Kirjoittaja Aihe: Jysäys 3/05  (Luettu 34346 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mattipekka

• Jäsen
Re: Keskustelua Jysäyksestä
« Vastaus #45 : 14.10.2005 klo 22:53:06 »
Jahas,

Järkytys on näemmä ollut melkoinen. Johtoajatukseni tätä lehteä tehdessä oli ottaa vihdoinkin molemmat sukupuolet kunnolla huomioon sarjoja valittaessa. Viritin feminiinisen puoleni ilmeisesti äärimmilleen, koska positiivisemmat kommentit ovat tulleet naisiin viittaavien nimimerkkien takaa.

Aloitetaan Liekehtivästä Ruususta. Sarja on minusta mainio, eihän se siellä muuten olisi. Ensimmäiset 10 sivua tekijä vielä hakee tyyliään, mutta sitten se naksahtaa paikalleen ja kestää loppuun asti. Pääkirjoituksessa on selostettu mikä tekee sarjakuvasta minun silmissäni mielenkiintoisen. Ei siis se, että se näyttää mangalta, vaan se, että nähdäkseni pääsemme tämän sarjan yhteydessä todistamaan tietyn murroksen alkua. Profetia voi tietysti osoittautua vääräksi, mutta ainakin pääsette sanomaan mielipiteenne siitä.

Liekehtivä Ruusu julkaistiin Ranskassa heinäkuun alussa, eli tämä on yksi kurkistus siihen, mitä siellä tapahtuu juuri nyt. Tottakai siellä tapahtuu kaikkea muutakin, mutta valitsin tämän, koska manga on tänä syksynä ajankohtainen aihe Suomessakin. Minusta tätä on mielenkiintoista verrata suomalaisten manga-artistien töihin (tiedätte mitä tarkoitan näillä suomi- ja euromanga termeillä, ei juututa loppuliitteen etymologiaan). Eräänlaista vertailevaa kulttuuriantropologiaa siis.

toivottavasti teinit kiinnostuvat tästä manganumerosta, niin että saadaan näitä edelleen.

Parin kioskin otoksella lehtipisteiden myyjät ainakin ovat laittaneet lehden paljon paremmin esille.

Vincentin ja Sokrateen nerokkuutta en kuvitellut kenenkään voivan kiistää, mutta näköjään sekin onnistuu Kvaakissa. Ne edustavat juuri sitä fiksua aikuissarjakuvaa, jota itse olen eniten kaivannut.

Toimivaa, hyvää mainstreamia. Tän päivän, ei eilisen.

Viitaten aiempaan avantgardekeskusteluun, julistaisin Vincent ja Van Goghin taidesarjakuvaksi ja sen suomalaisen sarjakuvan, jota tähän saakka on kutsuttu taidesarjakuvaksi, avangardeksi. Vai onko Vincent sittenkin taidehistoriallinen sarjakuva?

Positiivista Jysäyksissä on kyllä ollut se että jokainen setti on ollut täysin erilainen. Uusia tuttavuuksia tullut joka kerta. Ehkä jostain rivien välistä löytyy se paras tämänhetkinen eurosarjakuva. :)

Aluksi on ollut tarkoitus antaa lukijoille jonkinlainen yleiskatsaus eurooppalaisen sarjakuvan moninaisuudesta laadusta tinkimättä. Maut lyövät tietysti toisiaan korvilleen ja minun makuni varsinkin. Niin kiivaasti kuin täällä edellisen numeron silppua vastustettiinkin, pidempiä sarjoja taidetaan inhota vielä enemmän. Olishan se pitänyt muistaa jo ykkösnumerosta (jota nykyään kaikki luonnollisesti kaihoisasti muistelevat ainoana oikeana Jysäyksenä:)

Mainosten määrä ja tarinoiden väliin tunkeminen häiritsi aika paljon. Jos tuo on määrä mitä lehteen tarvitaan sen hengissäpysymiseen niin sitten kyllä heikkenee luottamus Jysäykseen. Ohuempi lehti ei ole synti, mainosten kolminkertaistaminen on.

Kieltämättä mainosten myynnissä oli hirveä työ. Palaamme siis 36-sivuiseen lehteen, niin pääsemme kaikki helpommalla. Hinta jatkossakin 3,90. Kiitän kuitenkin kaikkia mainostajia tähänastisesta hienosta kulttuurityöstä, jonka avulla on saatu paljon vihattua sarjakuvaa alta pois ilman, että lukijat ovat joutuneet maksamaan kärsimyksestään lisähintaa.

Pitäisikö muuten aloitaa seuraavasta numerosta lähtien uusi ketju, tällaiset jättiketjut ovat vähän hankalia mm. jos haluaa viitata aikaisemmin sanottuun.

Eikös tuo numeron vaihtumiskohta kuitenkin ole aika helppo löytää? Katsotaan kuinka monta sivua Kvaakin moottori kestää ennenkuin jysähtää.

Ehdotuksena toimituskunnalle, eurooppaa on ranskankielisen vaikutuspiirin ulkopuolella; Saksa, Italia, Ruotsi, Iso-Britannia, Irlanti.

Jep, ja niinpä Vincent ja Van Gogh on jugoslavialaisen tekemä. Sille Jysäys ei voi mitään, ettei Jugoslaviaa enää ole ja että Smudja loikkii ympäri Eurooppaa. Roihuvuoren tekijää epäilen puolalaiseksi nimen perusteella, mutten ole ehtinyt hakea asialle vahvistusta. Keski-Euroopassa rajojen yli hyppiminen on niin paljon helpompaa kuin täällä, ettei tekijöiden asuinpaikan/kansallisuuden perässä pysy. Ai niin ja Blacksad oli Espanjasta. Mainitsemistasi maista ei ole vielä mitään julkaistu, mutta eivät ne missään boikotissa ole, kunhan jotain loistosarjakuvaa tekevät.

Eipä tullut tälle tilaajalle vielä tänäänkään.

Käsittämätöntä. Tietojeni mukaan lehdet ovat olleet jo viikon matkalla. No, eivät ne enää kauaa voi viipyä...(koputtaa puuta)
« Viimeksi muokattu: 14.10.2005 klo 22:55:47 kirjoittanut Mattipekka »
Hemmetti, tässähän menee koko työpäivä, en enää ikinä kirjoita Kvaakkiin:(

kitani

• Vieras
« Vastaus #46 : 15.10.2005 klo 14:54:44 »
EIpä ole minullekaan vielä posti lehteä tuonut ja aika monella taitaa olla sama juttu. Pistin tästä jo banaanille asiakaspalautetta.

KH

• Vieras
« Vastaus #47 : 15.10.2005 klo 15:49:54 »
Juu, vahvistus täältäkin: ei ole lehti tullut näin helsinkiläisellekään tilaajalle. Kyllä tässä on ollut jo tarpeeksi monta numeroa aikaa löytää Postin kanssa joku ratkaisu, mutta ei vain näytä onnistuvan. Siirtynen suosiolla irtonumeroihin.

Luulisi että tässä on kustantajalla jo reklamaation paikka jakelijalle? Vai onko Postille maksettu vain jostain kymmenen päivän sekundajakelusta?

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #48 : 15.10.2005 klo 20:09:08 »
Tilasin lehden elokuun puolivälissä sähköpostilla. Tilausvahvistus tuli 12.10, "anteeksi että vastaus kesti". Yhtään numeroa en menettänyt, joten annettakoot anteeksi. Kuitenkin hämmentää että miten tämmöinen on mahdollista? Lehti kolahti sitten eilen perjantaina postiluukusta.

Kommenttia. Mainokset eivät häiritse. Päinvastoin, niitä on kiva katsella ja kelata mitä kaikkea tulee nyt ulos ja mikä on nyt in. Ajattelin, että jos Jysäys kestää pidemmällekin tulevaisuuteen, niin näistä tulee tietyllä tavalla hauskoja muistoja. Mainoksia lisää, jos se nostaa sivumäärää. Turha tiputtaa 36:een sivuun! Mattipekan viesti tuossa yllä.. sivumäärästä.. oli vitsi, eikös?
Niinkauan kuin mainokset eivät keskeytä tarinaa, niin ollaan selvillä vesillä.

Mitä tulee tarinoihin. Kaksi jatkojuttua samassa lehdessä. Tämä on mielestäni miinusta; jatkojutut eivät saisi viedä suurinta osaa lehden sisällöstä. Jos omaa mielipidettäni kysytään, lehdessä voisi olla yksi pitkähkö jatkotarina, ja kaksi kolme muuta tarinaa jotka saisi luettua kerralla loppuun.

Van Gogh-tarina oli oikein kiva. Jos Tikkurila mahdollistaa tälläisen julkaisun, niin ihan hienoa. Tykkäsin viittauksista juttuihin joita olin nähnyt ennenkin; esim. valokuvan junasta joka oli ajanut aseman seinän läpi kadulle (osaako joku kertoa tästä ruudusta/valokuvasta enempää?). Kuitenkaan, ei mitenkään tajuntaa räjäyttävä kokomus. Kyllä tätä mielellään lukee, ja lukee lisää.

Liekehtivä Ruusu oli outo. Mangan tyyli häiritsi, varsinkin symbolit. Kuitenkin, kyllä tätä lukee, vaikka Zorromainen sankari on jo aika klisee. Mut joo. Jos tämä tuo lukijoita, niin mikäs siinä. Ei juoni kuitenkaan kovin huono ollut.

Herakleen koirasta en digannut. Yhtään. Ehkä se ei vain ollut mulle.

Alppien sankari oli mahtava. Tätä lisää. Ehdottomasti lehden paras tarina.

Kehittämisideoita: lisää yksi- ja kaksisivuisia, useilta eri tekijöiltä. Niitä voisi sirotella aika vapaalla kädellä pitkin lehteä. Tuovat hyvän mielen. Tässä numerossa oli vain tuo Alppien Sankari. Muitakin voisi yritellä sirotella mukaan.
Vain yksi jatkotarina per lehti. Jos mainoksilla saa tuhdempia lehtiä, niin mainoksia lisää, kiitos. Pääkirjoitus on ihan kiva, mutta kaipaan kuitenkin "tietopaketteja" tekijöistä tyyliin se zombie-tarina numerossa yksi (milloin tälle saadaan jatkoa?). Mitä Praedorille on tapahtunut?

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re: Jysäys 3/05
« Vastaus #49 : 15.10.2005 klo 22:38:58 »
(Lisäys: voisiko jokaiselle Jysäyksen numerolle perustaa jatkossa oman ketjun, keskustelu on kuitenkin sen verran aktiivista?)
Kyllä se on mahdollista ja nyt toteutettukin. Jos jatkossakin keskustelu on yhtä kiivasta, niin jokaiselle numerolle voi ihan hyvin perustaa oman ketjun. Onhan tässäkin jo neljä sivua.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #50 : 15.10.2005 klo 22:47:42 »
Turkulainen tilaaja sai lehden perjantaina. En voi minäkään käsittää näitä postitusongelmia, ilmestyyhän Suomessa lukuisia muitakin lehtiä joista varmastikin suurin osa tulee tilaajille ensin tai samaan aikaan kuin kioskeihin. Miksei se sitten onnistuisi Jysäyksen kanssa?

Itse lehdestä:

Hämmästelen ettei kukaan ole kiinnittänyt huomiota Vincent ja Van Goghin ladontaan. Kauhea Times vai mikä lienee fontti, just kaikkein kauneimmin piirretyssä sarjassa! Muihin oli pistetty käsinkirjoitetun näköinen fontti, miksei tähän? Toivottavasti ei ollut jotain vittuilua toimituksen puolelta, kun silloin aikaisemmin joku täällä moitti käsintekstausta. Ei kai sentään. Joka tapauksessa häiritsi melkoisesti.

Entistä pidempien sarjojen valinta ilahdutti minua, vaikkakaan yksikään sarja ei ollut niin paljon mun makuuni kuin Blacksad, Kaputt & Zösky tai muinainen Katseen kantamattomissa -alku. Hyvää joka tapauksessa, varsinkin Van Gogh ja Sokrates. Edes Liekehtivä ruusu ei ollut toivoton, kliseisyydestään huolimatta.

On kyllä jännää, kun Jysäys on joka numerossaan aivan erilainen. (Huvittavaa, kun joku totesi että lyhyistä sarjoista koostunut Jysäys olisi "vanha kunnon". Lehteä on tullut nyt yhteensä neljä numeroa...) Varmaan pikku hiljaa rupeaa löytymään pysyvämpi linja. Minusta tuntuu, että paras olisi tämän ja edellisen numeron välimuoto: yksi jatkosarja, 1-2 muuta pidempää kokonaista sarjaa, muutamia hienoja lyhäreitä. Mutta kylläpä mulle käytännössä kelpaa mikä vaan, pääasia että lehti ilmestyisi vielä ensi vuonna ja sitä seuraavanakin. Olkoon vaikka puoli lehteä shoujouta myyntiä tuomassa, kunhan toinen puoli on sitten jotain muuta.

• Jäsen
« Vastaus #51 : 15.10.2005 klo 23:04:25 »
Tosiaan, piti tuosta Vincentin oudosta fontista mainita, mutta unohtui. Hetken kelasin että siihen on varmaan joku hyvä syy, muttei sitten keksinyt että mikä.

Tähän mennessä ilmestyneistä sarjoista ehdottomat ykköset ovat kyllä olleet Blacksad ja Alppien sankari. ja kakkosykkösinä sitte zombie-juttu ja Beatifoulland/lintupartio.

Foxtrot

• Jäsen
« Vastaus #52 : 15.10.2005 klo 23:09:17 »
Sokrates on hauskin pätkä Jysäyksessä tähän asti.

Jysäys on komea lehti.

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Vastaus #53 : 15.10.2005 klo 23:24:38 »
Uusinta numeroa lukematta vain aiempia kommentteja kommentoiden, kun halutaan vuoronperään enemmän pitkää jä enemmän pätkää.
Alkaa tuntua siltä, että se mitä tässä sisällöllisesti halutaan on Aku Ankka täytettynä eurooppalaisella sarjakuvalla. Pari pitkää, joku lyhyt sekaan ja jatkosarja sekä toimituksen oma nurkka. Kai sitä on suurin osa suomen sarjakuvanlukijoista jo niin ehdollistunut tälle formaatille että on hankala syöttää massoille jotain ihan muuta.

Ja vaikka miten tulisi näin syksyn alla lehtiä tupaan ja räntää porstuaan sarjavalinnoista niin jatkosarjat tulee julkaista kokonaan katkeraan loppuun asti.

Josko se Kusti saisi ensi viikolla poljettua Kouvolaan saakka.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

• Jäsen
« Vastaus #54 : 16.10.2005 klo 00:00:24 »
Nyt kun Akkarin rakenne otettiin puheeksi - ja kun sen noin ilmaisit - niin kyllä, se voisi olla hyvinkin toivottava juttu. Nyt oli kaksi pitkää jatkojuttua ja pari melko lyhyttä siihen perään. Jäi sellainen odottava fiilis, että mitä seuraavaksi? Edellisistä numeroista on jäänyt sellainen kylläinen olo että on "syönyt" hyvin. Nyt jäi lähinnä että "jos sitä ruokaa sais lisää". Tyydyttämätön. Kun odotusaikakin on niin pitkä. Yksi jatkosarja riittää houkuttelemaan epätietoiset takaisin seuraavalla kerralla. Kyllä, tajuan että ensi numerossa on kaksi jatkosarjaa, koska nykyiset pitää saada tietenkin loppuun ennenkuin eteenpäin mennään. Mutta kun nykyiset käydään loppuun, ei ole pakko ottaa uutta kahta tilalle.
Minusta jokaisen lehden pitäisi olla oma kokonaisuutensa, jonka voi nostaa hyllystä satunnaisesti, lukea läpi ja pistää takaisin. "Jatkuu..." numerot eivät ole sellaisia. Vanhemmat täällä varmasti ajattelevat Non-Stopia (jossa ilmeisesti oli paljon jatkiksia), mutta minä en. Mä oon kasvanu Akkarin kanssa. Ja tavallaan asosioin ja vertaan Jysäystä siihen, kaikella kunnioituksella. Jysäys on niinkuin Akkari, mutta paljon paremmalla paperilla, piirrostyylillä, juonella, isommalla vaihteluvuudella ja enemmän yllättävyyttä. Siis minun päässäni. Akkari on ilmestynyt Suomessa yli 50 vuotta, ja heillä on ollut aikaa kokeilla vaikka mitä. Onko hirveän huono juttu, jos ehdottaa että lehdessä olisi tarinoiden taustasta tekstiä? Että jokainen Jysäyksen numero olisi kokonaisuus, eikä vain osa palapelissä?

Artikkelit pidentävät lehden lukuaikaa. Sarjakuvan kuitenkin lukee läpi aika nopeasti, vaikka sen lukisi kahdesti. Omissa privaateissa haaveissani Jysäyksen parissa voisi kuluttaa 30-45 minuuttia tarvitsematta lukea lehteä kovin montaa kertaa uudestaa. Antaisi rahalle enemmän arvoa :)

Tiedän, teksti on vähän puolusteleva ja samalla hyökkäävä tuossa yllä. Lähinnä koska alkureaktio oli että "mitä se tommosta", kun tekstiä kirjoitin niin ymmärsin että Hege on aika oikeassa. Ajattelin kuitenkin postittaa koska se varmaan ehkä selittää vanhemmalle sukupolvelle meidän Akkarinuorten näkemystä paremmin.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #55 : 16.10.2005 klo 00:17:27 »
Vanhemmat täällä varmasti ajattelevat Non-Stopia (jossa ilmeisesti oli paljon jatkiksia),

Ajattelin kuitenkin postittaa koska se varmaan ehkä selittää vanhemmalle sukupolvelle meidän Akkarinuorten näkemystä paremmin.
Ollaan me vanhemmatkin luettu Akkaria. Vissiin jo ennen kuin monet teistä "Akkarinuorista"  ovat edes syntyneet.

Mulla loppui Akkarin tilaus, kun tilasin Nonarin. Helppo valinta.

EDIT: Akkarin sarjat tuntuivat todella heppoisilta heti ensimmäisen Ruutu-lehden luettuani. Tärkeää ainakin minulle oli nimenomaan tarinat ja piirrosjälki, ei mikään formaatti.

EDIT: Tuossa näyte Vincent ja Van Goghin sivusta ja "originaalitekstauksesta".
http://www.bdnet.com/Vincent%20et%20Van%20Gogh/fiche_serie.htm

EDIT:
Googlettelin tässä hieman kauluri kaulassa:
Vincentin piirtäjä tekee näköjään sarjakuvaa myös Toulouse-Lautrecista. Tämä jälki viehättää meikäläistä enemmän kuin tuo Vincent ja Van Gogh. Voipi johtua siitä, että Henri de T-L on yksi suosikkitaiteilijoistani.  ;)
http://www.bdnet.com/Smudja/fiche_auteur.htm
« Viimeksi muokattu: 16.10.2005 klo 02:08:37 kirjoittanut tertsi »

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #56 : 16.10.2005 klo 00:49:43 »
Artikkelit pidentävät lehden lukuaikaa. Sarjakuvan kuitenkin lukee läpi aika nopeasti, vaikka sen lukisi kahdesti. Omissa privaateissa haaveissani Jysäyksen parissa voisi kuluttaa 30-45 minuuttia tarvitsematta lukea lehteä kovin montaa kertaa uudestaa.

Mulla meni tämän numeron parissa n. 40 minuuttia, enkä lukenut kuin yhdesti. Mulla on tosin tapana lueskella aika hitaasti, palailla taaksepäin ja jäädä miettimään välillä. Mutta oon aika samaa mieltä Justenin kirjoituksen kanssa.

Piti vielä kommentoida Tikkurilan osuutta. Todellakin Jysäys kolmonen teki historiaa. Eipä liene koskaan ennen nähty sarjakuvalehdessä tuollaista telkkarista tuttua "Tämän tarinan sinulle tarjoaa Tikkurila" -sivua! Tietysti mainosten tunkeminen sarjojen väliin on hieman kyseenalaista, mutta ainakin tässä tapauksessa olin vain huvittunut, ja jopa iloinen siitä että idea on saatu toteutettua. Banaanissa lienee mietitty tarkkaan minkä alan sponsoria sarjalle haettiin, tai mitenkä päin toteutus sitten lieneekään mennyt. Joka tapauksessa värikauppa ja slogan "maalaa maailmasi" sopi erinomaisesti juuri Van Goghista kertovan sarjakuvan maailmaan.

Muutenkaan mainosten suuri määrä ei mua haitannut, päinvastoin, jos näin saadaan lehdestä paksumpi niin antaa palaa vaan. Tuskin Jysäys vielä pelkällä kioski- ja tilaajamyynnillä itseään maksaa. Ja hyvällä maullahan tuo mainonta oli toteutettu. Sitä tilkkutäkkiaukeamaa Liekehtivän Ruusun jälkeen oli aika kiva tutkailla.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #57 : 16.10.2005 klo 13:51:39 »
Jysäys tuli Turkuun postitse 14.10.
Tikkurila oli toteuttanut mainetyön. Lehden ehdoton johtotähti on Vincent ja Van Gogh. Kun remontti tulee tiedän mistä otan maalini. Sponsorikampanja käyntiin.
Jatkoa tarinalle tuskin maltan odottaa. Jysäys voisi yllättää iloisesti ja jatkaa jatkosarjoina Vincent & Van Goghia ja Katseen Kantamattomissa. Ja Hiltusta. Sillage ja Zombit kelpaa myös.

Alppien Nero oli mitään sanomaton pikkuhauska. Sokrates sijoittuu kakkoseksi, vaikka tällä kertaa hopean saa helposti. Tai korjataan, Sokrates saa pronssia. Kakkospaikan saa aukema 52-53. Tämän aukeman myötä lehden sivumäärä nousee noin 25 sivuun, joten sivumäärä 36 sivua olisi suotava.
Enempää sivuja kun ei ollut. Jos laatusarjakuvaa etsitään eikä muuta löydy ei hyvin mene.

Jos joku vertaa Liekehtivää Ruusua Dumas`n tai Perez- Reverteen niin lääkitys ei ole ihan kohdallaan. ” Tästedes se on sinun mekkasi” Älkää solvatko muslimeita.
Tämä arvatenkin jatkuu. Jatkan silti tilausta kannatusmielessä vastakin, mutta jos tämä jää linjaksi niin painakaa edes ihoystävällisemmälle paperille.

Ensi kerralla Katseen kantamattomissa ja Vincent ja Van Gogh, ok? Itse en ymmärrä miksi kukaan pitää Königistä, mutta jopa sillä voisi korvata palavat kukat. Jos mustavalkoisuus on ongelma, niin minulla on nelivuotias poika jolla on väriliidut. Nostetaan tasoa.
Ihan mielenkiinnosta: sponsorinhan ei ole pakko laittaa mainosta vaan voi ostaa mainostilan ja antaa painaa siihen esimerkiksi kotimaista sarjakuvaa niin halutessaan?

Leo

• Jäsen
« Vastaus #58 : 16.10.2005 klo 13:57:32 »
Minuakin ketuttaa, että saan Jysäykseni aina myöhemmin kuin irtonumeron ostajat ja niinpä keskustelu lehdestä on ehtinyt hyytyä jo aikaa ennen kuin olen lukenut sen. Ei siis ole vieläkään kuulunut lehteä Espooseen, toivottavasti huomenna.

Canard

• Jäsen
  • Der Zorn Gottes
« Vastaus #59 : 16.10.2005 klo 16:58:44 »
Tämähän oli paras Jysäys! tähän mennessä.
Vincent ja Van Gogh  on varmasti kauneinta sarjakuvaa, mitä olen koskaan nähnyt, myös tarinan hyväntahtoinen huumori miellytti.
Sokrates taas, kun tuohon piirrostyyliin on jo Maalarin ja merirosvon seurassa tottunut, oli sekin tarinaltaan vähintäänkin hyvää luokkaa.
Liekehtivä Ruusu sitten...tämä sarja to mieleeni muutamankin suosikkielokuvani maailman, mainittakoon vaikka Scaramouche, säilän sankari, ja koska en ole mangafobikko, myös piirrostyyli miellytti minua varsin paljon.
Lyhyet lammastarina oli mitä oli, täytettä ja hetken hupia.
Praedorin puutetta en osaa moittia, koska Hiltusen tyyli jotenkin vaatii mustavalkoisuutta, se jotenkin menettää tehoaan värillisenä.