Koottuja vastauksia
kirjoitukseeni.Jippo K.: ettei muistettu mainita hevin kuuntelun olevan
Joe S.: Nemi ja Anu ovat ennemmin melkein kuin Lassi ja Leevi...
Pyrin nyt arvioimaan
vain tuon kirjan ja sen sarjakuvat. Ja ne sarjatkin vain sinänsä. Laajempi konsepti olisi voinut tuoda erilaisia tulkintoja, mutta en tunne sarjaa niin hyvin, että olisin siihen lähtenyt. Yritin jättää huomiotta myös monet "ulkosarjakuvalliset" elementit kuten vaikka tekijän persoonan, sarjasta aikaisemmin lausutut mielipiteet ja sarjan suosion. Albumin tuotannolliset ratkaisut vaikuttivat toki, ne vetivät kokonaisvaikutelmaa hieman alas. Olen lukenut uudempaa Nemiä vain muutaman sata strippiä. Tässä ekassa kokooma-kirjassa hevin kuuntelulla ei juuri ollut sijaa eikä Anua nimetty.
Jarla: jutut on kuitenkin mielestäni nykykulttuurin ongelmia kuin erityisesti Nemin
Tolppis: Höpön löpön. Kyllä sitä taas ollaan NIIN kriitikoita niin kriitikoita
Yritin kirjoittaa vähän asiallisemmin ja perustellen, kun sitä minulta pyydettiin. Nykykulttuurin ongelmia (joidenkin mielestä?!) hyvinkin. En mielestäni kuitenkaan väitä kulttuurin vikoja Nemin vioiksi. Ainakin ajatus tai tarkoitus oli sanoa, että tuntuu kuin tekijä ei joko tajuaisi koko asiaa tai jos tajuaakin, pelkästään rahastaa. Mielestäni Myhre ei ota/esitä meininkeihin kriittistä näkökulmaa, mutta tilanne on saattanut muuttuakin vuosien varrella (näin toivon). Ja toki, Nemiä voi lukea lukea myös kriittisenä kannanottona kuten esim. Tolppis tuntuu tekevän (ks. kommenttinsa arvion lopussa). Itse nyt taas vaan päädyin ajattelemaan, että useimmat sarjan lukijat eivät ajattele asiaa sen kummemmin, tästä lähti se viittauski onttoon nauruun. Erilaisia lukemistapoja luonnollisesti on monia. Nemi on mielestäni esimerkiksi campina ihan hauskaa.
Tolppis on hyvä ja näyttää minulle tekstin joka ei ole höpöä.
Jokke E.: tarkoitushakuisista arvioista, joissa halutaan tuoda esille vain mitalin toinen puoli.
Ei minulla ollut muuta tarkoitusta kuin kirjoittaa teksti jossa esittelen ja arvioin hieman sarjaa. Mielipiteiden esittäminen on helppoa, niiden perusteleminen on yleensä paljon vaikeampaa (varsinkin negatiivisten koska niihin tartutaan). Yritin hakea vähän muuta kuin mielipideakselia tuohon sarjaan, sellainen tietenkin johtaa yhtä lailla suohon (kun taustalla on joka tapauksessa myös henk. koht. historioita, turhautumia, yms.)
En ole työsuhteessaja ko. kirjan kustantajaan, enkä kauheasti muihinkaan kustantajiin, että sikälikään en koe olleeni tarkoitushakuinen. Minulla ei liioin ole mitään norjalaisia tai sarjan kanssa tekemisissä olleita vastaan - hevikansasta nyt puhumattakaan. Ilmaiseksi jaksoin paneutua aiheeseen sen noin 4-5 tuntia mikä lukemisen jälkeen kirjoittamiseen ja julkaisemiseen kului. Lopulta jäi vähän sellainen tunne, että moisen kevyen viihteen analysoiminen oli melko turhaa.
Huumori on sitä paitsi erittäin vaikea aihe analysoitavaksi tai ymmärrettäväksi. Speden lähestymistapa/arviointitapa siihen on ihan yhtä hyvä kuin kenen tahansa überteoreetikon. Luonnollisesti huumori on myös mielenkiintoinen aihe. Yhtä lailla kiinnostaa miksi jokin naurattaa, kuin se miksi ei naurata?
Se että sarja on mielestäni aika huono vaikeutti metallin toisen puolen esilletuomista. Tarkoitan tietenkin että se on huono maailman parhaisiin kaupallisiin sarjakuviin verrattuna. Tai moniin omaehtoisiin, taiteellisempiin sarjoihin verrattuna, joista enemmän pidän. Luen mieluummin esimerkiksi melkein kenen tahansa kotimaisen naispiirtäjän juttuja kuin Nemiä. Enkä ole ensimmäinen kriitikon kuvatus joka on pantu arvioimaan hänelle sopimatonta sarjaa. Kaikesta huolimatta sain pinnistettyä juttuun mukaan sentään kolme positiivistakin kommenttia.

Ja tässä lisää. Nemin perusidea, eli tämän vihaisen turhautuneen ja voimattoman kohderyhmän (sukupolven?) huomaaminen ja koko homman kuorruttaminen kevytkapinalla, on Myhreltä hyvä oivallus. Ja se kantaa hyvin, niin kuin on havaittu. B. Virtanen tai Dilbert kuvaa yhtä lailla ajan paradoksaaleja ilmiöitä. Lise ei vain mielestäni suoriudu hommasta kovin hyvin. Ja tässä olen tietenkin väärässä, sillä olen Kvaakissa(?), tässä ketjussa(?) mielipiteineni vähemmistössä.
Kiitos palautteesta! Mukavaa että noita juttuja edes joku lukee. Esimerkiksi Tolppiksen viittaus hedonismiin oli hyvä avaus, joka oli jäänyt minulta kokonaan huomaamatta. Siitä voisi joku jatkaa miettimistä.