Miksei viihdyttävä voi olla hyvää? Onko sinulla nyt käytössä hyvälle joku aivan eri määritelmä? Eikö viihdyttämiseen tähtäävä ja siinä suvereenisti onnistuva teos voi sitten olla hyvä? Minua jotenkin hämää ajatus, että tekijän pitää teokseen vuodattaa sydänvertaan ja teoksen pitää käsitellä elämää, maailmankaikkeutta ja kaikkea syvästi koskettavalla tavalla, ennen kuin se voi olla Oikeasti Hyvää.
Nyt mennään Suurten Kysymysten Äärelle... Tässähän on kyse koko länsimaisen ihmisen kulttuuriperinteestä, sen historiasta, syistä ja seurauksista. Vaikea tiivistää tuhansia vuosia 20:n lauseen Kvaakkitekstiin

Kuinkas se antiikin Roomassa menikään: Kansa pysyi rauhallisena & tyytyväisenä, jos ne sai riittävästi leipää ja sirkushuveja. Mutta onhan elämässä jotain muutakin...? Onhan? Siis
jopa sarjakuvissa...??
Sen lisäksi että massakulttuuri/kulttuuri/taide viihdyttää meitä ja vie huomion jokapäiväisestä tylsyydestä/vääryyksistä yhteiskunnassamme ja elämässämme, voi se myös:
- Osoittaa epäkohtia itsessämme ja yhteiskunnassamme
- Pitää aivomme liikkeessä sen sijaan että turtuisimme
- Kasvattaa tietoisuuttamme maailmasta ja eri tavoista elää ja ajatella
ja näin ollen
- Luo yhteisöllisyyttä
- Kasvattaa meitä ihmisinä
- Aktivoi meidät toimimaan sen puolesta, minkä näemme hyväksi
josta seurauksena
- maailma muuttuu ainakin 2 grammaa paremmaksi paikaksi meille/muille/eläimille elää
...siis vain pienen osan mainitakseni. Itse haluan aina katsoa purkkaleffoja koska aivo on laiska ja selkäranka heikko mutta onneksi mies pakottaa aina "vaihtoehtoleffoihin" ja aina olen pikku hiukka parempi ihminen kun ulos tulen koska a) opin jotain Kirgiisialaisesta maataloudesta ja sen ongelmista, b) tajuan että Iranissa menee ihmisillä oikeasti huonosti ja/tai c) ymmärrän yllättäen että oikeesti muslimit on ihan normaaleja ihmisiä.
Eli kun luen sarjakuvaa tai katson leffaa, voin aina kysyä itseltäni: Tekeekö tämä minusta henkisesti laiskemman/ huonomman ihmisen vai antaako tämä minulle jotain, joka johtaa johonkin parempaan?
Lisäys: Hayao Miyazakin tuotanto on siitä hyvä esimerkki että se on viihdyttävää, supersuosittua ja silti sisältää sen "maailmaa parantavan elementin" eli töiden (sarjakuvat, animaatiot) läpi suodattuu miehen maailmankatsomus ja syvällisiä ajatuksia esim. ihmisen ja luonnon vuorovaikutuksesta.