Kirjoittaja Aihe: Mielipiteitä kiinapainatuksesta  (Luettu 20274 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PurPur

  • Vieras
Vs: Mielipiteitä kiinapainatuksesta
« Vastaus #45 : 05.04.2010 klo 13:56:38 »
Kaunis trolli, varsinkin tuo Viron riisipellot.

Mutta varsinaisena asiana turha huoli, paitsi jos uskot että Suomen pienkustannemarkkina tulee olemaan oleellinen Kiinan kansantalouden kannalta, mkä tekee sinusta ehkä suurimman optimistin koko pallolla.

Ei kyse ole katteettomasta optimismista vaan - tulisoihtuna säihkyvästä idealismista! Uskon vakaasti että saamme sekä taiteen että paperialan suunnattomaan kukoistukseen, siihen vaaditaan vain määrätietoista panostamista kultturitoimen resursseihin. Kuka voisikaan asettua näin hyvän ja jalon asian kanssa poikkiteloin. Onhan kyseessä myös suomalaisen demokratian ylläpitoon vaikuttava tekijä!!

Ehdotukseni on: vuosittainen painotuotemaksu per kotitalous.

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 815
  • /* You are not expected to understand this. */
Vs: Mielipiteitä kiinapainatuksesta
« Vastaus #46 : 05.04.2010 klo 14:01:45 »
Ehdotukseni on: vuosittainen painotuotemaksu per kotitalous.

Pahkasikaa lainatakseni: Mainosmies syö teillä.

Kyllä se painotuotemaksu on jo perinnässä, ei huolta.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: Ekologiset ja eettisesti kestävät
« Vastaus #47 : 05.04.2010 klo 14:34:06 »
kovakantista, pientä ja neliväristä 64s. sarjakuvakirjaa hintaan n. 1 e kpl. Reilussa viikossa. Suomalaiset painot jäävät väkisinkin.  
Ilmankos sarjakuvat ovat nykyään niin halpoja.  :)

Niin, mutta mitäs jos eläisimmekin Suur-Suomessa ja raja Uralilla? Sitten Novgorodin digipainon tarjous olisikin halvempi kuin Käkisalmen offsetin? Hiilijalanjälki juu olisi isompi, mut kummassakin tehtäisiin joka tapauksessa suomalaista työtä!
Ja jos näin olisi niin silloin kuplatekstit olisivat kyrillisillä ja sivujen alareunoissa pienellä käännökset suomalaisia varten englanniksi.

Kopioniinin tarjous:
Hinta 1500 kpl 6862e alv 0 %
         2000 kpl 8137 e alv 0 %

Raamatutrukikoja tarjous:
  1500 kpl    2719 EUR  (1 kpl   1.81 EUR)
  2000 kpl    3244 EUR  (1 kpl   1.62 EUR)
Kiitos, hämmentävää. Kotimaassa painaen albumin hinnaksi tulisi (1500kpl) 4,57 eur kpl, eli eroa on vajaa 3 euroa.
Mutta tuo on olletenkin kovakantinen? Mites Viropainatusten alvit?

Toivottavasti joskus tulevaisuudessa pääsen tukemaan suomalaisia painotaloja.
Juu. Onnea matkaan! Nyt todellakin näyttää siltä että suomalaisen sarjakuvan pelastaa/nostaa nimen omaan viron kirjapainotyöntekijät. Ilman sarvia ja hampaita voin siihen sanoa että hieno homma.

Nämä ovat tyypillisiä "kustannusbisneksen" ulkopuolelta tulevia ideoita, joilla ei ole käytännössä todellisuuspohjaa.
Likehän muistaakseni nousi aikanaan oman painon (Limes) ansiosta. Joku voinee oikaista sillä en ole ollenkaan varma.
Kustannusbisnes on tosiaan muuttunut viime vuosikymmeninä, käytännössä millään idealismilla ei liene sillä suunnalla todellsuuspohjaa. Ainoa mikä merkitsee on lyhyen tähtäimen voitto.

Egmontin sarjoista on painettu Tanskassa, joka on Suomen kaltainen pohjoismaa, jossa työläisen oikeuksia ei poljeta ja ympäristölainsäädäntökin on ymmärtääkseni länsimaisella taholla. Miten ihmeessä se liittyy tähän keskusteluun mitenkään?
Ekologiaan siten että kuljetus R-kirjan tukkuun Tanskasta verottanee enemmän luonnonvaroja kuin vaikka kuljetus Vaasasta. Ja ehkä myös siten että olisi kiva jos suomalaisilla olisi "oikeaa työtä" että edes joku maksais veroja, josta voidaan maksaa loppujen suomalaisten työttömyyskorvaukset. Mutta tuo meneekin jo politiikan puolelle.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2010 klo 16:10:57 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 193
Vs: Ekologiset ja eettisesti kestävät
« Vastaus #48 : 05.04.2010 klo 14:44:35 »
Kustannusbisnes on tosiaan muuttunut viime vuosikymmeninä, käytännössä millään idealismilla ei liene sillä suunnalla todellsuuspohjaa. Ainoa mikä merkitsee on lyhyen tähtäimen voitto.

Sarjakuvapuolellakin? Enpä sanoisi. Pienillä kustantamoilla ei muuta olekaan kuin idealismia. Isoista esim. WSOY on sinnikkäästi julkaissut laadukasta käännössarjakuvaa (Larcenet, Trondheim, Delisle, Dupuy & Berberian) vuodesta toiseen vaikkei niillä taatusti firma ole rikastumaan päässyt.

Miha

  • Vieras
Vs: Ekologiset ja eettisesti kestävät
« Vastaus #49 : 05.04.2010 klo 14:59:26 »

Kiitos, hämmentävää. Kotimaassa painaen albumin hinnaksi tulisi (1500kpl) 4,57 eur kpl, eli eroa on vajaa 3 euroa.
Mutta tuo on olletenkin kovakantinen? Mites Viropainatusten alvit?

kyllä, tämä on hintaero painatuksessa, mutta nopeasti laskettuna 10e hintaan myytynä 500 kpl menee (200 festareilla, 300 kpl 50% tukkualehintaan kirjakauppoihin, miinus 8% alvi) toisi tuottoa 3220e, takkiin tulisi 3642 euroa. Jotta takkiin ei tulisi, pitäisi hinta olla 20 euroa, näin pääsisi pari sataa euroa voitolle. Niin paitsi että noihin painohintoihin tulee alvit päälle.

Kannet on kovat niin kauan kun kirjakaupat ei muuta ota, viron alveista en tiiä vielä, Petteri varmaan tietää.
 
Tämmöistä tämä. Minäkin tykkäisin jos olis oma paino, vois olla vaan aika kova huoltaminen.

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 434
Vs: Ekologiset ja eettisesti kestävät
« Vastaus #50 : 05.04.2010 klo 15:45:11 »
Ekologiaan siten että kuljetus R-kirjan tukkuun Tanskasta verottanee enemmän luonnonvaroja kuin vaikka kuljetus Vaasasta.

Millähän ne tulevat? Pelkkiä hiilidioksia ajatellen tonni kilogramma tavaraa tulee ilmeisesti laivalla 1000km tuottaen noin 20g päästöjä ja rekan kyydissä 50g, lentokoneella sitten vähän yli 500g. Näin ollen kilon painoinen kirja tulee tuon matkan 0.5 grammalla. Suhteutetaan: jos itse liikautatte persauksenne lentokoneella tuon matkan, saatte aikaan sellaiset sata kiloa, eli jos nyt käy lomamatkalla ulkomailla tai ajelee autolla töihin vaikka pyörälläkin pääsisi, alkaa olla kuljetuksen ympäristörasituksen suhteen herttaisen yhdentekevää mistä sarjakuvanne tulevat.

edit: (kyllä, olin kopioinut luvut oikeasta taulukosta, mutta onnistunut viestiin kirjoittamaan väärän mittayksikön)
« Viimeksi muokattu: 05.04.2010 klo 20:08:22 kirjoittanut echramath »
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: Ekologiset ja eettisesti kestävät
« Vastaus #51 : 05.04.2010 klo 16:46:38 »
Millähän ne tulevat? Pelkkiä hiilidioksia ajatellen tonni tavaraa tulee ilmeisesti laivalla 1000km tuottaen noin 20g päästöjä ja rekan kyydissä 50g, lentokoneella sitten vähän yli 500g.
Kaipa Tanskasta malli on: Kirjat konttiin, kontti rekalla laivaan, Kontti laivasta rekalla tukkuun.
Kotimaankuljetuksissa tuskin käytetään konttia (Kontin omapaino n.3000kg). Eiköhän ne trukkilavoilla kulje jolloin taarasta ei tule yhtä paljon kuljetuskustannusta. Mutta laiva tosiaan on varmaan paljon huokeampi kuin rekka...

Sen sijaan noista päästöistä on vaikea löytää mitään vertailutaulukkoa. Antamissasi numeroissa on kuitenkin ainakin mittakaavavirhe sillä jo pelkkä henkilöauto tuottaa kilometrillä noin 100-150g päästöt.

Tästä isosta pdf:stä löytyi tämmöinen taulukko. Mutta en minä kyllä siihenkään usko kun väittävät että lentäminen on kevyempää kuin autoilu...


"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 434
Vs: Ekologiset ja eettisesti kestävät
« Vastaus #52 : 05.04.2010 klo 17:47:02 »
Sen sijaan noista päästöistä on vaikea löytää mitään vertailutaulukkoa. Antamissasi numeroissa on kuitenkin ainakin mittakaavavirhe sillä jo pelkkä henkilöauto tuottaa kilometrillä noin 100-150g päästöt.

Otetaan moderni rekka, pöhötetään sillä 1000 kilometriä. Matkalla palaa luokkaa 300 litraa dieseliä. Tuotetaan sellaiset noin 705 kiloa hiilidioksidia. Oletetaan, että mukana oli 30 tonnia tavaraa, saadaan 705 000 g/ 30 000 kg eli tämän mukaan 23g päästöjä sitä rahtikiloa kohden. Tähän päälle kaikenlaiset oikean maailman epäoptimaalisuudetkin, kuten kaupunkiliikenne ja tarvittavat pakkausmateriaalit kuten trukinlavat, joten tuo aiemmin löytämäni 50g lie ihan uskottava. Vaikea myös maallikkona arvioida sitä, missä määrin tavara liikkuu molempiin suuntiin, vai joudutaanko autoja kovasti ajamaan tyhjänä toiseen suuntaan.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: Ekologiset ja eettisesti kestävät
« Vastaus #53 : 05.04.2010 klo 19:05:27 »
tämän mukaan 23g päästöjä sitä rahtikiloa kohden. Tähän päälle kaikenlaiset oikean maailman epäoptimaalisuudetkin, kuten kaupunkiliikenne ja tarvittavat pakkausmateriaalit kuten trukinlavat, joten tuo aiemmin löytämäni 50g lie ihan uskottava.
Viimeksi kirjoitit 50g per tonni (tuhat kiloa). Eli jos tämä nyt pitää paikkansa niin aiemmassa esityksessä hiiligrammaluvuista näyttää puuttuvan kolme nollaa, sitä minä vaan.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Ekologiset ja eettisesti kestävät
« Vastaus #54 : 05.04.2010 klo 21:34:03 »
Ja jos ei nyt sarjakuvien painamisessa ollakaan menty isommassa mitassa suoraan Kiinaan, niin pois Suomesta kuitenkin.
...
Kovakantiset ulkomailla painetut käännösalbumit ovat sarjakuvan hummereita. Niitä ostamalla välität viestin: Minua eivät viherpiipertäjien jutut paljon kiinnosta, keskityn mieluummin omaan napaani.

Muistelen kuulleeni radiosta pari päivää sitten että Humveiden valmistus lopetetaan. Suomessa tää koskenee lähinnä Alexi Laihoa, joka joutuu vastedes ostamaan varaosansa halvemmalla, GMC-leimalla varustettuina (joo, Hummereissa on aika lailla ihan tavallisia Chevyn / General Motorsin osia mutta ne ovat tietenkin kalliimpia kun niihin lyödään Hummer-leima).

Ainakin Otava (ja sitä kautta myös Like) painattavat sarjakuvansa ihan kotimaassa omassa painossaan (enkä ymmärrä miksei WSOY tekisi samoin kun kapasiteettia kerran on), ja tää on ainakin mulla ollut ihan sopparissa että albumti painetaan Suomessa. Mikäli oon oikein ymmärtänyt tän hetken "iso juttu" ei muutenkaan ole se ulkomailla painatus joka on osoittautunut kalliiksi ja epävarmaksi kun Suomi ei ole mikään isojen säästöpainosten maa, vaan print-on-demand jolla vastedes kenties voidaan tehdä niin sarjakuvat kuin runot, kaikki sellainen kama joka myy pieniä määriä ja jonka tekemisessä kalleinta on varastointi.

Enpä nyt kuitenkaan ala vaahtoamaan asiasta enempää. Kotimaani on kumminkin tää ihmiskunta, eikä mitenkään erityisesti se pikkuinen Suomi. Periaatteessa koen olevani kotimarkkina-alueella aina kun työskentelen vastuullisten ihmisten kanssa, tapahtuipa se missä päin maailmaa hyvänsä.

Kivi

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: Mielipiteitä kiinapainatuksesta
« Vastaus #55 : 06.04.2010 klo 09:02:14 »
Muistelen kuulleeni radiosta pari päivää sitten että Humveiden valmistus lopetetaan. (joo, Hummereissa on aika lailla ihan tavallisia Chevyn / General Motorsin osia mutta ne ovat tietenkin kalliimpia kun niihin lyödään Hummer-leima).
Viimeisten tietojen mukaan H-brändi on tosiaan menossa pöytälaatikkoon kun se kiinalainen tehdas ei ostanutkaan sitä GM:ltä. Hummerihan on kaunis auto, mutta ei ilmeisesti järin hyvä ajaa. Ne eri versiot  H1 - H3 on "pienennöksiä" sotilasajoneuvo Humveestä. Sen auto(merki)n ongelmaksi siviilikäytössä muodostui suuri omapaino ja (muihin isoihin autoihin verrattuna) suorastaan hulvaton polttoaineenkulutus.

Mikäli oon oikein ymmärtänyt tän hetken "iso juttu" ei muutenkaan ole se ulkomailla painatus joka on osoittautunut kalliiksi ja epävarmaksi
Osoittautunut kalliiksi ja epävarmaksi?

kun Suomi ei ole mikään isojen säästöpainosten maa, vaan print-on-demand jolla vastedes kenties voidaan tehdä niin sarjakuvat kuin runot, kaikki sellainen kama joka myy pieniä määriä ja jonka tekemisessä kalleinta on varastointi.
Joo, se voi olla että kaunokirjapuolellakin huoli koskee lähinnä bestsellereitä ja pokkareita. Tietokirjojen tekemisestä suomalaiskustantajat taas ovat pikkuhiljaa luopumassa muutenkin.

Kiroileva siili 4 on painettu Tallinnassa, kuten Fingerporin Heräämisopaskin. Kustannusten ohella syy tähän on se, ettei kyseistä kokoa olevaa kirjaa pystytä painamaan Suomessa (!).
Muuten pätevä argumentti, mutta ensimmäinen Kiroileva siili on ilmeisesti pystytty painamaan Suomessa koska se on painettu Suomessa. Väitteesi kuvaa siis kustantajan bisnesnäkökulmaa eikä koko todellisuutta.

Pelkkiä hiilidioksia ajatellen tonni kilogramma tavaraa tulee ilmeisesti ... rekan kyydissä 50g, ... Näin ollen kilon painoinen kirja tulee tuon matkan 0.5 grammalla.
:)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: Mielipiteitä kiinapainatuksesta
« Vastaus #56 : 06.04.2010 klo 09:49:52 »
Tietokirjojen kustantamisesta ei suinkaan luovuta. Esimerkiksi oppikirjat ovat tietokirjoja.
Koulujen oppikirjat on erikseen, mutta on meillä esimerkiksi tapaus Tammi. On tietenkin hassua yleistää yhden kustantamon perusteella, mutta kyllä nuo supistukset jo kokonaisuuteen vaikuttaa.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 193
Vs: Mielipiteitä kiinapainatuksesta
« Vastaus #57 : 06.04.2010 klo 13:08:38 »
Muuten pätevä argumentti, mutta ensimmäinen Kiroileva siili on ilmeisesti pystytty painamaan Suomessa koska se on painettu Suomessa. Väitteesi kuvaa siis kustantajan bisnesnäkökulmaa eikä koko todellisuutta.

Tulkitsit Vesaa väärin. Fingerporin Heräämisopas on painettu Tallinnassa koska Suomessa ei pystytty. Siili on painettu Tallinnassa muista syistä. Kirjat ovat erikokoisia.

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 349
Vs: Ekologiset ja eettisesti kestävät
« Vastaus #58 : 06.04.2010 klo 15:46:45 »
Likehän muistaakseni nousi aikanaan oman painon (Limes) ansiosta. Joku voinee oikaista sillä en ole ollenkaan varma.

  Limes (http://www.limes.fi/ ) on muinainen ainejärjestöni. Niillä oli anakin joskus oma  kirjapaino.


ratkaisu olisi saada sarjakuvien hinta laskemaan, mikä lisäisi myyntiä

  Omien kokemusteni mukaan hinnalla ja volyymillä ei ole mitään korrelaatiota.
Olen messuilla yleensä tehnyt erikoistarjouksia joilla ei ole näyttänyt ollen mitään vaikutusta myyntiin.  Usein olen viimeisellä tunnilla pitänyt ns. "hullun vartin" 50%  alennuksilla, eikä siihen ole muistaakseni koskaan tarttunut kukaan.

 Tahtoo sanoa, että volyymiä on haettava muilla keinoin kuin hinnoittelulla.
Kallit kovakantiset näyttävät myyvän. Lahjaksihan kirjoja paljon ostetaan ja ulkoasulla on siinä merkitystä.
« Viimeksi muokattu: 06.04.2010 klo 16:03:32 kirjoittanut Jukka Koivusaari »
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Ekologiset ja eettisesti kestävät
« Vastaus #59 : 06.04.2010 klo 16:09:15 »
  Limes (http://www.limes.fi/ ) on muinainen ainejärjestöni. Niillä oli anakin oma joskus kirjapaino.

Joo, Kirkkokadulla oli Limeksen paino, joka sittemmin muutettuaan Kulmakadulle oli nimeltään hetken aikaa Liken paino.

Jollei edesmennyt Pekka "Peksi" Suominen olisi ollut ns. "vanhan liiton" kirjapainoammattilainen ja Aki "Bwana" Vana jossain neron ja hullun neron välillä innovaatioineen, ei koko kalusto ansaitsisi painon nimeä siitä huolimatta että siellä eittämättä tuotettiin mustetta paperille jonkilaisella offset-menetelmällä. Painon molemmat koneet olivat jo alunalkaen loppuunajettuja ns. "omatarvekoneita" jollaisilla kaavakkeet ja tilauslistat isojen firmojen sisällä painettiin ennen valokopiokoneiden yleistymistä. Kirjojen painamiseen niitä ei ollut tarkoitettu, mutta sopivasti kikkailemalla ja kuminauhavirityksin niitä saatettiin käyttää sellaiseenkin. Samalla tuli testattua kaikki vippaskonstit mitä kirjanpainamiseen saattaa sisältyä.

Pekalle kevyet mullat sinne Savonlinnan hautuumaalle, en koskaan unohda kuinka kuullessani uutiset tilasin sinullekin juoman ja laitoin sen palamaan kuten Tuhkassa ja timanteissa tehtiin. Se jäi sitten se "maailman hitain muotokuvakamera" tekemättä meiltä. Akin kanssa kehitellään vielä sentään joskus jotain.

Se oli hienoa aikaa,

Kivi