Kirjoittaja Aihe: Lewis Trondheim  (Luettu 27300 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lurker

• Valvoja
Vs: Lewis Trondheim
« Vastaus #60 : 12.11.2009 klo 14:09:07 »

Tirri

• Jäsen
  • Tetristä pelaamalla pääsee elämässä pitkälle!
« Vastaus #61 : 05.09.2011 klo 23:44:01 »
Löysin kirjastosta ruotsalaisen Komikan julkaisemat Herr 0 ja Herr I. Olivat aikast pikaisesti lukastu, mut sitäkin viihdyttävämpiä.

Mattipekka Ratia

• Jäsen
« Vastaus #62 : 01.09.2013 klo 17:51:05 »
Sanokaa minulle yksi hyvä Lewis Trondheimin tekemä albumi.
Luen sen.
Pikkujuttuja on koottu Ranskassa yhteen jo kuuden kirjasen verran. Osat 1 ja 2 ovat mielestäni parhaat, keski-ikäisen miehen elämänmyönteistä reflektointia elämän pikku mitättömyyksiin. Kolmonen alkaa jo olla niin puhdasta matkapäiväkirjaa, ettei se oikein napannut. Osa 4 on taas astetta parempi, yksi sen alaviitteistä on arvosteltu täällä.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #63 : 01.09.2013 klo 18:17:27 »
Tämä ilmoitus tukee hiukan myöhässä. Mulla ei ole rahaa ostaa suosittelemaasi albumia. Minä, Lewis Trondheim oli hyvä!

Mattipekka Ratia

• Jäsen
« Vastaus #64 : 02.09.2013 klo 07:32:25 »
Mulla ei ole rahaa ostaa suosittelemaasi albumia.
Hehkutetaan taas suomalaista kirjastolaitosta: Neljä ensimmäistä osaa löytyvät englanniksi ainakin pääkaupunkiseudun kirjastoista.  osa 1, osa 2, osa 3, osa 4,

Taru Leutokalma

• Vieras
« Vastaus #65 : 16.10.2014 klo 22:25:02 »
Pikkujuttuja on koottu Ranskassa yhteen jo kuuden kirjasen verran. Osat 1 ja 2 ovat mielestäni parhaat, keski-ikäisen miehen elämänmyönteistä reflektointia elämän pikku mitättömyyksiin.

Asiaa! Pikkujuttuja oli taannoin ilmestyneen Viivi & Wagner-lehden suosikkejani Juho Juntusen Manalan ohella (miksi itsestäni alkaa tuntumaan aika vahvasti siltä että olen jatkuvasti vähän väliä hehkuttamassa tätä samaa sarjaa? Pitäisi kai vähän hillitä tätäkin vimmaa.). Pikkujuttujen arkipäiväiset askareet ollaan kuvattu humoristisen itseironisesti.  Itseeni ainakin iskee tuollainen arjen mukava, oivaltava ja viehkeä tyyli kuvailla pikkujuttuja suurimpanakin juttuina.

Jussi Jäniksistä olen aina digannut. Omat suosikki-Jussini ovat juuri ne joissa ei loppupeleissä tapahdu juurikaan mitään, mutta jotka ovat silti hupaisia, kepeitä ja mukaansatempaavia: Jälkiä rinteessä, Epäonnen kivi sekä Kevättä rinnassa ovat juuri näitä.

Minä, Lewis Trondheim on kieltämättä omaperäinen tapaus. Luin sen joskus kauan sitten ja muistikuvat vihjaavat että olihan silläkin erittäin huvittavat hetkensä mutta päällimmäiseksi tunteeksi jäi epämääräinen hämmennys. Muistaakseeni sen juonta olisi voinut karsia. Äsh, pitäisi varmaan lukea se uudestaan jotta alpparin hahmottaisi ehkä paremmin ja vältyttäisiin turhilta jaarituksilta.

Uudemmanpuoleisen Pikon ja Fantasion seikkailu Paniikki Atlantilla on Lewis Trondheimin käsikirjoittama. Se jätti tyytyväisen ja hyvän mielen. Mielestäni siinä oli oikein mainiota ja hyvää se että Trondheim on muokannut hahmoista ja tyylistä reilusti omanlaisensa sen sijaan että olisi tyytynyt kopioimaan toisia. Siispä tunnelmallinen, kepeä, hilpeä ja absurdihko tarina toimi upeasti.

Lewis Trondheim ei ole piirtäjänä suosikkejani mutta on käsikirjoittajana mainio.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #66 : 17.07.2020 klo 01:56:24 »
Infinity 8 (Magnetic Press 2018), eli Trondheimin yhdessä tarinakaaresta toiseen vaihtuvien kuvittajien ja apukirjoittajien kanssa kirjoittama sarja, oli ensimmäisen kokoelman perusteella aivan hirveää luettavaa.

Tarina kertoo, kuinka avaruusoliot joko yrittävät päästä päähenkilön pöksyihin tai tappaa hänet. Siinä koko tarina alusta loppuun. Ja sen on tarkoitus olla hassua.

Koko. Tarina. Hah. Haa.

Kehukaa jatko vaikka maasta taivaisiin, en koskaan tartu tähän toiste.

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #67 : 06.01.2021 klo 18:27:56 »
Huvittavaa törmätä tällaisiin juttuihin, Jussi Jänis-albumista Prosélytisme & morts-vivants, painettu vuoden 2019 lopulla.

"Se, että ette ole tuntenut espanjantautia, ei tarkoita ettette tulisi näkemään miljoonien kuolevan viruksen takia."
"Miksi te minulle noin sanotte?"

Lukekaa sarjakuvia, niissä on totuus.

Ei ihan sarjan terävintä kärkeä mutta noin yleisesti ottaen, vaikka suomennettujen Jussi Jänisten taso heitteli paljon niin suomennosten jälkeisistä sarjan albumeista olen pääsääntöisesti pitänyt kaikista, La vie comme elle vient ehkä suosikkinani koko sarjasta.