Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvasta leffa, vai toisin päin?  (Luettu 5090 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Wierdo

• Närkästynyt kuluttaja
  • Jäsen
  • Hard Duck Halitulihei!
Sarjakuvasta leffa, vai toisin päin?
« : 09.05.2006 klo 11:33:13 »
Katoin tässä muutama viikko takaperin "V niin kuin Verikoston" (hyvä leffa muuten!) ;D ja tulin eilen käyneeksi hypärillä Akateemisessa kattomassa sarjakuvia. Siellähän se kirjanen nökötti hyllyllä hymyillen. (kyllä se oikeesti hymyili! Siinä kannessahan on sen naamarin kuva!) Lueskelin sitä vähän ja palatessani takaisin koululle tulin ajatelleeksi, että mitä jos olisin ostanut sen kirjan ja myöhemmin sen elokuvan? Tuntuisko sen leffan kattominen enää samalta kuin silloin kun näin sen ekan kerran? ??? Minulla on kokemusta "Kerrasaan merkillisten herrojen liigasta" ja huomasin jo silloin kuinka tunnelma oli paljon muuttunut.
Sanokaapa miltä teistä tuntuu lukea sarjakuvia, jotka pohjautuvat leffoista tai elokuvia, jotka pohjautuvat sarjakuvista! Entä miltä sen lukeminen/kattominen enää sen jälkeen tuntuu? :-\

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
Re: Sarjakuvasta leffa, vai toisin päin?
« Vastaus #1 : 09.05.2006 klo 17:10:39 »
Lähdemateriaali kannattaa yleensä lukea/katsoa myöhemmin, sillä silloin välttyy usein ennakkokäsityksiltä jotka saattavat vesittää lukemista/katsomista pahastikin. Esim. Tank Girl on sellainen elokuva josta pidin juuri siksi, että näin sen ennen kuin olin lukenut sarjakuvasta sivuakaan. Spiderman-elokuvasta taas en pitänyt yhtään, juuri siksi, että lähdemateriaali oli tuttua.

Tietysti on sitten vielä sellaisia poikkeuksia kuten esim. Sin City, jossa adaptaatio oli suoritettu lähes autistisen tarkasti sarjakuvaan nähden, ja joita osaa arvostaa korkeammalle jos tuntee sarjakuvan tapahtumat jo valmiiksi.

Elokuviin perustuviin sarjakuviin en ole kovin usein törmännyt, mutta ne harvat ovat olleet lähes poikkeuksetta keskinkertaista roskaa.
"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

seppo-setä

• Jäsen
« Vastaus #2 : 09.05.2006 klo 17:45:26 »
Näin äkkiseltään hieno elokuvasta tehty sarjakuvasovitus on mielestäni tehty aikoinaan Alienista (siis siitä ensimmäisestä) Itse albumi on vielä remontin jäljiltä pakattuna jossakin niin etten nyt pääse tarkistamaan tekijöitä. Elokuvan tunnelma oli onnistuttu saavuttamaan hyvin.

Kuikka

• Jäsen
  • Sika joka ei lennä on pelkkä sika.
« Vastaus #3 : 09.05.2006 klo 18:21:27 »
Näin äkkiseltään hieno elokuvasta tehty sarjakuvasovitus on mielestäni tehty aikoinaan Alienista (siis siitä ensimmäisestä) Itse albumi on vielä remontin jäljiltä pakattuna jossakin niin etten nyt pääse tarkistamaan tekijöitä. Elokuvan tunnelma oli onnistuttu saavuttamaan hyvin.

Muistin mukaan ainakin piirtäjä oli Walter Simonson. Olisiko ollut Simonsonin ensiesiintyminen Suomessa. Ja parempaa sarjakuvasovitusta elokuvasta en muista itsekkään.

Tuleeko kellään muulla mieleen yhtään onnistunutta sarjakuvasovitusta? Yhtään? Melkoista huttua tahtovat yleensä olla.

Paras sarjakuvaelokuvaa on minusta ekan x-menin alku. Se ei mitenkään orjaillut sarjakuvaa, mutta tunnelma oli mahtava.
Sin cityä en ole vielä nähnyt.
Ghost Worldin traileri näyttää myös hyvältä, minkälainen lie elokuva.

Kapteeni Kenguru

• Groupie
  • Jäsen
  • ¿Cuándo se come, aquí?
« Vastaus #4 : 09.05.2006 klo 18:50:03 »
Näin äkkiseltään hieno elokuvasta tehty sarjakuvasovitus on mielestäni tehty aikoinaan Alienista (siis siitä ensimmäisestä) Itse albumi on vielä remontin jäljiltä pakattuna jossakin niin etten nyt pääse tarkistamaan tekijöitä.

Mutta Kvaakilta löytyy tietoa jopa muukalaisista.

Kun elokuvateatterissa esitetään jotakin sarjikseen pohjautuvaa filmiä, niin mä olen se joka huutelee aina välillä "EI SE NOIN MENE!" Nykyään mua ei enää päästetä näytöksiin ollenkaan.
Kyllähän jotkut elokuvasovitukset ovat ihan viihdyttäviä, kuten Ryhmä X ja Hämähäkkimies, kunhan muistaa ettei siellä valkokankaalla seikkaile oikea Ryhmä X tai Hämäri vaan niiden vesitetyt Hollywood-versiot. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä joskus supersankarileffa, johon en olisi aiemmin tutustunut sarjakuvamuodossa - moni elokuvissakävijä ei välttämättä lue sarjakuvia ja olisi mielenkiintoista tietää millaiselta ne filmit näyttävät heidän näkökulmastaan.

Elokuviin perustuvista sarjakuvista mieleen tulee ensiksi ne kaikki albumiversiot hittielokuvista, kuten Indiana Jones ja Tuomion Temppeli, James Bond ja Mustekala, Batman ja mitä niitä nyt on.
Ai mutta, Indy taitaakin olla nimenomaan elokuvasta lähtenyt sarjis. Eikä se mielestäni nyt sitä kauheinta kuraakaan ole, ainakin Indyn oman lehden alkupään numerot ovat mielestäni vielä tänäkin päivänä vähintään yhtä hauskaa viihdettä kuin saman aikakauden Hämikset. Jos tykkää seikkailuista ja vähemmän vakavahenkisistä supersankaritarinoista, niin veikkaan että tykkää myös Indystä.
POLKU PYÖRÄ VARKAAT KURIIN!!1

http://www.youtube.com/user/Satelliittifillari

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #5 : 09.05.2006 klo 19:06:51 »
Muistin mukaan ainakin piirtäjä oli Walter Simonson. Olisiko ollut Simonsonin ensiesiintyminen Suomessa. Ja parempaa sarjakuvasovitusta elokuvasta en muista itsekkään.

Kyllä. Ja parina Archie Goodwin.

Veikkaan itsekin, että Alien oli Simonsonin ensimmäinen tuotos Suomessa, mutta en voi kyllä tarkistaakaan, koska minulla ei sitä enää ole. Luin kyllä kyseisen julkaisun ennen kuin näin leffaa, joten vanha se on.

Heavy Metalin (Simon ja Schusterin levityksessä) julkaiseman version poimin joskus mukaani. Kyseisen opuksen kansi kyllä on jotain aivan kammottavaa, verrattuna suomalaisen version tyylikkyyteen.

V niin kuin verikosto meni lomareissun takia ohi, joten en sitä voi vielä verrata. Toistaiseksi täytyy siis sanoa, että ehdottomasti paras sarjakuvasta elokuvaksi sovitus on Ghost in the Shell (manga: Masamune Shirow, anime: Mamoru Oshii). Sarjakuvana kyseinen teos on heikko esitys, animoituna leffana heti Blade Runnerin jälkeen kakkosena kaikkien aikojen scifi-suosikkini. Alkuperäismateriaalia oli käytetty vain pohjana, muutoin kyseessä oli käytännössä eri teos.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #6 : 09.05.2006 klo 20:05:29 »
Veikkaan itsekin, että Alien oli Simonsonin ensimmäinen tuotos Suomessa, mutta en voi kyllä tarkistaakaan, koska minulla ei sitä enää ole. Luin kyllä kyseisen julkaisun ennen kuin näin leffaa, joten vanha se on.

Taisi olla vuodelta -79. Minustakin se on Simonsonin eka esiintyminen suomeksi. Toinen taisi olla Teräsmiehessä 12/81 julkaistu kaksisivuinen Batman-tarina.

Wierdo

• Närkästynyt kuluttaja
  • Jäsen
  • Hard Duck Halitulihei!
« Vastaus #7 : 09.05.2006 klo 20:21:54 »
"Elokuviin perustuvista sarjakuvista mieleen tulee ensiksi ne kaikki albumiversiot hittielokuvista, kuten Indiana Jones ja Tuomion Temppeli, James Bond ja Mustekala, Batman ja mitä niitä nyt on."

Hetkinen. Onko Indystäkin tehty sarjis? :o En tiennytkään sitä.

Wierdo

• Närkästynyt kuluttaja
  • Jäsen
  • Hard Duck Halitulihei!
« Vastaus #8 : 09.05.2006 klo 20:23:02 »
Hups. Sori. Lainaus puuttuu.

Kapteeni Kenguru

• Groupie
  • Jäsen
  • ¿Cuándo se come, aquí?
« Vastaus #9 : 09.05.2006 klo 20:33:37 »
Hetkinen. Onko Indystäkin tehty sarjis? :o En tiennytkään sitä.

Kyllä on, Tunkion Tomppeleista tuli aikoinaan elokuva-albumi, sekä hahmon oma lehti ilmestyi myös täällä Suomessa. Yritin tarkistaa asiaa Wikipediasta, mutta ainakin tällä hetkellä suomi-Wiki tuntee vain aiheesta tehdyt elokuvat, pelit ja Indy Junior -telkkarisarjan. No, täältä löytyy asiasta lisää.

Lehti alkoi ilmestyä muistaakseni joskus -83 tai -84, ensimmäisen numeron kuvituksesta vastasi muuten itse John Byrne.
POLKU PYÖRÄ VARKAAT KURIIN!!1

http://www.youtube.com/user/Satelliittifillari

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #10 : 09.05.2006 klo 20:50:36 »
Lehti alkoi ilmestyä muistaakseni joskus -83 tai -84, ensimmäisen numeron kuvituksesta vastasi muuten itse John Byrne.
Eikä vain kuvituksesta, vaan tarinasta myös. Paitsi aloitustarinan kakkososan joutuivat tekemään viime tipassa uusiksi ja siinä taitaa kirjoittajana olla Danny O'Neil tai joku muu. En muista ny.
Mutta Indylta tuli myös Viimeisen ristiretken elokuvasovitus.

Tähtien Sodistakin on sarjakuvasovitukset tehty. Tosin kolmosen sovitusta en ole vielä lukenut, kun en ole raaskinut ostaa. Aikoinaan kattelin nelosta videoilta ja samaan aikaan luin sen sarjakuvaversiota. Siinä huomasi, että se on aika uskollisesti elokuvan käsiksen mukaan tehty.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Sil5i

• Vieras
« Vastaus #11 : 09.05.2006 klo 21:59:49 »
Mielestäni kauhupätkistä tehdyt sarjakuvat on parempia (esim. Clive Barkerin Night Breed 1990->1992), mutta saattanee johtua siitä, että olen jo toistakymmentä vuotta naatiskellut kauhut sarjakuvina. Leffoina ne oli mielestäni liian kiljuntaa, viiltelyä ja päätöntä juoksentelua. Sarjiksia lukiessa on mukavaa kun voi venyttää tai nopeuttaa tarinan kulkua ja jäädä maisteleen ne karmaisevan viileet kohtaukset/kuvat omassa rauhassa (+omat äänet).

90-luvun leffojen hirviöt ja möröt piirrettyinä toimi jotenkin paremmin. Tekniikkahan on nyttemmin tehnyt leffoista 'uskottavampia' ja toiminnallisempia, mutta ehkä tekniikka on myös ottanut liikaa valtaa. Kauhu on minulle aina kiinnostavinta sarjakuvina - tainnut jäädä jotenkin päälle.

Kuikka

• Jäsen
  • Sika joka ei lennä on pelkkä sika.
« Vastaus #12 : 10.05.2006 klo 06:40:47 »
Kyllä on, Tunkion Tomppeleista tuli aikoinaan elokuva-albumi, sekä hahmon oma lehti ilmestyi myös täällä Suomessa. 
Ja tuli kai Kadonneen arkin metsästäjistäkin albumi, piirtäjänä taisi olla Klaus Jansson. Meinasin muistella että ihan Frank Miller, mutta ei kai sentään. Kertokaa joku kun paremmin tiedätte.

Tähtien sodasta jäi mieleen "Luopio" tarina, hieno kansi ja kuvitus, ja juttukin taisi olla kelvollinen. Ja taas Simonsonia.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #13 : 10.05.2006 klo 08:41:49 »
Simon Bisley vastasi muistaakseni Evil Dead III - Army of Darknessin sarjakuvituksesta, ja homma toimi hyvin. Jopa hauskemmin kuin itsessään elokuvassa, jonka näyttävyys kärsi budjetin pienuudesta.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Wierdo

• Närkästynyt kuluttaja
  • Jäsen
  • Hard Duck Halitulihei!
« Vastaus #14 : 10.05.2006 klo 22:20:17 »
Juu. Kyllä minä ne Star Wars sarjikset muistan. Jossakin kaupassa näin ne manganakin. Hupaisia olivat :D
Eks niitä julkaistu lehtistrippeinäkin? Mä ostin pikku veljelleni sellaisen albumin joskus pari vuotta taakse päin.