Kirjoittaja Aihe: Softat/ Ilmaiset ja kätevät mm. Gimp  (Luettu 87397 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
Vs: Softat/ Ilmaiset ja kätevät mm. Gimp
« Vastaus #75 : 03.04.2008 klo 22:37:02 »
Varmaa on että normaali-Gimpissä toimii Wacom Intuos3 paineentunnistuksineen. Lieneekö niin että Bamboo-malliston ajurit on täysin erilaisia?

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #76 : 04.04.2008 klo 11:51:41 »
Gimp ei vaan jostain syystä suostu uskomaan kuvan dimensioita tulostaessa, vaan tulostaa joka kuvan jollain ihmeellisellä jättiresoluutiolla.

Gimpin kautta en ole koskaan muistaakseni tulostanut, mutta ainakin Photoshopissa voi tulostaa esikatsellen (Print with preview), jolloin ei tarvitse välittää kuvan todellisesta koosta mitään, vaan voi määritellä leveyden ja korkeuden uudestaan.

Gimp kuitenkin avaa ja näyttää nuo kuvat ihan normaalista, vai?

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
« Vastaus #77 : 04.04.2008 klo 13:29:15 »
Gimpin kautta en ole koskaan muistaakseni tulostanut, mutta ainakin Photoshopissa voi tulostaa esikatsellen (Print with preview), jolloin ei tarvitse välittää kuvan todellisesta koosta mitään, vaan voi määritellä leveyden ja korkeuden uudestaan.

Gimp kuitenkin avaa ja näyttää nuo kuvat ihan normaalista, vai?

Avaa ja näyttää joo, ja preview muistaakseni toimii normaalisti, tulostus vain sitten menee pahemman kanssa pieleen.

No, ken tietää mistä oli kyse. Photoshop vitosen käyttämistä jatkan. Vidudaa vain se png-kuvien korjailun tarve. Kaikki muut softat avaa ne png:t ihan normaalisti mutta Photoshop ei ennen kuin olen uudelleenprosessoinut ne jossain muussa kuvankäsittelysoftassa, vaikka ne on fotarilla itsellään talletettuja. (Kertoakseni nyt loputkin tarinasta, niin sössiintyminen johtui siitä, että mulla oli ollut fotarin oma png-plugin ja SuperPNG-plugin molemmat fotarin plugin-folderissa. Viimeisimmän Windows-päivityksen jälkeen lähes mitkään fotarilla tehdyt png:t eivät sitten enää auenneetkaan. Eläköön tietokoneet.)
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

ezuli

• Vieras
« Vastaus #78 : 04.04.2008 klo 18:36:30 »
Gimpissä on oletuksena jokin letter tai vastaava pikkupaperi tulostuksessa. Siinä saa kyllä määrittää itse leveydet, korkeudet ja muut.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #79 : 04.04.2008 klo 20:35:17 »
legal letter on amerikkalaisten A4. Hulluja nuo...

Timo

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #80 : 04.04.2008 klo 22:15:56 »
legal letter on amerikkalaisten A4. Hulluja nuo...

Vielä monimutkaisemmin: Legal sheet on 8 1/2 kertaa 14 tuumaa, ja Letter on kolme tuumaa matalampi. A4 siis menisi korkeutensa puolesta noiden kahden välille.

Hulluja ovat.

Gimpissä on oletuksena jokin letter tai vastaava pikkupaperi tulostuksessa. Siinä saa kyllä määrittää itse leveydet, korkeudet ja muut.

Siis joudutaanko kahdesti peräkkäin määräämään printin koko: ensin työnteko-ohjelman puolella ja sitten uudestaan tulostusohjelman? Ja ne sotkevat toistensa pasmat? 
« Viimeksi muokattu: 04.04.2008 klo 22:36:14 kirjoittanut Anssi Rauhala »
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

ezuli

• Vieras
« Vastaus #81 : 05.04.2008 klo 10:08:07 »
Siis joudutaanko kahdesti peräkkäin määräämään printin koko: ensin työnteko-ohjelman puolella ja sitten uudestaan tulostusohjelman? Ja ne sotkevat toistensa pasmat? 
On siellä näköjään nappi "use original image size", jolla se laittaa sen oikein. Paperi pitää vain valita, sillä liian pienelle se tuollakin skaalaa. Tulostus on plugin, joten ainakin tämä versio on englanninkielinen ja siten tyrkyttää oletuksena tuota letteriä ja tuumia.

Vaatii siis vain hieman enemmän valppautta, mutta toisaalta säätövaraa löytyy.

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
« Vastaus #82 : 07.04.2008 klo 17:34:26 »

Kyse oli siis siitä että kuvan tulostuskooksi oli asetettu esim. 230 x 100 mm ja Gimp yritti tulostaa sen jotakuinkin kokoon 2300 x 1000 mm. Paperin kokokin oli kyllä kohdilleen asetettu. Tulostelen luonnosskanneja valopöydällä sarjikseen läpipiirtoa varten joten kuvan koon on oltava jotakuinkin millilleen oikea.

Joko siis Gimpin tulostus ei toiminut printterilläni, Gimpin käli oli huono, tai minä olin huono enkä erottanut millejä senttimetreistä.

Mainitsin tästä jollekulle keskustelussa ja sain vastaukseksi että "no noi tulostusongelmathan on yksi syy miksei kukaan oikeasti Gimppiä mihinkään käytä". Täten totean anonyymin auktoriteetin nojalla että Gimp on hanurista ;-)
« Viimeksi muokattu: 07.04.2008 klo 17:36:03 kirjoittanut ökpö »

ezuli

• Vieras
« Vastaus #83 : 07.04.2008 klo 18:05:13 »
Joko siis Gimpin tulostus ei toiminut printterilläni, Gimpin käli oli huono, tai minä olin huono enkä erottanut millejä senttimetreistä.
Paha mennä sanomaan, mutta epäilen yksikkövirhettä.

Uusi tulostuskäli on nähtävästi huomattavasti "selkeämpi", eli lähempänä windows- kuin insinööri-ideologiaa. (Tulevassa Ubuntu 8.04, en tiedä miten windowspuolella tulostus hoidetaan.)

JussiP

• Jäsen
  • Muutoksen tuulipuvut
« Vastaus #84 : 07.04.2008 klo 18:12:33 »
Paha mennä sanomaan, mutta epäilen yksikkövirhettä.

Uusi tulostuskäli on nähtävästi huomattavasti "selkeämpi", eli lähempänä windows- kuin insinööri-ideologiaa. (Tulevassa Ubuntu 8.04, en tiedä miten windowspuolella tulostus hoidetaan.)

Onhan Gimpissä ollut jo iät ja ajat se kraahvinen tulostusdialogi esikatselulla ja kaikella. Jos printteristä tulee ulos erilaista kuin siitä niin softassa on bugi.

Jos esikatseludialogia ei ole niin ei kun päivittämään.
Jos haluat masentua tai vahingoniloistua, lue Ilman naista.

ezuli

• Vieras
« Vastaus #85 : 07.04.2008 klo 18:33:31 »
Onhan Gimpissä ollut jo iät ja ajat se kraahvinen tulostusdialogi esikatselulla ja kaikella. Jos printteristä tulee ulos erilaista kuin siitä niin softassa on bugi.
On toki, mutta se on kuulemma liian monimutkainen ja sekaisa tavisten mieleen.

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
« Vastaus #86 : 08.04.2008 klo 14:09:21 »
Se millihomma oli vitsi. Itsekin koodarina olen taipuvainen aina epäilemään ensimmäisenä inhimillistä virhettä, mutta jos en kahdessa tunnissa saa yhtä kuvaa tulostettua oikein, niin uskallan väittää että vika on tavalla tai toisella softassa. No, whatever, tulipa jauhettua tästäkin asiasta enemmän kuin ketään kiinnosti.

PurPur

• Vieras
« Vastaus #87 : 24.04.2008 klo 20:36:50 »
(...)
Vai mitä tarkalleen tarkoitit tukemisella. Bamboo voi olla sen verran uusi, ettei sille ainakaan linuxilla vielä ole saatu aikaan kunnon tukea.

Kiinnostaa vain, kun itsekin olen juuri hankkimassa linux-käyttöön halpaa Wacomia.

Ajattelin nostaa tämän taas esille, kun olen vähän itsekin tuuminut tuon Wacom Bamboo-levyn hankintaa, ja mieluiten piirtelisin Gimpillä/Inkscapella Ubuntussa..  eli oisko kukaan saanut toimimaan, vai kannattaako jättää toistaiseksi sikseen.

JussiP

• Jäsen
  • Muutoksen tuulipuvut
« Vastaus #88 : 25.04.2008 klo 00:39:41 »
Ajattelin nostaa tämän taas esille, kun olen vähän itsekin tuuminut tuon Wacom Bamboo-levyn hankintaa, ja mieluiten piirtelisin Gimpillä/Inkscapella Ubuntussa..  eli oisko kukaan saanut toimimaan, vai kannattaako jättää toistaiseksi sikseen.

Näyttäisi olevan tuettu. Lisätietoja. Tosin näyttäisi olevan Bamboo-tuki sen verran tuore, että varmaan vasta Ubuntun 8/04 -versiosta (joka julkaistiin eilen) löytyy ajuri ilman erillistä konffausta.

Vanhempiinkin versioihin tuen saa, mutta se vaatii konffausta. Helpompaa on päivittää Ubuntu uusimpaan versioon.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2008 klo 00:46:33 kirjoittanut JussiP »
Jos haluat masentua tai vahingoniloistua, lue Ilman naista.

PurPur

• Vieras
« Vastaus #89 : 01.05.2008 klo 17:24:10 »
Ostin sitten halvimman, eli Bamboo Onen. Ubuntu 8.04/Hardy kyllä tunnisti vehkeen, mutta ilman säätöä ei tällä kertaa selvitty. Onneksi löytyi hyvät ohjeet, joilla sain pelaamaan:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=765915