Kirjoittaja Aihe: Korkeajännitys  (Luettu 201250 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

tolppis

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 332
  • Viinissä totuus
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #255 : 22.10.2009 klo 09:39:14 »
Ikku Äkki Ykki Pukki Päkki!!! Tarkoittaa että - huokaus - enhän minä PYSTYNYT olla ostamati (lähes 15 ecua, tsissus!) "Suomen Ilmasodan Korkeajännitystä" kun sen Ärrän hyllyssä näin. ÄÄÄÄÄKKK!!! Me money goes away (it's not here to stay)!

Jep jep, tykkäsin kumma kyllä enempi Konttisen (no NYT Kontinkieli sopi kuin valojuovaluoti venäläiskoneen pyrstöön tähän sarjikseen, toisin kuin Hex-suomennoksessa, I think'o) & Lukkarisen menosta. Jotenkin oli vauhdikkaampaa ja reteämpää. Ehkä osasyynsä on Koivistojen hiukan jäykällä piirustustyylillä. Siis, älkää käsittäkö väärin, se oli upeaa ja tarkkaa työtä heiltä, se kuvitus mutta ehkäpä Lukkarinen on tyyliltään - heh - korkkarimaisempi. Infot koneista lopussa olivat loistava apuväline lukemiselämyksen hienosäätöön.

PS: Vai jääkärit Konttinen, Alanen, Lukkarinen ja Koivisto  :laugh: Kummallisen tutun kuulosia nuo nimet...

Asko AA

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 677
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #256 : 22.10.2009 klo 14:01:04 »
- enhän minä PYSTYNYT olla ostamati (lähes 15 ecua, tsissus!) Suomen Ilmasodan Korkeajännitystä.
PS: Vai jääkärit Konttinen, Alanen, Lukkarinen ja Koivisto  :laugh: Kummallisen tutun kuulosia nuo nimet...

Viileän informatiivisesti todettakoon, että sivuja on 176 eli selvästi yli kaksinkertainen määrä aiempiin kotimaisiin Korkkareihin nähden. Ja yli kolme kertaa normaalin A4-alpparin sivumäärä.

Nimivalinnat ovat käsikirjoittajan "kosto" Moogin jatkosodan jutusta, jossa Joensuun takana olevassa tienviitassa oli myös tietty evakkokarjalainen nimi (piirtäjän perhenimistön ohessa). Tosin kapteeni Konttinen on roolihahmonakin mukana jo ko. opuksessa.

Niin sisäpiirin vitsejä nämä eivät ole, ettäkö eivät toimisi hyvin korpisoturien perusnimistössä. Toimittajakin välttyy siltä vastuulta, että joku tulisi väittämään nimeään käytetyn kunniaa ja mainetta mustaavalla tavalla.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

tolppis

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 332
  • Viinissä totuus
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #257 : 22.10.2009 klo 14:30:35 »
No joo, tyyriiltä tuntu mutta ostinpa kuiteski ja olen tyytyväinen joten...(ja tuo sisäpiirin juttuhan oli siis aika haaska, etenkin kun luin ensin yhden ja mietiskelin että hmm...ja sitten toisen ja mietiskelin että HMMMM...jne...)

K.I.P

  • Jäsen
  • Viestejä: 996
  • Kyseenalaisia™ näkemyksiä
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #258 : 23.10.2009 klo 18:33:03 »
Kolmen insertin korkkarihehkutus: http://blogi.egmontkustannus.fi/2009/10/16/suomen-ilmasodan-korkeajannitys-luutnantti-ilves/

Tänään oli Kauppalehdessäkin tuosta puolen sivun juttu, kuvilla varustettuna !
Sai hyvät arviot.

Lisäksi jutussa oli maininta ELÄKELÄISTEN korkeajännityksestä: "Humppaa tai kuole"  :o

Oliko kyseessä joku sisäpiirin vitsi, vain tuleeko tuollainenkin ?



Asko AA

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 677
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #259 : 23.10.2009 klo 18:44:22 »
Lisäksi jutussa oli maininta ELÄKELÄISTEN korkeajännityksestä: "Humppaa tai kuole"  :o     Oliko kyseessä joku sisäpiirin vitsi, vain tuleeko tuollainenkin ?

Julkistettiin keväällä Tampere Kuplii -tapahtuman yhteydessä.
Näkyy olevan vielä saatavillakin:
http://www.egmontshop.fi/epages/egmont.sf/?ObjectPath=/Shops/egmont/Products/1831-09-001
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #260 : 23.10.2009 klo 19:00:08 »
Jäin kaipaamaan niitä oranssiselkäisiä Korkkareita, Battler Brittonia ja Rick Randomia. Niiden kustannusoikeuksista taidettiin sittemmin kokonaan luopuakin. Ymmärtäähän sen, jossei niitä kukaan osta... [katkeraa itkun tuherrusta].

Onneksi Ramseyn raiderit sentään palasivat normisarjassa [hilpeää hihittelyä]!

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 557
  • Kuka mitä häh?
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #261 : 23.10.2009 klo 19:22:25 »
Ei kai oikeuksista nyt luovuttu ole... mutta ostavan kansan maku on rajallinen. Kuin myös tekijöiden. Kun kysyin, että miten olisi suomalainen Avaruuden Korkeajännitys, Tarmo Koivisto ilmoitti ettei hän kyllä semmoista piirtäisi - mutta tuskin tuohon ehti hengenvetoa väliin, kun Petri Hiltunen alkoi jo kertoa potentiaalisen suomalaisen scifi-korkkariseikkailun juonta.

Battler Britton puolestaan on brittiläisen kansanyhteisön yleissotilas, joka pistelee hermanneja jne. poikki ja pinoon kaikissa elementeissä sekä tilanteissa. Vilahtaa myös Timppa Mäkelän ja Jukka Parkkarin teoksessa Mannerheim ja ihmissyöjätiikeri. Tuskin BB on sanonut viimeistä sanaansa myöskään suomenkielisissä puhekuplissa.   

“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Asko AA

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 677
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #262 : 23.10.2009 klo 19:55:02 »
Jäin kaipaamaan niitä oranssiselkäisiä Korkkareita, Battler Brittonia ja Rick Randomia. Niiden kustannusoikeuksista taidettiin sittemmin kokonaan luopuakin.

DC Comics osti oikeudet tiettyihin hahmoihin IPC Medialta, joka oli Fleetwayn vanhojen materiaalien omistaja. Nyt niitä muita matskuja on löytynyt mm. Brittien Egmontilta, joten tiedä mitä vielä virittelisi.
Random/Logan-opukset myivät selvästi normaalia vähemmän, joten he eivät ole siitä houkuttelevammasta päästä retrokorkkaria.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #263 : 23.10.2009 klo 20:00:42 »
Toivossa eletään, sano lapamato!

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 890
  • Hornan kekäleet!
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #264 : 23.10.2009 klo 21:33:33 »
Gordon Livingstone - erikoiskorkkari (4E/2009) sai äsken hätkähdyttävää palautetta,  jonka mukaan kaikki sen seikkailut olisi suomennettu aiemminkin.

MUOKS 18.9.2009:
Väärä hälytys!
Sekä huomatuksen tehnyt lukija että tilastonikkarimme ovat tarkistaneet arkistonsa sekä kantansa. Kaikki kyseisen Korkeajännityksen 4E/2009 "Freddy Peloton" tarinat ovat aiemmin suomentamattomat. Piste.


Noniin, nyt on sitten tehty myös triplatarkistus, kun en ollut tuota Askon muoksia havaannut  :). Mutta on se vaan kumma, että pitää risuja antaa ennen kuin on edes varma asiansa oikeellisuudesta. Ei sitten ole ihme, jos sarjakuvatoimituksissa joskus suhtaudutaan varautuneesti myös asiallisiin palautteisiin.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Lönkka

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 186
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #265 : 24.10.2009 klo 21:12:33 »
Luutnantti Ilves luettu ja diggailun määrää ei kykene kuvailemaan!

Moogin ja Lukkarisen tarina kulkee mukavasti mutta hieman episodimaisesti ja pomppien. Meiniki on kuitenkin hyvä. Aina moni kohtaus tuntui jotenkin tutulta eli oli taidettu yhdistellä useammalle oikealle lentäjälle sattuneita tapahtumia tähän tarinaan?

Paretskoin ja Koivistojen tarina pisti sitten vielä isomman vaihteen silmään ollen totaalista parhautta. Äärimmäisen siistin, tyylitellyn ja kauniin viivavarjostuksen tekemiseen on varmasti mennyt ikä, terveys, aikaa ja vaivaa! Ja viivoitusta käytettiin paikoitellen parhaaseen mangatyyliin eli käyttö ei todellakaan ollut vähäistä. Ratkaisu esittää kotimaisten koneiden maalauskaaviot hyvin epämääräisesti näillä viivoilla oli erittäin toimiva. Ja erityisen hieno oli sivun 160 pudonneen koneen moottorista tuleva bensahöyryvana!

Kuvakulmat olivat niinikään enimmäkseen upean dynaamiset ja siten vielä ilmasotasarjakuvaan erinomaisen hyvin valitut. Taustat toimivat myös hyvin -on tiedetty milloin sinne kannattaa lähteä laittamaan tavaraa ja silloinkin oltu maltillisia jolloin ruutujen pääasia ei vesity ja huku vaan pikemminkin korostuu.

Varmaan parhaita korkkareita ikinä!


[Hifistely on]
Lopussa oli mukana myös kone-esittelyjä ja meidän kansallisuustunnuksen historiaa. Kun noidenkin takia tuntuu että pedanttisuuteen pyditään niin pari asiaa sattui silmään vaikken ongelmakohtia mitenkään pyrkinyt varsinaisesti etsimään.

I-153:n alasiiviipiin oli piirretty lähes aina lokinsiivet vaikka nuo ovat kyllä alaosaltaan suorat.

Sivun 58 vikassa ruudussa taivastallaan Hurricanejen neljää raskasta kk:ta. Hurricaneissa tapasi kyllä olla kahdeksan 7.7mm kevyttä kk:ta kuten lopun kone-esittelyssäkin kerrotaan. (Joppe Karhunen kuivaili muuten jossain kirjassaan ensikohtaamistaan Hurricanen kanssa siten että kuvittelin vihollisen ampuessa tämän siiven syttyneen tuleen!)

Sivun 80:n Airacobran oikea siipi on selkeästi vasenta lyhyempi.

Koneiden monistaminen kuvakopioinnilla (esmes sivun 41 vika ruutu) ei oikein toimi -dynaamisuus katoaa ja kopsatut koneet tapaavat käydä silmään eri paksuisten viivojensa takia.
[Hifistely off]

Asko AA

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 677
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #266 : 25.10.2009 klo 12:25:48 »
Sivun 58 vikassa ruudussa taivastallaan Hurricanejen neljää raskasta kk:ta. Hurricaneissa tapasi kyllä olla kahdeksan 7.7mm kevyttä kk:ta kuten lopun kone-esittelyssäkin kerrotaan.

Tähän minulla on selitys. Kun tutustuimme rajan taakse pudonneeseen Pekurin Brewsteriin, kävi ilmi, että se olivat puhkoneet raskaan konekiväärin luodit. Lukkarinen taisi jopa laittaa osumat reikien mukaisesti.

Löysin tällaisen selostuksen:
In spring-early summer 1942 considerable numbers of Hurricanes were delivered to the Karelian Front, where Hurricanes amounted to over half of the fighters on 1 July 1942 (133 Hurricanes of a total of 244 fighters).
Simultaneously (early spring 1942) a program for rearmament of Hurricanes with Soviet cannons and guns had been initiated, as calibre and fire power of the original British armament (up to twelve 7.62 mm Browning machine-guns) was considered too weak.
Two alternative replacements of four Browning machine-guns were proposed by the gun designer B.G.Shpital'nyj together with specialists of Zavod No.115 (co-located with Yakovlev's OKB) in Moscow:
1) four 20 mm ShVAK cannons, two 7.62 mm ShKAS machine-guns and six racks for RS-82 rockets, or
2) two 20 mm ShVAK cannons, two 12.7 mm UBK machine guns and six racks for RS-82 rockets.
After evaluation by NII VVS from 28 December 1941 to 3 January 1942 the first alternative was adopted.

Sarjakuvan episodi on kesäkuulta 1942.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #267 : 25.10.2009 klo 12:31:06 »
Jestas. Nyt nousee kättä lippaan kuninkaalliselta ohiampujalta evp.
Noin tulee tehdä taustatyö!
Kotimaiset korkkarit jatkavat hienosti.

Lönkka

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 186
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #268 : 25.10.2009 klo 16:22:28 »
Oho -todellakin eri tarkkaa taustatyötä!
Enpä ole moiseen infoon aiemmin törmännyt, joskaan en ole venäläisten Hurricanejen historiaan tarkemmin tutustunutkaan.

Vaikkei kone-esittelyissä liiemmälti ollut tilaa niin moinen info olisi raskaasti lyhennettynä sopinut sinnekin kun koneen aseistustieto oli ristiriidassa kertomuksessa esiintyvien yksilöiden kanssa. Ei sitten tule tällaisia turhia "väärää opetusta!" -meuhkaamisia...

Asko AA

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 677
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #269 : 25.10.2009 klo 17:16:29 »
Vaikkei kone-esittelyissä liiemmälti ollut tilaa niin moinen info olisi raskaasti lyhennettynä sopinut sinnekin kun koneen aseistustieto oli ristiriidassa kertomuksessa esiintyvien yksilöiden kanssa.

Hurricanen modifikaatioita oli paljon erilaisia, mutta olisihan tämän yhden toki voinut viitteenä laittaa juuri tuon repliikin vuoksi.
Artikkelissa ovat ne suomalaisten käyttämän mallin tiedot.

Mitä siipihuomautuksiin tulee; Airacobran tasojen v-kulma hämää jonkin verran. Olen varma, että ne näyttävät tuosta näkökulmasta tismalleen tuolta, vaikka yhtä pitkiä ovatkin.

Tsaikan lokkisiipien muoto toistuu joissakin netistä ja kirjoista löytyvissä kuvissa myös alasiivissä, joskaan ei läheskään yhtä selvänä kuin yläsiivissä tai parissa Hannun kuvassa. Se myönnettäköön.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2009 klo 17:19:27 kirjoittanut Asko AA »
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela