Kirjoittaja Aihe: Roope-setä -lehti  (Luettu 224226 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Roope-setä -lehti
« Vastaus #375 : 04.12.2011 klo 22:28:22 »
En tiedä, mitä tarkalleen tarkoitat "keskittymisellä vain Ankkoihin" ja mistä uran vaiheesta oikeastaan puhut, mutta onhan Rota muutaman Mikki-tarinan tehnyt Egmont-vuosinaankin. Keskittynyt ankkoihin tietysti, mutta näistä tarinoista näkee kuitenkin hyvin, miltä miehen nykytyyli näyttää hiiriuniversumin osalta. Aivan mielettömän hyvältä siis.

Mulla on Rotan  myöhäishiiret menneet totaalisen ohi, mut mulla olikin ~15v paussi Ankoista. Onneksi löysin uudelleen. Näyttävät hyviltä nuo näytteesi. Mä en oo Rotalta lukenut yhtään uudempaa hiiri-tarinaa. Milloin on julkaistu viimeisin?
« Viimeksi muokattu: 04.12.2011 klo 22:35:42 kirjoittanut Miqz »
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Koninkaulus

• Jäsen
  • "Atte kumiorava, varo imuketta!"
« Vastaus #376 : 05.12.2011 klo 00:30:59 »
Mulla on Rotan  myöhäishiiret menneet totaalisen ohi, mut mulla olikin ~15v paussi Ankoista. Onneksi löysin uudelleen. Näyttävät hyviltä nuo näytteesi. Mä en oo Rotalta lukenut yhtään uudempaa hiiri-tarinaa. Milloin on julkaistu viimeisin?

Kyllä valitettavasti tuosta viestistäni taitavat kaikki vähänkään tuoreet Rota-Mikit löytyä, eli eihän niitä paljon ole. Miehen Egmontin-ajalta siis kolme hiiritarinaa, joista kaksi on julkaistu Aku Ankassa ja kolmas (Musta Pekka päähenkilönä, Mikin osuus epäselvä) toivottavasti on joskus tulossa. Kannattaa ilman muuta yrittää haalia nuo tarinat jostain (kuten Inducksista näkyy, vanhempi noista julkaistiin myös Jumbo 16:ssa pari vuotta sitten), ovat mahtavuutta niin käsikirjoituksellisesti kuin piirroksiltaan. Aarresaaristo ehkä vielä aavistuksen Operaatio Ahmattiakin parempi, pitääkin lukea ensiksimainittu tässä joku päivä uudelleen. Vaikka diggailen myöskin noita Rotan varhaistöitä, mitä tässä Roope-sedässäkin oleva tarina edustaa, parhaimmillaan Marco on minusta ollut vasta myöhemmin, ja tämä tekee myös noista parista Mikki-jutusta todellista herkkua.
Topolino & Orazio Cavezza

OP

• Vieras
« Vastaus #377 : 05.12.2011 klo 16:42:15 »
Joulukuun numero oli pettymys.

Nibelungien mailla toisti vain ikivanhaa unta vai totta? -teemaa, joten tarina ei miellyttänyt.
Sako sadan vuoden takaa oli kirjan ainoa valopilkku. Hauska juoni ja onnistunut toteutus.
Sähköisiä valintoja -tarinan tapaiset voisi jättää julkaisematta, en tykkää valita tarinan kuljua (varsinkaan, kun vain yksi tie vie lopujen lopuksi tarinan loppuun!).
Mikki Hiiri suorassa lähetyksessä oli ihan kiva, mutta jotain oleellista juonesta puuttui. Cavazzanon pirroksetkin olivat mielestäni tönköt.

Jännityksellä tammikuun suurempaa numeroa odottaen.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #378 : 05.12.2011 klo 16:58:38 »
Joulukuun numero oli pettymys.

Nibelungien mailla toisti vain ikivanhaa unta vai totta? -teemaa, joten tarina ei ...

Makuja on monia. Mielestäni Martina ylitti itseään hulvattomuudessa, haukineen, jättiläisineen ja lohikäärmeineen... :-D Scarpa tuki tarinaa hienoilla ankoillaan, vaikka paras veto herralla olikin mielestäni 60-luvulla...

Henendo

• Jäsen
  • Kunnia myös hiirimestareille!
« Vastaus #379 : 06.12.2011 klo 14:17:05 »
Arvostelussa Roope-setä -lehti 12/11;

Ropsu juhlistaa Aku Ankka -lehden 60-vuotista taivalta tarinoilla, joiden piirtäjät ovat tuttuja myös Akkarin sivuilta. Idea kuulostaa hyvältä, mutta toteutus äityy yllätyksettömäksi ja tylsäksi. Kommentoin lyhyesti jokaista sarjaa.

Nibelungein mailla, Guido Martina - Romano Scarpa
Turhan tuttu juoniasetelma. Martina ei onnistu upottamaan tarinaan mitään erityistä. Scarpan loistavia piirroksia on ilo katsella.
Sakko sadan vuoden takaa, Michele Gazzarri - Marco Rota
Vaikka muistelen lukeneeni samaa ideaa toistavia tarinoita, vaikuttaa juoni mukavan omaperäiseltä ja tuoreelta. Silti jää tunne, että juonesta olisi voinut ammentaa enemmänkin ja saada aikaan hyvän pidemmän sarjan. Rotan piirrokset ovat taidokkaita, vaikka tämä ei olekaan vielä Egmontille taiteilemiensa tarinoiden tasolla.
Sähköisiä valintoja, Stefano Ambrosio - Andrea Ferraris
Yksi Ropsun jouluperinteistä tekee pikku tauon jälkeen paluun tämän monivalintatarinan myötä. Näissä makupaloissa piilee jotain erityistä, koska poikkeuksetta pidän niistä. Valitettava asia on niiden lyhyys. Olisiko joskus mahdollista tehdä oikein pitkä monivalintaseikkailu, jossa riittäisi pureksittavaa? Tämäkin monivalintasarja on taattua laatua sekä juonellisesti että taiteellisesti.
Mikki Hiiri suorassa lähetyksessä, Massimo Marconi - Giorgio Cavazzano
Tarinan alku lupailee jotain erityistä, jollaisten sarjojen piirtämiseen maestro Cavazzano tuntuu erikoistuneen. Näitä erityisiä sarjoja tuntuu nykyisin olevan paljon liikkeellä ja ne ovat sen takia menettäneet hohtoaan. Tämän tarinan kohdalla menetyksien takapiruna häärää kuitenkin itse käsikirjoittaja Marconi, joka ei vain saa kasaan hyvää tarinaa. Liian keinotekoiselta tuntuvalla sarjalla on heti alusta saakka nähtävissä sortumisvaara ja floppihan siitä kehkeytyy.
Lehden muu sisältö
Kari Korhosen käsikirjoittama jouluinen dekkaripähkinä oli mukava yllätys, vaikka Kari ei tällä kertaa ihan nappiin osunutkaan. Tietotoimisto taas taaplaa tutulla floppaavalla tyylillään. Lehden jouluista antia edustavat Donald Soffrittin surkea Pikku-Aku-kyhäelmä, Marco Rotan taidokas keräilypotretti sekä takakannen yksisivuinen, tekijöinään Rudy Salvagnini ja Andrea Ferraris.

Yhteenveto: Vaikuttaa siltä, että Ropsu tuhoaa itseään ihan tahallisesti. Lämpöisät jouluperinteet on heitetty menemään (lukuun ottamatta paluun tehnyttä monivalinta-perinnettä), eikä lehden sisältämillä tarinoillakaan oikein voi kehuskella. Pahalta näyttää. Toivottavasti tuleva kasvupyrähdys tuo mukanaan myös laatua.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #380 : 06.12.2011 klo 15:37:09 »
Mun mielestä viimeaikaiset ropsut ovat olleet suorastaan mahtavia. En ole jouluun numeroa vielä hankkinut, mutta tekijälistasta päättelen, että ei se pettymykseksi osoitu. Toista oli 90-luvulla. Koko vuosikymmeneltä löytyy vain muutama lukukelpoinen lipare.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Koninkaulus

• Jäsen
  • "Atte kumiorava, varo imuketta!"
« Vastaus #381 : 20.12.2011 klo 02:46:20 »
Mun mielestä viimeaikaiset ropsut ovat olleet suorastaan mahtavia. En ole jouluun numeroa vielä hankkinut, mutta tekijälistasta päättelen, että ei se pettymykseksi osoitu. Toista oli 90-luvulla. Koko vuosikymmeneltä löytyy vain muutama lukukelpoinen lipare.

90-luvulla taso oli todellakin pääosin luokkaa "ne jämät, joita ei ole Taskareihin kelpuutettu", mutta en minä tämän menneen vuoden Roope-sedän tasostakaan kovin innoissani ole ollut. Aika heikkoa, vaisua ja kaikin puolin keskinkertaista menoa suurimmaksi osaksi. Olen vanhojen mestareiden ystävä, mutta ns. klassikoita on nyt ollut lehdessä ihan liikaa viime aikoina. Yksi per lehti olisi riittävä, niin voitaisiin pitää niidenkin taso hiukan korkeammalla. Paljon on ollut Scarpaa ja Cavazzanoa ja kumppaneita sellaisilta aikakausilta, jotka eivät ole heidän parhaitaan, ja ennen kaikkea käsikirjoitukset ovat olleet usein kovin mitäänsanomattomia, vaikka olisivatkin kovilta tekijöiltä.

En tiedä, mikä siinä sitten on, että esim. Scarpan kohdalla ei voida mennä sinne 60-luvulle asti todellisten Suomessa julkaisematta jääneiden helmien perässä. Ja niin paljon kuin vanhoja tarinoita julkaistaankin, Luciano Bottarolta ei vain saada yhtikäs mitään suomeksi. Ylipäänsä nämä "klassikot" ovat järjestään 70- ja 80-lukujen tarinoita, vaikka vanhempaakin matskua olisi julkaisematta vaikka millä mitalla.

1970-luku on italialaisen Disney-sarjakuvan huonoin aikakausi, ja tuolta vuosikymmeneltä julkaistiin tänä vuonna Ropsussa pikaisella laskutoimituksella 11 tarinaa. Suurin osa on ihan kelpo luettavaa, mutta mitään mestariteoksia niistä ei löydy. Eikä se yllätä. 70-luku oli vähän sellainen siirtymävaihe, jolloin kukaan tekijöistä ei ollut parhaimmillaan. Martina oli taantunut pääosin sille "ihan kelpo" -tasolle, ja muutenkin hyvistä käsikirjoittajista oli pulaa enemmän kuin ennen. Scarpakaan ei ollut entisensä, ei kirjoittajana eikä piirtäjänä. Bottaron suuruuden päivät olivat myös jo takanapäin. Piirrospuolella Carpi kehittyi edelleen (saavuttaen huippunsa 80-luvulla); samoin Cavazzano ja De Vita nousivat parhaimmilleen vasta myöhemmin. Sama pätee käsikirjoittajista Pezziniin ja Ciminoon, todelliset huippuvuodet olivat kaukana edessäpäin. Eli osa vanhoista mestareista oli hiipumaan päin, mutta kukaan ei ollut vielä täysin valmis ottamaan heidän paikkaansa "ykköskentässä".

Toki 70-luvullakin mestarillisia tarinoita tehtiin, mutta keskimäärin taso oli vähän alamaissa. Parhaista tarinoista aika suuri osa on julkaistu Taskareissa — ei tunnu oikein riittävän huipputarinoita enää Roopeen. Tai sitten niitä ei osata löytää. Oli miten oli, 70-luvun osuus nykyisestä Roope-sedästä on kohtuuttoman suuri. Olikohan peräti yksi tarina 60-luvulta tänä vuonna, ja se oli joku surkea Ciminon lyhäri. 50-luvusta ei toki puhettakaan. 80-luvun sarjoja nähtiin jonkin verran ja ne olivatkin keskimäärin pirteimpiä "klassikoista". Niistäkin kuitenkin valitettavan moni oli aivan vuosikymmenen alusta, jolloin 70-luvun ankeat haamut eivät vielä täysin olleet Topolinon yltä kaikonneet (lue: ei se Martina yhtään tasaisemmaksi ainakaan muuttunut...). Ja sitten oli kahteen kertaan Giorgio Bordinia, mikä alkoi lähennellä jo huonoa huumoria. (Seuraavaksi Luciano Capitanio -erikoisnumero?)

80- ja 90-luvuiltakin voitaisiin julkaista vaikka mitä hyvää, mutta kun ei. Samoin uudempien tarinoiden valikoinnissa on viime aikoina epäonnistuttu turhan usein. Kyllä siellä on niin paljon parempaakin tarjolla, sen huomaa ihan Inducks-scouttaamallakin hyvin helposti.

Joulukuun lehtikään ei ollut ihan niin huikea kuin ensiselailu antoi odottaa. Ihan kelvollisia olivat kaikki pitkät tarinat, mutta niin Martinan (ehkä? Inducks ei ole kirjoittajasta varma) ja Scarpan Roope-sarja kuin Gazzarrin ja Rotan Hessu-hupailukin jäivät kuitenkin vähän vaisuiksi. Valitse juoni -tarinoista pidän, mutta tämänkertainen ei ollut toteutukseltaan parhaasta päästä. Parhaaksi tarinaksi osoittautui Marconin ja Cavazzanon Mikki-juttu, mikä ei toki yllättänyt. Mutta vaikka Marconi on nero mieheksi ja Cavazzanon kasari-Mikki on upea näky, tämäkään ei nouse suurten klassikoiden joukkoon. Suurin ongelma lehdessä oli ilman muuta joulutarinoiden ja -tunnelman puute. Ei tämä niin pahasti flopannut kuin kahden edellisen joulukuun Ropsut, mutta vuosien 2007 ja 2008 järjettömän hyviin vuoden viimeisiin numeroihin on valovuosien matka.

Silti tämä lehti saa ihan suht puhtaat paperit, kun verrataan vuoden kokonaistasoon. Paras kokonaisuus oli varmastikin marraskuun numero, vaikka sitä tuoreeltaan tulikin Guerrini-höyryissä hiukan ehkä ylikehuttuakin. Tuo Horacen ja Guerrinin tarina saa omissa papereissani Roope-setä -lehden vuoden tarinan tittelin. Eikä se tule pelkästään Guerrinin piirroksiin kohdistuneen pitkän odotuksen vuoksi, vaan tuo oli aidosti todella erinomainen tarina.
« Viimeksi muokattu: 20.12.2011 klo 02:53:54 kirjoittanut Koninkaulus »
Topolino & Orazio Cavezza

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #382 : 05.01.2012 klo 00:07:29 »
Olen samaan mieltä, että vähän kauempaa pitäisi kaivella niitä unhoittuneita mestariteoksia ja vähän useammalta tekijältä. Onneksi Ropsutoimitus on sentään löytänyt Carpin kolmen muumiomestarin, Scarpa, Cavazzano ja De Vita, rinnalle. Heidän parhaat tarinat on auttamattomasti jo julkaistu mutta Carpilla on varmaan vielä vaikka mitä varastossa. Puhumattakaan Bottarosta, Chierchinistä ja Gattosta...

Carpin löytämisen vuoksi näen valoisana Ropsun tulevaisuuden. Toimitus selvästi on paneutunut asiaan, vaikkakin vielä aika kankeasti.

Onko tammikuun Roope-Sedästä näköhavaintoa? Miltä tuntuu/näyttää?

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #383 : 05.01.2012 klo 08:54:38 »
Olen samaan mieltä, että vähän kauempaa pitäisi kaivella niitä unhoittuneita mestariteoksia ja vähän useammalta tekijältä. Onneksi Ropsutoimitus on sentään löytänyt Carpin kolmen muumiomestarin, Scarpa, Cavazzano ja De Vita, rinnalle. Heidän parhaat tarinat on auttamattomasti jo julkaistu mutta Carpilla on varmaan vielä vaikka mitä varastossa. Puhumattakaan Bottarosta, Chierchinistä ja Gattosta...

Carpin löytämisen vuoksi näen valoisana Ropsun tulevaisuuden. Toimitus selvästi on paneutunut asiaan, vaikkakin vielä aika kankeasti.

Onko tammikuun Roope-Sedästä näköhavaintoa? Miltä tuntuu/näyttää?

Kaupassa oli lehtihyllyssä. Pikaisen hypistelyn ja selailun perusteella uusi koko näyttää ja tuntuu hyvältä. Myös logo on uudistunut, samoin hinta (4.20). Tuosta ekasta numerosta saa tosin -50%. Tarinoista pistivät silmään ainoastaan vanhempi Massimo DeVitan Roope-tarina sekä, yllätys yllätys, Jannen toivoman Chierchinin pitkä Mikki-seikkailu, joka toi mieleen klassikko-romaani-sovitukset. Tarinan nimi ei kiireessä jäänyt mieleen. Toivottavasti tämä tulee päivän postin mukana kotiin, muuten on pakko käydä ostamassa viikonloppulukemiseksi.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #384 : 05.01.2012 klo 10:32:50 »
... Ropsutoimitus on sentään löytänyt Carpin kolmen muumiomestarin, Scarpa, Cavazzano ja De Vita, rinnalle.

MUUMIOMESTARIT! Heh. Tämä sana täytyy ottaa käyttöön.

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #385 : 05.01.2012 klo 11:51:05 »
"Uudistunut" Roope tuli tänään. Täällä lietsotut pelot osoittautuivat  turhiksi, ainoa muutos oli se että koko on suurempi, about  1,5 cm suuntaansa.

Sivumäärä pysyi samana ja se oli kyllä mulle pettymys, olisi voinut sarjakuvan määrää lisätä reippaasti. Toki hinta olisi noussut mutta ei se olisi meikää haitannut.
Je suis alle kuuden euron pizza!

Henendo

• Jäsen
  • Kunnia myös hiirimestareille!
« Vastaus #386 : 05.01.2012 klo 11:57:04 »
Sivumäärä pysyi samana ja se oli kyllä mulle pettymys, olisi voinut sarjakuvan määrää lisätä reippaasti. Toki hinta olisi noussut mutta ei se olisi meikää haitannut.

Nousihan hinta nytkin, vaikka sivumäärä ei kasvanutkaan.

kuiskaaja

• Jäsen
« Vastaus #387 : 05.01.2012 klo 12:04:48 »
Sanotaanko näin, että uudistunut Roope-setä oli ihan OK. Pelot suuremmista muutoksista osoittautuivat turhiksi, eikä kokoelmalle tarvinnut hyllystäkään uutta paikkaa keksiä, kun uusi koko oli vielä ihan siedettävä. Toisaalta ainakaan tämän numeron perusteella en löytänyt vielä kunnollista syytä pinta-alan muutokseen, mutta toivottavasti asiaan tulee pikimmiten muutos. Muussa tapauksessa olisi saanut kyllä pysyä ennallaan. Noh, katsotaan, katsotaan... En lähde vielä tuomitsemaan.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #388 : 05.01.2012 klo 13:39:57 »
"Uudistunut" Roope tuli tänään. Täällä lietsotut pelot osoittautuivat  turhiksi, ainoa muutos oli se että koko on suurempi, about  1,5 cm suuntaansa.

Korkeus on nyt tosiaankin täsmälleen sama kuin Tex Willereissä, Ropsu on vain pari senttiä kapeampi. Nopeasti plärättynä lehti näytti ihan hyvältä myös sisältönsä puolesta.

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #389 : 05.01.2012 klo 13:45:56 »
Jannen toivoman Chierchinin pitkä Mikki-seikkailu, joka toi mieleen klassikko-romaani-sovitukset.

Kappas  :).