Kirjoittaja Aihe: Aku Ankka -sarjakuvalehti  (Luettu 576236 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

haplo

• Jäsen
Vs: Aku Ankka -sarjakuvalehti
« Vastaus #750 : 22.07.2011 klo 09:57:12 »
Ensimmäinen askel kohti parempaa olisi Mikki-tarinoiden määrän reilu lisääminen. Gottfredsonia vain rohkeasti lisää, Murryn 50- ja 60-luvun klassikoita, julkaisematta jääneitä tarinoita tuoreemmilta tekijöiltä ja tietenkin myös aivan uusia sarjoja. Tästä seuraisi automaattisesti myös se, että ankkatarinoista se kaikkein kauhein kuona putoaisi pois.

Koninkaulus kirjoitti jälleen kerran asiaa, mutta tämä täytyi ottaa oikein erikseen esille jotta ajatus saisi mahdollisimman paljon näkyvyyttä. Toivottavasti lehden toimitus asiaa ajattelee, tai edes jossain määrin toimii sen mukaisesti jos ei kokonaan.

Tilasin lehden kun sen halvalla sai. Nykyisellään tilausjakso yltää muutaman numeron verran ensi vuoden puolelle, enkä todellakaan aio jatkaa tilausta. Samalla rahalla saa paljon parempaakin luettavaa.

kuiskaaja

• Jäsen
« Vastaus #751 : 22.07.2011 klo 14:26:16 »
Piti oikein rekisteröityä tänne ja tulla toteamaan, että olen täydellisen samaa mieltä edellisten kirjoittajien kanssa. Mikkiä ei kyllä vaivauduta julkaisemaan, mutta samaan universumiin kuuluvalle Mustalle Pekalle löytyi tällä(kin) viikolla tilaa - harmi vain, että koko "tarina" oli ihan onneton tynkä. En myöskään usko, että nuo jatkuvat Karhukopla-tarinat olisivat täällä julkaisemattomia Mikkejä parempia, esim. tämä Feriolin julkaisematon jatkis näyttää tuhat kertaa kiinnostavammalta kuin tuo tuoreimman numeron KK-sarja. Muutenkin Feriolilta on vielä paljon 10-sivuisiakin Mikkejä julkaisematta, ihanko totta huonot parisivuiset täytesarjat menevät niiden edelle? En kyllä ymmärrä, en edes yrittäessäni katsoa asiaa niiden Akkarin keskustelupalstalla mielipiteitään esittävien lasten näkökulmasta.

Muutenkin koko juhlavuosi on ollut tähän asti aika pettymys. Barks ja Rosa ovat jo aikoja sitten alkaneet tulla ulos korvista. Olisipa vaikka tuota piirtäjien top-listaa hyödynnetty enemmän julkaisemalla jonkinlainen taidonnäyte kultakin tekijältä noiden Barks-klassikoiden ja lyhärien sijasta. Olisiko ollut vähän mielenkiintoisempaa, olisiko? Tyhmää muutenkin, että tuota koko juttusarjaa julkaistaan netissä, jonne se varmaan sitten aikojen saatossa hukkuukin.

Pelonsekaisin tuntein odotan joulukuun juhlanumeroa. Liekö sekin täynnä vain jotain Rosaa ja Barksia, ehkä esim. Kari Korhosella ja Jippesillä höystettynä? Mikin lisäksi toivoisin näkeväni myös esim. vanhaa (ei hollantilaista!) Pikku Hiawathaa, Sepe Sutta, yms. Kummasti nekin on vain unohdettu...

EDIT: Pakko kuitenkin sanoa, että johtosarjat ovat olleet viime aikoina ihan luettavia. Numeroiden 27 ja 28 sarjat olivat jopa mainioita ja kyllä tämänviikkoisessakin oli ideaa. Myös se on plussaa, että jatkosarjoja on alettu julkaista taas selvästi enemmän, kun vielä pari vuotta sitten niitä ei ollut juuri ollenkaan. Mutta tuo johto- ja jatkosarjojen väliin jäävä tila, nykymenolla se menee kyllä täydellisesti hukkaan.
« Viimeksi muokattu: 22.07.2011 klo 17:47:11 kirjoittanut kuiskaaja »

akuankka1313

• Huomenta.
  • Jäsen
  • Pöytä osaa puhua
« Vastaus #752 : 23.07.2011 klo 14:38:29 »
Haisevat terveiset Heiskaselle ja hänen rahastusköörilleen, joka ei tiedä tasa-arvosta tai oikeudenmukaisuudesta mitään.

Tämä Mikin ja muiden yhä vain harvinaistuvien hahmojen syrjintä on kyllä jotain raivostuttavaa - tietysti valtaosan (aka "aku on paras!!!"-henkisten lukijoiden) mielipiteitä kuunnellaan eniten ja Akkaria ollaan muuttamassa "parempaan suuntaan"...
Todellakin, 90-luku ja 00-luvun alkupuoli oli ehdottomasti Akkarin kulta-aikaa. Andreas Pihlin, Noel van Hornin ja muiden mestarikäsikirjoittajien tarinoita julkaistiin, pitkät jatkosarjat olivat tuoreita uutuuksia eikä mitään barksrosasontaa ja tarinoissa oli edes jokin tolkku, omaperäisyyttä ja uusia ideoita. Järkyttävää huomata, kuinka taso on muutamassa vuodessa laskenut näin rajusti... Pihlin ja Åstrupin tarinat vuoden alkupuolella olivat erittäin positiivisia piristyksiä, mutta niitä ei ole luvassa joka kuukausi. Nykyakkarin tarinat ovat pääosin "klassikoita" (Barksia tai Rosaa, yök), hollantilaisia lyhytstooreja ja stereotyyppistä Hedman-paskaa.

Allekirjoitan Koninkauluksen viestin täysin. Heiskanen on pilannut Akkarin.
Huomenta.

OP

• Vieras
« Vastaus #753 : 23.07.2011 klo 14:58:02 »

Allekirjoitan Koninkauluksen viestin täysin. Heiskanen on pilannut Akkarin.

Voinen puhua minäkin tämän puolesta, vaikka välillä aina ihan hyviäkin juttuja tulee vastaan. Alamäki on silti alamäki.

Aletaan käännyttää kansaa!  >:D

mievaan

• Jäsen
  • Maija Meikäläinen junttilan kuusikosta päivää
« Vastaus #754 : 23.07.2011 klo 15:44:50 »
Oon aikalailla samaa mieltä. Akkariin sais hommata lisää potentiaalisten käsikirjoittajien töitä. Nykyään lehdessä ilmestyy turhan paljon monen kertaan kiärrätettyjä juonia, aikamatkailua yms. Ja liikaa Sander Gulienia & Frank Jonkeria!  :'( Niistää saa kärsiä jo tarpeeksi extroissa, joten miksi vielä pitää tuputtaa lisää?  Mikeistä en paljoa välitä, mutta toisihan ne vähän väriä lehteen. Ja mieluummin Mikkiä, kuin Mustaa Pekkaa.

Barksit eivät mua häiritse. Päin vastoin on mukava lukea vanhempia tarinoita, joihin ei ole välttämättä vielä törmännyt. Rosaa tosin ei tarttisi enään ilmestyä. Ukolla on muutenkin niin vähän tarinoita, että olisi parempi pitää taukoa muutama vuosi, ennen kuin niitä aletaan näyttään uudestaan.

Eikös muuten tällä viikolla ilmestynyt karhukopla tarina- idea ole jo ollut tänä vuonna? Tyypit tuskatuvat nykyajan kehittyneeseen rikollisten torjuntaan ja menevät menneisyyteen, jossa varastaminen käy muka helpommin

OP

• Vieras
« Vastaus #755 : 23.07.2011 klo 17:25:11 »
---
Barksit eivät mua häiritse. Päin vastoin on mukava lukea vanhempia tarinoita, joihin ei ole välttämättä vielä törmännyt. Rosaa tosin ei tarttisi enään ilmestyä. Ukolla on muutenkin niin vähän tarinoita, että olisi parempi pitää taukoa muutama vuosi, ennen kuin niitä aletaan näyttään uudestaan.

Eikös muuten tällä viikolla ilmestynyt karhukopla tarina- idea ole jo ollut tänä vuonna? Tyypit tuskatuvat nykyajan kehittyneeseen rikollisten torjuntaan ja menevät menneisyyteen, jossa varastaminen käy muka helpommin

Barksia saa olla minunkin puolesta,  muttei liikaa kuitenkaan. Rosan tarinat saisi laittaa pois lehdistä kyllä.

Kyllähän tuollainen Karhukopla -tarina tänä vuonna oli jo. Kaksi jatkista, joissa kummassakin periaatteessa sama idea. Toisessa Krahukopla vain joutui menneisyyteen vahingossa, toisessa tarkoituksella. Kumpikin oli täyttä kuraa.

Mulla tulee akkari nyt vuoden loppuun, saa nähdä lopetanko ehkä tilaamisen. Voisi sitten satsata ropsujen puolelle, ne eivät niin suuresti ole vielä sentään pettäneet.

Henendo

• Jäsen
  • Kunnia myös hiirimestareille!
« Vastaus #756 : 23.07.2011 klo 17:52:35 »
Mulla tulee akkari nyt vuoden loppuun, saa nähdä lopetanko ehkä tilaamisen.
Itse en varmaankaan yksinkertaisesti pysty vain lopettamaan tilausta. Ankka on aina ollut tärkeä osa elämääni ja Akkari on tärkeä kivijalka. Jotain kertoo kuitenkin se, etten koe enää nykyisin lehden kautta sitä samaa vilpitöntä iloa, jonka jokainen lehti silloin ennen toi. Nyt suurinta iloa tuottaa vanhojen julkaisujen lukeminen. Silloinkin, kun nämä julkaisut ovat minulle uusia.

Barksi

• Jäsen
« Vastaus #757 : 23.07.2011 klo 19:55:34 »
Haisevat terveiset Heiskaselle ja hänen rahastusköörilleen, joka ei tiedä tasa-arvosta tai oikeudenmukaisuudesta mitään.

Tasa-arvo & oikeudenmukaisuus? Avaa vähän. Miten Aku Ankka- lehden nykyinen linja liittyy kumpaakaan?

Täytyy osallistua itsekin tähän keskusteluun.

Heiskasen kanssa olen monesti jutellut AA-lehdestä, ja hän on aina sanonut, että pyrkii valitsemaan lehteen parhaat tarinat. Toki on totta, että Don Rosan ja Barksinkin hieman huonommatkin tarinat voidaan julkaista, sillä näitä toivotaan paljon. Tässä ei mielestäni mitään vikaa ole, varsinkaan Barksin julkaisun osalta. On hyvä, että lehti julkaisee Barksia, jo pelkästään perinteidenkin takia - onhan hän ollut kuitenkin Aku Ankka- lehden sielu jo 60- vuotta. Don Rosan julkaisemisesta en itse perusta, mutta päätoimittajana tekisin itse täysin samoin - silloin tällöin Rosaakin lehteen, sitä niin paljon kuitenkin halutaan. Lukijoita varten tätä lehteä kuitenkin tehdään, eikö?

Se, että Heiskanen pyrkii valitsemaan parhaat tarinat lehteen, on varmasti totta. Myönnän, Heiskasen linja voi olla joskus ehkä hieman yliampuvan varovainen, mutta sekään ei ole kokototuus. Joskus Heiskanen on esitellyt tarinoita, joita ei lehdessä olla julkaistu. Ja vielä useammin hän on kertonut tarinoista, joita ei olla julkaistu. Pääsääntöisesti olen ymmärtänyt syyn täysin. Suurin osa julkaisematta jätetyistä tarinoista on oikeasti huonoja. Siis oikeasti huonoja. Monesti olen pettyneenä Heiskaselle maininnut, että muualla Euroopassa on julkaistu uusi jonkun hyvän piirtäjän tarina (usein esimerkiksi Marco Rotan), mutta Suomessa ei. Pettymys on usein hälvennyt, kun olen tarinan lopulta nähnyt. Monet Aku Ankkaankin päätyneet Marco Rota- tarinat ovat mielestäni huonoja tarinaltaan, mutta julkaisemattomat ovat usein vielä huonompia. Toki, aina en ole ollut Heiskasen kanssa samoilla linjoilla. Esimerkiksi Sander Gulienin tilalla voisi mielestäni julkaista näitä vähän huonompiakin Egmont-tarinoita, ne ovat useimmiten parempia sekä käsikirjoitukseltaan että ennen kaikkea piirrosjäljeltään.

Egmonthan on tällä hetkellä ilmeisesti kohtuullisissa ongelmissa, monia tekijöitä on potkittu pois (ainakin Vainiomäki ja jopa Vicar (Vicarista en kyllä ole aivan varma, luovuttiko hän itse paikkansa. Nykyisin hän muistaakseni kuitenkin piirtää Hollantiin tarinoita)). Sieltä siis varmaan tulee tulevaisuudessa vähemmän tarinoita kuin mihin on totuttu. Tai sitten ei, onhan heillä käsittääkseni valtavasti piirtämättömiä tarinoita varastossa (osa varmasti ihan hyviäkin). Hollantilaisiin tarinoihin en ole liiemmin tutustunut, mutta ainakin Suomessa julkaistut tarinat eivät mitään erityisen laadukkaita ole. Näyttää siis siltä, että laadun parantaminen on kohtuullisen vaikeaa. Italiastahan tulee ihan hyviä tarinoita, jopa kerrassaan mainioita, mutta ne eivät pääsääntöisesti oikein sovi Aku Ankkaan - tehdäänhän ne usein 3-rivisiksi. Vanhojen tarinoiden uudelleenjulkaiseminen tuntuu siis lähes ainoalta mahdollisuudelta pitää taso edes jonkinlaisena

Ja täytyy muistaa, ettei Heiskanen julkaise Barkseja/Rosia vain sen takia, että tilaajat niitä hamuaa. Uskoisin, että korkeammatkin tahot voivat niitä vaatia - tuskin suoraan, mutta ainakin välillisesti. Veikkaan, että Sanomat ovat varsin tietoisia, että nämä kaksi tekijää myyvät. Voi olla, että tämä lisää jo hieman paineita Heiskasellekin, onhan hänen työpaikkansa mahdollisesti vaarassa.

Loppuun täytyy vielä pahoitella, mikäli teksti sisältää järjettömyyksiä. Nopeasti kirjoittaen niitä varmasti tulee…
« Viimeksi muokattu: 23.07.2011 klo 20:14:11 kirjoittanut Barksi »

Koninkaulus

• Jäsen
  • "Atte kumiorava, varo imuketta!"
« Vastaus #758 : 23.07.2011 klo 23:54:19 »
Tasa-arvo & oikeudenmukaisuus? Avaa vähän. Miten Aku Ankka- lehden nykyinen linja liittyy kumpaakaan?

Minä avaan. Akkari on nykyään pelkkää ankkaa kannesta kanteen. Muiden hahmojen, ennen kaikkea Mikin, ystäville ei tarjota käytännössä yhtään mitään. Minun käsitykseni oikeudenmukaisuudesta ei ole "vain enemmistöä palvellaan". Tietysti tämä on vain bisnestä eikä Heiskasella kätyreineen ole mitään velvollisuuksia lukijoiden suuntaan. Voivat tehdä kuten itse haluavat, mikä alkaa karmaisevalla tavalla näkyä.

Heiskasen kanssa olen monesti jutellut AA-lehdestä, ja hän on aina sanonut, että pyrkii valitsemaan lehteen parhaat tarinat. Toki on totta, että Don Rosan ja Barksinkin hieman huonommatkin tarinat voidaan julkaista, sillä näitä toivotaan paljon. Tässä ei mielestäni mitään vikaa ole, varsinkaan Barksin julkaisun osalta. On hyvä, että lehti julkaisee Barksia, jo pelkästään perinteidenkin takia - onhan hän ollut kuitenkin Aku Ankka- lehden sielu jo 60- vuotta. Don Rosan julkaisemisesta en itse perusta, mutta päätoimittajana tekisin itse täysin samoin - silloin tällöin Rosaakin lehteen, sitä niin paljon kuitenkin halutaan. Lukijoita varten tätä lehteä kuitenkin tehdään, eikö?

Mahdollisimman suuri lukijakunta on Heiskasen ykköstavoite tietenkin, häntä itseään miellyttävän lehden lisäksi. Valtavan surullista, että tämä toteutuu yksipuolistamalla lehteä äärimmäisyyksiin asti. Minusta ei ole hyvä tilanne, että yksi heebo voi omien mieltymystensä mukaan valita kaikki lehden tarinat. Heiskanen ei Mikin hienoutta ymmärrä, se on käynyt selväksi. Et ilmeisesti sinäkään, kun koko pitkä viestisi ohitti keskustelun yhden tärkeimmistä pointeista kokonaan, eli sen, että ankka on korvannut hiiren.

Se, että Heiskanen pyrkii valitsemaan parhaat tarinat lehteen, on varmasti totta. Myönnän, Heiskasen linja voi olla joskus ehkä hieman yliampuvan varovainen, mutta sekään ei ole kokototuus.

Sekin on varmasti totta, että hän ei ole parhaita tarinoita lehteen valinnut. Parhaista ankkatarinoista (miinus italialaiset obv) en tiedä, sitäkin epäilen, mutta parhaita tarinoita ei todellakaan. Hän pyrkii valitsemaan ankkatarinoista parhaat ja samaan aikaan hitaasti hivuttaen poistamaan Mikin lehdestä kokonaan ja saamaan lukijat unohtamaan, että kyseinen hahmo on koskaan lehdessä ollutkaan. Seuraavan kerran, kun Mikillä on joku juhlavuosi, Aku Ankka -lehden panos on varmasti luokkaa "Mikin juhlien kunniaksi julkaisemme tänä vuonna yhden Mikki-tarinan!" Kovin kaukana tuosta tahdista ei enää olla. Yliampuvan radikaali linja tuo on jos jotain. Se on ihan toissijaista tässä keskustelussa, miten Heiskanen arvioi jotain Egmontin ankkatarinoita ja laittelee niitä "Hyväksytyt"- ja "Hylätyt"-nippuihin (vaikka Rotan tarinan skippaaminen huonon käsikirjoituksen takia on täysi vitsi, lehdessä tänä vuonna nähdyt hyvät käsikirjoitukset voi laskea yhden käden sormilla). Olennaista on se, kuinka tietyt tarinat tiettyine päähenkilöineen menevät automaattisesti sinne Ö-mapin pohjille.

Näyttää siis siltä, että laadun parantaminen on kohtuullisen vaikeaa.

On varmaan vaikeaa, jos ensimmäinen reunaehto on "EI MIKKIÄ!!!", kuten Heiskasella. Muuten se olisi helppoa.

Ihan oikeasti, olisiko se levikki niin hirveästi pienempi, jos niiden heikoimpien (lehdessä on viikosta toiseen paljon huonompaakin kamaa kuin myyntivaltit Barks ja Rosa) ankkatarinoiden tilalla olisi Mikkiä? Aku Ankan keskustelupalstalla aiheeton napina lisääntyisi, mutta paskankos sillä väliä? Olisiko rahallinen menetys valtava? Sanoisiko joka toinen pikkujanari isälleen, että "Yhyyy, tässä on muutakin kuin Akua, lopetetaan tilaus!"? En vain mitenkään jaksa uskoa.
« Viimeksi muokattu: 23.07.2011 klo 23:57:04 kirjoittanut Koninkaulus »
Topolino & Orazio Cavezza

kuiskaaja

• Jäsen
« Vastaus #759 : 24.07.2011 klo 00:39:47 »
Italiastahan tulee ihan hyviä tarinoita, jopa kerrassaan mainioita, mutta ne eivät pääsääntöisesti oikein sovi Aku Ankkaan - tehdäänhän ne usein 3-rivisiksi.
Tuostapa tuli mieleeni, että pitkään haaveenani on ollut saada Akkariin nelirivistä italialaistuotantoa, jota ainakin Almanacco Topolinossa on aikanaan julkaistu. Numeron 43/2007 pitkä Taikaviitta-tarina oli ainakin erinomaista luettavaa, enkä usko, että se olisi ainoa hyvä tuossa lehdessä julkaistu tarina. Mukavasti saisi revittyä vaikka pitkiä jatkosarjoja noiden joukosta.

Barksi

• Jäsen
« Vastaus #760 : 24.07.2011 klo 00:40:24 »
Minä avaan. Akkari on nykyään pelkkää ankkaa kannesta kanteen. Muiden hahmojen, ennen kaikkea Mikin, ystäville ei tarjota käytännössä yhtään mitään. Minun käsitykseni oikeudenmukaisuudesta ei ole "vain enemmistöä palvellaan". Tietysti tämä on vain bisnestä eikä Heiskasella kätyreineen ole mitään velvollisuuksia lukijoiden suuntaan. Voivat tehdä kuten itse haluavat, mikä alkaa karmaisevalla tavalla näkyä.

Ah, niinpä tietenkin. Akuankka1313:n viesti avasi sopivasti uuden keskustelusivun, joten hämärtyi vähän tuo kuva siitä, mistä puhuttiin.  :)

Lainaus
Minusta ei ole hyvä tilanne, että yksi heebo voi omien mieltymystensä mukaan valita kaikki lehden tarinat.

Tämä ei käsittääkseni ihan koko totuus ole. Viimeisen sanan toki Heiskanen sanoo, se on aivan varmaa. Sitä en tiedä, miten hän arvostaa Mikkiä. Paul Murrya muistaakseni kovasti ihannoi kuitenkin, varmaankin myös Floyd Gottfredsonia.

Lainaus
Et ilmeisesti sinäkään, kun koko pitkä viestisi ohitti keskustelun yhden tärkeimmistä pointeista kokonaan, eli sen, että ankka on korvannut hiiren.

Animaatio-Mikki on suosikkini, mutta ei sarjakuva-Mikissäkään sinäänsä vikaa ole. En viestilläni oikeastaan edes ottanut kantaa tuohon Mikki-keskusteluun, en ollut tätä keskustelua aikaisemmin seurannut - enkä näemmä nytkään erityisen tarkasti, kun oletin, että keskustelu käy yleisesti Ankan-tasosta (no, siitähän tässäkin toki pohjimmiltaan on kyse).

Lainaus
Sekin on varmasti totta, että hän ei ole parhaita tarinoita lehteen valinnut. Parhaista ankkatarinoista (miinus italialaiset obv) en tiedä, sitäkin epäilen, mutta parhaita tarinoita ei todellakaan.

Lainaus
Hän pyrkii valitsemaan ankkatarinoista parhaat ja samaan aikaan hitaasti hivuttaen poistamaan Mikin lehdestä kokonaan ja saamaan lukijat unohtamaan, että kyseinen hahmo on koskaan lehdessä ollutkaan.
Lainaus
On varmaan vaikeaa, jos ensimmäinen reunaehto on "EI MIKKIÄ!!!", kuten Heiskasella. Muuten se olisi helppoa.
Lainaus
Ihan oikeasti, olisiko se levikki niin hirveästi pienempi, jos niiden heikoimpien (lehdessä on viikosta toiseen paljon huonompaakin kamaa kuin myyntivaltit Barks ja Rosa) ankkatarinoiden tilalla olisi Mikkiä?

Olen huomannut sen, että toimituksessa (ei siis pelkästään päätoimittajalla) on ollut valloillaan jo kauan ajatus, ettei Mikki myy. Tätä he jaksavat hokea. Ja sen pystyn todella uskomaan, ymmärtääkseni lähes kaikki Mikki-julkaisut ovat jääneet Ankka-julkaisujen lukemista myyntitilastoissa. Toki, täytyy muistaa, että Sanomilla on ollut kummallinen tapa lopettaa ilmeisesti voitollisiakin julkaisuja, mikäli ne eivät tuota "tarpeeksi". Esimerkkinä Iines-lehti, joka ei varmasti tuottanut tappiota, lopetettiin.

Kvaakissa kirjoittavat "todelliset ankistit", jotka varmasti kaipaavat Mikkiä. Joo, minäkin kaipaan, varsinkin Feriolia. Mutta jos Mikki-tarinoiden julkaiseminen pienentää levikkiä, edes vähän, ei se ole kannattavaa. Jos ajatellaan siis Aku Ankka- lehteä bisneksenä. Ja sitähän se on. Myönnän, on sääli, jos Mikki pudotetaan kokonaan vain rahan takia. Disney-harrastajan näkökulmasta se on ikävää, mutta ymmärrän, jos näin tulee tapahtumaan. Mutta, korostaisin tässä kohtaa sitä, että myös monet näkemäni, julkaisemattomay Mikki-tarinat ovat olleet huonoja. Jos pitää valita kahdesta huonosta tarinasta, joista toinen on Aku-, toinen Mikki-tarina, lienee selvää kumpi valitaan. Tätä voitaisiin toki toimituksessakin miettiä, ei Mikki-tarina kerran kuukaudessa varmasti aivan karmea ajatus olisi.

Lainaus
Olisiko rahallinen menetys valtava? Sanoisiko joka toinen pikkujanari isälleen, että "Yhyyy, tässä on muutakin kuin Akua, lopetetaan tilaus!"? En vain mitenkään jaksa uskoa.

Veikkaan, että noin voisi käydä. MUTTA, todennäköisesti vain muutamissa perheissä. Suomessa, ehkä muuallakin, on tapana valittaa silloin, kun joku ei miellytä. Tuosta saattaisi hyvinkin lähteä moitteita Aku Ankan toimitukseen. Näitä kun tulee monia - on varmaan tullutkin jo -, toimituksen tulee puuttua asiaan. On todennäköisesti aika harvassa ne, jotka ilmoittavat kaipaavansa Mikkiä myös toimitukselle. Tiedän, että monet kvaakkaajat varmasti ovat niin tehneet, mutta se valitettavasti saattaa olla varsin vähäistä verrattuna siihen, kuinka paljon toimitus saa Mikki-vihaajien postia. Tämä toki on vain arvaus, ei perustu minkäänlainen tietoon. Mutta kyllä tällaisissa asioissa kannattaa ehdottomasti olla aktiivinen. Pistäkää viestiä toimitukseen. Vaikuttakaa!

Taas tuli kirjoitettua, mitä sylki suuhun toi. Viesti saattaa olla jälleen sekava, toivottavasti tuosta jotain saa kuitenkin irti. Mutta pääsanomani toki on se, että monesti Ankkaan oikeasti valitaan parhaat tarinat siitä valikoimasta, jonka toimitus käsiinsä saa (toki periaatteessahan toimituksen kädet lienevät varsin vapaat, mutta pääsääntöisesti samat tarinat julkaistaan kutakuinkin samoihin aikoihin kaikissa Pohjoismaissa), mutta Ankka-tarinoita korostetaan ehkä hiukan liikaa. Ensimmäisessä viestissäni en tuota maininnut, mutta se varmasti pitää paikkansa. Toki tuo on perusteltua, Mikki kun ei myy...

Koninkaulus

• Jäsen
  • "Atte kumiorava, varo imuketta!"
« Vastaus #761 : 24.07.2011 klo 02:02:39 »
Tämä ei käsittääkseni ihan koko totuus ole. Viimeisen sanan toki Heiskanen sanoo, se on aivan varmaa. Sitä en tiedä, miten hän arvostaa Mikkiä. Paul Murrya muistaakseni kovasti ihannoi kuitenkin, varmaankin myös Floyd Gottfredsonia.

Hieman paradoksaalisesti Murryn ihannointi ei välttämättä kerro juurikaan Mikin "ymmärtämisestä" hahmona, joskus jopa päinvastoin..."Monelle se ainoa oikea Mikki-piirtäjä" on tuo klassinen lausahdus, joka ainakin meikäläisen sieluun sattuu aina yhtä paljon. Mutta minä en vain usko, että Mikin lisääminen olisi mitenkään kohtalokasta lehdelle, ja vain siitä olisi kyse. Että Heiskanen olisi joku kovakin Mikin ystävä, joka vain sattuisi olemaan olosuhteiden ja markkinavoimien uhri. En vain niele sitä. Hyvin meni lehdellä ennenkin, vaikka Mikki oli vakiohahmo.

Olen huomannut sen, että toimituksessa (ei siis pelkästään päätoimittajalla) on ollut valloillaan jo kauan ajatus, ettei Mikki myy. Tätä he jaksavat hokea. Ja sen pystyn todella uskomaan, ymmärtääkseni lähes kaikki Mikki-julkaisut ovat jääneet Ankka-julkaisujen lukemista myyntitilastoissa.

Tätä minä en juuri ymmärrä. Eihän sitä Mikki-tarinaa siinä myytäisi, vaan koko lehteä. Mikille omistetut julkaisut ovat asia erikseen, mutta eihän yksi tarina viikossa tai vaikka edes joka toinen viikko tee Aku Ankasta Mikki-lehteä. En saata käsittää, miksi joku Aku-fani peruisi lehden tilauksen tai jättäisi tilaamatta sen takia, että 30 sivusta "vain" vaikkapa keskimäärin 25 (joskus 30, joskus 20 jne.) olisi mieluista sarjakuvaa ja loput Mikkiä. Tuollaista toimintaa ei minusta pystyisi järjellä selittämään. Lasten käytöstä nyt ei toki voikaan aina järjellä selittää, mutta joka tapauksessa. Eihän nyt kukaan ole tilaamatta muuten miellyttävää lehteä, jos siinä on välillä joku tarina, joka ei itseä satu kiinnostamaan? En usko, että kovin moni on lopettanut Ankan tilausta Mikki Hiiren takia...Ja kuten todettua, lehdellä meni mainiosti silloinkin, kun Mikkiä oli säännöllisesti mukana, vaikka hahmon vastustajia on löytynyt aina.

Ei, kyllä minä luulen edelleen, että Heiskanen joko A) haluaa miellyttää suurinta lukijaryhmää eli nassikoita mahdollisimman suuresti ja minimoida ikävän palautteen määrän, vaikka rahallisesti voitto ei olisikaan olennaisen suuri; B) ei pidä itse Mikistä yleisesti hahmona ja tekee lehdestä mieleisensä; tai todennäköisimmin C) A+B. Siksi minusta linjaa voi ja pitää kritisoida kovallakin kädellä, vaikka tiedostaisi, että Mikki ei edelleenkään nauti maassamme suurta kansansuosiota. "Mikki ei myy" on sinällään ikävä kyllä todenmukainen lause, mutta tällaisessa yhteydessä käytettynä haiskahtaa jonkin verran tekosyyltä.

Kvaakissa kirjoittavat "todelliset ankistit", jotka varmasti kaipaavat Mikkiä.

Silläkin uhalla, että kuulostan entistä katkerammalta, on pakko sanoa, että minusta näitä "todellisia ankisteja", siis vannoutuneita asianharrastajia ja heidän mielipiteitään pitäisi arvostaa. Sen pitäisi Aku Ankka -lehden kaltaiselle instituutiolle olla suoranainen kunnia-asia, kunnioituksesta Walt Disneyä ja hänen rakkainta, merkittävintä ja tunnetuinta hahmoaan kohtaan puhumattakaan. Eikä niin, että lasketaan viileästi Mikistä pitävien ja muiden valveutuneiden määrä, verrataan vain ja ainoastaan Akun nimeen vannovien tenavien valtavaan joukkoon ja sanotaan, että "ei riitä". Tutkiskellaan ja laskeskellaan pilkuntarkasti kaikki palaute, myyntikäyrät ja vitutuskäyrät, ja yritetään puristaa jokainen mahdollinen sentti ulos koneistosta kaikki ei-sopivat perinteet hyläten.

Mutta, korostaisin tässä kohtaa sitä, että myös monet näkemäni, julkaisemattomay Mikki-tarinat ovat olleet huonoja. Jos pitää valita kahdesta huonosta tarinasta, joista toinen on Aku-, toinen Mikki-tarina, lienee selvää kumpi valitaan.

Minusta tämän ei pitäisi olla niin itsestäänselvää. Eivät ne aivan kaikista umpisurkeimmat Aku-tarinatkaan oikeastaan lehteä myy. Vastaavasti "huono Mikki" lohduttaisi kuitenkin Mikin tosiystäviä jossain määrin. Lisäksi on päivänselvää, että monen monta kertaa voisi valita hyvän Mikin huonon tai keskinkertaisen Akun sijaan, tai keskinkertaisen Mikin surkean Akun sijaan. Tällä hetkellä Aku valitaan aina.

Tuostapa tuli mieleeni, että pitkään haaveenani on ollut saada Akkariin nelirivistä italialaistuotantoa, jota ainakin Almanacco Topolinossa on aikanaan julkaistu. Numeron 43/2007 pitkä Taikaviitta-tarina oli ainakin erinomaista luettavaa, enkä usko, että se olisi ainoa hyvä tuossa lehdessä julkaistu tarina. Mukavasti saisi revittyä vaikka pitkiä jatkosarjoja noiden joukosta.

Tämäkin on muuten aivan loistava huomio. Näitähän on esim. Teemaekstroissa välillä nähty, ja en kyllä keksi yhtäkään (lehden tason kannalta ja omasta mielestäni) hyvää syytä, miksei niitä kannattaisi tuoda viikkolehteäkin piristämään. Todennäköisesti syynä on vain vanha "koulukuntaero" Italian sekä Tanskan/Hollannin/USA:n välillä. Italialaistarinat ovat, ja ovat ennen olleet vielä korostetummin, räväkämpiä, vauhdikkaampia ja enemmän myös aikuisille tehtyjä, jopa lapsille sopimattomia. Hiukan Gottfredsonin hengessä. Ei ehkä haluta "sotkea" viikkolehden ja Taskarien/Roopen/muiden välistä eroa, tai pelätään huonoa reaktiota perinteisen Akkari-tyylin ystäviltä.

Tämän tavallaan ymmärrän tietyssä määrin, mutta minusta silti aina välillä voisi italialaistarinoita tuoda Ankkaan. Joskus männä vuosikymmeninähän italotarinoita on lehdessä nähtykin jonkin verran, pääasiassa tainnut olla lyhennettyjä versioita Topolino-tarinoista. Myös S-koodin tarinoita italialaisilta tekijöiltä on nähty joskus. Joka tapauksessa, äärettömän hyvä idea. Itse en ole kehdannut mistään näin utopistisesta ääneen edes haaveilla, vaikka mielessä on kieltämättä käynyt. Eihän tämä toki mihinkään johda, mutta onpahan taas yksi osoitus siitä, että vaihtoehtoja kyllä olisi.

Tässä siis Koninkauluksen vinkit pilaantuneen Aku Ankka -lehden tervehdyttämiseksi:

1. Reilusti lisää Mikki-tarinoita, jos ei ihan joka viikon lehteen kehtaa niin joka toiseen voisi aivan mainiosti laittaa. Ihan uusia tarinoita, julkaisematta jääneitä Feriolilta, Rodriquesilta, Van Hornilta ja kumppaneilta, Gottfredsonia, Murrya ja jopa nelirivisiä italialaisilta.
2. Myös ankkaosastoa Italiasta saisi julkaista.
3. Kauheimpia ankkatarinoita reilulla kädellä pois lehdestä. Tämän pitäisi tapahtua itsestään jo Mikkiä lisäämällä. Egmontin ankkatarinoita ei todellakaan tarvitse julkaista näin paljon, jos taso ei kerran riitä. Ja hollantilaisia vähemmän, eikös se tekisi Ekstrastakin vähän ainutlaatuisemman ja houkuttaisi yhä enemmän hollantilaiskaman ystäviä tilaamaan sitä?

Ja vielä yksi juttu: miksi ihmeessä Suomen Aku Ankan on oltava sivumäärältään niin pieni? Vaivaiset 30 sivua sarjakuvaa (Inducksin mukaan lehden virallinen sivumäärä on 36). Esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Saksassa vakiosivumäärä viikkolehdessä on 52, ja vastoin yleistä suomalaispropagandaa tuo suurempi koko muualla Pohjolassa ei todellakaan selity millään puuhatehtävillä tai mainoksilla. Olkoon vain Suomen Akkari silkkaa sarjakuvaa, mutta muissa Pohjoismaissa sitä sarjakuvaa on kuitenkin joka lehdessä rutosti enemmän. Ei tarvitse valikoida niin paljon ja jättää pois tarinoita sen takia, että "ei mahdu". Suomessa se on aina ensimmäisenä Mikki, joka ei mahdu. (Saksassa sarjakuvan määrä taitaa olla suht samaa luokkaa kuin Suomessa, mutta siellä Mikille löytyy kyllä tilaa, kuten lehden nimestäkin voi päätellä.) Sivumäärän lisääminen muiden maiden tasolle toisi automaattisesti lisätilaa Mikille ja näin tehdessään olisi erinomainen uudistus, vaikka heikoimpia ankkatarinoita ei saataisikaan pois.
« Viimeksi muokattu: 24.07.2011 klo 03:22:42 kirjoittanut Koninkaulus »
Topolino & Orazio Cavezza

Barksi

• Jäsen
« Vastaus #762 : 24.07.2011 klo 14:56:00 »
Että Heiskanen olisi joku kovakin Mikin ystävä, joka vain sattuisi olemaan olosuhteiden ja markkinavoimien uhri.

Tuossa olen samaa mieltä, tuskin Heiskanen Mikkiä, ainakaan nyky-Mikkiä, pitää suurena suosikkinaan.

Lainaus
Tätä minä en juuri ymmärrä. Eihän sitä Mikki-tarinaa siinä myytäisi, vaan koko lehteä. Mikille omistetut julkaisut ovat asia erikseen, mutta eihän yksi tarina viikossa tai vaikka edes joka toinen viikko tee Aku Ankasta Mikki-lehteä.

On varmasti totta, että Mikki silloin tällöin ei muuttaisi mitään. Mutta itse kuulun kyllä heihin, joille kerran viikossa Mikkiä on liikaa. Nopea vilkaisu Inducksista osoitti kuitenkin, että viimeisessä yhdeksässä numerossa on tullut 3 tarinaa, jossa Mikki on ollut mukana - kaikki ovat kuitenkin olleet yksisivuisia. Tämä on ehdottomasti liian vähän, eikä muutoksen missään nimessä tarvitsisi tai pitäisi olla näin radikaali. En oikeastaan ollut ennen tätä hirveästi edes kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka vähän Mikkiä nykyisin julkaistaan. Oli pienoinen yllätys, että Mikki on näinkin radikaalisti hävinnyt. Uskoisin, että hyviä tarinoita löytyy kyllä Mikistäkin sen verran, että niitä voitaisiin julkaista 3 viikon välein esimerkiksi.

Lainaus
Silläkin uhalla, että kuulostan entistä katkerammalta, on pakko sanoa, että minusta näitä "todellisia ankisteja", siis vannoutuneita asianharrastajia ja heidän mielipiteitään pitäisi arvostaa.

Ehdottomasti! Mutta kuten edellisessäkin viestissäni kysyin, kuinka moni tästä mikittömyydestä on toimituksellekin asti ilmoittanut. Uskoisin, että kyllä muutoksiakin voi tulla, jos tarpeeksi moni sitä vaatii. Muutama Mikin kaipaaja (tai siis sellainen kaipaaja, joka siitä toimitukseenkin asti ilmoittaa) on aika pieni osa yli 300 000 tilaajasta - saatika sitten miljoonasta lukijasta.

Lainaus
Sen pitäisi Aku Ankka -lehden kaltaiselle instituutiolle olla suoranainen kunnia-asia, kunnioituksesta Walt Disneyä ja hänen rakkainta, merkittävintä ja tunnetuinta hahmoaan kohtaan puhumattakaan.

Tuosta olen tavallaan samaa mieltä. Olen pitänyt itseäni aina kuitenkin enemmän Disney-fanina - en siis niinkään Aku-fanina. Siksi nyky-Mikkikään ei oikein ole makuuni, ennemmin pidän animaatio-Mikistä (joka sekin toki muuttui myöhemmissä lyhäreissä vähän nyky-Mikin kaltaiseksi). Mielestäni voidaankin siis kysyä, kumpi on kunnioittavampaa - julkaista sellaista Mikkiä, jossa ei ole todellisuudessa käytännössä mitään samaa kuin Walt Disneyn luomassa Mikissä vai luopua Mikistä kokonaan? Itse pitäisin jotain näiden kahden välistä kompromissia parhaimpana ratkaisuna. Kerran kuussa Mikkiä riittää minulle, ellei sitten joitain oikeasti mielenkiintoisiakin tarinoita tule vastaan. Mielenkiintoisimmat taitavat olla yleisesti ottaen italialaista tuotantoa, joita pitäisi julkaista sitten vaikkapa taskareissa.

Kahkonen

• Jäsen
« Vastaus #763 : 24.07.2011 klo 15:40:49 »
3. Kauheimpia ankkatarinoita reilulla kädellä pois lehdestä. Tämän pitäisi tapahtua itsestään jo Mikkiä lisäämällä.

Mitä jos Mikki-tarinat työntävät hyviä ankkatarinoita pois? Tarinan kokeminen hyväksi on aika subjektiivista. Oma mieli-Mikkini on Hernandezin, jolta on näköjään ilmestymättä vain muutama Mikki-tarina (inducks, yksisivuisia ja Minni-tarinoita on sitten useampia).

Memmil

• Jäsen
« Vastaus #764 : 24.07.2011 klo 18:04:51 »
Itse en ymmärrä Mikin epäsuosiota. Itselleni on ainakin jäänyt vahvasti mieleen (mielestäni) makeita jatkiksia joissa on pääosassa ollut joko pelkästään Mikki tai sitten Mikki sekä Aku.

En muista varsinaisia nimiä mutta esim. Millenium 2000, joku hajoava mytologisien olentojen kansoittama saari, Mikin joutuminen kirjan kautta johonkin toiseen maailmaan (jättikotkia ja lentäviä laivoja). Itse olen näistä pitänyt.

Mielelläni olen lueskellut vanhoista Aku-kansioista 1990-2005 vuosien lehtiä, jotenkin niissä jo pelkät piirrokset ovat tasokkaampia,hahmoja esiintyy enemmän ja lyhyemmätkin tarinat voi lukee aina uudelleen ja uudelleen. Lisäksi vanhoissa lehdissä on ollut runsaasti erilaisia artikkeleita ja lehti oli muutenkin kursittu kasaan paremmasta paperista.

Lehdestä tuntuu lähteneen puhti totaalisesti tässä viimeisen viiden vuoden aikana, jutut eivät juuri jaksa kiinnostaa. Hinta nousee vuosi vuodelta ja sisältö senkun huononee... Tuntuu johtuvan selvästi päätoimittajan vaihtumisesta. Itseäni ärsyttä todella kun ulos tungetaan jatkuvasti Barksia, Rosaa ja jotain niin aivottomia karhukoplajuttuja.

Tehdäänköhän noita 00-luvun tasoisia juttuja enää ollenkaan? Itselleni on jäänyt käsitys siitä että hyviä käsikirjoittajia ja piirtäjiä ei oikeasti enää ole. Vai jätetäänkö ne todellakin pois vain hahmojen epäsuosion ja rahan vuoksi?

Itse en varmaankaan yksinkertaisesti pysty vain lopettamaan tilausta. Ankka on aina ollut tärkeä osa elämääni ja Akkari on tärkeä kivijalka. Jotain kertoo kuitenkin se, etten koe enää nykyisin lehden kautta sitä samaa vilpitöntä iloa, jonka jokainen lehti silloin ennen toi. Nyt suurinta iloa tuottaa vanhojen julkaisujen lukeminen. Silloinkin, kun nämä julkaisut ovat minulle uusia.
Tismalleen tämä, paitsi lehden tilaavat vanhemmat. Melkein tekisi mieli sanoa että lopettavat tilauksen, mutta oon vaan niin tottunut siihen keskiviikkoseen lehteen. Pakko myöntää mutta silkkaa rahastustahan tuo on; lehden laatu, jutut ja hinta muodostavat aikamoisen combon.
« Viimeksi muokattu: 24.07.2011 klo 18:35:42 kirjoittanut Memmil »