Koska olen menettänyt muutaman hampaan on jotain Sarjismiesten Tuomari jaksoonkin jotain hampaankolossa, mutta syy miksi herättelen tätä heppavainaata on toinen.
Kvaakin Garth Ennisin ketjussa Jarkko Sikiö loihe lausuman:
Valitettavasti Tuomarin logo on kaapattu Pepe-sammakon tavoin aivan väärään käyttöön. Kongressihyökkäykseen liittyen Garth Ennis toteaa, ettei asialla ole väliä koska sen käyttäjät eivät ymmärrä mitä Tuomari edustaa ja vertaa logoa Amerikan lippuun.
Mielestäni Ennis on väärässä ja logoa voi verrata konfederaation lippuun. Tätä käytettiin viihteessä kapinan ja vapauden symbolina varsin myöhään, mutta ei sen seinälle ripustaminen näitä asioita enää tänään edusta.
Kun itse olisin vielä viime vuosiin saakka kadulla Tuomari-paidan nähdessäni ilahtuneena todennut, että siellä menee mahdollinen sarjakuvafani niin tänään tulisi todennäköisesti asia mieleen vasta toisena vaihtoehtona.
Linkittämässäni SyFyn artikkelissa kirjoittaja on samaa mieltä ja ehdottaa Tuomarin uudelleen suunnittelemista. Kun Frank on jo ollut enkeli, Frankensteinin hirviö, War Machine, Aaveajaja jne. jne, niin täytyy todella kysyä onko se logo lopulta niin pyhästi erottamaton osa hahmoa, ettei hahmo sen poistamisesta selviäisi.
Tulee mieleen, että Gail Simonen twiitti, jossa hän totesi Tuomarin olevan parempi hahmo, jos tämä hymyilisi useammin. Secret Six ja vastaavat sulat hiuspinnissä Simone todella olisikin hyvä (paras) kirjoittaja uudistamaan Tuomarin.
Ja kuten siellä mainitsin olen yhä Garth Ennisin linjalla ja sekä Syfyn artikkelin kirjoittaja ja Jarkko Sikiö ovat mielestään oikeassa mutta kylläkin väärässä.
Konfederaation sekoittaminen on toki tarkoituksellista tietoisesti ja sukua esimerkiksi John Wick elokuvasarjan " Trumpilaiaille arvoille"(tai ns elokuva"kriitikko" kalle kinnusen "nerokas" Deadpool on donald trump hahmo kommentointi josta pakitti kun sen käänsi englanniksi).
Jos ei tunne mistä Tuomaein logo juontaa= merirosvoihin liitetty ns Jolly Roger, jonka tarkoitus on ettei anneta tai tunneta armoa taistelussa se on oma asiansa.
Meillä on käynyt samoin vaakunaleijonan kanssa. Itse olen tässäkin leirissä Ennis. Se että sen on kaapanneet ne joista vain konservatiivinen kristillinen näkemys on totta ja vain valkoiset heterot, selkeästi miehet ja naiset sen voivat pukea silloin kun kiitospaita on pesussa.
Ei näin.
Ikävää kyllä, myös erilailla ajattelevat ovat antaneet periksi ja tästä on tullut nopea tapa lokeroida sen enempää miettimättä ja historiaa tuntematta. Suosittelen kaikille Johanna Vehkoon ja Emmi Niemisen
Vihan ja Inhon Internet sarjakuvaa mm vaakunaleijonan ja sen omimisen groteskin vastenmielisistä ilmaantumista.
Eli se ikävä kouluttamaton änkyrä sönköttää taas jostain kun ei erota Klimtia kliseestä? Ei.
Se joka rakastaa kirjoja ja sarjakuvia ja elokuvia mutta elää reaalimaailman ehdoilla vaikkei siitä pidä tiesi että kaikki kulttuuri myydään kuin makkara.
Marvel on osa Disneyn imperiumia juuri nyt.
Tuomari on tavaramerkki ja IP jota voidaan lepuuttaa sen aikaa että tarkkaavaisuushäiriön muisti loppuu vuoden tai kaksi.
Kokeilivat ihan Uutta Tuomari hahmoa joka eli neljän lehden verran ja jota inhottiin enemmän kuin sitä typerää enkelisekoilua.
Frank Castle palasi. Kahden lehden voimin.
Itsestäni vahvempi on vuoden 2026 Arctic Lights Comic Con vieraan Jimmy Palmiottin käsikirjoittama ja Dan Panosianin piirtämä
Punisher Marvel Knights ja Benjamin Percyn kirjoittama ja Marco Cherchetton piirtämä
Punisher Red Bland on enemmän perishyvä mutta perus slasher sarjakuva.
Ja tuttu logo palasi.
Tarinoissa on suoraviivainen brutaali ote.
Eli jonkun mielestä siis Disneytetty Marvel kaikessa hiljaisuudessa syleilee sitä MAGA väkeä ja sekä allekirjoittaneen ja harhautuneen Ennisin surullista machoa voimafantasiaa? Monesta varmasti näin.
Itselle on hyvä että Frank Castle palasi toisista maailmoista ja on rikkinäinen raakalainen.
Itse puen yhä Punisher paidan ja vaakunaleijona paidan silloin kun Belzebubs, Slayer ja Mötorhead paidat on pesussa. Jos väärinymmärrät, suuntaan tai toiseen, ongelma on puhtaasti sinun.