Kirjoittaja Aihe: Korkeajännitys  (Luettu 201049 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

K.I.P

  • Jäsen
  • Viestejä: 996
  • Kyseenalaisia™ näkemyksiä
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #270 : 25.10.2009 klo 21:00:22 »
Tässä on yksi eroista suomalaisten ja venäläisten pilottien välillä.
Suomalaiset karsivat koneista aseistusta vähemmälle, saadakseen koneistaan kevyempiä ja ketterämpiä.
Venäläispilotit toisaalta pitivät raskaasta aseistuksesta ja kuten edellä Asko AA:n AA-luokan selostuksesta käy ilmi, jälkeenpäinkin kasvattivat tulivoimaa.

mm. Airacobra oli suosittu 37mm tykkinsä ansiosta venäläispilottien keskuudessa.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 890
  • Hornan kekäleet!
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #271 : 25.10.2009 klo 23:39:23 »

Korkeajännitys esittää: Vihollisässä

Robert Kanigherin ja Joe Kubertin luoma VIHOLLISÄSSÄ kertoo ensimmäisen maailmansodan lentäjä-ässästä, Hans von Hammerista, jota kutsuttiin myös "Hornan vasaraksi". Taitava saksalaispilotti niitti kolmitasollaan liittoutuneiden ilmavoimia kuin heinää, mutta sodan melskeissä hän seurasi aina omantuntonsa ja kunniansa ääntä. Kylmänä tappokoneena pidetyn miehen ainut ystävä on susi, joka pitää von Hammerille seuraa tämän metsästysretkillä Saksan Mustassa metsässä. Ilmestyy syyskuussa. 260s. 14,90€


En huomannut, että tätä olisi kukaan kommentoinut. Ostin, luin ja tykästyin. Samaa vikaa oli varsinkin alussa kuin Kersantti Kivessä: tarinat toistivat itseään. Etenkin alkoi ärsyttää se suden kiväärillä tähtäily ja tokaisu "Se tietää, että en kuitenkaan ammu häntä. Olemme molemmat yksinäisiä tappajia. Hän on ainoa ystäväni" tms. Mutta sitten alkoi tulla tarinoihin sävyjä ja vaihtelua, ja uppouduin tyystin vihollisässän maailmaan. Kubertin kuvitus oli koko ajan kohdallaan. En tiedä, kuinka oikeaoppisesti lentokoneet oli kuvattu, mutta näytti pirun hienolta, ja ainakin minulle se on tärkeintä.

Toivottavasti tätäkin sarjaa jatketaan.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #272 : 25.10.2009 klo 23:48:51 »
Toivottavasti tätäkin sarjaa jatketaan.

Toivoa sopii. Myös myöhemmät inkarnaatiot, George Prattin versio Vihollisässästä ja Garth Ennisin toiseen maailmansotaan sijoittuva Vihollisässä Sota taivaalla/ssa ovat mannaa.
"Hammer of Hell" ei kyllä väänny "Hornan vasara"ksi.
Sota ei ole Hornaa.

Kubertin tyyli on väkevämpi ja raa'an luonnosmainen mutta tarkka. John Severinin pikkutarkkuuteen ei ihan  mennä mutta teknikka on kohdillaan, varusteet ja välineistö eivät heitä häränpyllyä että voisi valittaa.

Asko AA

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 677
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #273 : 26.10.2009 klo 00:49:34 »
"Hammer of Hell" ei kyllä väänny "Hornan vasara"ksi.
Sota ei ole Hornaa.

Kyllä vain vääntyy.
Horna on helvetti on sota.
Hornan vasaran sota on helvettiä. Niin se ihka parhaiten istuu.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #274 : 26.10.2009 klo 11:02:59 »
Helvetin vasara on se jolla lyödään sormeen. "Horna" toimii paremmin. Kiirastulen leka?

Timo

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #275 : 26.10.2009 klo 11:48:17 »
Manalan moukari?

;-)

Lönkka

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 186
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #276 : 26.10.2009 klo 14:29:47 »
Mitä siipihuomautuksiin tulee; Airacobran tasojen v-kulma hämää jonkin verran. Olen varma, että ne näyttävät tuosta näkökulmasta tismalleen tuolta, vaikka yhtä pitkiä ovatkin.
Ei koneen siivissä kyllä NIIN paljoa v-kulmaa ole että moista efektiä saisi aikaan.
Pitäisi varmaan ottaa jostain pienoismalli käteen ja käännellä sitä sopivasti jotta voisi verrata kun tuo kuva vaan näyttää minusta eri kummalta  ???
(kaikki muu tarinassa on niin sulavan näköistä että oletan malleja käytetyn paljonkin piirrettäessä, joten tuntuisi myös kummalta että tässä kuvassa niin ei olisi tehty)

Tsaikan lokkisiipien muoto toistuu joissakin netistä ja kirjoista löytyvissä kuvissa myös alasiivissä, joskaan ei läheskään yhtä selvänä kuin yläsiivissä tai parissa Hannun kuvassa. Se myönnettäköön.
Katselin erinomaista Keskisen ja kumppanien tekemää Suomen ilmavoimien historiaa sarjan osaa Venäläiset hävittäjät sekä vanhaa Hellerin malliani ja kumpaisestakaan en kyllä alatasosta lokkisiipeä nähnyt.

Varmaan on hämännyt se että vaikka alataso on alhaalta suora niin se liittyy yläpinnaltaan runkoon sangen jouhevan pyöristyksen kera (jonka aikana taso myös tietenkin paksunee). Lisäksi alataso levenee tyvestään hieman sekä etu- että takapäässä ja juuri näiden seikkojen oletan aiheuttavan lokkisiipimäistä illuusiota; sopivasta kulmasta näyttää tosiaan että alatasossa olisi pientä lokkisiipeä.

Mutta kun esmes allaolevista videoista katsoo (etenkin aivan ekan alusta näkyy hyvin) niin eipä alatason alaosassa näy minkäänlaista lokkisiipeä. V-kulmaa on toki hieman.

http://www.youtube.com/watch?v=XoHlpMrnjhE
http://www.youtube.com/watch?v=YVBHHIGNcBI

Sopivasti sivusta katsottuna etenkin kun laskutelineet ovat ulkona ja telinekuilut rikkovat koneen muotoa näyttää siltä että lokkisiipeä löytyisi hieman.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2009 klo 15:50:04 kirjoittanut Lönkka »

Asko AA

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 677
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #277 : 26.10.2009 klo 14:31:44 »
Ei koneessa kyllä NIIN paljoa v-kulmaa ole että moista efektiä saisi aikaan.

Ei koneessa, vaan siivissä.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #278 : 26.10.2009 klo 17:37:20 »
Kyllä vain vääntyy.
Horna on helvetti on sota.
Hornan vasaran sota on helvettiä. Niin se ihka parhaiten istuu.

Makuasia. Minulle se on Helvetinvasara.
Horna sopii tyylillisesti Tex Willeriin konnotaatioidensa mukaan.
kuten Lempo.
kukin tavallaan, menkööt muut Hornaan minä menen Helvettiin.

Saadappa vielä severinin parhaita jollain kommervenkillä...

Asko AA

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 677
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #279 : 27.10.2009 klo 10:40:54 »
Ei koneen siivissä kyllä NIIN paljoa v-kulmaa ole että moista efektiä saisi aikaan.

On niissä. Juuri sen verran.

Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

sarja

  • Jäsen
  • Viestejä: 772
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #280 : 27.10.2009 klo 16:13:31 »
"Suomen  ilmasodan  Korkeajännitys: Luutnantti Ilves " on ilmestynyt. Kuka on tehnyt  tämän upean  kannen?


Asko AA

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 677
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #281 : 27.10.2009 klo 17:44:20 »
"Kuka on tehnyt  tämän upean kannen?"

Hannu Lukkarinen.
Moogin ohjeistuksen pohjalta.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #282 : 27.10.2009 klo 20:25:45 »
Ltn. Ilves on Tauno Palo.

Lönkka

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 186
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #283 : 27.10.2009 klo 22:35:36 »
On niissä. Juuri sen verran.
Pakkohan se on uskoa kun näkee.
Näin se silmä vaan tekee tepposet.

Asko AA

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 677
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
Vs: Korkeajännitys
« Vastaus #284 : 27.10.2009 klo 22:47:13 »
Pakkohan se on uskoa kun näkee.
Näin se silmä vaan tekee tepposet.

Kumma kyllä, juuri tuo piirros ei kiinnittänyt huomiotani.
Joitakin muita juttuja tsekkailin uteliaisuuttani kyllä ihan itsekseni.

Tikkakoskella nähty ja huolella joka puolelta kuvattu Airacobra on kuitenkin niin omituinen iso ja oudosti painotettu möhkäle koneeksi, että sen ulkomuoto oli aina jotenkin valmiiksi arvoituksellinen.

Terveisiä Koivistoilta. He pitävät sinua hengenheimolaisenaan, mitä tulee koneiden ja kuvien väsymättömään ja inspiroituneeseen tarkasteluun. Se on kiistatta keskeinen osa koko homman viehätystä niin piirtämisen kuin lukemisenkin suhteen.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela