Kirjoittaja Aihe: Miksi et lue amerikkalaisia valtavirtasarjakuvia?  (Luettu 12206 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Re: Miksi et lue amerikkalaisia valtavirtasarjakuvia?
« Vastaus #45 : 24.05.2006 klo 23:57:25 »
The Matrix comics vol 2 kesken ja tajusin miksi en näistä enää välitä: miksi sitä tekstiä pitää olla niin helkutisti?

olen kuullut saman valituksen, Blueberrysta. ihan aikuiselta ja sivistyneeltä ihmiseltä.
Makuasia tietysti.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #46 : 25.05.2006 klo 09:18:58 »
olen kuullut saman valituksen, Blueberrysta. ihan aikuiselta ja sivistyneeltä ihmiseltä.
Makuasia tietysti.

Jotkut eivät pidä myöskään Alixista, koska tekstiä on niin paljon. Mutta Blueberryyn ja Alixiin verrattuna jenkkisarjakuvissakin on suorastaan olemattoman vähän tekstiä...

Japanissa ilmestyy paljon myös aikakauslehtiä, joissa on pääosin kuvia ja vain lyhyet kuvatekstit - Seiskakin on melkein Parnasso niihin verrattuna.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #47 : 25.05.2006 klo 11:15:03 »
Ja tekstiähän on monenlaista. Ei mua tekstipitoisuus sinänsä haittaa, mutta jenkkien mukasyvällinen keittiöfilosofointi ei sytytä. Tarantinoja on vain yksi.

Teppo Holmqvist

• Jäsen
« Vastaus #48 : 29.05.2006 klo 13:21:20 »
..vaan sisällössä, jota ei pysty välttämättä näkemään esim. kannen perusteella*, vaan lehti täytyy ensin lukea.

Mitä, eikö kirjaa saa arvostella pelkästään kansien perusteella? Kauheaa!  :o

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #49 : 29.05.2006 klo 13:35:17 »
Mitä, eikö kirjaa saa arvostella pelkästään kansien perusteella? Kauheaa!  :o

Kirjan voi usein arvostella kannen perusteella. Yleensä kannessa on tekijän nimi.
Jos silti haluaa olla edes perusfiksu muodostaa mielipiteen vasta luettuaan kirjan/sarjakuvan tai todettuaan ettei jaksa loppuun asti.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #50 : 29.05.2006 klo 18:22:59 »
Tuleepa mieleen eräskin kotimainen populaarikirjoittaja, joka on kirjoittanut useampiakin "arvio" juttuja pelkkien videoiden, opusten ja lehtien kansien perusteella.
Ihan sujuvia juttuja, ei siinä mitn.

“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #51 : 30.05.2006 klo 00:49:43 »
Itse asiassa luen Batmania, Teräsmiestä ja Hämähäkkimiestä säännöllisesti kun minun nelivuotias pitää niistä. Ne on järkyttävän typerää  scheissea mutta tämä on näitä vanhemmuuden dilemmoja. Jos sanoisin että isi ei lue tätä paskaa vaan nyt luetaan fiksu eurosarjis niin aiheuttaisin sille todennäköisesti koko elämänkestävän vastenmielisyyden niitä kohtaan. Onneksi on sentään Barks josta me pidetään molemmat
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Teppo Holmqvist

• Jäsen
« Vastaus #52 : 30.05.2006 klo 01:34:13 »
Tuo toisteisuus jenkkivaltavirran kritiikkinä ja ongelmana ontuu siinä mielessä, että mitä muuta Asterixit, Tintit ja Aku Ankat ovat kuin saman toistoa - mikään ei muutu, hahmot eivät kehity mihinkään tai miksikään.

Siksi Aku Ankka ei enää tulekaan kotiini enkä suostu lukemaan enää yhtään uutta* Tintti tai Asterix kirjaa. Samaa väsynyttä juttua vuodesta vuoteen.

Ja mitäs muuta tähän keskusteluun voisi sanoa yleisellä tasolla... Juu, niin... Minä en ole koskaan ymmärtänyt tuota yhden lajityypin haukkumista ja toisen ylistämistä toista paremmaksi tai "älykkäämmäksi". Kaikilta kolmelta mantereelta ja kaikista lajityypeistä tulee hienoja teoksia, mutta valtaosa tämän maailman sarjakuvista keskinkertaista ja täysin yhdentekevää tusinahöttöä. Tätä se on ollut ennen ja tätä se on myös tulevaisuudessa.

* No eihän niitä uusia enää tietenkään tule, mutta en minä niihin vanhoihinkaan suostu koskemaan enää kirveelläkään.
« Viimeksi muokattu: 30.05.2006 klo 01:35:55 kirjoittanut Teppo Holmqvist »

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: Miksi et lue amerikkalaisia valtavirtasarjakuvia?
« Vastaus #53 : 29.01.2011 klo 12:40:05 »
no tämä ketju taitaapi olla lähinnä sitä mitä etsitään.
Ehkä.
Oikeastaan tämä oli "vähiten väärä" ketju.

Eric "GOON" Powell jyrähtää youtubessa monipuolisemman sarjakuvan ennen muuta tekijäomisteisen sellaisen puolesta
Powellin arvio miksi tilanne on mikä on pitänee paikkansa= Warner& Disney.

aika pitkälti ollaan asian ytimessä mutta tilanne on monisyisempi kuin miltä näyttää:
Pitkän linjan puurtamisella kulttisuosiosta laajemmallekin yleisölle tutuksi tullut kauhuun erikoistunut Steve Niles käsittelee samaa blogissaan, mutta kypsyydellä joka usein uupuu kvaakistakin.

Ja Skottie Young peesaa myös:lue HYVÄÄ oli se sitten valtavirtaa tai vaihtoehtoista

tertsi

• Vieras
Vs: Re: Miksi et lue amerikkalaisia valtavirtasarjakuvia?
« Vastaus #54 : 29.01.2011 klo 12:56:38 »
Tuo toisteisuus jenkkivaltavirran kritiikkinä ja ongelmana ontuu siinä mielessä, että mitä muuta Asterixit, Tintit ja Aku Ankat ovat kuin saman toistoa - mikään ei muutu, hahmot eivät kehity mihinkään tai miksikään.
Minua ei häiritse hahmojen muuttumattomuus, kunhan tarinat on keskenään riittävän erilaisia.
Esim. Tintti-seikkailut: Tintti Amerikassa, Seitsemän kristallipalloa ja Castafioren korut eivät ole saman toistoa, mielestäni.

Tosin ei minulla ole mitään henkilöiden kehittymistä ja muuttumista vastaankaan.

Pidän kyllä vanhoista amerikkalaisista sarjiksista, Prinssi Rohkea, Rip Kirby, Tenavat, Johnny Hazard...
Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana en ole lukenut kauheasti amerikkalaisia sarjakuvia, paitsi Lassia ja Leeviä, joka onkin loistava.
Ostin tässä taannoin pari Parkeria. Ei toki olleet huonoja, mutta en innostunut niistä yhtään. Jälkimmäinen kirja jäi jopa kesken. Joku niissä vain tökkii. En tiedä mikä. Sama juttu monen muun amerikkalaisen sarjakuvan kohdalla kohdalla. Onko kerronta hiukan liian  naurettavan sentimentaalista? Poseeraavatko hahmot joka ruudussa hiukan liikaa? Aika harvoin myöskään puhekuplien sirottelu ympäri ruutuja miellyttää silmääni.

Asia saattaa olla kohdallani  hyvin yksinkertainen, olen niin tottunut eurooppalaiseen tapaan kertoa sarjakuvaa, että amerikkalaiset sarjakuvat vain kertakaikkiaan näyttävät  "vääränlaisilta".
« Viimeksi muokattu: 29.01.2011 klo 13:35:54 kirjoittanut Tertsi »

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: Re: Miksi et lue amerikkalaisia valtavirtasarjakuvia?
« Vastaus #55 : 29.01.2011 klo 13:14:12 »
Asia saattaa olla kohdallani  hyvin yksinkertainen, olen niin tottunut eurooppalaiseen tapaan kertoa sarjakuvaa, että amerikkalaiset sarjakuvat vain kertakaikkiaan näyttävät  "vääränlaisilta".

voi olla, mutta toisaalta sinähän olit Jean Giraud/Moebius-miehiä eikös?
Herra kun itse summaa itsensä "amerkkalistyyliseksi artistiksi".

toisaalta manga/BD/artsu/amerikkalainen jako on toisaalta helppo esittää mutta on keskenään niin valtavassa vaikutteiden myllerryksessä.
Osa tekijöitä vetäytyy nostalgiseen lajityypin "omaan" jälkeen ja lainalaisuuksiin mutta muuten muut ottavat vaikutteita ja piirteitä toisistaan luoden yhä uutta sarjakuvakerrontaa jossa on muitten elementtejä.

Vaikka mitenkään uusi asiahan ei ole.'

itse nautin Darwyn Cooken Parkereista jotka ovat raikas tuulahdus noirihtavaa animaatio/BD henkistä Ligne clairia elokuvallisin vivahtein.
Jäin vain miettimään millainen olisi "amerikkalaisempi" Parker, esim. Geoff Darrow'n tai vaikkapa Stuart immosen piirtämänä. Frank Millerin versio kun on pääteltävissä Sin Cityistä ja Lapham Stray bulletsista.

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #56 : 29.01.2011 klo 17:14:25 »
Supersankarijuttujen seuraaminen on vähentynyt aika paljon vuosien varrella joten marmatan aiheesta vaikka trikootyypit eivät noin periaatteessa olekaan luotaantyöntäviä...

Jos yhteen fraasiin pitäisi ongelma summata niin "jatkuva hallitsematon näennäismuutos" kattaa aika hyvin. Staattisuus tai tekijöiden vaihtuminen ei sinänsä haittaa, kyllähän minä luen myös mm. Aku Ankkaa tai Pikoa ja Fantasiota. Mutta.
En halua ottaa elämäntehtäväkseni superien seuraamista, niinpä nämä Infinite Dawn of Dark Mutant Reign Clone Massacre House War X -megaeventit vain sotkevat ja tuntuvat pitävän huolta siitä että vaikka yksittäisillä tekijöillä voisikin olla kiinnostavia tarinoita kerrottavana niin ne kaikkien muiden sarjojen kirjoittajat potkivat vastaan ja lopullisen nujerruksen antaa firma jonka korkean profiilin sarjoissa ei ainakaan saa tehdä yhtään mitään.
Ja sitten se loputon eestaas-liike jossa mikä tahansa suunnanmuutos kirjoitetaan tuota pikaa pois. Ketä muka kiinnostaa muuten kuin vedonlyöntimielessä että kuka Ihmenelosten jäsen kuolee koska kahden vuoden päästä hahmo on taas hengissä. Pahimpia esimerkkejä tästä lienee Ihmenainen, josta monilla kirjoittajilla ja lukijoilla on selkeä mielikuva millainen tämän tulisi olla...harmi vain että mikä tahansa se kirjoittajan mielikuva onkaan niin 75% faneista ja seuraava kirjoittaja on eri mieltä, lopputuloksena hahmo jolla ei oikeasti ole identiteettiä mutta jonka tunnettavuus tavisten keskuudessa on sen verran suuri että jossain muodossa se pitää raahata mukana ilman liian radikaaleja vetoja.

Lopputuloksena paljon sarjoja jotka aiheuttavat lähinnä tyytymättömyyttä.
Toki niitä kiinnostaviakin juttuja tulee, joko varsinaisten jatkumojen ulkopuolelta (kuten Astro City tai Powers) tai sitten sieltä Marvelin ja DC:n marginaaleista, sieltä mistä mm. Mooren Swamp Thing, Morrisonin Doom Patrol tai Millerin Daredevil aikoinaan tulivat, ja myöhemmin olen tykännyt mm. Bendisin Aliaksesta ja Milliganin X-Statixista ja Andreykon Manhunterista (ja mm. Chasesta ja Young Heroes in Lovesta). Simonen Birds of Preyssa on suunnilleen se maksimimäärä universumijatkumoa jota sarjikseeni haluan.

Ai niin, ja tämä saattaa olla nostalgiavaikutteinen makukysymys, mutta se yleinen piirrostyyli on minusta mennyt huonompaan suuntaan. En minä jaksa näitä liukuväritettyjä McFarlane-klooneja siinä missä moni 80-luvun huonompikin taiteilija oli ihan luettava.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #57 : 31.01.2011 klo 14:18:25 »
hdc:n näkökulmat ovat minusta tervehenkisiä ja samassa linjassa Steve Nilesin ja Skottie Youngin(kts yllä) kanssa: keskity niihin jotka ovat hyviä sinusta, oli kyse sitten valtavirrasta tai alternativesta.

mutta minulla olisi ihan kysymys hdc.lle koskien piirrostyyliä kun kerran makuasioissa pysytään: onko se enemmän väritys vai tyylikysymys?
siis olen ymmärtävinäni että lasket David Finchit jne McFarlane-klooneiksi vaikka valtavirtapuolella on sellaisiakin kuin Maleev, Duncan fegrero, JOCK, JR JR, Marcos Martin ja Steve Dillon.

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #58 : 31.01.2011 klo 17:57:33 »
Väritys on se mikä on useimmin ellottanut, erityisesti kun lopputulos näyttää sellaiselta muoviselta (kai niissä jotain jännää tietokone-3d-vaikutelmaa on yritetty). Ihan pahimmat esimerkit taitaa kyllä olla jo jääneet muutaman vuoden taakse ja tekniikka kehittynyt, mutta erityisesti siinä vaiheessa kun tietokoneväritys aikoinaan yleistyi niin silmiin sattui...
Ja onhan niitä moderneja taiteilijoita monenlaisia, yleisellä tyylillä tarkoitankin niitä suhteellisen nimettömiä taiteilijoita jotka pysyvät palkkalistoilla koska kykenevät vääntämään nopeasti ihan ammattimaista jälkeä. No, ehkä McFarlane-klooni ei ole ihan osuva nimitys (tai saattaa vaatia sen -wannabe-lisäyksen).

Noista ärsyttävistä tyyliseikoista, kaveri mainitsi rajoittavaksi seikaksi ruutujaon. On perinteisen jaon kannalla eikä tykkää kun ruudut virtaa toistensa yli pitkin sivua...