Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvakilpailut (ilmoitukset)  (Luettu 67474 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ile Ruokola

• kuvittelija
  • Jäsen
Vs: Sarjakuvakilpailut (ilmoitukset)
« Vastaus #180 : 19.09.2008 klo 10:01:40 »
Ruokolalla hyvää jälkeä ja kelpo ideat. Luulisi, että noilla olisi jo päässyt näyttelyyn.
Panen omat tekeleeni tänne viikonloppuna.

Kiitos. Joo, pääsinkin maistamaan skumppaa.
Voittajasta ei ollut kyllä epäselvyyttä, ainakaan näytteillä olleiden kuvien perusteella.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #181 : 19.09.2008 klo 10:03:10 »
Kiitos. Joo, pääsinkin maistamaan skumppaa.
Voittajasta ei ollut kyllä epäselvyyttä, ainakaan näytteillä olleiden kuvien perusteella.
Minuun tuo voittaja ei vedonnut. Mänttärillä ihan jees pilapiirros.

edit.

Olin hieman pettynyt, kun yhdelläkään voittajalla ei ollut karikatyyriä. Minusta pilapiirros perinteisimmillään on valtaapitävien (henkilöiden) kritisointia ja olisinkin suonut että edes yksi palkituista olisi näyttänyt pätevyytensä karikatyyrin piirtämisessä. Nyt voittajat menivät ali siitä missä aita on matalin. Mielestäni.
« Viimeksi muokattu: 19.09.2008 klo 10:06:06 kirjoittanut Tertsi »

Ile Ruokola

• kuvittelija
  • Jäsen
« Vastaus #182 : 19.09.2008 klo 10:22:18 »

Olin hieman pettynyt, kun yhdelläkään voittajalla ei ollut karikatyyriä. Minusta pilapiirros perinteisimmillään on valtaapitävien (henkilöiden) kritisointia ja olisinkin suonut että edes yksi palkituista olisi näyttänyt pätevyytensä karikatyyrin piirtämisessä.

En tiä jymmärsinkö oikein, mutta ainakin Mänttärillä oli kahdessa kuvassa tunnistettavat poliitkot kehissä ( Medvedev ja Putin yhdessä ja Putin toisessa) ja Kostetilla yhdessä ( Stubb ) ja Huovilalla kahdessa ( yhdessä Stubb, Vanhanen ja Halonen ja toisessa Katainen ). Enkä tiedä oliko siellä näytteillä kaikki ne kuvat, jotka nämä herrat olivat tehneet.
Oikein on, että tämmöiseen kisaan kyllä pitäisi piirtää niitä valtaa käyttäviä hemmoja. Itse en sitä osannut.

Esa Vehmassalo

• Jäsen
« Vastaus #183 : 19.09.2008 klo 10:25:13 »
Hyvä Ruokola!

Tässä omiani.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #184 : 19.09.2008 klo 10:25:38 »
En ole käynyt näyttelyssä. Katsoin vain Hesarin nettisivulta. Siellä oli kultakin palkitulta yksi piirros. Oletin että juuri nuo piirrokset voittivat.

Tässähän palkittiin ainakin sääntöjen mukaan piirroksia, ei piirtäjiä. Vai?

EDIT:
Mutta jos palkittujen ei-karikatyyripiirrokset olivat parempia, niin toki ne pitää sitten palkita. Ja hyvä jos heiltä on näyttelyssä myös karikatyyrejä. Se auttaa kestämään paremmin, että itse jäin rannalle.  ::)
Tein yhden jossa oli karikatyyrejä. Ei onnistunut.
Toisessa ei ole karikatyyrejä, onnistui paremmin.

« Viimeksi muokattu: 19.09.2008 klo 10:31:23 kirjoittanut Tertsi »

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #185 : 19.09.2008 klo 10:36:08 »
Kaikki kolme palkittua olivat mielestäni todella hyviä. Ja kyllä Ruokolakin on pro. Mihaa lainatakseni enpä uskonut omillani myöskään pärjäävän, kyllä se kokemattomuus tällaisista hommista paistaa läpi. Mutta kiva oli silti tehdä eikä jää katkera fiilis kun rannalle jäi paljon parempiakin.

En laittanut ensimmäiseen mitään selittävää tekstiä mukaan, lehtiä lukemattomille kyseessä on siis uutinen kameravalvonnan tulemisesta kouluihin.

« Viimeksi muokattu: 19.09.2008 klo 10:38:22 kirjoittanut JanneT »
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Holle

• Jäsen
« Vastaus #186 : 19.09.2008 klo 11:00:48 »
Voittajatyö miellytti , erottui joukosta selvästi. Kostetin kuvan kaltaisia perinnekuvia näkyy tarpeeksi US-lehdissä. Mänttärillä hieno kuva, idea ei niin. Yleensäkin tekninen taso tuntuu olevan edellä ideointia. JanneT:n ideasta pidin , pientä viilausta kuvaan niin hieno.
Yllättävän paljon nuoretkin tekijät tuntuvat (näistä mitä olen nähnyt) luottavan traditionaaliseen tyyliin.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

ibuxal

• Uusi jäsen
« Vastaus #187 : 19.09.2008 klo 11:25:25 »
Repesin tolle Ruokolan autokuvalle, loistavaa settiä!  :laugh:

Virtuaalinäyttelyn pitäminen on myös hyvä idis, tässä pari omaani.

Ja ei, näilläkään ei ollut asiaa 20 parhaan joukkoon.

« Viimeksi muokattu: 19.09.2008 klo 12:54:38 kirjoittanut ibuxal »

Johannes

• Jäsen
« Vastaus #188 : 19.09.2008 klo 13:24:03 »
Lainaus:
Näkyikö Karin varjo yhä tarjonnassa?
"Ei, ilahduttavaa kyllä. Kärjessä Kari-kopioita ei ollut", Virkkunen sanoo.

Kaipaisin ainakin Karin asennetta takaisin.
Olen Hesariin kaivannut hieman ärhäkkäämpää rakkikoiraa,
joka suoraan sanoisi sen mitä poliitikot tarkkaan varovat sanomasta.
Onhan se ihan kiva lukea hassunhauskoja pilapiirroksia parisuhdeongelmista aamukahvilla, mutta...

Voipi olla, että päätoimittaja Virkkunen ei kaipaa K. Suomalais -tyyppistä omapäisyyttä. Suomalaisen ja Virkkusen välillä oli aikoinaan kovasti jännitteitä kun pilapiirokset löivät jatkuvasti korvalle pääkirjoituksia, joiden laatijoita Suomalainen taisi kutsua jossakin yhteydessä jokapaikan dosenteiksi.

Rutus

• Jäsen
« Vastaus #189 : 19.09.2008 klo 15:31:53 »
Voipi olla, että päätoimittaja Virkkunen ei kaipaa K. Suomalais -tyyppistä omapäisyyttä. Suomalaisen ja Virkkusen välillä oli aikoinaan kovasti jännitteitä kun pilapiirokset löivät jatkuvasti korvalle pääkirjoituksia, joiden laatijoita Suomalainen taisi kutsua jossakin yhteydessä jokapaikan dosenteiksi.
Jeh. Suomalainenhan lakkasi piirtämästä pilakuvia Helsingin Sanomille, kun hänen kuvansa jätettiin julkaisematta "poliittisen epäkorrektiuden" vuoksi. Arivanhan tavoin minäkin olen jäänyt kaipaamaan Suomalaista asennetta pilakuvituspuolella, vaikka ikäni vuoksi herran tuotantoon tutustuminen on tapahtunut lähinnä kokoomateosten kautta.

Hyviä kuvia kvaakkilaisilta ja kolmelta parhaalta. Itse en skannannut töitäni, enkä myöskään laittanut palautusosoitetta kirjeeseen, joten onneksenne ette minun töitäni joudu ikuna näkemään.
« Viimeksi muokattu: 19.09.2008 klo 15:41:21 kirjoittanut Rutus »
"Riitaan tarvitaan aina kaksi"

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #190 : 19.09.2008 klo 15:51:23 »
Olin kyllä pettynyt näyttelyyn valikoituihin töihin - mutta suodattakaa nämä mielipiteet tietysti sen läpi, että itse osallistuin kilpailuun myös. Monet olivat minusta enemmän kuvituksia kuin varsinaisia sanomalehden pilakuvia.

Laitoin nyt omat kilpailutyöni galleriani pilakuvaosastoon.

Näistä valittiin näyttelyyn vain yksi - ja suureksi yllätyksekseni se oli näistä se, jossa on Usain Bolt.

Rutus

• Jäsen
« Vastaus #191 : 19.09.2008 klo 16:17:24 »
Olin kyllä pettynyt näyttelyyn valikoituihin töihin - mutta suodattakaa nämä mielipiteet tietysti sen läpi, että itse osallistuin kilpailuun myös. Monet olivat minusta enemmän kuvituksia kuin varsinaisia sanomalehden pilakuvia.

Laitoin nyt omat kilpailutyöni galleriani pilakuvaosastoon.

Näistä valittiin näyttelyyn vain yksi - ja suureksi yllätyksekseni se oli näistä se, jossa on Usain Bolt.
Minäkin pidin eniten juuri tuosta Bolt-kuvasta. Jos olisin piirtänyt täyden sarjan, neljäs kuva olisi ehkä ollut myös aiheesta pikajuoksu Pekingissä. Idea oli tällainen: Satasen finaali. kilpailijat lähtötelineissä, kaikki mustia. Katsomossa kiinalaisia ja kaksi suomalaista. Suomalainen yksi kysyy kakkoselta: "Onko tämä nyt sitä geenidopingia?"
« Viimeksi muokattu: 19.09.2008 klo 16:27:37 kirjoittanut Rutus »
"Riitaan tarvitaan aina kaksi"

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #192 : 19.09.2008 klo 16:19:51 »
Minäkin pidin eniten juuri tuosta Bolt-kuvasta.

Joo, minustakin Bolt oli paras :)
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

ibuxal

• Uusi jäsen
« Vastaus #193 : 19.09.2008 klo 17:18:24 »
Hienoja kuvia, näyttelypaikkasi olet ansainnut selkeästi.

En ota kantaa tuohon kuvitus / pilakuvakommenttiin, mutta nyt kun näitä forumin kuvia katsoo niin hieman häiritsee se kilpailutulosten ohessa julkaistu pressitiedote, jossa todettiin että voittaja oli selkeästi ylitse muiden.  Hmm.. ???
« Viimeksi muokattu: 19.09.2008 klo 17:20:24 kirjoittanut ibuxal »

opsipopsi

• Uusi jäsen
« Vastaus #194 : 19.09.2008 klo 17:21:03 »
Jotenkin uutisoinnista jää maku, että skaban järjestäjä ei tainnut olla aivan tyytyväinen... Jotain vähän samansuuntaistahan muuten oli aistittavissa jokin aika sitten Parnasson toimituksen kommenteista heidän pilakuvakisansa päätyttyä.

Voittajalla on omanlaisensa kuhmuinen svengi viivassa, se on hieno juttu. HS-säätiön sivulla julkaistu Tauno Palo -vitsi ei sinänsä mitenkään ihan hervoton omaan makuuni ole.

Kakkoselta näin samalla saitilla sen citymaasturikuvan. Vaikuttaa hyvin tyypilliseltä jenkkipilapiirtäjien tyyliltä - sinänsä ammattitaitoiselta - sisältö ei ollut ihmeellinen.

Kolmoseksi tulleen Mänttärin työ sävähdytti eniten.

Ensinnäkin: hallittu piirrostyyli. Kiinteä, selkeä, tavallaan melkein grafiikanlehti, ei divaritason karien kankeutta tai sössöä, eikä jenkkipiirtäjien enemmistön apinointia. Toimii niin sanomalehtipaperin pehmeydessä kuin pienenä netissäkin. Tätä ei mielestäni kilpailuohjeista huolimatta moni täällä nähdyistä ollut juurikaan sisäistänyt. Lieneekö vain Kvaakille oireellista, mutta mielestäni täällä moni on tehnyt enemmän sarjakuvaruutua kuin napakkaa - ts. teknisesti toimivaa ja nopeasti oivallettavaa - pilakuvaa.

Toiseksi: parhaiden pilakuvaperinteiden mukaisesti hampaat kunnolla kiinni maailman suuriin ja mahtaviin. Siitä moraaliset bonuspisteet. Paljon tehdään politiikasta ja yhteiskunnasta sellaista näennäisesti humoristista materiaalia, joka vain lujittaa status quo'a. Hirveimpänä nyt mieleen tulevana esimerkkinä Itse valtiaat, joka saa jo tarhaikäisetkin omaksumaan Paavo Lipposen, Ben Zyskowiczin ja kumppaneiden kaltaiset kaikelle elämälle vaaralliset oliot luonnollisiksi, kyseenalaistamattomiksi osiksi maailmaansa.

Kolmanneksi: sisältö, oivallus - sanattomasti! Tätä on pilakuva omimmillaan. Niin monet tarvitsevat niitä iänikuisia selittäviä lehtileikkeitä tai muita tekstejä. Tätä kannattaa mielestäni miettiä. Eikö esim. Jyrki Vainion Usain Bolt -piirros olisi toiminut ilman sitä tekstiä, vaikkei pitkä ollutkaan. Idea oli joka tapauksessa kuvassa, nyt teksti suotta varmisti pointin perillemenoa - ja itse asiassa lukitsi sen yhteen ainoaan merkitykseen. Kuvasta, jonka idea sinänsä oli mainio, voisi mieltää monenkinlaisia ajatuksia. Hahmotan samaa pointtia vielä sillä, että testimielessä, hiukan sen karvisettoman Karvisen tapaan, voisi kokeilla Fingerporista vitsikirjan kokoamista ilman ruutuja. Vertaisi sitä sitten albumin lukemiseen. Ei osa jutuista tietenkään toimisi, mutta satunnaislukijana muistinvaraisesti arvioiden luulen, että aika iso osa toimisikin menettämättä mitään.

Tässä ketjussa näkemistäni ibuxalin Stubb oli toimiva, siinä Idols-konteksti oli saatu luontevasti upotettua itse kuvaan, sitä ei tarvinnut viestiä millään ylimääräisellä leikkeellä tms. Mihan Stubb menee harhaan siinä, että hahmo möngertää kummallista epäkieltä, todellisuudessahan Stubb, oli hahmosta mitä mieltä tahansa, on erittäin kielitaitoinen. Kuvassa oli muuten kyllä ainesta. Ile Ruokolan penkinlämmitysjuttu hymyilytti spontaanisti - vaikka sisälsikin uutisotsikon, joiden käyttöä ehdin jo kritisoida. Tässä aihe kuitenkin oli sen verran päivittäisestä uutispuurosta poikkeava, että avaava otsikko oli paikallaan, ja se toimi hyvin balanssissa muuten täysin sanattoman kuvan kanssa.

Tällainen tilitys tähän nyt tuli kirjoitettua... Sisältää tiukkaakin kritiikkiä, mutta tarkoitukseni ainakin on puhtaasti rakentava ja eniten kuitenkin perkasin myönteisessä mielessä kolmoseksi noussutta tai jäänyttä kuvaa. Tsemppiä kaikille pilapiirtämiseen!