Kirjoittaja Aihe: Tex Willer  (Luettu 1023272 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

El Reijo

• Jäsen
Vs: Tex Willer
« Vastaus #2730 : 31.03.2012 klo 18:13:04 »
Todella isot pahoittelut päivän pilaamisesta...voit käydä vaikka täällä tsekkaamas jos ajelet ohi joku kerta.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #2731 : 31.03.2012 klo 20:05:04 »
Miikka, mulla on ihan sama juttu! No worries. Noin kuuluu ollakin. Voi olla, että joissakin kappaleissa paperilaatu on ollut koko ajan sama mutta ei läheskään kaikissa.
"Tex-tieteen yli-morisco"

mkivimaki

• Willeristi
  • Jäsen
  • Hari hari, Aryman!
« Vastaus #2732 : 31.03.2012 klo 21:13:08 »
Miikka, mulla on ihan sama juttu! No worries. Noin kuuluu ollakin. Voi olla, että joissakin kappaleissa paperilaatu on ollut koko ajan sama mutta ei läheskään kaikissa.

Hieno homma! Mä ajattelinkin, että se on kuitenkin niin siististi tehty, ettei ainakaan millään perussaksilla tuollaista leikkausjälkeä saada aikaan.
Näköjään Reijolla kuitenkin toisenlainen kappale käsissä. Aika jännä homma, mitähän ne on siellä painossa oikein tehnyt? Oikea paperi loppunut kesken, niin laitetaan jotain toista laatua tilalle ja tässä tapauksessa parempaa laatua :)

Olisi kiva kuulla muidenkin lehtien tilanne. Onkohan noita molempia yhtä paljon vai onkohan Reijolla käsissään "harvinaisuus"?

kkupa

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #2733 : 31.03.2012 klo 21:24:31 »
Mulla ei ole liuskoja enää, mutta sellanen mielikuva on että taisi olla kanssa kahta erilaista paperia.

ernotam

• Tex Willer-suurkuluttaja
  • Jäsen
« Vastaus #2734 : 31.03.2012 klo 21:29:25 »
Olisi kiva kuulla muidenkin lehtien tilanne. Onkohan noita molempia yhtä paljon vai onkohan Reijolla käsissään "harvinaisuus"?
Muistaakseni mullakin on ainakin keskiaukeama erilaista paperia. Tosin olen pitänyt sitä valokopiona ja hyväksynyt jo asian :-) Voiskohan se olla ehtaa ja alkuperäinen? Todella siisti sekin on...

Oikea paperi loppunut kesken, niin laitetaan jotain toista laatua tilalle
Onhan tästä tuoreempaakin esimerkkiä. Tais olla Arpatehtaan aikoihin kun paperi oli loppunut ja vaihdettu toisenlaiseen, karkeampaan...mikähän se numero olikaan? 90-lukua vai 2000-alkua... Kuitenkin erottui selvästi.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2012 klo 21:32:03 kirjoittanut ernotam »

mkivimaki

• Willeristi
  • Jäsen
  • Hari hari, Aryman!
« Vastaus #2735 : 31.03.2012 klo 22:09:51 »
Muistaakseni mullakin on ainakin keskiaukeama erilaista paperia. Tosin olen pitänyt sitä valokopiona ja hyväksynyt jo asian :-) Voiskohan se olla ehtaa ja alkuperäinen? Todella siisti sekin on...

Mä maksoin omastani 30e ni en ajatellut hyväksyä asiaa sellaisenaan  ;D
Nyt sen voi jo hyväksyä, kun ilmiselvästi kyseessä on aito ja alkuperäinen lehti. Reijolla on vaan joku porvaripainos tosta liuskasta  :laugh:

El Reijo

• Jäsen
« Vastaus #2736 : 31.03.2012 klo 23:49:49 »
No peijakas, ilmiselvä harvinaisuus tämä sitten jo saadun otannan perusteella on  ;D Olen joskus myynyt yhden tai kaksi tuollaista ylimääräisinä mutta ei mitään havaintoa noista erilaisista sivuista, luulisin että olisin ehkä huomannut. Pitääkös nyt sitten yrittää saada vielä tuollainenkin versio lehdykästä  >:D

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #2737 : 01.04.2012 klo 00:38:42 »
Muistaakseni ostin oman kappaleeni Makedoniasta ja aioin saman tien nostaa syyttävän sormen huomattuani eriväriset sivut. Minuuttia myöhemmin olin vakuuttunut ja iloinen lehdykän aitoudesta.

hte

• Jäsen
« Vastaus #2738 : 01.04.2012 klo 09:20:36 »
Uteliaisuus heräsi ja tarkistin oman lehteni: tasalaatuista rusehtavaa paperia. Kioskilta ilmestyttyään ostettu. Tuo, että nipusta juuri puolet oli eri paperia viittaa kirjapainon tekosiin. Tästä voisikin ajatella, että Texin ilmestyminen loppui aikanaan, koska paperi loppui kesken 8]. Jos liuskassa on vain keskiaukea parempaa paperia, on se varmaan kopioitu. Itse vaihdoin yhteen lehteen keskiaukeaman toisesta lehdestä (josta taas oli puuttunut kannet).
Minkäs verran raatilaiset arvelevat tuollaisen kopioidun keskiaukean laskevan lehden hintaa? Myin aikanaan yhden ykkösnumeron kopiokansilla ja sain noin 10% oikean hinnasta.
Kirjapainon ladontavirheet ovat ikäviä, kun omalle kohdalle osuvat. Sain käsiini juuri paikallisesta kierrätyskeskuksesta kirjan: Pictorial history od the Wild West. Iso opus jossa laajoja artikkeleita villin lännen kuuluisuuksista. Runsaasti valokuvia ja mm. etsintäkuulutusten kopioita. No, kirjassa vaan on kahteen kertaan sivut 145-160. Vastaavasti sivut 225-240 puuttuvat. Ihmiset lahjoittavat aika auliisti tällaisia viallisia kappaleita, ei ollut eka joka minulle osui.

mkivimaki

• Willeristi
  • Jäsen
  • Hari hari, Aryman!
« Vastaus #2739 : 01.04.2012 klo 10:54:31 »
Lainaus
No, kirjassa vaan on kahteen kertaan sivut 145-160. Vastaavasti sivut 225-240 puuttuvat. Ihmiset lahjoittavat aika auliisti tällaisia viallisia kappaleita, ei ollut eka joka minulle osui.

Muistaisin, että minulla oli joskus joku Akun iso kirja, jossa oli sama murhe.
Helpotus kuitenkin huomata, että tuo liuska oli alkuperäinen..

willeristi

• Jäsen
« Vastaus #2740 : 20.04.2012 klo 21:09:31 »
Ernotamin muistelema esimerkki paperin vaihtumisesta kesken
pokkarin 1990- tai 2000-luvulla lienee Tex 14/2000, jossa sivut 51-66 ovat vaihtuneet
ei niin valkoiseen ja karkeaan paperiin.

Mosabacka

• Jäsen
« Vastaus #2741 : 21.04.2012 klo 08:46:02 »
Tsekkasin hyllystäni samaisen numeron ja niinpä on. Ihan kuin keskellä Willeriä olisi nippu vanhaa paperia. Ko. tarina on siitä erikoinen, että siinä annetaan lukijalle mahdollisuus tulkita, että Texilläkin on tunteita.
kehittyvä willeristi

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #2742 : 21.04.2012 klo 20:11:55 »
Tuo paperin vaihtuminen liittyi muistaakseni johonkin lakkoon ja painotaloilla oli vaikeuksia saada paperia.

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #2743 : 22.04.2012 klo 00:36:58 »
En oikein jaksa uskoa että kukaan vaihtaisi itse kopioituja sivuja liuskoihin. Sopiihan sitä kokeilla, niin näkee, ettei se ole mikään helppo homma saada lopputulos sellaiseksi että vain paperin laatu erottaa.
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #2744 : 22.04.2012 klo 00:43:48 »
Tuosta tulikin mieleen, että mua on aina himottanut ajatus Tex-liuskoista, jotka aikoinaan jäivät julkaisematta Taikakalu-seikkailusta v 1965  jälkeen. Tunnustaako kukaan tehneensä? Jos on hyvin tehty, niin minua kiinnostaa!
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää