Kirjoittaja Aihe: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus  (Luettu 90715 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #270 : 05.11.2011 klo 19:24:32 »
Termin "taidesarjakuva" tilalle piti tulla "kokeellinen sarjakuva" mutta yhtäkkiä se onkin monistunut "kokeelliseksi taidesarjakuvaksi"!? Mitä nähdäkseni Finnish Comics Annual 2011 ei ole. Kaikissa kyseisen antologian sarjakuvissa pyritään kertomaan tarina ja käytetään sen kertomiseen sarjakuvan keinoja, ne ovat siis ns. "kertovaa sarjakuvaa". Kävisikö tuo termi esim. "kokeellisen sarjakuvan" vastapainoksi?

Taannoisessa poliittisen sarjakuvan illassa Sarjakuvakeskuksella käsiteltiin mm. Anna Sailamaan Paimen-albumia, joka on Huuda Huudan kustantama ja taiteellisesti piirretty, eli siis monen Kvaakin keskustelijan mielestä täysin käsittämätöntä taidemoskaa. Hassua oli, että kaikki neljä panelistia, jotka olivat suurimmaksi osaksi sarjakuvaummikkoja, olivat saaneet älynneet albumin täydellisesti ja löytäneet omiakin näkökulmia siihen. Kukaan ei maininnut, että kyseessä olisi ollut jotenkin vaikeasti luettava tai hahmotettava sarjakuva. Kun ei ole ennakko-oletuksia, voi itselleen vieraaseen taidemuotoon suhtautuakin avoimin silmin...

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #271 : 05.11.2011 klo 21:00:45 »
Minulle tuli näistä mieleen että voisiko se uusi ja ihmeellinen suomalainen tapa tehdä sarjakuvaa puskea esiin piirrostyylistä ja sarjakuvan tapahtumaympäristöstä huolimatta? (Ellei sitten ole todella niin ettei maailmalla kiinnosta sisältö vaan piirrostyyli, senhän lukija näkee ensimmäisenä.)

Näin mäkin vähän luulisin. Piirrostyyli toki vaikuttaa siinä vaiheessa paljon kun tarttuu kirjaan, erityisesti tuntemattoman tekijän kirjaan jonka aihe ei välittömästi käy esille/erityisesti kiinnosta, mutta vaikuttaisi siltä että jos pari sivua lukee ja tarina vetää mukaansa niin piirrosjälkeen tottuu jos se ei aktiivisesti haittaa lukemista.

Sarjakuvakerronnasta tuli mieleen se ongelma että monissa niissä "kaupallisissa" sarjakuvissa on kehittynyt niin omanlaisiaan kerrontatekniikoita ja genrekonventioita että ne eivät välttämättä ummikolle enää aukene. Tätä on niin supersankareissa, mangassa kuin eurooppalaisissakin. Vastaavasti sen "taidesarjakuvan" piiriin kuuluu paljonkin teoksia joissa on reippaasti yksinkertaistettu piirrosjälki ja kerronta ja jotka siis ovatkin hyvin sujuvia lukea vaikkei naturalismi olekaan ilona.
Toki on sitten myös sitä huonoa "taidesarjakuvaa". Sellaista jossa ei ole sisältöä tai sellaista jossa henkilökohtainen sisältö ei muutu yleiseksi tai sellaista jossa se sisältö ei välity lukijalle.
Makuasia sitten että kuuluuko tähän piiriin myös sellainen tarkoituksellarujo "roudasta rospuuttoon"-kirjallisuus jota ummikotkin voivat lukea ja tajuta ja kommentoida kun on pakko mutta jota kukaan täysipäinen ei lukisi vapaaehtoisesti (en ole Paimenta lukenut joten en tiedä kuuluuko se tähän, toivottavasti ei...ja Antti Hyryn kirjoista muuten pidän, mutta ne eivät olekaan rujoja).

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
  • "I don't even believe in Jebus!"
« Vastaus #272 : 05.11.2011 klo 21:29:17 »
Taannoisessa poliittisen sarjakuvan illassa Sarjakuvakeskuksella käsiteltiin mm. Anna Sailamaan Paimen-albumia, joka on Huuda Huudan kustantama ja taiteellisesti piirretty, eli siis monen Kvaakin keskustelijan mielestä täysin käsittämätöntä taidemoskaa. Hassua oli, että kaikki neljä panelistia, jotka olivat suurimmaksi osaksi sarjakuvaummikkoja, olivat saaneet älynneet albumin täydellisesti ja löytäneet omiakin näkökulmia siihen. Kukaan ei maininnut, että kyseessä olisi ollut jotenkin vaikeasti luettava tai hahmotettava sarjakuva. Kun ei ole ennakko-oletuksia, voi itselleen vieraaseen taidemuotoon suhtautuakin avoimin silmin...
Ihan kuin selkeästi kerrottu tarina on jotain sellaista, mitä ei voisi ymmärtää. Ongelmat nousee siinä vaiheessa, että miksi tällaista pitäisi arvostaa? Mitkä ovat ne oikeat kriteerit, miksi tällainen sarjakuva on arvostettua ja miksi pitäisi olla arvostettua? Nyt olisi mahdollisuus kertoa tyhmälle, joka ei ole heittänyt toivoaan tämän vuoksi täysin pois.

Kerrontakonventiot on oma asiansa, pitäisihän tekijä miettiä, miten kerronta sopii intuitiivisesti lukijalle kuin sitä, että se on just tätä samaa. Sekavat mangajutut ja mainstreamiä en muutenkaan suosi, joten en sitten tiedä, miten katselen sarjakuvaa välttämättä itsekään. Ehkä se johtuu sitten jostain väärinymmärryksestä, kun en näe mitään syytä, miksi yksinkertaisesti toteutettu työn perään pitäisi mennä muna pystyssä, jos se ei kerrontaan anna mitään uutta. Mikä nyt on valitettavasti aika monessa tapauksessa, mitä kokeilevassa sarjakuvassa vain on. Se, että se on kokeilevaa, ei tarkoita, että se olisi luonut jotain uutta, kuolematonta, pysyvää ja ennen kaikkea alaan vaikuttavaa, mikä kulttuurillisesti olisi keskeisintä tällaiselta sarjakuvalta.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2011 klo 21:50:51 kirjoittanut Emppu »

Jukka

• Jäsen
« Vastaus #273 : 06.11.2011 klo 00:06:44 »
Ihan kuin selkeästi kerrottu tarina on jotain sellaista, mitä ei voisi ymmärtää. Ongelmat nousee siinä vaiheessa, että miksi tällaista pitäisi arvostaa? Mitkä ovat ne oikeat kriteerit, miksi tällainen sarjakuva on arvostettua ja miksi pitäisi olla arvostettua?

Hirveän vaikea välillä seurata Empun ajatuksenjuoksua. Kokeellisemman puolen sarjakuva on sun mielestä paskaa, se on käynyt selväksi, mutta ilmeisesti sitten hyvin kerrottu ja helposti sisäistettävissä oleva sarjakuva on myös paskaa? Vai mitä tarkoitat tuolla lainauksen tekstillä? En ymmärrä. Hyvä sarjakuvaa ei saisi arvostaa jos se on jotenkin mystisesti väärällä tavalla hyvää?

AapoK

• Jäsen
« Vastaus #274 : 06.11.2011 klo 00:32:36 »
Mikään ei estäisi tekemästä esimerkiksi jotain Ken Parkerin tapaista juttua, jossa tietynlaisen sarjakuvakonvention muottiin on valettu puhuttelevia aiheita. Nyt on minullakin lännenjuttu työn alla, jonka pitäisi viehättää sekä tätä "viihde"- että "taide"porukkaa (onneksi tämä leirittäminen on vain mielikuvituksen luomaa satua). Oikeastaan on vain parasta tehdä sellaisia sarjakuvia, joita itse tahtoisi lukea. Siinä on tulevaisuutta.

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
« Vastaus #275 : 06.11.2011 klo 00:41:36 »
Hirveän vaikea välillä seurata Empun ajatuksenjuoksua. Kokeellisemman puolen sarjakuva on sun mielestä paskaa, se on käynyt selväksi, mutta ilmeisesti sitten hyvin kerrottu ja helposti sisäistettävissä oleva sarjakuva on myös paskaa? Vai mitä tarkoitat tuolla lainauksen tekstillä? En ymmärrä. Hyvä sarjakuvaa ei saisi arvostaa jos se on jotenkin mystisesti väärällä tavalla hyvää?
Lähden siitä lähtökohdasta, että jos se ei anna sarjakuvakerronnalle jotain, sen pitää antaa tarinallisesti jotain. Jos se ei anna tarinnallisestikaan jotain, se on paskaa. Oli se viihdettä tai kokeilevaa. Tietenkin jokainen voi kokea tuollaisen ajattelun kuinka fasistiksi tahansa, mutta minäpähän en välitä, koska sen verran monella muullakin, enemmän sarjakuvia lukeneilla, on myös tällainen kahtiajako tietyiltä osin.
Jos sarjakuva on kokeilevaa, onko se sitten kokeilevaa vain tarinallisin meriitein? Mitä yksin tarinallinen puoli sarjakuvasta antaa uutta siihen itse sarjakuvakerrontaan, mikä edelleenkin on se keskeinen erottava tekijä niin kuvataiteesta ja kirjallisuudesta? Kyllä mun mielestä on kummallista mennä muna pystyssä jokaisen kerrontatavan (elokuva, sarjakuva, peli esmes) mukaan sen osalta, minkä tarinan se kertoo kuin se, miten kerronta kertoo tarinan.
Se on vain jotenkin hirveän tekopyhää itkeä näille mainstreamnatseille, jos pöytään ei tuoda ns. mitään uutta sarjakuvan itsensä osalta. Tämä tuskin on se tilanne kaikkien osalta, mutta sen vuoksi olisikin kiva kuulla kriteereitä mikä tekee aina kyseessä olevista kokeilevasta juuri sellaista, miksi sitä pitää arvostaa, kuin vain nenän nyrpistelyä, "Yhhyhhyy, te olette vain väärässä". Mua vaan ei hurmaa mitkään kuvataide- tai kirjallisuusjargonit pätkääkään, mikä tunnutaan suosivan, etenkin kun puhumme omasta itsenäisestä kerrontamuodosta, jolla ei pitäisi olla mitään tekemistä näiden kahden kanssa (kai tämäkin hirveän fasistista tietyssä mielessä, but welcome to future, bitch). Tai sitten keskinäisen kehun kerho, mitä jossain sarjakuvablogeihin julkaistuissa jutuissa näkyy aivan liikaa.
Hyvää sarjakuvaa kannattaa arvostaa, mutta millä meriitein, pitäisi tulla selviksi. Onhan Watchmen kiva insinööritarina, mutta jumalauta, vain tarina, en menisi heiluttelemaan kelloja sarjakuvakerronnan osalta. Vaikka vihaan Hagelbergia ja sen juttuja, kyllä mä niitä töitä arvostan ja ymmärrän, miksi ihmiset siitä pitää ja arvostaa ja kuuluukin arvostaa. Enemmän kuin Watchmeniä, ainakin tekijöiden osalta.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2011 klo 01:22:31 kirjoittanut Emppu »

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #276 : 06.11.2011 klo 00:49:13 »
Oikeastaan on vain parasta tehdä sellaisia sarjakuvia, joita itse tahtoisi lukea. Siinä on tulevaisuutta.

Ja jos ei kaikille kaupallista tulevaisuutta tai lukijoita (niinku mangusteille, hah haa haa), niin ainakin tekijälle mielekkäämpää.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #277 : 06.11.2011 klo 01:21:37 »
Oikeastaan on vain parasta tehdä sellaisia sarjakuvia, joita itse tahtoisi lukea. Siinä on tulevaisuutta.

Siinä onminusta ainutta tulevaisuutta mikä kiinnostaa missään määrin.

Minua ei kiinnosta onko tarina uusin ja uniikein, vaikea vai selkeä ja tuoko se mitään uutta sarjakuvakerrontaan vai ei. Kunhan sitä ei tehdä kuvainnollisesti vasemmalla kädellä(tai oikealla jos on vasenkätinen) ihan vaan no kun jotain pitää tehdä.
Vaan että tehdään tosissaan.
Jos en minä tykkää, tai Emppu tykkää tai VesaK tykkää niin voi kyynel sentään.
Itse ainakin diggaa ja se jännä juttu siinä on että kaikesta "uniikiuidestamme" huolimatta meissä ihmisissä on se että joskus jotain ihan ventovierasta kiinnostaa ja viehättää samat jutut.
Se on vain plussaa vaikkei kukkaroa lämmittäisikään.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #278 : 06.11.2011 klo 01:40:29 »
Termin "taidesarjakuva" tilalle piti tulla "kokeellinen sarjakuva" mutta yhtäkkiä se onkin monistunut "kokeelliseksi taidesarjakuvaksi"!?

Kokeellinen taidesarjakuva on varmasti hyvin epätaiteellista ja viihteellistä. Kaikki apuraha-anomukset tulee bumerangina takas mut alpparit myy kuin häkä ja tekijät on sillee et vittu kukaan ei snaijaa.

Auralla oli niin mielenkiintonen kuva täällä käydystä keskustelusta että pakko tarttua muutamiin yksityiskohtiin.

Minulle taas tästä ja finnish comics annual-ketjusta on jäänyt mieleen lähinnä se että ulkomailla kiinostaa vain kokeellinen taidesarjakuva

Suomessa nyt sattumoisin on "kokeilevan taidesarjakuvan" piirissä noussut esiin tekijöitä jotka ovat omalla hiekkalaatikollaan kohtalaisen omaleimaisia ja taitavia kavereita eikä ole mikään ihme jos heihin suhtaudutaan ulkomaillakin kiinnostuneesti.

Eipä sinänsä, kohdeyleisö tällä "kokeellisella taidesarjakuvalla" lienee ulkomailla aivan yhtä marginaalista kuin täällä Suomessakin enkä mä välttämättä itse kilju riemusta vaikka jonku pikkukustantamon jamppa jossain keskisemmässä Euroopassa sanoisikin että "siistiä kamaa".

Keskustelussa on noussut esiin myös tekijöitä perinteisemmistä genreistä mutten näemmä ole ainoa jonka mielestä ei välttämättä riitä että tehdään yhtä hyvää kamaa ku ulkkikset vaan pitäisi jotenkin pystyä erottumaan massasta. Esimerkkinä voisin nostaa esiin vaikka mainostamasi Phantomlandin. Pirun nättiä ja viihdyttävää kamaa (henkilökohtaisesti tykkäsin varsinkin kakkososasta ja odotukset jatkon suhteen on korkealla) mutta voisin kuvitella että mahdollisuudet jättimäiseen menestykseen ovat heikoilla kun ihan vastaavanlaista ja -tasoista kamaa tuntuisi hyllyt olevan väärällään muutenkin.

Enkä mä sitä meinaa että esimerkiksi Laurilan pitäis taikka kannattais vääntää itseään johonkin itselleen vieraampaan muottiin. Mä toivon (samoin kuin moni muu) että jokainen tekee (tai pyrkii tekemään) just sellaista kamaa kuin haluaa tehdä, on iloinen ja ylpeä itsestään eikä ylenpalttisesti katkeroidu vaikka naapurille satelisikin hiukan enemmän kultahippusia.

Jotenki pitäis osata itsellekin hiukan nauraa eikä jatkuvasti vain syytellä milloin mitäkin ulkopuolista tahoa oman pahan olon tai menestymättömyyden johdosta.

Itse ajattelen usein että olisin voinut menestyä isommin jos olisin vaikka syntynyt jossain toisessa maassa tai osaisin sujuvammin jotain vieraita kieliä mutta myönnän kyllä yleensä itselleni että mun sarjakuvat on saaneet tismalleen niin paljon menestystä kuin ovat ansainneet. Ehkä enemmänkin. Eikä siinä mitään. Tienaan elantoni muilla hommilla ja piirtelen sarjakuvia aina kun jaksan. Menestyn ehkä jonain päivänä paremmin, ehkä en.

suomessa ei voi syntyä mitään muita kiinostavaa paitsi finnish comics annual 2011

Mitään tämän tapaistakaan ei kukaan ole väittänyt. Antologian tekijätkin myöntävät että otos on suppea ja hyvin subjektiivinen.

kokeellista taidesarjakuvaa kohtaan ei saa olla ilkeä, vain muille saa ilkeillä.

Tästä kommentista tulee jotenki mieleen tyypit joiden mielestä heidän sananvapauttaan loukataan heti jos heidän mielipiteitään uskaltautuu hiukankaan arvostelemaan.

Periaate pitäis kai olla se että kellekään ei ilkeillä. Käytännössä mä kuitenkin harvoin onnistun pidättelemään itseäni jos mun kintuille tullaan kusemaan. On huvittavaa että sulle on muodostunut sellainen kuva että "kokeellisen taidesarjakuvan" edustajat on nimenomaan niitä joita ei saa kritisoida kun suurin osa Kvaakin käyttäjistä ylläpitoa myöten on muiden koulukuntien edustajia. Tilanteen pitäisi periaattessa olla siis aivan toinen.

Musta itestä tuntuu että Kvaakin keskustelut ois huomattavasti antoisampia ja tasapuolisempia kun useampi kommentoija lukis vähä laaja-alasemmin sarjakuvia ja yrittäis perustellakin mielipiteensä. Sitä on vaikea suuttua kellekään jos ilmaisee asiansa fiksusti ja edes jonkinlaista asiantuntemusta osoittaen.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2011 klo 01:43:15 kirjoittanut kaltsu »

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #279 : 06.11.2011 klo 02:06:08 »
Kadotin edellisellä kommenttikierroksella punaisen langan aivan täysin. Kokeillaanpa uudestaan.

Minulle taas tästä ja finnish comics annual-ketjusta on jäänyt mieleen lähinnä se että ulkomailla kiinostaa vain kokeellinen taidesarjakuva.

Kyllähän se tällä hetkellä hiukan siltä näyttää että vaihtoehtosemmalla kamalla menee lujempaa mutta ei mun mielestä mikään estä sitä etteikö perinteisemmälläkin materiaalilla voisi pärjätä. Taitavia tyyppejä on jo, siihen päälle ripaus omaperäisyyttä ja ripaus onnea niin a vot, suomalaisilla sarjakuvaharrastajilla on aihetta kokoontua torille ja kuunnella päivät pääksytysten Porilaisten marssia.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #280 : 06.11.2011 klo 12:27:22 »
Minä vaan ihmettelen mitä mää oikein ihmettelen: Mihin kummaan esim. ranskalaiset tarvitsisivat "realistisella tyylillä tehtyä", Mustanaamio ilman Mustanaamiota -sarjakuvaa, kun heillä ilmestyy vastaavaa tuhannen albumin edestä joka vuosi.
Ikävä kyllä Ranskassa ei ilmesty HYVIÄ Mustanaamio ilman Mustanaamiota -sarjakuvia mitenkään liiaksi asti. Jos suomalinen MIM -sarjis on tarpeeksi hyvä, niin mikseivät ranskalaiset siitä kiinnostuisi?

Eipä Ola Skogängessäkään mitään valtavan omaperäistä ole. Hyvin näyttää herra silti pärjäävän. Palkkasi jo avustajankin itselleen, jota saadaan uutta Theo-tuotetta nopeammin markkinoille.

edit:
Parker (käännetty ranskaksi) kilpaili pääsarjassa Angoulemessa, vaikka Ranskassa ilmestyy poliisisarjojakin pilvin pimein. Kyllä laatu herättää aina huomiota, uskon mä.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2011 klo 12:30:38 kirjoittanut Tertsi »

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #281 : 06.11.2011 klo 12:29:27 »

Periaatteessa joo, tuolla tavalla kai tulevat ne parhaat sarjakuvat. Mutta myös huonoimmat, ne jotka eivät anna muille kuin tekijöilleen yhtään mitään. Niidenkään tekemisestä ei sinänsä ole mitään haittaa, ei ole kiintiötä kuinka paljon sarjakuvaa maailmaan mahtuu (tai on, mutta se ei ihan heti tule vastaan) mutta siinä vaiheessa kun alkaa vaatia muiden ihmisten huomiota niille tekemisilleen niin pitäisi olla jotain muutakin kuin "mä tykkäsin tehdä tämän".
Aika moni käsittääkseni pitää myös masturboinnista, mutta en mä tiedä tarvitseeko ne tuotokset enemmän alan seuraajia, valtamedioiden huomiota, kirjakauppanäkyvyyttä tai apurahoja...

AapoK

• Jäsen
« Vastaus #282 : 06.11.2011 klo 12:53:48 »
Periaatteessa joo, tuolla tavalla kai tulevat ne parhaat sarjakuvat. Mutta myös huonoimmat, ne jotka eivät anna muille kuin tekijöilleen yhtään mitään. Niidenkään tekemisestä ei sinänsä ole mitään haittaa, ei ole kiintiötä kuinka paljon sarjakuvaa maailmaan mahtuu (tai on, mutta se ei ihan heti tule vastaan) mutta siinä vaiheessa kun alkaa vaatia muiden ihmisten huomiota niille tekemisilleen niin pitäisi olla jotain muutakin kuin "mä tykkäsin tehdä tämän".

Tässähän on myös sekin, että tekijän halu lukea tälläistä ja tämmöistä sarjakuvaa muuttuu ajan kanssa. Kantaaottaminen tuntuu nyt aika hyvälle ajatukselle ja miksei myöhemminkin, fiktion muotoon voi kääriä tärkeitä asioita.  Tietty yleisöäkin pitää ajatella, koeluvut mahd. erilaisille henkilöille ja ottaa vastaan palautteen. Jos onnistuu samaan sekä tosi hyvää palautetta sekä paskaa niskaan, voi kyllä kokea olevansa onnistunut. Keskinkertaisuus aiheuttaa näppylöitä.

Oikeastaan sarjakuvien tekeminen välillä sattuu olemaan täyttä helvettiä, mutta vastapainona on kaikenlaiset flow-jutut ja tekemisen ilo. Mutta vastoinkäymisistä voittoon, tuotoksia on mukava myöhemmin silmäillä vain lukijana. Silloin ei mieleen taida edes tulla kaikkia niitä ajatuksia sekä heikkouksia, mitä tekemisen hetkellä kullakin sivulla oli itsessä huomattavissa.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #283 : 06.11.2011 klo 15:57:58 »
Auralla oli niin mielenkiintonen kuva täällä käydystä keskustelusta että pakko tarttua muutamiin yksityiskohtiin.

Mun pitää varmaan kanssa selventää jotain juttuja, sillä en aina saa selitettyä asioita selkeästi. Yleensä jää aina olo että valitsi sanansa väärin tai unohti jotain. (Ja jotkut vielä ihmettelevät, miksi olen järjestelmällisesti kieltäytynyt kaikista opetuskeikoista ja festariesiintymisistä... :P)

Lainaus
Jotenki pitäis osata itsellekin hiukan nauraa eikä jatkuvasti vain syytellä milloin mitäkin ulkopuolista tahoa oman pahan olon tai menestymättömyyden johdosta.

Veikkaan että yksi ongelma näissä keskusteluissa on se, että niin monet ovat itsekin tekijöitä. Siinä tulee helposti olo että "Toi on vaan katkera kun ei itse menesty" - en väitä että olisit tarkoittanut sitä, mutta asenne on hyvin yleinen. No, itse tiedän etten ole tarpeeksi hyvä, mutta se on kylmä fakta eikä katkeruutta. Jos joku muu menestyy, ei se ole minulta pois. Tämä pätee kaikkiin muihinkin tekijöihin. Hyvät jutut yleensä menestyvät, puskaradio toimii jne. Ainahan sitä toivoisi että olisi itse parempi ja että jotakuta kiinnostaisi, mutta jos ei sellaista oloa ole, niin miksi ihmeessä sitten sarjakuvaa ylipäätään julkaisuun tekee? Jos tekee vain itselleen, sarjikset voivat hyvin jäädä pöytälaatikkoon - niillä on yleisöä heti jos ne antaa luettavaksi vaikka veljelle tai äitille tai kaverille.

Toki minulla on itsekkäät syyt siihen että toivoisin mangavaikutteisen menestyvän, muutenkin kuin tekijän näkökulmasta. Nimittäin se, että haluaisin lukea sitä itse. Länsimaissa on hybridityyleissä usein raikkaampi lähestymistapa kuin oikeassa mangassa. (Sääli vain että niin monet kopioivat vain mangan 1:1, kliseitä myöten, mutta se on nuorten tekijöiden yleinen ongelma tyylistä riippumatta.)

Lainaus
Tästä kommentista tulee jotenki mieleen tyypit joiden mielestä heidän sananvapauttaan loukataan heti jos heidän mielipiteitään uskaltautuu hiukankaan arvostelemaan.

Minulle vain tuli mieleen mm täällä Kääkissä käyty keskustelu siitä, saako sarjakuvaa haukkua ilkeästi ja onko se vain kritiikkiä joka tekijän pitää nöyrästi ottaa vastaan. Ja jos ei ota, niin on herkkähipiäinen joka ei kestä lainkaan negatiivista kritiikkiä. Eli tarkoitin kommentilla sitä, että Timo Kähkösen purkaus ei juurikaan eronnut niistä ilkeistä kommenteista, jotka pitäisi kuulemma vain ottaa huumorilla tai sivuuttaa välittämättä. (Enkä tarkoita tällä pelkästään sitä yhtä tiettyä blogia, vaan samaan asennoitumiseen törmää muuallakin.)

Lainaus
Musta itestä tuntuu että Kvaakin keskustelut ois huomattavasti antoisampia ja tasapuolisempia kun useampi kommentoija lukis vähä laaja-alasemmin sarjakuvia ja yrittäis perustellakin mielipiteensä. Sitä on vaikea suuttua kellekään jos ilmaisee asiansa fiksusti ja edes jonkinlaista asiantuntemusta osoittaen.

En tiedä tarkoititko nimenomaan minua, mutta olen ainakin ite ilmoittanut lukevani kaikenlaista sarjakuvaa, jopa omasta hyllystä löytyy myös sitä "taidetta" tai "kokeellista" tai miksi sen ikinä haluaakaan lokeroida. Mutta veikkaisin, että useimmille on jäänyt vaikutelmaksi vain se, että sanoin inhoavani taidesarjakuvaa. :D

Nettikeskustelut ovat muutenkin vähän ongelmallisia, luulisin että tämäkin keskustelu olisi ollut erilainen, jos se olisi käyty pöydän ääressä eikä netissä. Ilman oikeaa ihmiskontaktia neutraaliksikin tarkoitettu lause voidaan käsittää agressiivisena. Ihmisille jäävät luonnostaan mieleen lähinnä negatiiviset asiat, mikä näkyy helposti tällaisissa nettikeskusteluissa. Maltilliset kommentit taas jätetään helposti huomiotta (ei tarvitse kauaa miettiä, miksi esimerkiksi eräs halla-aho valitsi ärsytyslinjan tai miksi nettikeskusteluista tulee niin helposti eeppisiä tappeluita).

Periaatteessa joo, tuolla tavalla kai tulevat ne parhaat sarjakuvat. Mutta myös huonoimmat, ne jotka eivät anna muille kuin tekijöilleen yhtään mitään.

Joo, on tärkeää että itse tykkää siitä mitä tekee, mutta samaa olen yrittänyt sanoa sen jälkeen kun olen saanut kuulla ettei muiden mielipiteillä ole mitään väliä. Lukijoillehan sitä sarjakuvaa tehdään. (Siis jos haluaa lukijoita.) Mutta sarjakuvaa tehdään toki ensisijaisesti siksi että halutaan tehdä sarjakuvaa, siksi olisi hyvä jos tekijä ei joutuisi tekemään liikaa sellaisia myönnytyksiä mitä ei itse haluaisi tehdä.

Mutta se taitaa mennä niin että mitä isommasta ja kaupallisemmasta jutusta on kyse, sitä enemmän tekijä joutuu myöntymään.

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
« Vastaus #284 : 06.11.2011 klo 18:59:27 »
Sinänsä koomista pyytää ihmisiä lukemaan laaja-alaisemmin, jos ei jää asioista mitään mieleen. Ostan säännöllisesti antologioita hyllyyn, niin suomalaisia kuin kansainvälisiä, mutta harva niistä tarinoista on jollain muulla meriitein erottunut, kuin visuaalisella tyylillään. On sinänsä surullista, että vaihtoehdot täyttävät hyllyssä "benchmarkkaa näistä"-osion kuin "this is the shit man". Mikä on kyllä pitkälti draamaa kuin spandexiä, kreisiseikkailua tai strippisarjakuvia.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2011 klo 19:10:19 kirjoittanut Emppu »