luettuna.

Desert Rocks iski kuin monta volttia. Olen fani.

Kädettömät merirosvot juttuun oli hämmästyttävän helppo samaistua.
Naurattaa vieläkin kun muistuu mieleen se nyrkkirulla.
On se kumma ettei mikään maailmassa ole niin vaikeaa kuin käsien piirtäminen.

Paitsi jalkojen piirtäminen. Ja naurun.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #254 on: 15.02.2004 klo 23:56:29 »
Jaah. No laitetaan sitten linkki yhteen sivuun...
http://www.kolumbus.fi/jarmolaakso/Sarjakuvat/siperi/siperi1.html

Ool rait! Sulla on kyllä ihan persoonallista tyyliä. Ensimmäinen sivu oli huolella tehty ja tuntui heti kiinnostavalta. Asennot on siinä mageita ja tunnelma. Sit seuraavilla sivuilla musta vähän taso laski. Loppuiko voimat ;) Tarinasta mä en kyllä tajunnut oikein mitään, mut vika on varmaan enemmän mussa. Sulla on selvästi jonkinlaista tyylitajua ja taitojen karttumisen myötä sulta voi odottaa tulevaisuudessa mielenkiintoisia juttuja. Se yksi mustavalkoinen (enemmän musta) stoori näytti kanssa ihan hyvältä siellä sun sivuilla. Jos olisin sinä niin rupeaisin käyttämään rohkeammin perspektiiviä (villimpiä kuvakulmia) hyväkseni. Jos kuvaa tilanteet ja hahmot aina vain suoraan edestä tai suoraan sivulta niin se on jotenkin tylsää. Voit myös saada lisää tunnelmaa lisäämällä lähikuvia, ettei kaikki kuvat ole kokovartalo- tai puolivartaloshotteja. Tsemppiä tekemisiisi ja teretulemasta kvaakkiin! :)

« Last Edit: 15.02.2004 klo 23:59:06 by Hazart »