Kirjoittaja Aihe: Roope-setä -lehti  (Luettu 214943 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Henendo

• Jäsen
  • Kunnia myös hiirimestareille!
Vs: Roope-setä -lehti
« Vastaus #345 : 05.11.2011 klo 17:39:56 »
Arvostelussa Roope-setä-lehti 11/11:

Tämän lehden suhteen minulla ei ollut minkäänlaisia ennakko-odotuksia. Täysin tavallinen Ropsuhan kyseessä on, mitä nyt Koninkaulus sai ehkä minuakin hieman innostumaan Francesco Guerrinin taiteilemasta tarinasta, mitä voineekin jo kutsua positiivisessa mielessä erikoiseksi herkuksi.

Kansi, Giorgio Cavazzano
Tästä en löydä paljoa sanottavaa. Hieno toteutus.
Satama sumussa, Michele Gazzarri - Giorgio Cavazzano
En kutsuisi tätä sarjaa klassikoksi. Juonessa ei ole mitään erityistä, ei hyvässä tahi pahassa mielessä. Silmään kuitenkin pisti yleinen piirre Disney-sarjakuvissakin: tarinan sankarit saapuvat juuri parahiksi kuulemaan, kuinka konnat kertaavat toisilleen ovelan suunnitelmansa. Tämä on ollut minusta aina pöhköä! Mutta klisee on juurtunut niin sarjakuviin kuin vaikkapa elokuviin ja tv-sarjoihinkin, joten turha siitä on enempää napista. Cavazzanon piirrokset ilahduttavat.
Kirjanoppinut putkimies, Horace - Francesco Guerrini
Koninkauluksen Guerrinista käyttämät ylistyssanat eivät ole tosiaankaan olleet turhia; taiteilija saa keskinkertaisestakin juonesta kaiken irti ja pelastaa paljon. Vaikka en ole aiemmin tunnustautunut herran faniksi, voin viimeistään nyt todeta toivovani tältä enemmän tavaraa suomalaisjulkaisuihin.
Emämunaus, Carlo Panaro - Michela Frare
Nimensä mukainen.
Löytökartan tapaus, Guido Martina - Giovan Battista Carpi
Aijai, toimitus on onnistunut löytämään kahden legendan kaapeista luurangon! Sarja ei vaikuta yhtään tekijöidensä käsialalta. Sekä juoni että piirrokset floppaavat pahasti. Onneksi toimitus ei ole sentään nimennyt tätä sarjaa klassikoksi.
Uutta musiikkia, Fausto Vitaliano - Giorgio Cavazzano
Yleensä niin taitavalta Vitalianolta on ilmestynyt viime aikoina useampikin tämän tavalliseen suoritustasoon nähden suoraan sanoen surkea sarja. Tästä kyhäelmästä ei löydy Vitalianon ominaista huumoria ja lupaavasta juonesta huolimatta lopputulos on onneton. Cavazzanon piirroksia en voi moittia.
Patonkipako, Carlo Panaro - Lucio Leoni
Ei ihan huono yksisivuinen. Leoni on hyvässä vedossa.
Lehden muu sisältö
Muusta sisällöstä maininnan arvoinen on vain Marco Rotan potretti. Toimituksen onnekas välähdys on jatkunut tämänkin potretin kohdalla, eikä sen takana selosteta kuvaan liittyvän tarinan juonta yksityiskohtaisesti, vaan kerrotaan sen mielenkiintoisista taustoista. Näin sen olla pitää!
Jaa, ehkä kuitenkin vielä mainitsen Donald Soffrittin, joka on perinteisessä stripissään tuonut matkapuhelimen Pikku-Akun maailmaan.

Yhteenveto: Lehden onnistujat ovat kaikki piirtäjiä. Juonelliselta sisällöltään lehti on onneton.

Annkkalinakkeessa vihjataan että lehti muuttuu, ainakin koko muuttuisi?
Tätä kuumaa perunaa minun on pakko kommentoida. Tämä uutispaukku tuli niin puun takaa, etten itse asiassa osaa kommentoida sitä. Jos koko muuttuisi nelirivisen suuntaan, näkisin mahdollisena julkaista Almanacco Topolinon sarjoja, mikä olisi mainio asia. Toivon, että Ropsu pysyisi edelleen etäämmällä Egmontista.

Kääk13

• Jäsen
  • Tripla Kääk!
« Vastaus #346 : 05.11.2011 klo 20:12:41 »
Jos koko muuttuisi nelirivisen suuntaan, näkisin mahdollisena julkaista Almanacco Topolinon sarjoja, mikä olisi mainio asia. Toivon, että Ropsu pysyisi edelleen etäämmällä Egmontista.
Egmontit saavat luvan pitää ihan omissa julkaisuissaan. Niitä ei tarvitse Roope-setään sotkea. Sen puoleen noita vanhoja Almanacco Topolinon sarjoja joo minäkin kaipaisin, mutta jos lehti on muuttamassa kokoaan, niin ehkä myös sivumäärä lisääntyy vaikka 164:ään niin kuin Topolinossa. Sittenhän lehdessä voisi julkaista hieman pidempiä sarjoja kuten vaikka X Mickey-saagaa, Mickey Mouse Mystery Magazinen tarinoita tai ihan menneinä vuosina meilläkin nähtyä Taikaviitta 2000 saagaa ja sen jatko-osia. Silti tilaa jäisi vielä niin kutsutuille normitarinoillekin yllin kyllin.
Kääk13-kirjoittaa!

OP

• Vieras
« Vastaus #347 : 05.11.2011 klo 20:48:28 »
Ropsua en ole ehtinyt vielä lukemaan. Herkkupalalta näyttää.

Jotenkin vieroksun ajatusta siitä, että ropsun koko suurenisi. Se on nyt mukavan kokoinen. Tietysti nelirivisten tarinoiden julkaisumahdollisuus olisi jees, mutta silti. Kummastuttaa. Menee hyllyn järjestyskin vähän uuteen uskoon (eihän se toki haittaa)

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #348 : 05.11.2011 klo 22:47:43 »

http://ankkalinnake.blogspot.com/2011/11/roope-seta-lehti-muuttuu.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Ankkalinnake+%28Ankkalinnake%29

Toivottavasti Mikkiä tulee lisää.

Mistähän tämä tieto on peräisin? Muutos tulee varmaankin sitten jo vuodenvaihteessa. Kyllähän nuo edellä mainitut italialaisjulkaisut antavat tälle uudistukselle loistavat mahdollisuudet menestyä ja onnistua, mutta jotenkin tässä hiipii sellainen selittämätön pelko takaraivoon, että tämä tullaan mokaamaan ja pahasti.  Ehkä se johtuu Sanoman track recordista.

Ensinnäkin, koon kasvattamisen myötä hinta nousee ja roima hinnankorotus karkottaa  potentiaalisia ostajia. Toiseksi, lehden ulkoasu ja koon kasvu vaikeuttavat lehden löytämistä lehtipisteestä, kun eivät mahdu  enää "taskaritelineeseen". Kolmanneksi, kun myynti ja levikki pienenee, alkaa lehden taso laskea  nopeasti kun kustannuksia karsitaan ottamalla halvempaa hollantilaista "Roope-sarjista" lehden täytteeksi, koska "ne myyvät Aku Ankkaa ja Ekstraakin". Montako muuta normaalilehden kokoista julkaisua meillä on vuosien varrella yrittänyt menestyä? Monta...

Pyydän anteeksi skeptisyyttäni, mutta en voi sille mitään, että kauhuskenaariot hiipivät mieleen. Tämä johtuu osittain myös Ropsun/Taskarin toimitusten harrastamasta tiedottamattomuuspolitiikasta. Ankkalinnakkeen mukaan muutos tulee jo lähiaikoina. Saamme kuulla siitä ensi kertaa harrastajan blogin kautta.

Oi Pyhä Sanoma, anna minun olla väärässä.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2011 klo 22:55:22 kirjoittanut Miqz »
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #349 : 05.11.2011 klo 23:01:10 »
EIIIIIIHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!

Voihan tyrskynmyrsky ja puusta pudonnut eknoplasma plöntti (Sori jäi Tintti moodi päälle).

Siis ei Roope-setä lehteä saa muuttaa. Paksummaksi voi tehdä, jos ei hinta nouse 10 % enempää, mutta ei sit yhtään pituus ja leveys suunnassa. Mitä ne siellä sanomalla taas oikein touhuaa...poltteleeko ne siellä ruohoa vai nuoleskelee LSD-postimerkkejä.
Roope-setä oli se viimeinen taskukirja, josta en ole vielä luopunut, kun siinä on ollut laadukkaampaa aineistoa kuin Aku Ankan taskukirjassa.
Voi perseensuti sanon minä...myis nyt noi Disney oikeudet Bonnierille. Tiedä vielä mitä keksivät. Tekevät Aku Ankka-lehdestä vessapaperiversion.
Voi itku pakko mennä syömään suklaata tähän masennukseen!!!
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

kuiskaaja

• Jäsen
« Vastaus #350 : 06.11.2011 klo 10:41:58 »
Ei kyllä kuulosta hyvältä minunkaan korviini. Itse olen aina pitänyt Roope-sedän kätevästä koosta, eikä sivumääräkään loppujen lopuksi mikään ongelma ole ollut, vaikka joskus 100 sivua per kuukausi onkin melko vähäiseltä tuntunut. Silti olen ajatellut aina, että laatu korvaa Roope-sedän tapauksessa määrän, ja sitä se onkin pääasiassa tehnyt. (Nimimerkillä vieläkin osa uusimmasta triplasta lukematta sarjisähkyn takia).

Mutta saas nyt sitten nähdä. Voihan tämä hyväkin muutos olla, vaikka jo nyt olen varma ainakin siitä, että lehden muuttuneen pinta-alan tulen vain pitkin hampain hyväksymään. Ja edelleen olen sitä mieltä, että noita Almanacco Topolinonkin tarinoita voisi julkaista ihan Aku Ankassa tai Ekstrassa. Oikeastaan niiden julkaiseminen Roope-sedässä olisi myös pettymys, kun Akkarin pelastajiksi niitä olen jo tovin odotellut. ;D

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #351 : 06.11.2011 klo 14:17:22 »
Roope-Setä-lehti periaatteessa kadotti oman markkinalokeronsa jo silloin, kun taskukirjoja alkoi ilmestyä joka kuukausi. Nyt kun tupla-taskarikaan ei enää riitä, vaan sen pitää olla tripla, niin satasivuinen Roope-Setä on ollut kieltämättä hieman "vieläkö sekin ilmestyy"-julkaisu.

Paitsi, jos nyt osoittautuu että Roope-Sedässä ilmestyy parempia juttuja kuin taskukirjassa.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #352 : 06.11.2011 klo 15:16:50 »
Uutta profiilia selvästi haetaan, mutta Ropsu käy kaupaksi sen verran hyvin, että ihmettelen vähän miksi pitää korjata sitä mikä ei ole rikki.

Sehän tässä pelottaa, että uudistus ei menekään putkeen. "If it ain't broken, don't fix it."
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Barksi

• Jäsen
« Vastaus #353 : 06.11.2011 klo 16:06:46 »
Uutta profiilia selvästi haetaan, mutta Ropsu käy kaupaksi sen verran hyvin, että ihmettelen vähän miksi pitää korjata sitä mikä ei ole rikki.

Halutaan erottautua Taskukirjasta entistä enemmän. Siinä syy.

Kahkonen

• Jäsen
« Vastaus #354 : 06.11.2011 klo 16:15:59 »
Nyt kun tupla-taskarikaan ei enää riitä, vaan sen pitää olla tripla, niin satasivuinen Roope-Setä on ollut kieltämättä hieman "vieläkö sekin ilmestyy"-julkaisu.

En ihan usko tuota. Levikki on 77000 kappaletta 2010? Sitä paitsi levikki on vain noussut (pdf) joka vuosi 2000-luvulla. 59000 oli vuonna 2000, 79000 vuonna 2009. Vain viime vuonna levikki laski hieman niin kuin kaikilla muillakin.

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #355 : 06.11.2011 klo 19:15:51 »
Ei tässä nyt kannata kenenkään panikoida, en usko muutoksen olevan kovin suuri,  kokoa onkin syytä muuttaa ja sitä kannata.

Jannen mainitsema Aikakone-koko olisi ihan jees.

Jos sisältöä sorkitaan niin  toivon että Kääk13:n mainitsemia juttuja nähtäisiin, mutta veikkaan että tuskin mitään radikaalia muutosta sisältöön tulee.

Hintahan nouse aina joka vuosi, vaikka sarjikset eivät mitenkään muuttuisi.
Je suis alle kuuden euron pizza!

OP

• Vieras
« Vastaus #356 : 09.11.2011 klo 17:18:14 »
Marraskuun lehti oli todella kova, kun vertaa vuoden keskivertoon tasoon.

Satama sumussa viihdytti ja loppu sisälsi virkistävän erilaisen takaa-ajon.
Kirjanoppinut putkimies oli varsinainen jymypaukku. Juonessa ei ollut mitään uutta, mutta Guerrinin kauan kaivatut piirrokset tekivät siitä eläväisemmän ja hauskemman.
Löytökartan tapaus sisälsi aika hömelöhkön juonen. Se ei ollut yhtään niin "todentuntuinen" kuin tarinoiden pitäisi olla.
Uutta musiikkia nauratti. Mahtava kokonaisuus.

Vuoden paras lehti. Tuskin joulukuun numero tästä ohi menee, vaikka toivoa aina voikin.

Barks92

• Jäsen
« Vastaus #357 : 14.11.2011 klo 21:59:17 »
Luen nyt just Roopeja 80-luvun lopulta, aina jokaisessa on ainakin yksi minkä piirrosjälki on aika heikkoa jopa vähän Peregomaista. Olisi mielenkiintoista saada tietää piirtäjien nimet.

Minua ne ei haittaa,päinvastoin ne tuovat jotenkin nostalgista tunnetta.
Perego ist da legend.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #358 : 14.11.2011 klo 23:05:25 »
Luen nyt just Roopeja 80-luvun lopulta,[...]Olisi mielenkiintoista saada tietää piirtäjien nimet.

Täältä vaan hakemaan.

Timo

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #359 : 16.11.2011 klo 19:42:38 »
Nuo uunituoreet italialaissarjat kiinnostavat kyllä paljon enemmän kuin klassikot!! Hyvä on. Roope-Setä saa vielä armon ja lehden tilaus jatkuu.

Mikä tarkalleen ottaen on uuden lehden koko? Tex Willerin mitoissako ollaan?

Edit: Sanomien linkki löytyi.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2011 klo 20:21:22 kirjoittanut Lurker »