Hmm-hmmm, jaaha... Hiukan jäi semmoinen välinpitämätön olo elokuvan jälkeen - niin kuin minulle sarjakuvaelokuvista yleensäkin. Semmoinen ihan ok hyvä se oli, ei kauheasti moitittavaa, mutta eipä siitä kyllä sellainenkaan olo jäänyt, että tässä olisi nyt jotain erityisen, poikkeuksellisen hienoa kokenut.
(Itse asiassa sanoisin, että minusta Iron Man oli viihdyttävämpi elokuva kuin tämä).
Ledger oli tosiaan hyvä Jokeri ja kuten on monesti todettu, hahmo oli uskollisempi sarjakuvalle kuin aiemmissa media-inkarnaatioissaan. Mutta että esim. "nousee muistettavimpien valkokangaspahisten joukkoon", kuten eräs kriitikko totesi - enpä nyt tiedä. Siinä kategoriassa on jo niin paljon kovia suorituksia, että kilpailu on kyllä kovaa.
Itse nostaisin erityisesti esille Gary Oldmanin Gordonin. En ole nähnyt Batman Beginsiä, joten en tiedä, miten hän teki roolia siinä, mutta tässä osassa minusta oltiin ainakin hienosti Miller-Mazzuchellin Ensimmäisen vuoden jäljillä ja minä sanoisinkin, että Gordon, eikä Jokeri on elokuvan hahmoista uskollisin sarjakuvalle. Kukapa olisi arvannut Oldmanin sopivan tähän rooliin, mutta jotenkin hänen kasvonsa, joista yleensä näkyy vain viikset, silmälasien karmit ja etenkin otsarypyt, kiteytttää hahmon oikein hienosti.
Ja entäs sitten tämä sarja: Kim Basinger, Michelle Pfeiffer, Nicole Kidman, Uma Thurman, Alicia Silverstone ja nyt... Maggie Gyllenhaal?? Blääh... Nörtti mieskatsoja haluaa kankaalle taas satumaisen kauniin naisen ("kuolakin")!

Aiemmin esitettyyn puku/ääni -kysymykseen:
Jos Batmanin äänen möreys on silkkaa näyttelyä, miksi se tapahtuu silloinkin, kun hän puhuu Morgan Freemanin hahmolle, joka näyttäisi tietävän hänen henkilöllisyytensä? Metodinäyttelemistä?? ("AINA kun olen sen puvun sisällä, niin varmuuden vuoksi en riko roolihahmoa...")
Ja sitten pohdintaa seuraavan jatko-osan suhteen:
Eikö ole pikkuisen hankalaa, että Jokerin hahmo jäi eloon ja näyttelijä kuoli, kun taas Kaksinaaman hahmo kuoli, mutta näyttelijä olisi elossa... Pisteet kuitenkin siitä, että aikaa ei kulutettu siihen, että Jokerin alkuperä olisi tarvinnut kertoa ja että kaikki pahikset pitäisi pakonomaisesti tappaa elokuvan lopussa. Näin tavoitetaan kuitenkin se alkuperäisen sarjan jatkuvuus, että sankari/pahis voivat kohdata toisensa yhä uudelleen ja uudelleen ja ovat toistensa suhteen pääsemättömissä...