Minulle Texit saapuvat pääosin hyvässä kunnossa. Tosin en välttämättä huomaa kaikkia painumia, sillä en ole aivan fanaattinen lehden priimakunnon päälle. Joka tapauksessa tilatut lehteni ovat parempia kuin vanhat vuosikerrat, joita olen ostanut suurelta osin divareista.
Kirjastoa lukiessa on tullut mieleen, että käyköhän kuten Mustanaamion kanssa aikoinaan, että värilliseen kun tottuu, niin mustavalkoinen tuntuu vanhemmalta. Kaiken kaikkiaan Kirjasto on hieno paketti, hintaa kun saisi pudotettua alaspäin

Mietiskelin myös sitä, että vaikka on totta, että Galepin taide ei ole yhtä huoliteltua kuin parhaimmat nykyajan tex-piirtäjien, niin miten se asettuu muuhun 50-luvun sarjakuvapiirtämiseen? Toisin sanoen piirsivätkö muut sen ajan piirtäjät sen kummemmin? Vaatimukset ja taitotaso on varmasti nykyään kovempi kuin ennen.
Hyvä pointti oli minusta myös se, että nyt kyseessä on ensimmäiset Tex-tarinat. Tinteissä, Asterixeissa, Piko ja Fantasioissa, Lucky Lukeissa ja Blueberryissä esimerkiksi ensimmäisten albumien taso verrattuna myöhempiiin on törkeän iso. Tex muuttuu Galepin käsittelyssä aika runsaasti. Verratkaapa vaikka Kirjaston kuvia Mefiston poika -tarinan piirroksiin. Mieletön ero.
Muistojen polulla -debattiin lisään sen verran, että minusta tarina oli perussettiä ja ei siis varmasti nouse legendaaristen joukkoon. Aiheeltaan se oli kuitenkin merkittävä, sillä Lilythistä kertovat jutut ovat olleet todella kortilla. Luulen, että koko episodi, jossa Lilyth pelasti Texin paalulta miehekseen, oli alunperin hetken mielijohde. Toki tämä on myöhemmin ajateltuna mahdollistanut Texin Navajo-päällikkyyden ja Kitin isäksi, mutta muutoin Lilyth on jäänyt pieneen rooliin. Tästä näkökulmasta katsoen idea tehdä tarina ajalta, jolloin Lilyth oli vielä elossa, on ollut loistava. Harmi vain, että juoni ei ollut viimeisen päälle tehty. Luulen, että aiheeseen palataan joskus vielä tulevaisuudessa. Niin ja olisihan tarina voinut päättyä siihen, että Tex ja Lilyth menevät intiaaniasumuksen ovesta sisään, jolloin lukija olisi voinut päätellä mitä päättelee