Kirjoittaja Aihe: Anime ja manga, tämän päivän muoti-ilmiöt...  (Luettu 57155 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lintu

• Jäsen
  • Missä tämä näkyy?
Re: anime ja manga, tämän päivän muoti-ilmiö...
« Vastaus #30 : 17.03.2005 klo 13:34:53 »
Parsoin ketju ikinä. <3

Miksei kaikki voisi vaan tykätä asioista välittämättä siitä mitä muut miettivät.
Ollapa pallo.

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
« Vastaus #31 : 17.03.2005 klo 13:38:48 »
Nuorena tarttee olla ideaaleja. Nii se 70-vuotias spykologi ainaki mulle sano.

Muziis hei, entisenä semipissixenä (siis eihä meillä sillon siel Lapis mitään oikeita pissiksii ollu, oli vaa punkkareit ja hevareit ja amiskundeilta traktorikyyti, silti pissittii porttikonkii ja hirsist skuttaa mätety diskopalatsin salvosten vieree nii ja ripsarii oli ainaki kuussataa kiloo hei vitsi mä oon KÄNNIS) nii halusin sanoo vaa et ei mollata pissiksii, niist jotku lukee kotona salaa venäläisii klassikoita. Että. Pissismi forever!!
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

maru

• Jäsen
« Vastaus #32 : 17.03.2005 klo 13:42:23 »
heh. aika hauskasti sanottu. noh,pissiksiä ei vaan tueta. mutta vain minun mielipiteeni. osaa jotkut kivojakin olla. mutta siis...ehkä vain pitää antaa olla. ei ainakaan tarvitse kuunnelle erinäisiä analysoimisia ja suuttumuksia kun minua vain ei ymmärretä. eiköhän tuo manga-anime ilmiö pian väljähdy.
kaikkea voi epäillä!

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #33 : 17.03.2005 klo 15:51:34 »
Haluan vain sanoa että käännös se englanninkielinenki versio on. Ja usein kaksi tai neljä kertaa kalliimpi. Ja veikkaanpa että suomenkieline Ranma lähestyy finaalia aika samaan aikaan englanninkielisen version kanssa (Ranman loppu on muute kakka).

Kyllä kaikki väljähtää. Itse löysin mangan vuosi pari ennenku Suomessa alko ilmestyä (2001?), ja tottapuhuen nyt jo kyllästyttää, melkein kaikki. Pitää vaan itse löytää niitä uusia kulttuurin korpimaita missä kukaan pissis ei ole aiemmin kävellyt. Näin siis, jos vain elitismi kiinnostaa. Luulisi että on hauskaa, ku ihmisiä manga kiinnostaa niin sitä käännetään ja kaupoistaki löytyy helpommin, sitä englantilaistaki. Ja onko sillä niin väliä jos naapurin Ville, se vi**umainen hoppari, lukee Dragonballia? Jos se saa siitä kiksejä ni hyvät sille. Ainakaan ei mene tupakkaan. Ja ehkä hän sitten katsottuaan pari vuotta mangahyllyä, tekee 180 asteen kulman ja tajuaa että siinä on vieressä ihan länsimaistakin sarjakuvaa. Mitä mieltä maru on? Oletko lukenu Sandmania? Se on ollut hiukan elitististä jo viimeiset kymmenen viistoista vuotta. Tuskin loppuu olemastakaan ihan lähiaikoina. Tai sitte voisit lukea jonkun Morrisonin huumeissa kirjoittaman sarjakuvan. Ja heti nousee itsetunto..

Okei, pientä piikittelyä.  Mut ihan vakavasti, ei se oo iso juttu kuka tykkää ja mitä. Ja aina voit etsiä sitä seuraavaa isoa juttua. Itsestä on aina kiva suositella hyvää sarjaa kaverille, ja hiukan kateellisena katsoa kun toinen avaa sen Sandmanin ensimmäistä kertaa.. ja jossain sielä sielussa sitä toivoisi, että se olisit sinä itse. Mutta maailmassa on niin paljon hyviä asioita. Kun Sandmanin on lukenu pariin kertaan, ni sitte voi vaikka etsiä jotain uutta ja ihmeellistä - Something Completly Different. Midnight Nationia, Transmetropolitania, Planetarya?  Kokea sen ihmeellisyyden uudestaan ja uudestaan. Jokaisessa kirjassa... ja eikö se ole hienoa?

Ajattele. Eikö se ole hienoa, kun muutkin saavat nauttia? Ei se ole keneltäkään pois.

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
« Vastaus #34 : 17.03.2005 klo 16:32:21 »
minä nyt vain näen sen niin että en pysty kuvittelemaan että lukisin mitään mangaa suomeksi. ei tunnu oikein iskevän. kaiken mieluiten lukisin japaniksi,koska sillä kielellä ne on alkuperäisetkin(ja alkuperäiset kunniaan) mutta kun en kieltä osaa on luettava englanniksi. vilkaisin joskus kaupassa jotain ranmaa,ja tuntui niin vastenmielisesltä ja oudolta kun ne oli suomeksi.maku kysymys.

Nyt loppui Suomen, suomalaisuuden ja ennen kaikkea suomen kielen mollaaminen. Ymmärrätkö, mikä etuoikeus sinulla on elää vapaassa ja turvallisessa maassa? Kuolivatko ne kaikki itsenäisyyssodan taistelijat siksi, että tänä päivänä hemmoteltu nuoriso voisi valitella, kuinka kurja ja tyhmä kieli suomi on? ” Ruotsalaisia emme ole, venäläisiksi emme tule, olkaamme siis suomalaisia."

On hienoa, kuinka nuoret osoittavat kiinnostustaan muiden maiden kulttuuria ja kieltä kohtaan, mutta missään vaiheessa ei tule sortua yli-ihannointiin. Kaikissa maissa – korostan vahvasti, että KAIKISSA – on epäkohtia. Japani sen paremmin kuin USA eivät ole täydellisiä eivätkä millään tasolla ylivertaisia Suomeen nähden. Esim. Suomen elintasoerot ovat paljon pienemmät kuin mitä USA:ssa (elintasoero tarkoittaa varakkuuseroa köyhien ja rikkaiden välillä), sosiaalipalvelut ovat edullisempia täällä kuin Jenkkilässä (Suomessa monet palvelut ovat ilmaisia, mutta USA:ssa – ironista kyllä – maksat itsesi kipeäksi; tosin USA:n veroprosentti on pienempi – eli se heidän palkoistaan veroon menevä määrä on pienempi kuin täällä).

Suomen kielikin on minun mielestäni hyvin rikas ja vivahteikas (kaikkine deklinaatioineen ja liitepartikkeleineen ym.). Oletko kuullut Pisan tutkimuksista? Suomalaiset nuoret ovat mm. lukutaidollaan päihittäneet muut OECD-maat ja äskettäin yli 30 maan edustajat osallistuivat Helsingissä pidettyyn seminaariin, jossa esiteltiin Suomen koulutusjärjestelmää. Eli hyvin moni maa pitää Suomea tässä suhteessa kehittyneenä ja miksei parhaanakin, joten olkaa tekin nuoret ylpeitä rakkaasta Suomestamme, suomalaisuudesta ja suomen kielestä. Oma jo eläkkeelle jäänyt äidinkielen opettajanikin korosti aina suomen kielen hienoutta ja sanonpa vaan, että hän on ehdottomasti yksi viisaimmista ihmisistä, joita olen eläessäni saanut tavata. Onhan oman äidinkielen hyvä hallinta apu – ellei ihan edellytys – menestymiseen vieraissa kielissä.

editto: USA:ta ja Suomea vertailin siksi keskänään, että Maru tuntuu suosivan niitä USA:n mangajulkaisuja
« Viimeksi muokattu: 17.03.2005 klo 17:28:10 kirjoittanut Laurel »
Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
« Vastaus #35 : 17.03.2005 klo 16:35:20 »
ärsyttävää,kun tuntuu että animesta ja amngasta on tullut muotia. ennen hyvin harva tunsi edes noita kahta,mutta nyt se on ties keiden pissisten ja wannbe-ihmisetn suosikeissa. en haluaisi kritisoida,mutta pistää vaivaamaan kun mitä kukaan pissis mitään noista oikeasti tajuaa. kunhan mitä hahmoja suloisina, ja sitte innoissaan mallista piirtelee ja kuvittelee osaavansa hyvinkin mangaa piirtää. pysyisi meillä vaan tää länsimainen kulttuuri. miksi kaikista tulee aina muotia..... >:(

Minusta tuossa elitismin ihannoinnista on enemmänkin haittaa kuin hyötyä mangaharrastuksessa. Eivätkös ne mangakat tee niitä tarinoitaan KAIKILLE ja varmasti haluavat teoksilleen paljon julkisuutta ja kannatusta – eli kaikkea sitä, mitä vastaan elitismi sotii. Jos mangakat eivät haluisi mahdollisimman paljon lukioita ja faneja itselleen, niin luuletko, että he antaisivat ulkomaisille kustannusyhtiölle julkaisuoikeuksia. Saahan suomennettua mangaa hankittua huomattavasti helpommin ja edullisemmin kuin ulkomaista.

Jollet itse ole harrastanut mangan lukemista vähintään viittä vuotta, niin on ihan turha valittaa siitä, että ”mangabuumin” aikana tulleet uudet fanit tuovat innostuksensa esille. Luuletko, että ne kahdeksan ainutta Suomen kunnon elitistiä riittäisivät pitämään Animeconin, Kirsikankukkaconin ym. kaltaisia tapahtumia hengissä?  Luulen, että et ole paria vuotta kauempaa harrastanut mangan lukemista, niin miltä sinusta mahtaisi tuntua, jos sitä jo 10 vuotta harrastanut sanoisi, että sinulla ei ole oikeutta harrastaa sitä.

ei oikeasti tarvitse ottaa nokkiinsa jos ilmaisen vain oman mielipiteeni,vai voiko joku väittää että minulla ei siihen ole oikeutta. kukaan ihminen ei voi toiselta ihmiseltä viedä sananvapautta. olen senverta kriittinen,enkä mahda sille mitään. ja kuten sanottu,jos täällä ei yhtään pissistä olisi,ei tollasta haloota syntyisi.

Kaikkea sanomaansa ei voi kuitata sillä, että sanoo: ”Joo, tää oli vaan mun mielipide, turha vetää hernettä nenäänsä”. Tietyssä tapauksissa tuo toimii, mutta käytettynä jokaisen kommentin lopussa antaa se kirjoittajasta raukkamaisen ja ylimielisen vaikutelman. Tunnut sinäkin sitä paitsi ottavan monen henkilön ”mielipiteet” itseesi. Turha käskeä ihmisiä olla tekemättä jotain, johon on itsekin kykenemätön. Nämä neuvoksi sinulle.
Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Vastaus #36 : 17.03.2005 klo 16:43:36 »
Suomenkielikin on minun mielestäni hyvin rikas ja vivahteikas (kaikkine deklinaatioineen ja liitepartikkeleineen ym.).

Suomenkieli on kaunis kieli. Kysykää vaikka Tolkienilta, joka oli kielten tutkija. Minulla on myös sellainen käsitys, että Suomi ja Japani ovat lähempänä toisiaan kuin esimerkiksi Yhdysvaltoja niin kulturaalisesti kuin kielellisesti
Also spracht Blau Tiger.

isokana

• Psykopehmo
  • Jäsen
  • Carpe canem!
« Vastaus #37 : 17.03.2005 klo 17:21:05 »
Suomen kieli (kirjoitetaan muuten erikseen ja pienellä, suomen kieli) on tavattoman hieno ja kaunis asia. Vaikka itselleni ei sarjakuvan kielellä ole elämää suurempaa merkitystä, kunhan ymmärrän sitä niin hyvin, ettei joka lauseessa tarvitse turvautua sanakirjaan, on lukeminen vaivattominta suomeksi. Vaikka olen lukenut aktiivisesti kirjoja ja sarjakuvia englanniksi jo 15 vuoden ajan, ei kaikki merkitykset silti aukea yhtä helposti kuin suomen kanssa. Ruotsin ja saksan kanssa on vielä vaikeampaa. Alkukielellä voisi kuvitella olevan hienompaa lukea, mutta joudun kuitenkin kääntämään tekstin mielessäni, enkä jaksa uskoa, että tekisin ainakaan vähempää virheitä kuin koulutettu kääntäjä. Yhteenveto: suomeksi aina kun voi, muilla kielillä kun tarvitsee.

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
« Vastaus #38 : 17.03.2005 klo 17:21:58 »
Suomenkieli on kaunis kieli. Kysykää vaikka Tolkienilta, joka oli kielten tutkija. Minulla on myös sellainen käsitys, että Suomi ja Japani ovat lähempänä toisiaan kuin esimerkiksi Yhdysvaltoja niin kulturaalisesti kuin kielellisesti

Tolkienhan mm. tutki Kalevalaa ennen kuin kirjoitti TSH:n.
Ei kai me nyt sitten niin väärässä yhteensä voida olla, koska minullekin on jäänyt ajatus siitä, että suomi ja japani ovat ainakin kielellisesti enemmän samankaltaisia kuin englanti ja japani.

edit: Whoops, minä kun aina muistan että suomen kieli kirjoitetaan yhteen (ja kehtaan vielä paasata siitä, kuinka niin monet eivät hallitse yhdyssanojen oikeinkirjoittamista  :-[ )
Tässä kuitenkin hyödyllinen sivusto niille, jotka haluavat kohentaa omaa kirjoitusasuaan (jos on esim. epävarma joidenkin sanojen oikeinkirjoituksesta) http://www.nic.fi/~rsuonio/oikeinkirjoitus/
« Viimeksi muokattu: 17.03.2005 klo 17:25:49 kirjoittanut Laurel »

maru

• Jäsen
« Vastaus #39 : 17.03.2005 klo 18:34:57 »
Minusta tuossa elitismin ihannoinnista on enemmänkin haittaa kuin hyötyä mangaharrastuksessa. Eivätkös ne mangakat tee niitä tarinoitaan KAIKILLE ja varmasti haluavat teoksilleen paljon julkisuutta ja kannatusta – eli kaikkea sitä, mitä vastaan elitismi sotii. Jos mangakat eivät haluisi mahdollisimman paljon lukioita ja faneja itselleen, niin luuletko, että he antaisivat ulkomaisille kustannusyhtiölle julkaisuoikeuksia. Saahan suomennettua mangaa hankittua huomattavasti helpommin ja edullisemmin kuin ulkomaista.

Jollet itse ole harrastanut mangan lukemista vähintään viittä vuotta, niin on ihan turha valittaa siitä, että ”mangabuumin” aikana tulleet uudet fanit tuovat innostuksensa esille. Luuletko, että ne kahdeksan ainutta Suomen kunnon elitistiä riittäisivät pitämään Animeconin, Kirsikankukkaconin ym. kaltaisia tapahtumia hengissä?  Luulen, että et ole paria vuotta kauempaa harrastanut mangan lukemista, niin miltä sinusta mahtaisi tuntua, jos sitä jo 10 vuotta harrastanut sanoisi, että sinulla ei ole oikeutta harrastaa sitä.

Kaikkea sanomaansa ei voi kuitata sillä, että sanoo: ”Joo, tää oli vaan mun mielipide, turha vetää hernettä nenäänsä”. Tietyssä tapauksissa tuo toimii, mutta käytettynä jokaisen kommentin lopussa antaa se kirjoittajasta raukkamaisen ja ylimielisen vaikutelman. Tunnut sinäkin sitä paitsi ottavan monen henkilön ”mielipiteet” itseesi. Turha käskeä ihmisiä olla tekemättä jotain, johon on itsekin kykenemätön. Nämä neuvoksi sinulle.

niin sinäkö määrittelet mikä toimii ja kuinka kauan? enköhän saa pistää vaikka jokaseen viestiin että tää on mun oma mielipide,kuka sen voi estää. heh,ja jos haluat sanoa noin vain loukataksesi,niin mulle on kumminkin se ja sama jos jonkun viestin perusteella ihmiset pitää mua ylimielisenä ja raukkamaisena,eiköhän se jo kerro aika tavalla ihmisistä jos luulee tuntevansa ihmisen pelkän jutun perusteella! mitä ihmiset oikein kuvittelee olevansa.

ja missä kumman vaiheessa olen sanonut että suomi ei olisi hieno kieli....minä pidän suomen kielestä todella paljon! ja anteeksi jos se jotain haittaa jos EN SATTUMALTA tykkää lukea mangaa suomeksi. ainoa asia mitä USA osaa tehdä hyvin on mangan kääntäminen. että se siinä.
kaikkea voi epäillä!

maru

• Jäsen
« Vastaus #40 : 17.03.2005 klo 18:38:23 »
Haluan vain sanoa että käännös se englanninkielinenki versio on. Ja usein kaksi tai neljä kertaa kalliimpi. Ja veikkaanpa että suomenkieline Ranma lähestyy finaalia aika samaan aikaan englanninkielisen version kanssa (Ranman loppu on muute kakka).

Kyllä kaikki väljähtää. Itse löysin mangan vuosi pari ennenku Suomessa alko ilmestyä (2001?), ja tottapuhuen nyt jo kyllästyttää, melkein kaikki. Pitää vaan itse löytää niitä uusia kulttuurin korpimaita missä kukaan pissis ei ole aiemmin kävellyt. Näin siis, jos vain elitismi kiinnostaa. Luulisi että on hauskaa, ku ihmisiä manga kiinnostaa niin sitä käännetään ja kaupoistaki löytyy helpommin, sitä englantilaistaki. Ja onko sillä niin väliä jos naapurin Ville, se vi**umainen hoppari, lukee Dragonballia? Jos se saa siitä kiksejä ni hyvät sille. Ainakaan ei mene tupakkaan. Ja ehkä hän sitten katsottuaan pari vuotta mangahyllyä, tekee 180 asteen kulman ja tajuaa että siinä on vieressä ihan länsimaistakin sarjakuvaa. Mitä mieltä maru on? Oletko lukenu Sandmania? Se on ollut hiukan elitististä jo viimeiset kymmenen viistoista vuotta. Tuskin loppuu olemastakaan ihan lähiaikoina. Tai sitte voisit lukea jonkun Morrisonin huumeissa kirjoittaman sarjakuvan. Ja heti nousee itsetunto..

Okei, pientä piikittelyä.  Mut ihan vakavasti, ei se oo iso juttu kuka tykkää ja mitä. Ja aina voit etsiä sitä seuraavaa isoa juttua. Itsestä on aina kiva suositella hyvää sarjaa kaverille, ja hiukan kateellisena katsoa kun toinen avaa sen Sandmanin ensimmäistä kertaa.. ja jossain sielä sielussa sitä toivoisi, että se olisit sinä itse. Mutta maailmassa on niin paljon hyviä asioita. Kun Sandmanin on lukenu pariin kertaan, ni sitte voi vaikka etsiä jotain uutta ja ihmeellistä - Something Completly Different. Midnight Nationia, Transmetropolitania, Planetarya?  Kokea sen ihmeellisyyden uudestaan ja uudestaan. Jokaisessa kirjassa... ja eikö se ole hienoa?

Ajattele. Eikö se ole hienoa, kun muutkin saavat nauttia? Ei se ole keneltäkään pois.

joo en oikein tahdo jaksaa tätä enää. kun kaikki tuntuu ottavan niin tosissaan.ihan rauhassa saa vaikka kuka tykätä,halusin vain sanoa että en itse pidä siitä että se on muotia nykyään,ihan sama kun en pidä monesta muustakaan asiasta kun niistä tulee muotia,onko se rikos. en ole lukenut sandmania kuin yhden osan,ja ei iskenyt minuun. pidän enemmän sellasesta mikä ei ole julkisuudessa ollut. ja muutenkin erilaisesta.
kaikkea voi epäillä!

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
« Vastaus #41 : 17.03.2005 klo 19:45:46 »
niin sinäkö määrittelet mikä toimii ja kuinka kauan? enköhän saa pistää vaikka jokaseen viestiin että tää on mun oma mielipide,kuka sen voi estää. heh,ja jos haluat sanoa noin vain loukataksesi,niin mulle on kumminkin se ja sama jos jonkun viestin perusteella ihmiset pitää mua ylimielisenä ja raukkamaisena,eiköhän se jo kerro aika tavalla ihmisistä jos luulee tuntevansa ihmisen pelkän jutun perusteella! mitä ihmiset oikein kuvittelee olevansa.

ja missä kumman vaiheessa olen sanonut että suomi ei olisi hieno kieli....minä pidän suomen kielestä todella paljon! ja anteeksi jos se jotain haittaa jos EN SATTUMALTA tykkää lukea mangaa suomeksi. ainoa asia mitä USA osaa tehdä hyvin on mangan kääntäminen. että se siinä.

Ei, minä en määrittele - eikä minulla ole oikeutta määritellä - minkään asian suhteen, mikä toimii, mikä ei toimi, minkä pitäisi toimia ja minkä taas ei. Mutta tuo olikin "mielipiteeni" asiasta.
Minun puolestani saat mennä Kauppatorille hillumaan jätesäkkiin pukeutuneena talvella 6.1 kello 22.45 mutta olisiko se sittenkään järkevää.. Minusta ei, mutta tämä on "mielipiteeni". Sinulla on Suomen vapaana kansalaisena ja ihmisoikeudet omaavana henkilönä valta tehdä mitä haluat, niin kauan kun et tuota vahinkoa kellekään.

Sanonpa vain, että ei kaikkiin mielipiteisiin riitä perusteluksi "se on mun mielipiteeni". Elämässäsi tulee vielä vaihe, kun opettajasi, työnantajasi ja läheiset ihmissuhteesi vaativat sinulta paljon enemmän. Toki nauti nyt vaan siitä, että olet lapsi ja saat vedota perustelemattomiin väitteisiin kuten: "se nyt sattuu olee mun mielipide asiasta". Tarkoitukseni ei ollut loukata, mutta myönnän, etten esittänyt asiaani yhtä ystävällisesti kuin olisin voinut. Ajan myötä huomaat varmaan, että suorapuheisuus kannattaa. Itse ainakin arvostan suoraan puhuvia ihmisiä, jotka eivät yritä koristella kaikkea negatiivista sanomaansa. Aikuisille ihmisille ei tarvitse puhua enää yhtä alentuvasti kuin mitä esim. lapsille yleensä puhutaan (lapsillehan sanotaan "kulta pieni eihän noin voi sanoa" ja tuo on mielestäni alentuvaa käyttäytymistä, joka tekee selväksi, että kritiikkiä antava henkilö ei usko vastaanottajan olevan kykenevä suoran puheen hyväksymiseen/ymmärtämiseen).

Itse asiassa viestiesi perusteella sinusta voi päätellä kaikenlaista. Ihmisillä, kun on omituinen tapa kirjoittaa sitä, mitä heidän mielessään liikkuu. Hauskaa, eikö?  ;D

Jos pidät suomen kielestä niin kovin paljon, niin olisko tosiaan ihan kamalaa kokeilla lukea mangaakin suomeksi  ;)

Oletkos itse käynyt USA:ssa ja todennut käyntisi jälkeen, kun noin varmasti sanot, ettei siellä osata muka mangakäännösten (jotka nekin sensuurin iskiessä saattavat poiketa hyvinkin paljon alkuperäisteoksen dialogista http://forums.animeunioni.org/viewtopic.php?t=1159) lisäksi mitään muuta tehdä? Nykypäivän melkeimpä ainoana suurvaltiona USA:lla on paljon vaikutusvaltaa asioiden suhteen, ja oikeiden ihmisten ollessa puikoissa voi tapahtua paljon hyviäkin asioita. Asuuhan USA:ssakin paljon mukavia ihmisiä (kuulemma, tosin kyllä minullakin on sillä yksi erittäin ihastuttava floridalainen tuttava). Eikä unohdeta USA:n saavutuksia populaarikulttuurin puolella *köhhollywoodköh*

Nostan kyllä siitä hyvästä sinulle hattua, että jaksat pitää mielipiteestäsi kiinni (vaikka välillä kuulostatkin itsepäiseltä ja kapeakatseiselta). Aina on hyvä puolustaa omaa näkökulmaansa, mutta viisas ihminen yrittää parhaansa mukaan ymmärtää myös vastapuolen kantaa.

Jos sinua muuten huvittaa jutella pidemmin, niin minulle saa aina lähettää vaikkapa sähköpostia. Saa turista kaikkea maan ja taivaan välillä.

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Vastaus #42 : 17.03.2005 klo 21:10:13 »
Ei täällä varsinaisesti kukaan maru sinua vastaan hyökkää, mutta kuten aiemmista viesteistäsi ja niihin tulleista vastauksista voimme lukea, ymmärrämme/luulemme ymmärtävämme/olemme tunnistaneet itsessämme saman asian.

Lainaus käyttäjältä: maru
...halusin vain sanoa että en itse pidä siitä että se on muotia nykyään...
...pidän enemmän sellasesta mikä ei ole julkisuudessa ollut. ja muutenkin erilaisesta.

Tähänhän tuli jo ihan alkupäässä vastaus, että CMX tai Zen Cafe tai jokin muuttui "paskaksi" kun se ei enää ollutkaan niin pienen piirin juttu. Ja miten KUKAAN voi kuvitella tietävänsä mitään tästä asiasta vain uusimman hittilevyn ostettuaan. (Luin just uusimman Ranman ja katoin DBZ:taa, ihq.)

Että juu, kyllä me ymmärretään mistä kirjoitit, samalla täällä on ollut yritystä laajentaa sun mielipidettä asiasta, että ne uudet "fanit" on tällä hetkellä koko homman elinehto, ja että se ei oo sulta pois.

Toisaalta se että luet mangaa englanniksi, ja haluaisit lukea japaniksi on ihan kivaa (kyllä kielitaito on aina plussaa), mutta se voidaan myös ymmärtää pyrkimyksenä päästä normaalia massakuluttajaa ylemmäs. Pääsee sitten disauttamaan muita kun on kolmen tankobon manga-harrastaja ja osaa sanoa muutakin kuin kawaii.
Lainaus käyttäjältä: maru
mutta siis...ehkä vain pitää antaa olla. ei ainakaan tarvitse kuunnelle erinäisiä analysoimisia ja suuttumuksia kun minua vain ei ymmärretä. eiköhän tuo manga-anime ilmiö pian väljähdy.

Että täällä kyllä on ymmärretty mitä sanoit, nyt kun vielä ymmärtäisit että sinua ymmärretään.
Noin. Siinä oli pieni yhteenveto. Nyt sitten tulee se mun mielipide.
Toivon että tämä muotivillitys ei loppuisi vielä vuosiin. Ja sen tähden että jossain vaiheessa Ranmat ja Inut ja Conanit ja OMG:t ja  DB:t ja ties mitkä on käännetty suomeksi, ja sitten on pakko etsiä jotain muuta sen tähden että siinä ajassa kohdeyleisö on hankkinut muutaman vuoden ikää lisää ja haluaisi lukea jotain muuta mangaa ja muutakin kuin mangaa. Ja ehkä sitten saadaan sitä vakavampaakin aineistoa suomeksi.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

Tatu Junni

• Jäsen
« Vastaus #43 : 17.03.2005 klo 22:52:40 »
Eiköhän kaikki lopeteta hengittäminen ja ajatteleminenkin samantien, kun ne ovat molemmat niin pirun yleisiä harrastuksia nykypäivänä.

Tai no, ehkei tuo jälkimmäinen...

(Ja tulkitsitte tämän kommenttini nyt sitten millä tavalla tahansa, on se väärä tapa, senkin pömppikset!)

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #44 : 17.03.2005 klo 22:56:36 »
En tajua, mitä vikaa siinä kenenkään mielestä on, että sarjakuva on käännetty suomeksi. Suomihan on, kuten sanottu, monipuolinen ja vivahteikas kieli, ja jos käännös on tehty hyvin ei sitä ole sen tuskaisempaa lukea kuin englantiakaan. Luulen, että monen englannin ihannointi on pitkälti opittu juttu, tarkoittaen tässä sitä, että on totuttu lukemaan enemmän englanniksi - koska suomeksi ei mitään ole tätä ennen julkaistu.

Tuskallisen usein näkee nuorten piirtäjien tekevän sarjakuvaa englanniksi sen takia, koska se on "hienompaa" ja vaikuttaa ammattimaisemmalta. (Eri asia sitten, jos haluaa tavoittaa mahdollisimman laajan lukijakunnan netin kautta.) Tuntuu siltä, että suomen kieltä ja kulttuuria muutenkin arvostetaan liian vähän, että kaikkien muiden isompien ja hienompien maiden kulttuuri on automaattisesti parempaa. (ja ei, nyt ei ole mielessä kalja ja kirves.) Mutta nyt menee asian vierestä.

Mitä taas tulee manga-tyylillä piirtämiseen... Kopiointi ei ole hyvä asia, mutta raaka totuus on, että sitä on jokaisen aloittelevan piirtäjän ensi taival, piirsi sitten millä tyylillä hyvänsä. Vasta tämän jälkeen aletaan etsiä sitä omaa tyyliä. (Ja mallipiirustus on suositeltava ja lähes pakollinen harjoitus ...vaan missä olin itse, kun piti piirtää mallia? :-[)

En puolusta "manga-tyylin" orjallista matkimista, ja ymmärrän ihmisiä, jotka ärsyyntyvät siitä, että mitään muuta tyyliä ei nuorilta piirtäjiltä tunnu löytyvän. Mutta kaikki saavat vaikutteensa jostain ja kaikki kehittävät tyyliään siihen suuntaan mistä pitävät. Täysin omaperäistä tyyliä ei taida olla kellään. Länsimaisella piirtäjällä on yhtä suuri oikeus saada vaikutteita mangasta kuin japanilaisella piirtäjällä länsimaisesta sarjakuvasta.

...olenhan itsekin noita "mangapiirtäjiä", siihen on monta syytä. Kuitenkin tyylini on toivon mukaan kehittynyt omaksi tyyliksi, vaan kuinkas sitten käykään: moni näkee pelkän mangan. ;) Ja "mangakissat", kissoissani ei omasta mielestäni ole paljoakaan mangaa... :D Tai sitten joillekin tyyli ei ole tarpeeksi mangaa, koska siinä on liikaa meikäläisen omaa tyyliä. Mielipiteitä on monia. Itse olen saanut vaikutteita runsaasti mangan ulkopuoleltakin, jopa pihalla kasvaneesta kukkasesta (ihan tosi!)

En sinänsä näe ongelmaa siinä, että mangasta ja animesta tulee suomessakin "valtakulttuuria". (Sillä sitähän manga ja anime suurimmaksi osaksi ovat, niin japanissa kuin USAssakin, josta suurin osa täällä saatavista alppareista tulee. USAssa on jo se tilanne, joka on Suomeenkin hiipimässä. Eli sinänsä englanniksi julkaistut alpparit eivät ole sen huonompia tai parempia kuin suomeksi julkaistu Ranma. Mahdollinen tökerö käännös ei sitten ole sen vika, että alppari on julkaistu Suomessa.

Varsinkin animea on tähän asti ollut tuskaisen vaikea saada käsiinsä, ykkösalueen levyt maksavat liikaa ja ovat hankalia tilata, enkä suosi ilmaiseksi netistä imuttamista. Olen vain iloinen, jos saan ostettua helpommin (ja halvemmalla). Ja katsottua telkasta. Ei sitä jaksa/voi maksaa sataa euroa sarjasta, jonka katsoo ehkä kerran. Kyllä tännekin varmasti tulee sitä parempaa tavaraa, ja on jo tullutkin. (Miyazaki, Satoshi Kon)

Manga ja anime tuskin tulevat valtaamaan koko maailmaa, eikä monikaan mangaa harrastava lue pelkästään sitä vaan paljon muutakin. Hömelöä "pintamangaa" lukevat pissikset voi sitten itse kukin vapaasti jättää omaan arvoonsa jos haluaa. Ei kannata vetää herneitä nenään, ei se ole sen arvoista.  :)

Uup... tulipas pitkä paasaus. Sori ...vai pitäisikö sanoa "Gomen!!!!1111" ;)

PS. Sandman on hieno!
PPS. Se vasta hassua onkin, että yksilöllisyys on tällä hetkellä muotia.