Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvakilpailut (ilmoitukset)  (Luettu 67431 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
Vs: Sarjakuvakilpailut (ilmoitukset)
« Vastaus #195 : 19.09.2008 klo 17:21:05 »
Harmi kun eivät ole laittaneet nettiin kuin sen voittajatyön. Olisi ollut kiva nähdä ne himmeämmän mitalin voittaneetkin. Voittajatyössä oli kyllä loistava teksti.

Johannes

• Jäsen
« Vastaus #196 : 19.09.2008 klo 19:38:11 »
Kun opsipopsi otti esille lehtileikkeet piirroksissa, niin itsellä on epätietoisuutta siitä, harrastetaanko niitä muualla kuin Suomessa. Äkkiseltään ei tule mieleen ulkomaista piirrosta, jossa leike olisi.

K. Suomaisella ne ilmestyivät piirroksiin kaiketi 1950-1960-luvun vaihteen jälkeen Maxi-Kari piirroskokoelmasta päätellen, ja niitä harrastavat monet edelleen Kalevan Jari Elsilää myöten.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #197 : 19.09.2008 klo 20:06:28 »
Lieneekö vain Kvaakille oireellista, mutta mielestäni täällä moni on tehnyt enemmän sarjakuvaruutua kuin napakkaa - ts. teknisesti toimivaa ja nopeasti oivallettavaa - pilakuvaa.
(---)
Kolmanneksi: sisältö, oivallus - sanattomasti! Tätä on pilakuva omimmillaan.

Selitätkö minulle, mitä eroa on "sarjakuvaruudulla" ja "napakalla pilakuvalla"? Puhekuplat? Standardimuotoiset ruuturajat? Kari Suomalainen käytti molempia.

Älähdän tästä tekstittömyys-kommentistasi, sillä se on ajatus, johon olen usein törmännyt. (Kirjoitin keväällä gradun, jossa tutkin suomalaisia, englantilaisia ja amerikkalaisia pilakuvia, joten olen alaan sen puolesta perehtynyt). Että tekstitön pilakuva olisi jotenkin aina parempi kuin tekstillinen. Siihen sanon, että minusta tämä on jonkinlainen henkinen jäänne eräänlaisesta käyttötaiteen alemmuudentunteesta galleriataidetta kohtaan. Vanhoissa maalauksissa tai grafiikantöissä ei yleensä ole tekstejä - ja niitä on arvostettu enemmän kuin pilakuvia ja sarjakuvia, joten niiden esitystavan täytyy sitten olla kai jotenkin arvokkaampi.
Nyt kuitenkin on niin, että pilakuvat ovat koko historiansa ajan yhdistäneet tekstiä JA kuvaa. En oikein ymmärrä, miksi tätä ajatusta pitäisi yhä vieläkin jollain tavalla karsastaa. Jos tehokkain tapa viestin välitykseen on käyttää molempia, niin käytetään nyt sitten reilusti molempia, eikä turhaan haikailla sen perään, että kyllä se ilman tekstiä nyt kuitenkin olisi jotenkin parempi. Kun molemmat ilmaisumuodot ovat käytettävissä, silloin niitä molempia tulisi minusta myös hyödyntää.
Kuten itsekin sanoit, selittävä tekstilaatikko ankkuroi kuvan merkityksen yhteen tiettyyn tulkintaan. Eikö selkeä, terävä, yhteen tiettyyn kohtaan iskevä kärki juuri ole pilapiirroksen tehtävä? Kuva ilman tekstiä on aina abstraktimpi, kuten itsekin viittasit, monitulkintaisempi. Onko se juuri pilakuvassa sitten välttämättä hyvä asia?

Omakohtaisesti olen törmännyt tähän aika usein, monet ovat sanoneet, että useat pilakuvani olisivat parempia ilman tekstejä. Mutta, tässä yksi aika olennainen havainto: ne muutamat kerrat, kun olen koittanut kuvan tehdä kokonaan ilman tekstejä, niitä ei ole ollenkaan tajuttu!! Niin että tähän kokemukseen perustuen sanoisin, että tekstittömyyden ihannointi on sellainen yleinen ajatus, joka on helppo kevyesti heittää esille - mutta minä olisin valmis väittämään, että sille ei välttämättä ole olemassa todellisia perusteluita käytännössä.

anssi

• Jäsen
  • kuvittaja, sarjakuvantekijä
« Vastaus #198 : 19.09.2008 klo 20:46:08 »
Meikäläisen pilailut löytyvät sivuiltani http://www.anssivaalio.com/.
Ei ole perinteistä pilapiirräntää, kun säännöissä ei moisia toivottu. Mutta tulipahan tehtyä :)

opsipopsi

• Uusi jäsen
« Vastaus #199 : 19.09.2008 klo 21:01:54 »
Selitätkö minulle, mitä eroa on "sarjakuvaruudulla" ja "napakalla pilakuvalla"? Puhekuplat? Standardimuotoiset ruuturajat? Kari Suomalainen käytti molempia.

Älähdän tästä tekstittömyys-kommentistasi, sillä se on ajatus, johon olen usein törmännyt...

Terve, kiitos vastauksesta, mietin melko spontaanina rykäisynä kirjoittamaani viestiä tarkemmin: tekstittömyyden korostus saattoi olla liiallista tai epäselvästi muotoiltua. En suinkaan ole sitä mieltä, että tekstittömyys takaisi automaattisesti mitään etusijaa tekstilliseen verrattuna, se nyt olisi aivan älyvapaa sääntö tietenkin. Mitään galleriakomplekseja eikä kauheasti edes -intressejä minulla ei ole. Ajattelin vain satunnaisen foorumiviestin verran kannustaa ihmisiä tutkimaan ja kokeilemaan puhdasta visuaalisuutta. Usain Bolt -työsi kuvallinen idea on mielestäni mainio ja antoisa sellaisenaan, sen yhteydessä koen tekstin tarpeettomaksi.

Pilakuva kontra sarjakuvaruutu -kommentilla ajoin takaa sitä, että itse koen pilakuvan paljolti samanlaiseksi kiteytykseksi kuin vaikkapa aforismi tai visuaalisesti vaikka logo. Niinpä esim. taustoja, oikeastaan koko piirtämistä, voisi koettaa karsia ja tiivistää mahdollisimman paljon. Meneillään ei ole mikään suurempi jatkumo, vaan todella yksi kuva, nopea välähdys. Mutta kuinka ollakaan tämäkin on tietysti vain yhden ihmisen mielipide.

Johannes

• Jäsen
« Vastaus #200 : 19.09.2008 klo 21:03:54 »
Jyrki Vainion havainto on ihan oikea. Eivät kaikki lukijat kaikesta kaikkea tiedä. Jos syntyy tsoukki muusta kuin kovasti julkisuutta saaneesta aiheesta, leike tai aiheeseen liittyvä teksti on paikallaan.

Mulle urheilua seuraamattomana Vainion mainio piirros olisi jäänyt käsittömksi ilman tekstipuolta.
« Viimeksi muokattu: 19.09.2008 klo 21:13:34 kirjoittanut Johannes »

opsipopsi

• Uusi jäsen
« Vastaus #201 : 19.09.2008 klo 21:08:07 »
Pistin hänet tahallani ääntämään englannin sanat huonosti, korostaakseni ideaa paksusta suomiaksentista.

No pointtini oli juuri se, että kun kaikkien näiden Ikejen jälkeen tuo Stubbis suoltaa aikamoista oxfordia. Sinänsä kuvassasi oli erityisen hauskaa juuri se, että muuten aina niin kookkaana ja atleettisena julkisuudessa ja sen myötä pilakuvissakin esiintyvä Stubbendahl kiikkui pikkunatiaisena karhujen kynsissä.

Nuo Anssi Vaalion kuvat muuten ovat tosi virkistäviä tyyliltään, irtiotto perinteisestä sanomalehtipilapiirrännästä ja hyvä niin.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #202 : 20.09.2008 klo 14:49:46 »
Näin Uutispäivä Demarissa tuon voittajan piirtämän kuvan, jossa oli Halonen, vanhanen ja Stubb.
Hyvältä näytti ja vitsikin oli hauska. Paljon parempi kuin hesarin nettisivulla.
Toivottavasti Hesari antaisi hänelle tilaisuuden sivuillaan.

Risto Jokinen

• Uusi jäsen
« Vastaus #203 : 20.09.2008 klo 21:47:28 »
Tässä omat kuvani kilpailuun.

samsoni

• Jäsen
  • Sanat eivät riitä kertomaan kuinka gsd sgiågi gjut
« Vastaus #204 : 20.09.2008 klo 22:45:27 »
Joo, sellaiset selittävät lehtileiketekstit vaan pilaa pilakuvan. Tästä versiosta leike on poistettu ja hyvinpä toimii. En tiedä päätyikö seinälle tämä vai toinen askarteluni.

Laitan blogiini sen alleviivaavamman version:
http://samson.blogit.uusisuomi.fi/2009/08/03/latotranssit/
« Viimeksi muokattu: 15.08.2009 klo 15:06:40 kirjoittanut samsoni »

Rutus

• Jäsen
« Vastaus #205 : 20.09.2008 klo 22:56:20 »
Joo, sellaiset selittävät lehtileiketekstit vaan pilaa pilakuvan. Tästä versiosta leike on poistettu ja hyvinpä toimii. En tiedä päätyikö seinälle tämä vai toinen askarteluni.

Laitan blogiini sen alleviivaavamman version:
http://samsonin.blogspot.com/
Täytyy myöntää, että en kyllä itse ymmärtänyt kuvan ideaa ilman tekstilaatikkoa. Mites muut?

Käyttikö muuten kilpailun voittanut Huovila kaikissa töissään selittävää tekstilaatikkoa (parhaassa työssä teksti näkyy naisen lukemassa lehdessä)?
"Riitaan tarvitaan aina kaksi"

Johannes

• Jäsen
« Vastaus #206 : 20.09.2008 klo 23:06:32 »
Tässä on harkittu esimerkki siitä, että tekstileike on toisinaan tarpeen; pelkkä länkällään oleva lato ei tuo mieleen heinälatoromantiikkaa.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #207 : 23.09.2008 klo 20:07:08 »
Tässä viimein mun piirrokset.
Toinen on siis pekingin olympialaisten päättymisestä.
Toisen piirsin, kun kuuli, että Urpilainen yritti telkkarissa sönköttää jotain budjetista. Ei muija keksinyt mitään valittamista.

Väkinäistä oli ideointi sekä piirtäminen tällä kertaa.
« Viimeksi muokattu: 23.09.2008 klo 20:12:02 kirjoittanut Tertsi »

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #208 : 24.09.2008 klo 08:44:34 »
Nehän ovat kuin kaksi marjaa:

Esa Vehmassalo

• Jäsen
« Vastaus #209 : 06.10.2008 klo 10:28:24 »
Olettekos, sijoittumattomat osallistuneet, saaneet jo omanne takaisin?
Säätiöhän lupasi palauttaa kilpailutyöt.
Ei siksi, että niitä tarvitsisin, mutta kun niihin tuli kumminkin hieman panostettua, niin olisihan sieltä kiva edes joku viesti saada.