Ystäväni mielestä ainakin englanninkielinen käännös koulun nimestä oli loistava

Kyseessä siis ihminen, joka on friikahtanut kunnolla animeen/mangaan ja opiskelee sivutoimisesti japania ja on lähdössä ensilukuvuodeksi vaihtoon Tokioon. Tosin hänenkään japanintaitonsa ei ole ihmeellinen, vaikka hyvä onkin.
Ei kommentoinut silloin oikeastaan muutoin tuota käännöstä tai mitä se olisi hänen mielestään tarkkana käännöksenä ollut. Mutta luultavasti englannos on lähellä totuutta.
Ja niin löytyyhän se 3. Ranma½ minunkin hyllystäni nyt. Täytyy kyllä todeta, etten ole koskaan kokenut mangaa omaksi lajikseni (itse olen ihan friikahtanut animen katsomiseen) ja tuntuu kyseinen mielipide osoittautuvan aina vain oikeammaksi. Ranma½ on ensimmäinen sarja, jota luen. Siis todella _luen_. Aiemmin ole kyllä katsellut ystävieni mangoja ja selaillut, mutta en vain pääse sisälle juttuun. Se ei vain ole imaissut pyörteeseensä. Se ei nappaa.
Ehkä olen liiaksi lukenut akkareita, mutta mielestäni sarjakuvassa väritys merkitsee melkoisesti ja mustavalkoisuus (vieläpä peräti vähän nuhruisena esityksenä) tekee lukemisesta aika raskasta. Tietenkin on hyviä mustavalkoisia sarjoja olemassa, mutta yleensä niissä piirrosjälki on huomattavasti selkeämpää (ja pelkistetympää) ja ruutujen asettelu standardimpaa, kuten esim. sanomalehtisarjat.
Ranman½ kaltaisessa vauhtisarjassa, jossa juoni perustuu myös hyvin paljon hahmojen tekemisille ja ilmeille ja liikkeille, olisi mielestäni väritys ollut hyvästä. Itsellä ainakin koen sivut vähän liian sekasortoisiksi ja välillä ranman tyttö- ja poikahahmojen erottaminen on vaikeaa. Ehkä olen sitten hieman hidas nupistani

, mutta ellen olisi nähnyt kyseistä sarjaa jo ennakkoon animena, en tiedä, kuinka hyvin pysyisin kärryillä juonessa pelkkää mangaa lukemalla.
Tästä voi kertoa jotain jo se, etten lainkaan huomannut mitään sivujen väärinsijoittelua tuota lukiessani

Mutta yritetään totuttelun voimalla ja vähän väkisin. Ehkä se pureutuu paremmin pokkari pokkarilta
Lisätään nyt loppuun vielä, kun muutama muukin täällä on jo sitä kommentoinut, niin lempihahmoni Ranmassa½ on ehdottomasti Genma Saotome ja etenkin tämä hänen pandainen olemuksena.