Author Topic: LUKITTU: Näytä kyntesi!  (Read 81473 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
Re:Näytä kyntesi!
« Reply #180 on: 10.02.2004 klo 23:20:01 »
No laitetaan omat tekeleeni rusikoitavaksi. Hyvät naiset ja herrat, muutama maistiaissivu teon alla olevasta sarjiksestani:

http://kitani.deviantart.com/gallery/

Olkaa amatöörille armollisia   :)

Kerro mulle miks toi Akirasta otettu motskarijäbäkuva on tuolla mukana? Kuuluuko se tuohon samaan sarjaan? Copyrightien kanssa voi vielä tulla ongelmia...

kaltsu

• Jäsen
« Reply #181 on: 10.02.2004 klo 23:26:51 »
...vaikka se onkin saanut jonkun verran vaikutteita mangasta, niin jostain syystä se ei pistä ensimmäisenä silmään.

Nääsin kädenjälkeen eniten vaikuttaneet teokset ja tekijät ovatkin jotain muuta kuin mangaa.

Nääsin yhteydessä pitää mainita myös toinen kaveri jonka käsiala varmasti Kvaakkilaisiakin miellyttää. JP Ahosen Villimpi pohjola on ilahduttanu viikottain ainaki Aamulehden välissä ilmestyvässä Allakassa. Vastaava viikkolehti ilmestyy mielestäni muidenkin sanomalehtien välissä mut Ahosen sarjakuvasta en tiedä. Kalevan vastaavassahan ilmestyy Hollen juttuja.

Kun sekä Nääsin että Ahosen löytää samojen kansien välistä muutaman muun mainion tekijän kera niin eihän moista nidettä voi kuin lämpimästi suositella itse kullekin: 66°:25°

Uutta varmaan pukkaa Kemiin?
« Last Edit: 10.02.2004 klo 23:29:22 by kaltsu »

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Reply #182 on: 10.02.2004 klo 23:56:14 »

Nääsin kädenjälkeen eniten vaikuttaneet teokset ja tekijät ovatkin jotain muuta kuin mangaa.

Näin on. Animaattoreita erityisesti.

Nääsin yhteydessä pitää mainita myös toinen kaveri jonka käsiala varmasti Kvaakkilaisiakin miellyttää. JP Ahosen Villimpi pohjola on ilahduttanu viikottain ainaki Aamulehden välissä ilmestyvässä Allakassa. Vastaava viikkolehti ilmestyy mielestäni muidenkin sanomalehtien välissä mut Ahosen sarjakuvasta en tiedä. Kalevan vastaavassahan ilmestyy Hollen juttuja.

Kun sekä Nääsin että Ahosen löytää samojen kansien välistä muutaman muun mainion tekijän kera niin eihän moista nidettä voi kuin lämpimästi suositella itse kullekin: 66°:25°

Uutta varmaan pukkaa Kemiin?

Kyllä vain. (Jee! Ilmaista mainosta!) JP on vaihto-oppilaana juuri nyt Italiassa, mutta lähetti tänään 66:25 -tuotoksensa sähköpostilla... meinasin revetä! :D Voin luvata että hyvää kamaa on tiedossa.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #183 on: 10.02.2004 klo 23:57:17 »

Nääsin yhteydessä pitää mainita myös toinen kaveri jonka käsiala varmasti Kvaakkilaisiakin miellyttää. JP Ahosen Villimpi pohjola on ilahduttanu viikottain ainaki Aamulehden välissä ilmestyvässä Allakassa.

Totta! Hyvä Kaltsu kun muistutit Ahosesta. Korjaan virheeni. Siis Nääs ja Ahonen. Siinä ne siis ovat. Samassa venhosessa. Varmasti ovat myös työskennelleet sen verran usein yhdessä, että tyylit ovat hyvin samanlaisia. Etteivät vain olisi olleet bestiksiä jo vaahtosammutin-iästä lähtien...?  ;D

Toi oli kyllä paha moka. Olishan mun nyt Ahonen pitäny tässä yhteydessä myös muistaa... :'(

Mut joo... tuo Kaltsun vinkkaama lärpykkä on kyllä ostamisen arvoinen. Suosittelen lämpimästi. Yksi laadukkaimpia antologioita, joita tällä hetkellä julkaistaan. Sen nimikin on varsin kekseliäs. Vaikea tosin muistaa ulkoa. Mut riittää, kun muistaa, että siinä on jotain leveys- ja pituuspiiriä...  :-\

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #184 on: 11.02.2004 klo 00:21:27 »
Villimpi Pohjola oli kyllä tajuntaa räjäyttävän loistava! Vetää hiljaiseksi tuollainen taitavuus. (Hazart rikkoo ajatuksissaan kaikki lyijykynänsä syliinsä ennen kuin tokenee huikeasta sarjiselämyksestä... "jonain päivänä, jonain päivänä...", hän tokaisee hiljaa itselleen ja lähtee piirtämään. Kaikki lyijykynät vaan on jossakin kateissa. Hmmm...)

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Reply #185 on: 11.02.2004 klo 00:31:13 »

Totta! Hyvä Kaltsu kun muistutit Ahosesta. Korjaan virheeni. Siis Nääs ja Ahonen. Siinä ne siis ovat. Samassa venhosessa. Varmasti ovat myös työskennelleet sen verran usein yhdessä, että tyylit ovat hyvin samanlaisia. Etteivät vain olisi olleet bestiksiä jo vaahtosammutin-iästä lähtien...?  ;D

Eipä sentään. Sattumalla on myös osansa tässä. ;)

Hanna

• Jäsen
« Reply #186 on: 11.02.2004 klo 11:19:46 »
Joitakin omia tuotoksia aikajärjestyksessä vanhimmasta uusimpaan.

... tässä on ensimmäinen sarjakuvia piirtävä suomalainen nainen (jonka nyt äkkiseltään muististani kaivan), joka tekee sarjakuvia visuaalisesti täysin eri tavalla kuin muut suomalaiset sarjakuvapiirtäjänaiset. MINÄ TYKKÄÄN NÄISTÄ! En ehtiny ku nopeasti klikata kuvat läpi, mut en yhtään ihmettelisi, jos jokin naistenlehti tai pienempi nuorisolehti kiinnostuis sinun kuvitustesi julkaisemisesta. Tuo on nimittäin enempi kaupallisempaa matskua kuin valtaosa muiden naispiirtäjiemme jälki ja se on ainoa asia, mikä merkkaa silloin, kun haluaa saada töistään kunnolla rahaa. Haluan antaa sinulle paljon voimaa jatkaa.

Kiitos kommentista ja syvä kumarrus, Axuz! Odotin paljon kriittisempää kommenttia, nyt on puna poskilla  ;)
En ole oikeastaan koskaan tullut ajatelleeksi että työni olisivat jotenkin kaupallisempia, mutta jos niistä joskus hamassa tulevaisuudessa pari lanttia sais niin why the hell not! Mun sisällä on kyllä aina asunut ikuinen pikkupoika, joka tykkää hypätä minareilla pikkuhyppyreistä, kiipeillä puissa, rakentaa majoja ja teloa itseään, joten ehkä se on heijastunut myös piirroksiini jonkinlaisena "epänaisellisuutena" (<-- huono sanavalinta).

Kiitos myös JJ Naasille kommentista! Ja muutkin saa kyllä avata sanaisen arkkunsa ja antaa parannusehdotuksia, vihjeitä yms. Palautetta ei koskaan voi saada liikaa, ja jos oikeasti haluaa kehittyä ja saada lisävoimia puurtamiselleen, on palaute aivan kullanarvoista.
Klik klik --> Sarjisblogini

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Reply #187 on: 11.02.2004 klo 18:39:49 »
Hei taas!

Mielenkiintoista keskustelua siveltimen käytöstä ja ns. "väärin sammutettu" -tekniikasta :) Itse asiassa Kaltsun kritiikki sai sivullekirjoittaneenkin tarttumaan siveltimeen ensimmäistä kertaa yli puoleen vuosikymmeneen. Siellä laatikon pohjalla nuo siveltimet ja musteet makailivat pölyttymässä.

Okei, tekniikka on mielestäni aina makukysymys - jokainen käyttää sellaista tekniikkaa, minkä itselleen kokee parhaimmaksi. Kuitenkin oli elähdyttävä kokemus testata, miten oma "imitointijälkeni" poikkeaa oikeasta siveltimestä - yhdistin experimentaalisesti työn ja empiirisen tutkimuksen, kaksi lähes samanlaista kuvaa kun oli piirrettävä joka tapauksessa eli seuraavassa tulokset.

Kuva avautuu selaimeen suuremmassa, tarkastelun mahdollistavassa koossa tästä linkistä: http://www.loikanvuoksi.com/kuvat/kuulamuste-tussi.jpg

Pahoittelen sivellintussauskuvan taustalla näkyvät pyyhkimättömät lyijärinjäljet - Indian Ink kuivuu niin hitaasti etten halunnut levittää jälkeä tarpeettomasti vielä - kai siitä selvän kuitenkin saa.

Kuten mittakaavastakin näkyy, piirrän itse aika pieniä originaaleja ja osittain senkin vuoksi koen tarkemman työskentelyn mahdollistavan "terävän" kuulamustekynän omimpana. Toisaalta sivellinjäljen erot ovat merkittävät - siveltimellä tehtynä työ on hieman jopa suttuisempi ja epävarmemman oloinen (tosin voi se johtua tekijän kokemattomuudestakin sivellintyöskentelyssä  ::) )

Tietyllä tavalla pienet siveltimen aikaansaamat "virheet" (esim. viivan ajoittainen leviäminen voimakkaammin kuin on tarkoitettu), joita imitaatiotyyliin ei tule, tekevät jäljestä elävämmän, toisaalta kuulamustekynän tarkempi kontrollointi mahdollistaa varmemman viivanjäljen.

Sivellintekniikkaan en oikein itse ole päässyt sisälle - joinakin päivinä sivellin alkaa pottuilemaan urakalla eikä pysy terävänä. Sivellin pitää "teroittaa" jokaisen musteeseen kastamisen jälkeen esim. märkään paperiin ja kastaminen on tehtävä pienissä siveltimissä (1 ja 2 koot) käytännössä jokaisen lyhyen viivan vedon jälkeen. eikä joka ikinen viiva aina tule kuin itsestään halutulla paksuudella, vaan joskus viivaan tarvitaan "parsimisveto". Tosin vika on varmasti harjaantumattomassa siveltimenkäyttäjässä :)

Esimerkiksi tuon työn sivellinhahmon tussaamiseen aikaa kului 1,5 x enemmän kuin vasemman puolen kuulamustehahmon. Pidän silti itsekin sivellinjälkeä parhaana mahdollisena - itse kuitenkin suosin pieniä originaalikokoja ja tarkan jäljen aikaansaaminen on varsin vaikeaa. Yksi vaihtoehtohan olisi yhdistää erilaisia tekniikoita - esim. siveltimellä paksummat viivat ja ohemmat terävällä kynällä (tätä käsittääkseni Bill Wattersonkin käytti Lassissa ja Leevissä).

Mutta kyllä originaali sivellinjälki on aina originaalia eikä siihen jäljittelemällä pääse. Toisaalta käyttötarkoitu täytyy aina huomioida - nuokin kuvat tuskin poikkeavat merkittävästi enää toisistaa vektoroinnin jälkeen, joten käytännössä olisi ollut ihan sama kumpaa tekniikkaa käytin.

Strippisarjakuvaani aion jatkossakin tehdä samalla kuulamustekynätekniikalla, mutta ehkäpä johonkin pidempään novelliin (A3-originaalikoossa) voisi sivellintä tai sivelltimen ja kynän yhdistelmätekniikkaa käyttää.

Heps, mielipitteitä, miehet ja naiset?
« Last Edit: 11.02.2004 klo 18:40:14 by Juha Kouvalainen »

J.Vehnä

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #188 on: 11.02.2004 klo 19:00:13 »
J.Kouvalainen, itsekkin olen joskus aikanani käyttänyt tuota "imitointia". Tässä näytteenä papukaija trilogia http://personal.inet.fi/koti/jarkko.vehniainen/papu3.htm tuolla tekniikalla tehdystä sarjiksista. Itse heivasin metsikköön kyseisen tekniikan sen jäykän jäljen ja äärimmäisen hitauden vuoksi. Itse tempaisen siveltimellä 4-5 kertaa nopeammin kuin "imitoimalla". Mutta, nuo elukat jotka teit, niin pidän silti tuosa sivellinversiosta enempi. Vaikakin vähän ehkä horjuva on teknisesti. Mutta jos sulla on ollut noin pitkä tauko siveltimestä, niin sehän on suorastaan hyvä!
Itse tykkään myös siveltimestä senkin takia, että sillä saa tarvittaessa älyttömän ohutta viivaa(karikatyyreissä oikein hyvä). Ei tusseilla semmosta saa.
Ja luulenpa, että jos joudut jatkuvasti "teroittelemaan" sivellintäsi, on se huono sivellin. Heitä se takkaan. Heitä se siveltimien tuonelaan, rusenna se. Ei sellainen saa olla olemassa!
Itselläni ei tollasta ongelmaa juurikaan esiinny. Yleensä silloin, kun sivellin alkaa olla tiensä päässä, tai muste on jämähtänyttä tököttiä.
Voi Juha, kehoitan sinua, kokeileppa jotain hyvää sivellintä...ja taivas aukeaa.

Ai niin, viimeistelen kylläkin teokseni ohuella tussilla. Sillä korjaan semmoset "horjuvat" kohdat.

T:Sivellin on pop
« Last Edit: 11.02.2004 klo 19:02:05 by J.Vehnä »

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Reply #189 on: 11.02.2004 klo 19:10:02 »
Oispa hauska tietää, mistä niitä hyviä siveltimiä saa. Itse olen kokeillut kaziljoona sivellintä ja parempaa mustetta ja kaikissa on hieman sama ongelma. Mikäkö lie sitten sopiva siveltimen koko - mitä kokoa itse käytät, Jarkko?

Itsellä on ollut lähinnä Citadelin valmistamia, ensisijaisesti pienoismallien (semmosia roolipeliukkoja citadelin roolipeleissä) maalaamiseen tarkoitettuja näädänkarvasiveltimiä. Liekö koot jotain ykköstä, kakkosta mitä lie (siveltimen kärjen pituus 5-7 mm, paksuus millin puolentoista luokkaa juuresta). Myös ColArt Finland Oy:n valmistamia Red Sable -siveltimiä laatikosta löytyi, samanlaisia olivat, punasoopelinkarvaa.

Pitäisikö siveltimen olla sitten isompi, tuntuu, ettei tuommonen 7 mm kärki imaise sitä mustetta riittävästi, jotta sillä saisi yhtä vetoa enempää aikaan. Liian paljon mustetta hajoittaa siveltimen kärjen tönkön paksuksi, vesipaperiin kuivaaminen teroittaa sen sopivaksi, mutta jo yhden vedon jälkeen kärki kuivaa ja jälki rosoontuu.

Mutta totta, oikein käytettynä terävää jälkeä tuolla saa aikaan ja varmaan nopeuskin paranisi harjoittelun myötä. Ärsyttävää tuossa on myös musteen leviäminen - kuivaneessakin työssä saattaa olla paksumpia klönttikohtia mustetta, jotka sitten pyyhekumin kosketuksesta haluavat lähteä reissaamaan pitkin paperia inhottavasti. Olen kokeillut Pelikanin sinisessä pullossa olevaa mustetta että tuota Talens Indian Inkkiä.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #190 on: 11.02.2004 klo 19:21:12 »
Mielenkiintoista... Vehnä tekee monin verroin nopeammin siveltimellä kuin tussilla ja Kouvalainen päinvastoin. Tämä johtunee juuri tottumuksesta. Vehnä on käyttänyt jo niin kauan sivellintä, että jälki on varmaa ja hallittua, vedot harkittuja ja täsmällisiä. Kouvalaisen edellisestä tuttavuudesta siveltimeen on jo niin kauan, että "vanhat kauhut" pulpahtivat heti kättelyssä pintaan ja saivat tussijäljen haparoimaan ja räiskymään. Mutta kuten jo aikaisemmin sanoin, kun sivellintä käyttää kyllin kauan, ei sen jälkeen millään muulla halua enää tehdäkään. Siinä Vehnä on kyllä tinkimättömästi oikeassa, että ilman todella hyvää sivellintä ei kuitenkaan kannata lähteä viivoja vetelemään.

Toisaalta Kouvalainen on siinä oikeassa, että todella pienet siveltimet osaavat toisinaan olla yhtiä vit..päitä. Itse suosin myös Kouvalaisen tapaan todella pieniä originaaleja ja tihrustan tarkimmat yksityiskohdat numerolla 00. Mun lemppari on ehdottomasti numero 0! Näissä on kyllä se sama ongelma, josta Kouvalainen äsken mainitsi. Ne imevät ärsyttävän vähän tussia. Juuri sen verran, että voi vetää muutaman viivan. Ja enempää ei voi kastaa, sillä pensselin kärki (oli miten laadukas hyvänsä) ei liiallisesta kuormasta johtuen jaksa enää pysyä terävänä. Ykkösen koko taitaa mun originaalikoossa olla varmaan isoin koko, mitä oon koskaan käyttänyt ja kyllä se hidasta on, jos sivellintä on kastettava jatkuvasti muutaman vedon jälkeen. Kolmasosaruudun jälkeen mun vielä lisäks pitää huuhdella pensseli pariin kertaan, sillä noin pienissä siveltimissä itse tussikin jo kuivuu karvoihin ennen kuin huomaakaan ja siveltimen kärkiosasta tulee yhtä kökköä sen jälkeen. Kun sivellintä kastelee ja huuhtelee riittävän usein, tussi ei pääse kovinkaan pahasti kovettumaan karvoihin ja viivoista tulee jälleen teräviä ja hyvin liukuvia...

Kouvalainen: Millaisia kuulamustekyniä sä muuten käytät. Muistan sun vain kertoneen, et niitä tulee jätesäkillinen vuodessa, mutta et koskaan maininnut sen tarkemmin merkkejä. Usein itsekin teen Vehnän tavoin sillai, että sivellintussauksen ja lyijäreiden poispyyhkimisen jälkeen korjailen joitakin viivoja, kun kumitus irroittaa aina myös osan tussistakin. Ei auta, vaikka kuinka hellästi pyyhkäröis...  >:(  
« Last Edit: 11.02.2004 klo 19:25:47 by Axuz »

J.Vehnä

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #191 on: 11.02.2004 klo 19:26:04 »
Minä käytän tämmöstä
http://personal.inet.fi/koti/jarkko.vehniainen/raphael.jpg
Koko on 2. Kärki on juupelin ohut ja tosta keskemmältä aika paksu. Viivan saa siis elämään vaikka minkälaista eloa. Musteena on Pelikan drawing ink. Pienihän tuo pullo(olisko 10ml) on mutta en ole jaksanut ettiä parempaa mustetta. Tuo on kelvannut hyvin, eikä myöskään leviä kumittaessa, eikä vesiväreillä värittäessä.
Ehkäpä tuo sun sivellin on liian pieni. Eikä imaise mustetta tarpeeksi. Tuolla raphaelin siveltimellä vetää yhdellä kastamisella reilusti viivaa, eikä sen terästä katoa terävyys. Luoja, että on hyvä sivellin. taidekaupasta jyväskylässä ostan noita muutamia vuodessa. Iloiten sen teen vaikka yksi kipale maksaa semmoset 13-14 einoa.

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Reply #192 on: 11.02.2004 klo 20:01:35 »
Kyllä vain vaikuttaisi, että meillä on eri mitat käytössä. Minun siveltimet ovat tätä kokoluokkaa:

http://www.loikanvuoksi.fi/kuvat/tussit.jpg

Eli pitäisi varmaan kokeilla tuollaista isompaa sivellintä, kuten Vehniäisellä. Tosin se sitten varmaan edellyttää isommat originaalitkin, tiedä tuota.

Samasta kuvasta näkkyypi myös tuo kuulamustekynä (Pilot V-Ball 0.5), jota käytän. Kärkihän vastaa tavallista kuulakärkikynää, mutta geelimäisen sinisen töhnän sijaan sisuksista valuu mustetta. Kertakäyttöisiä ovat juupelit, ei noita nyt ihan muovisäkillistä kuitenkaan ole vielä kulunut, mutta useita kymmeniä. Maksaa suomalaisessa kirjakaupassa jotain 2,5-3 euroa tuollainen kynä. Käytän samaa myös tekstaamiseen, reunaviivat teen hieman paksummalla kynällä.

Ja vielä vertailun vuoksi lopullinen työ ja eroavaisuudet. Raiskattuani piirrokset vektoroimalla ensin viivat Streamlinella ja sitten värittämällä hökötyksen vektoripohjaisesti painokäyttöä varten Illustratorilla, tuloksena seuraavaa:

Tiedä tuota, ainakin lopullisessa työssä kuulakynä näytti tuovan tasaisemman ja selkeämmän lopputuloksen. Sivellinversio on vähän tuollainen rosoisempi.

J.Vehnä

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #193 on: 11.02.2004 klo 20:07:45 »
Eli pitäisi varmaan kokeilla tuollaista isompaa sivellintä, kuten Vehniäisellä. Tosin se sitten varmaan edellyttää isommat originaalitkin, tiedä tuota.

Ei edellytä isompia originaaleja. Katsos, tuon meikän siveltimen kärki on yhtä ohut kuin esim. 00 koossa. Eli samalla siveltimellä saa tehtyä pikkutuherrukset ja isot laajat viivat. Se on hienoa se. Ja kun se kärkikin imaisee paljon mustetta, saa huoleti piirrellä pitkät ajat.

kaltsu

• Jäsen
« Reply #194 on: 11.02.2004 klo 20:08:53 »
Oijoi tää on kyllä interneettiä parhaimmillaan. Miltei reaaliajassa pääsemme seuraamaan Juhan empiirisiä tutkimuksia ja tuloksia tihrustelemaan. Perään ku satelee hyviä kommentteja ja vinkkejä niin tässähän ihan liikutuksen kyyneliä joutuu silmistään pyyhkimään. Uskaltaiskoha sitä perhana itekin taas raahautua taideliikkeeseen siveltimiä hipelöimään.