Kirjoittaja Aihe: The Dark Knight  (Luettu 90815 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
Vs: The Dark Knight
« Vastaus #60 : 27.07.2008 klo 20:38:57 »
Iltalehden arvostelu.

Vaikka on virkistävää lukea välillä ei-hypetettyjä arvosteluja, niin viimeinen kappale sai kyllä erityisen hilpeäksi.

"Kannattaa kuitenkin muistaa, että Batman on mustassa kumiasussa kaupungilla öisin pomppiva originelli miljonääri."

Kaikki fiktiivisten elokuvien arvostelut voisi päättää noin ylenkatseisesti. "Muistakaas lapset, että tämä on kuitenkin vain höpönlöpöä!"
Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.

jinroh

• Rocket Scientist
  • Jäsen
  • Myöhäistä! Isin Shinjit ovat jo täällä!
« Vastaus #61 : 28.07.2008 klo 01:44:15 »
Kyllä se aika höpölöpöä olikin. Menevää mätkettä ja pätkettä ja juoni täynnä koulubussin kokoisia aukkoja - olkoon vaikka miten lentäväksi rotaksi pukeutuva eksentrinen miljonääri, näin tosikoksi elokuvaksi niitä reikiä oli liikaa. Myös pituutta oli liikaa, mätkiminen ja pätkiminen alkoi maistua liiaksi toistolta.

Nyt kuitenkin myöhä. Avaudun myöhemmin äänimaailmasta, miljöön käsittelystä ja Batman-kaanonin aiheuttamista heikkouksista.
@--`-,-- Zettai unmei mokushiroku

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #62 : 28.07.2008 klo 08:22:59 »
Batmanin vika kaikissa elokuvissa on, ettei hahmo pelota. Batmanin pitäisi vähintään olla uhkaava ja etäinen, mutta lähikuvat ja täydessä valaistuksessa kuvatut otokset, ja Batmanin epäonnistuneet temput inhimillistävät sankarin niin, että on vaikea uskoa kumihaarniskajätkän todellisuuteen edes omassa maailmassaan.

Batmanin pitäisi olla enemmän sellainen kuin monissa Millerin Yön ritarin kohtauksissa: pelkkä ääni, tai iskevä voima, jotain joka vaanii nurkissa ja lyö luut palasiksi. Katsojassa pitäisi syntyä tunne, että "onneksi minä olen hyvä jätkä, joten minulla ei ole vaaraa... Mutta tietääkö Batman sen? Ja olenko minä hyvä jätkä?"

Sama vaivaa Harvey Dentiä. Hahmo on karsean näköinen, mutta häntä ei missään nimessä pidä vaarallisena tai voittamattomana.

Heath Ledgerin Jokeri taas pelottaa. Kun Gordon astuu Jokerin kanssa samaan huoneeseen, itsekin sävähtää tuolissaan: "Jumalauta, etkö tajua että tuo jätkä voi tappaa kenet tahansa paljain käsin!"

jinroh

• Rocket Scientist
  • Jäsen
« Vastaus #63 : 28.07.2008 klo 11:00:39 »
Minua kiusasi Batmanin jatkuva vouhottaminen paikasta toiseen. Batman on tosikko, selvä. Batmanilla on periaatteita, hyvä on.

Tämän lisäksi Batman on tavattoman tyhmä.

Jokeri taas on älykäs, nokkela ja luova. Ja hauska.

jinroh

• Rocket Scientist
  • Jäsen
« Vastaus #64 : 28.07.2008 klo 11:48:44 »
+Pituus. Kerrankin leffa oli riittävän pitkä, niin että asiat saatiin edes jotenkin vietyä kunnolla loppuun asti. Olisi minun puolestani saanut olla vieläkin pitempi.

(- ? ) Tarina oli jälkikäteen ajateltuna rakenteeltaan aavistuksen tasapaksu, ei ollut sellaista huippukohtaa. Mutta oikeastaan, en edes tiedä pitäisikö sellaista ollakaan. Ei välttämättä.

Nämä kaksi ovat yhdessä paha heikkous. Liian pitkä tasapaksu pulla pelkillä rusinoilla ei käy. Alle kahden tunnin hillomunkki on hyvä, mutta tähän pituuteen täytyisi olla enemmän pureksittavaa. Täytyisi päästä korkeammalle.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #65 : 28.07.2008 klo 13:46:34 »
Jokeri taas on älykäs, nokkela ja luova. Ja hauska.

Niin on. Mutta myös NIMBY. Tuskin gothamilaisia paljon naurattavat Jokerin jekut.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #66 : 28.07.2008 klo 22:30:31 »
Hii, kiva leffa!

Mulla ei ole koskaan ollut ongelmia Nicholsonin Jokerin kanssa mutta pakko myöntää että Ledger oli monin verroin parempi. Yksi tärkeimmistä syistä on se, että tässä leffassa valkokankaalla oli Jokeri, Burtonin leffassa Nicholson.

Nolanin kakkos-Batman oli kyllä eheämpi ja parempi kokonaisuus kuin ykkönen, samoin kuin Burtonilla aikanaan.

Nykyisestä Bat-mobiilista en pidä, se ei ole yhtään nätti, mutta mitäs pienistä.

Semmoinen olo jäi, että vois katsoo piakkoin uudestaan!

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #67 : 28.07.2008 klo 23:54:54 »
Hmm-hmmm, jaaha... Hiukan jäi semmoinen välinpitämätön olo elokuvan jälkeen - niin kuin minulle sarjakuvaelokuvista yleensäkin. Semmoinen ihan ok hyvä se oli, ei kauheasti moitittavaa, mutta eipä siitä kyllä sellainenkaan olo jäänyt, että tässä olisi nyt jotain erityisen, poikkeuksellisen hienoa kokenut.
(Itse asiassa sanoisin, että minusta Iron Man oli viihdyttävämpi elokuva kuin tämä).

Ledger oli tosiaan hyvä Jokeri ja kuten on monesti todettu, hahmo oli uskollisempi sarjakuvalle kuin aiemmissa media-inkarnaatioissaan. Mutta että esim. "nousee muistettavimpien valkokangaspahisten joukkoon", kuten eräs kriitikko totesi - enpä nyt tiedä. Siinä kategoriassa on jo niin paljon kovia suorituksia, että kilpailu on kyllä kovaa.
Itse nostaisin erityisesti esille Gary Oldmanin Gordonin. En ole nähnyt Batman Beginsiä, joten en tiedä, miten hän teki roolia siinä, mutta tässä osassa minusta oltiin ainakin hienosti Miller-Mazzuchellin Ensimmäisen vuoden jäljillä ja minä sanoisinkin, että Gordon, eikä Jokeri on elokuvan hahmoista uskollisin sarjakuvalle. Kukapa olisi arvannut Oldmanin sopivan tähän rooliin, mutta jotenkin hänen kasvonsa, joista yleensä näkyy vain viikset, silmälasien karmit ja etenkin otsarypyt, kiteytttää hahmon oikein hienosti.

Ja entäs sitten tämä sarja: Kim Basinger, Michelle Pfeiffer, Nicole Kidman, Uma Thurman, Alicia Silverstone ja nyt... Maggie Gyllenhaal?? Blääh... Nörtti mieskatsoja haluaa kankaalle taas satumaisen kauniin naisen ("kuolakin")!  ::)

Aiemmin esitettyyn puku/ääni -kysymykseen:
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Ja sitten pohdintaa seuraavan jatko-osan suhteen:

JussiDBC

• Jäsen
« Vastaus #68 : 29.07.2008 klo 00:36:30 »
Loistava elokuva! Harvoin saadaan aidosti pelottava pääpahis edes kaikkein kovimpiin kauhuleffoihin, mutta Dark Knightin Jokeri oli kyllä aivan omaa luokkaansa, kaikki kielenlipomiset ym. Batman jäi todella pahasti paitsioon ja jotenkin odotin että Jokeria olisi näytetty vielä enemmän. Kaksinaama taas oli aika turha hahmo, vaikka olikin rujon näköinen. Jyrkin kanssa olen samaa mieltä tuosta Gyllenhaalista. Liian tyttömäinen leading ladyksi, vaikka eihän se Katie Holmeskaan sen kummempi ollut. Mutta yhteenvetona, melkein kaikki odotukset täyttyivät ja täytyy ehdottomasti vielä käydä katsomassa.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #69 : 29.07.2008 klo 00:41:29 »
Jyrkin kanssa olen samaa mieltä tuosta Gyllenhaalista. Liian tyttömäinen leading ladyksi, vaikka eihän se Katie Holmeskaan sen kummempi ollut.

ei, ei todella. yksi plussa on ettei seuraavaan ole syytä hankkia kyseiselle hahmolle vieläkin mielenkiinnottomampaa näyttelijätärtä.
« Viimeksi muokattu: 29.07.2008 klo 01:27:07 kirjoittanut Curtvile »

Gothadelica

• Vieras
« Vastaus #70 : 29.07.2008 klo 01:21:49 »
Itse asiassa sanoisin, että minusta Iron Man oli viihdyttävämpi elokuva kuin tämä
niinhän iron man onkin. nimenomaan viihdyttävämpi. dark knigh on siitä kiinnostava sarjakuvaelokuva että on enemmänkin väkivaltainen rikosdraama kuin "trikoosarjishöttö". en toki tällä tarkoita että iron man olisi tätä mutta tehty selvästi aivan eri hengessä.

ihmetyttää muuten palstalla tapahtuva innokas vertailu aiempiin batmaneihin. jo aiemmin mainitsemani henki ja aikakausi kun ovat niin eri etten ymmärrä mitä ihmeen järkeä näitä on rinnastaa. aiemmat olivat hassuhauskaa(ja kyllä, kyllä, synkkääkin) kaunista lapsillekkin sopivaa satua jota uudemmat versiot taas todellakaan eivät ole. sama kuin vertailtaisi pyjamabanaaneita ja silence of the lambsia. molemmat ovat oivallisia omalla oikeudellaan.

lienee tullut jo aiemmasta selväksi että tämän nörtinkäisen dark knight sai euforiseen tilaan. harvoin törmää sarjakuvaelokuvaan jossa on niin paljon purtavaa että sen haluaisi katsoa heti uudestaan vain ollakseen varma että ajatusten runsaudesta ei mennyt syvemmällä olleetkaan ohi. elokuva oli kauniisti kirjoitettu ja kuvattu, jopa efektit toimivat(halleluja!). ainoa valituksen aihe on two facen kasvot... ei vaan pelottanut. eikä järkyttänyt. ei sitten yhtään. höh.
ja ensimmäisellä kerralla kun batman puhui meinasin pissiä housuihini yrityksestä pitää hihitys sisälläni. herran olisi voinut lykätä suoraan black metal bandin laulajaksi tuolla möreydellä.

Pässi

• Jäsen
Yön ritari
« Vastaus #71 : 29.07.2008 klo 08:33:36 »
Ja sitten pohdintaa seuraavan jatko-osan suhteen...
...joka saattaa jäädä Nolanin osalta väliin johtuen
Nolanin ilmeisesti piti tehdä tästäkin muodikas trilogia ja elokuvan menestys johtaa siihen, että Warner haluaa varmasti tehdä vielä kolmannen elokuvan. Nolanilla saattaa olla selkärankaa siitä kieltäytymiseen, mutta uusissa terminaattoreissa viihtyvällä Christian Balella tuskin on.

Mutta kuten sarjakuvaelokuvien historia osoittaa, kolmas osa kannattaisi jättää kokonaan tekemättä (tjeu: X-Men ja Spiderman kolmoset).

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #72 : 29.07.2008 klo 10:03:56 »
Minunkin piti kehumani sitä, että Jokerin alkuperää ei selvitetty. Just näin se piti tehdä. Mutta Ledger olis kyllä voinut jättää kuolematta.

Kaksikasvon maski taas oli vedetty överiksi, ei oikein toiminut.

jinroh

• Rocket Scientist
  • Jäsen
« Vastaus #73 : 29.07.2008 klo 10:23:21 »
Ledgerin kuoleman ansiosta Arkhamin mielisairaala saattaa kerrankin saada pidettyä jonkun potilaansa telkien takana.

Kaksinaaman maskista minäkään en pitänyt. Ilmeisesti tehostemaakareiden piti päästä näyttämään osaamista myös ihmisen anatomian osalta, mutta pieleen meni. Ei sopinut tyyliin eikä näyttänyt hyvältä.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #74 : 29.07.2008 klo 17:42:13 »
Itse nostaisin erityisesti esille Gary Oldmanin Gordonin.
Ai se oli Oldman josta trailerin nähdessäni tuumasin että onhan onnistuttu valitsemaan aivan naappiinsa näköinen ja oloinen näyttelijä Gordonin rooliin.