Kirjoittaja Aihe: Tex Willer  (Luettu 1019811 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
Vs: Tex Willer
« Vastaus #1125 : 24.05.2007 klo 16:53:29 »
Yksityiskohta Tex Willerin kannesta 1/2006 ja yksityiskohta Lännensarjan 2/1963 -kannesta (peilikuvana).
Texin kansi on alunperin vuodelta 1968, joten piparipurkilla on käyty Bonellin puolelta. Itse tarina ilmestyi italoliuskoina 1966, joten varhaisempikin kuva-aihio voi löytyä niistä - mutta ei siis ennen vuotta 1963.

http://www.sergiobonellieditore.it/auto/alborist?collana=1&numero=90&subnum=0
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #1126 : 24.05.2007 klo 17:22:52 »
Texin kansi on alunperin vuodelta 1968, joten piparipurkilla on käyty Bonellin puolelta. Itse tarina ilmestyi italoliuskoina 1966, joten varhaisempikin kuva-aihio voi löytyä niistä - mutta ei siis ennen vuotta 1963.

Tällä kertaa täytyy sanoa, että kopio on kyllä sangen surkea - hahmojen kasvotkin on varjostettu häpeillen piiloon. Lännensarjan kansi (joka todennäköisesti on varmaankin jo 50-luvulta) on tunnelmaltaan ja tekniikaltaan loistelias...

Wade

• Jäsen
« Vastaus #1127 : 24.05.2007 klo 17:37:45 »
Texin kansi on kyllä naurettavan surkeaa jälkeä. Harmi vaan.

Nizzin lopettamispäätös ei tullut yllätyksenä, kun on aiemmin kuullut Bonelli sekoiluja. Lähettäkää Sergiolle postia italiaksi, jossa sanokaa "olen varma, ettei isäsi olisi hyväksynyt tuota". Se vasta tehoaakin.

Saa nähdä, milloin Civitelli ilmoittaa lopettamisestaan Tex- tallissa. Ja kuinka moni muu lähtee protestina mukaan.

Ei sen puoleen, Civin piirtäminen on jäänyt itse mestarilta aika vähäiseksi. Esim. Kaksintaistelussa naamat olivat jonkun avustajan tekeleitä, varsin kömpelösti matkittuja.
Wade Koivurinne

hte

• Jäsen
« Vastaus #1128 : 24.05.2007 klo 20:26:52 »

Katselin vähän tuota kantta (omista löytyy vain Tutto Tex 90). Kenenhän piirtämä se nyt onkaan? Ei siinä Galeppinin nimmaria ainakaan löydy; kuitenkin edellisestä ja seuraavasta löytyy (nimenomaan Tutto Tex painoksesta. Texin paita on alunperin ollut punainen, sitten keltainen, niin se muoti muuttuu. Selasin tuon lehden läpi, eikä siellä ollut kyllä tuollaista ratsastuskuvaakaan. Te, jotka tunnette noita muita piirtäjiä, voitte varmaan tunnistaa kuka tämän on riipustanut. Vähän kumma juttu, että joku toinen olisi piirtänyt tähän kannen, vai olisiko Galeppini ollut kipeänä juuri tuolloin?

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #1129 : 24.05.2007 klo 20:41:04 »
Carsonin viiksen värähdys tuo erehdyttävästi mieleen Muzzin. Eipä niitä muita apupiirtäjiä juurikaan tuohon aikaan ollut. Mielenkiintoista!

Mielenkiinnolla odotan minäkin seuraavaa Texiä. Nizzi on itse ylistänyt kyseistä tarinaa. Ja huolissani olen minäkin Civitellin tulevaisuuden suhteen ja kävi samoin omassa pienessä mielessä, että mies saattaa olla lähdössä. Hänhän kovaäänisesti vaati Nizziä takaisin alkuperäisen hyllyttämisen jälkeen, ja niinpä vain Nizzi sai kirjoittaa tulevan juhla-Texin. Vaan kyllähän Civiltä senkin jälkeen tulee ainakin yksi tarina, Manfredin kirjoittama, jonka hän jätti kesken, jotta juhla-Tex valmistuisi ajoissa. Huolestuttavaa kuitenkin on, että Manfredin ja Civin sukset menivät pahasti ristiin. Vaan ehkä Civi sitten siirtyy Bosellin tai Faracin talliin mielummin kuin lopettaa Tex-tehtailun kokonaan.
"Tex-tieteen yli-morisco"

ernotam

• Tex Willer-suurkuluttaja
  • Jäsen
« Vastaus #1130 : 26.05.2007 klo 13:20:47 »
Mutta on se vaan perhanaa noiden "taiteellisten erimielisyyksien" kanssa. Ettei vaan Bonelli pure epäviisaasti kättä, joka merkittävästi Texiä ruokkii.

Taidanpa tökkäistä käteni ampiaispesään, mutta.... mielestäni Nizzi on parhaat juttunsa kirjoittanut jo ajat sitten. Viime vuosien tarinoista monet ovat olleet melkeinpä vanhan toistoa. Ehkäpä nyt onkin hyvä hetki saada Willeriin uusia kirjoittajia, tai kokonaan uusi pääraapustelija. Vuodesta toiseen ei sama kirjoittaja voi keksiä kovinkaan uusia juonikuvioita näinkin loppuunkalutusta aiheesta kuin villi länsi on. Varsinkin kun tuntuu että pääpomo Bonelli on rajannut tarinoiden nykyisen aihealueen aika tiukasti.

Onhan Nizzikin aloittanut Texin parissa jo yli 20 vuotta sitten, Suomessakin Nizzin tarinoita on julkaistu 113kpl? Olikohan se Nizzi ensimmäinen julkaistu tarina vuodelta 1983? Nizzin parhaimmat tarinat sijoittuvat tuossa litaniassa ihan jonnekin muualle kuin loppupäähän...

Tämä vuodatus ei tietenkään yritä poistaa Nizzin aikaansaamaa hohtoa vanhoista loistavista tarinoista, mutta tämän nykyisen keskinkertaisuuden saa minun puolestani oikein mielellään korvata tarvittaessa vaikkapa toisella keskinkertaisuudella!

pasoleati

• Jäsen
« Vastaus #1131 : 26.05.2007 klo 13:43:26 »
Olen täysin eri mieltä ernotamin kanssa. Kyllä se on pösilö-Boselli, joka pitäisi ampua raketilla kuuhun pilaamasta Texia.

ernotam

• Jäsen
« Vastaus #1132 : 26.05.2007 klo 14:54:24 »
Jatketaan vielä edellistä vuodatusta: Mielestäni Tex Willer -tarinat ovat viime vuosina olleet turhan kaavamaisia ja yksioikoisia. Tähän on varmasti osallisena moni seikka, tarinoiden pituuden rajaaminen kahteen vakiosarjan numeroon vaikuttaa varmasti. Viime vuosien tarinat tuntuvat (minusta, mitä mieltä muut ovat?) kauhean 'kapeilta' tapahtumiltaan,  mennään yksitasoisesti paikasta toiseen ja hommat ratkeavat. Kahteen lehteen ei aina saada mahtumaan koko juonta hyvin, täytyy sovitella ja lyhennellä.

Jos tarinat saisivat olla pidempiä, ja kirjoittajat saisivat tehdä rauhassa/kiireettömästi (Nizzi tuntuu kijoittavan urakalla?) töitään, saattaisivat perustarinatkin olla laadukkaampia ja monitasoisempia. Onhan siinä ennenkin onnistuttu. Nizzikin teki loistavia tarinoita, joissa juoneen vaikuttavat tapahtumat olivat monisäikeisempiä ja juoni koottiin kasaan vasta tarinan viime metreillä. Nykyään liki kaikki tapahtuu kaavamaisesti ja yllätyksettömästi.

Minua ihmetyttää ja kummastuttaa Bonellin periaate, että aina on olemassa joku 'ykköskirjoittaja' (viime vuosia Nizzi). Sitten tämä on kirjoittanut urakkatahdilla julmetusti tarinoita, joiden taso on vaihdellut. Nizzikin muuten käyttää haamukirjoittajia, sekin on vaikuttanut tarinoiden tasoon viime vuosina. Nostavasti.

Itse tykkäisin jos käsikirjoittajia olisi reilusti useampia. Tarinat olisivat reilusti erilaisia, eikä lukiessa tulisi helposti samanlaista 'tämä on jo koettu' tunnetta, mikä nykyään monesti on jo mielessä.

Sitten vielä yksi ajatus, jota en ole Bonellille asti vielä saattanut... täällä olen ehkä joskus maininnut? Supersankaritkin tuntuvat onnistuvan näissä ns. 'elseworlds' tai 'what if...' jutuissa. Toki Texin on käynyt väliamerikassa ja Alaskassa sun muualla, mutta mitäpä jos tilannetta ja tapahtumapaikkaa muutettaisiin oikein reilusti?Saisikohan Nizzi tällaisesta uutta virtaa? Jos vielä joskus näkisimme samanlaista loistoa kuin vaikkapa 80-luvulla?

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #1133 : 26.05.2007 klo 22:40:05 »
Olen monesta asiasta samaa mieltä kuin Erno. Taso on vaihdellut ja mestarisuoritukset ovat olleet harvassa. Toki niitäkin on nähty.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että 220 sivua pitäisi riittää kunnollisen tarinan kirjoittamiselle. Jos tarina ei ole kunnollinen, niin sitten kyseessä on kirjoittajan horjuva ammattitaito, niinkuin Nizzillä joskus. Toisinaan tarinan johdanto elellyttäisi 300-400 sivun juttua, mutta sitten lätsähdetään hätäisesti tasajalkaa 220 sivun kohdalle. Suorastaan naurettavaa. Ilmeisesti Nizzi ei tee kunnollista jaksotusta tarinoilleen etukäteen, vaan aloittaa kirjoittamisen ja katsoo, kuinka käy. Se ei yksinkertaisesti ole toimiva systeemi, jos tarinoille on etukäteen määrätty pituus. Pointti on, että ammattimaisiakin kirjoittajia löytyy.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Wade

• Jäsen
« Vastaus #1134 : 27.05.2007 klo 00:34:56 »
Nyky-Willeri on sillä tasolla, että meikäläinen lopetti tilaamisen. Joskus tulee ostettua Willeri kylläkin.

Harmittavasti uudet tarinat ovat niin totaalista epäonnistumista, kuin vain voi kuvitella. Mieluummin lukee tosipaljonkiinnostavaa sota-korkkaria. Liekö syynä Willerien nykytasoon hirviän tiukat määritteet ja säännöt. Tänäkään vuonna ei taida tulla yhtä ainoata kahta Willeriä pidempää sarjaa. Lopun voi aina arvata: "Jaa, tuo olikin rosvo, kuten seitsemässä edellisessäkin. Jaa se kuoli lopuksi, kun ei huomannut rotkoa." ja " Katos juna".

Kyllä jossain mättää Bonelli- editoren päässä.
« Viimeksi muokattu: 27.05.2007 klo 18:44:57 kirjoittanut Wade »
Wade Koivurinne

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #1135 : 27.05.2007 klo 10:58:13 »
Nyt on kyllä vähän turhan tummat tuomiot Texin tarinoitten suhteen. Itse pidän Sattumasankarin kaltaisista kirjan mittaisista tarinoista hyvinkin paljon. Samaten uusien lukijoiden on niiden myötä helppo tulla mukaan Texin seikkailuihin. Vaikka kyllähän ennen kaikki oli aina paremmin...

Wade

• Jäsen
« Vastaus #1136 : 27.05.2007 klo 11:05:38 »
Nyt on kyllä vähän turhan tummat tuomiot Texin tarinoitten suhteen. Itse pidän Sattumasankarin kaltaisista kirjan mittaisista tarinoista hyvinkin paljon. Samaten uusien lukijoiden on niiden myötä helppo tulla mukaan Texin seikkailuihin. Vaikka kyllähän ennen kaikki oli aina paremmin...
Voit olla ihan oikeassa siinä, että uusien lukijoiden on helpompi tarttua näihin uusiin tarinoihin. Mutta kyllä meikäläinen ottaa kaupan hyllyltä ennemmin kronikan, kuin uuden Willerin.

Olek sää, Lurker lukenu vanhoja Willereitä?
« Viimeksi muokattu: 27.05.2007 klo 19:20:41 kirjoittanut Wade »
Wade Koivurinne

pasoleati

• Jäsen
« Vastaus #1137 : 27.05.2007 klo 14:45:50 »
Tykilläkö se sinne kuuhun pitää ampua? Kyllä raketti lienee kuitenkin inhimillisempi vaihtoehto, tarkoitushan on toimittaa p-B sinne elävänä.

Ernotamin jälkimmäisessä viestissa on useita hyviä ehdotuksia. Kyllä tästä määrämittavaatimuksesta pitää päästä eroon. Ehkäpä Sergion seuraajalla on aivot tallella.

ernotam

• Jäsen
« Vastaus #1138 : 27.05.2007 klo 20:52:42 »
Nyt on kyllä vähän turhan tummat tuomiot Texin tarinoitten suhteen.
Ehkäpä olet oikeassa... Kyllähän Nizzi aina harvakseltaan välillä vieläkin onnistuu... Välilä pitää purkaa turhautumista :-D
Itse pidän Sattumasankarin kaltaisista kirjan mittaisista tarinoista hyvinkin paljon. Samaten uusien lukijoiden on niiden myötä helppo tulla mukaan Texin seikkailuihin.
Ihan totta. Itsekin pidän näistä yhden pokkarin mittaisista tarinoista. Täytyy vain muistaa, että ne ovat otettu Almancco del west-sarjasta, jota tulee Italiassa yksi numero vuodessa. Ei siis Tex -pääsarjasta.  Voisi kuvitella että tähän sarjaan panostetaan enemmän tarinaa kirjoitettaessa ja piirtäjää valittaessa. Pari kolme huonoa vuotta voisi aiheuttaa helposti koko sarjan lopettamisen...

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #1139 : 28.05.2007 klo 07:48:20 »
Olek sää, Lurker lukenu vanhoja Willereitä?

Oommää! Perussarjaa luin ihan silloin kun ne ilmesty, ja oon kyllä Kronikatkin kaikki ostannu, mutten oo niitä kaikkia kyllä lukee jaksanu. Ehkä joskus kesällä ehtii.

80- ja 90 -luvuilla en lukenut Texejä ollenkaan vaan Vonnegutia, Hesseä (joka nykyään tuntuu ihan surkeelta), Hemingwayta (joka tuntuu aina vaan paremmalta) ja muita sen ikäiselle itselleni tärkeää kirjallisuutta, sarjakuvat jäivät aika pitkäksi aikaa kokonaan. Heh! Nyt olen ostellut pari kolme 90-luvun vuosikertaa ja hyviä juttuja on silloinkin julkaistu. Näin retrospektiivisesti Texiä lukemalla huomaa, että kyllä Tex on hiljalleen muuttunut vaikkei sitä heti huomaa, eikä välttämättä huonompaan suuntaan.