Kirjoittaja Aihe: Jysäys 3/05  (Luettu 34335 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mari

• Jäsen
Re: Keskustelua Jysäyksestä
« Vastaus #15 : 12.10.2005 klo 14:17:23 »
Siis missä vaiheessa tällainen ihan perinteinen karrikoitu tyyli on nyt mangaksi muuttunut? Enpä olisi uskonut Sillagea puolustavani, mutta... kamoon!

no se nyt on vain mun mielipide tietysti... mun mielestä siinä kannessa oli aika paljon manga tyylisiä vaikutteita (tuli vähän mieleen elfquestit), siis en mä sitä mangaksi tosiaan väitä... mutta siis pointti oli että aika saman tyylinen mitä uusi kansi..
...no joo, mutta voin olla tietty täysin väärässä, ei olis eka kerta...

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #16 : 12.10.2005 klo 14:34:17 »
Ehkä näin alussa on hyväkin tarjota mahdollisimman monta sarjaa näytille, ja sitten myöhemmin jatkaa niillä joista eniten pidettiin?

Niin, kun ei ole kyseessä mikään viikkolehti, ja tuota kuilua on ehtinyt 30 vuodessa hieman muodostua... Blacksadia voisi olla joka numerossa mutta kun ei siinä sarjassa lyhyitä tarinoita juuri ole. Jatkosarjana tietty voisi julkaista, vaan ehkä kuitenkin ja mieluummin albumina? 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Jurpop

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #17 : 12.10.2005 klo 14:47:16 »
Älä Tertsi noin pienestä suutu. Olihan se Sfarin Sokrates ihan kelpo sarjakuva, eikä se Liekehtivä ruusukaan nyt niin huono ollut. Ainakaan huonompi kuin Sillage viime numerossa. Sivumäärä on kohonnut huimasti ja toivottavasti teinit kiinnostuvat tästä manganumerosta, niin että saadaan näitä edelleen.

Ei se Blacksad albumikaan mikään huono idea ole, mutta voisko toimia napakkana profiilin kohotuksenä jysäyksessäkin, jos Arktisella Banaanilla ne oikeudet kerran on? Ei mua ainakaan haittais vaikka joutuisin lukemaan tarinat muutamassa osassa. Saisitte ehkä uusia lukijoita kun Tertsinkin pitäisi palata takaisin lehden lukijakuntaan:)

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #18 : 12.10.2005 klo 15:02:51 »
Siis missä vaiheessa tällainen ihan perinteinen karrikoitu tyyli on nyt mangaksi muuttunut? Enpä olisi uskonut Sillagea puolustavani, mutta... kamoon!

Välillä tuntuu siltä, että mangaa nähdään nykyään joka paikassa. Vähän ilmeikkäämmät silmät niin heti... mangaa! ;) Tuolla logiikallahan Disney-leffatkin olisivat anime-tyylisiä.

Pistän kommenttia itse lehdestä jahka kerkiän lukea sen.

Kapteeni Kenguru

• Groupie
  • Jäsen
  • ¿Cuándo se come, aquí?
« Vastaus #19 : 12.10.2005 klo 15:31:59 »
Blacksad..?

Onko mitään tietoa että vieläkö joskus Blacksadia julkaistaan suomennettuna joko Jysäyksessä tai omana albuminaan?

Nimim. Pitääkö mennä kielikurssille?
POLKU PYÖRÄ VARKAAT KURIIN!!1

http://www.youtube.com/user/Satelliittifillari

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #20 : 12.10.2005 klo 16:36:10 »
<snip>
Tähän saakka Jysäyksen ongelma on ollut liiallinen vaihtuvuus sarjoissa, paikoin on tuntunut lukevansa lähestulkoon vain "esitettä" eurooppalaisesta sarjakuvasta tyyliin "tällainenkin sarja on olemassa, hanki jostain muualta jos kiinnostaa lukea enemmän".
<snip>

Eikös sen vähän pitänyt ollakin Jysäyksen tarkoitus... Jossain aikaisemmassa viestissä oli puhetta, että Jysäys esittelee sarjoja joita sitten ehkä julkaistaan albumeina myöhemmin; lukijoiden kiinnostuksen mukaan.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #21 : 12.10.2005 klo 16:39:32 »
Blacksad..?

Nimim. Pitääkö mennä kielikurssille?
Blacksadia voi lukea englanniksi. Ei tarvii sitä varten ranskaa opiskella. Mutta totta kai kivointa ois saada se suomeksi.

Omistan ekan Blacksadin, mutta toista, "Arctic Nationia" en ole hankkinut, koska olen varma, että kyllä joku sen vielä tänne Härmään tuo.
« Viimeksi muokattu: 12.10.2005 klo 16:52:30 kirjoittanut tertsi »

tompelo

• Jäsen
  • Fakta on vain jähmeä mielipide.
« Vastaus #22 : 12.10.2005 klo 16:53:52 »
Paras vaan jos Blacksadin kaltaista sarjaa julkaistaan vaan suoraan albumina eikä vain jatkosarjoina. Lehdissä julkaistut sarjat unohtuvat nopeammin.

Uusi Jysäys vielä tarkastamatta. Mukava kuitenkin että se tuli tällä kertaa ulos oikeaan aikaan ilman että täällä ehdittiin ruinata perään.
Noh, matkaa ärrälle voisi jo alkaa suunnittelemaan vaikka viimeksi läheiseltä kiparilta ei koko lehteä löytynyt. Oikein myyjältä kysyin, mutta elämäänsä kyllästyneeltä vaikuttava täti ei ilmeisesti ollu koko julkaisusta kuullutkaan kun käski vaan kuivasti katsomaan hyllystä. Jälkeenpäin mietin ymmärsikö hän että tarkoitin sarjakuvalehteä... jysäyshän voisi olla ns. miestenlehdellekin varsin miehekäs nimi. Se ainakin selittäisi myyjän tylyyden. Ensi kerralla toiselle ärrälle.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #23 : 12.10.2005 klo 17:04:54 »

Jälkeenpäin mietin ymmärsikö hän että tarkoitin sarjakuvalehteä... jysäyshän voisi olla ns. miestenlehdellekin varsin miehekäs nimi. Se ainakin selittäisi myyjän tylyyden.
Tuleepa mieleen tapaus ajalta jolloin Ruutu muuttui Non Stopiksi.

Olin lueskellut Ruutuja kaverini luona, hänelle tuli Ruutu tilattuna (=tätinsä Yhtyneillä töissä). Sitten huomasin, että Ruutu loppui ja kaikki Ruudun mahtavat sarjat alkoivatkin uudessa lehdessä, Non Stopissa. Ja kaikki sarjat alkoivat numerossa 1. Eli siinä mikään ei ollut jatkoa edellisestä. Mahtavaa.
Meninpä siis heti kiskalle ostamaan Non Stop ykköstä. Täti siellä sitten tylysti ilmoitti, että ei sellaista lehteä noin pienelle pojalle myydä. No, minä peräännyin siitä takavasemmalle, ilman lehteä.

Tässä minunkin  tapauksessani kioskin täti luuli nimen perusteella, että kyseessä on käsityölehti. Hupaisaa.
No, tilasin Nonarin heti seuraavaksi vuodeksi ja metsästin ekat numerot divarista.

Mutta jännä huomata, että taas se historia toistaa itseään eurooppalaiseen laatusarjakuvaan keskittyneen lehden kohdalla. ;D
« Viimeksi muokattu: 12.10.2005 klo 21:35:28 kirjoittanut tertsi »

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #24 : 12.10.2005 klo 18:33:02 »
Vincent ja Van Gogh - Tykkäsin kovasti, kissa oli hieno. :D Jouduin muuten kopioimaan sitä makuuhuone-taulua joskus yläasteella.

Liekehtivä Ruusu - En oikein tiedä pidinkö siitä vai oliko se sellaista peruskamaa. Nättiä jälkeä ja nätit värit, vaikka en ole suuri siistin tietokonevärityksen ystävä toimi se tuossa ihan mukavasti. Minulla ei ole mitään mangavaikutteiden ottamista vastaan (sattuneesta syystä) mutta silti välillä tuli sellainen olo, ettei piirrosjälki ollut ihan luontevaa. Mutta luen kyllä mielelläni lisää, eihän juonikaan ehtinyt kunnolla käyntiin.

Alppien Nero - Tuosta en oikein osaa sanoa mitään...

Sokrates - Pidän Sfarin jutuista sekä Blainin piirrosjäljestä. Tämä ei iskenyt niin lujaa kuin Pikku/Iso Vampyyri tai  Maalari ja Merirosvo, mutta ihan kelpo juttu oli silti.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #25 : 12.10.2005 klo 18:51:10 »
Joo, mukavaa ettei tätä numeroa tarvinnut odotella liian kauan. Paitsi tilaajien... Perhana, parempi olisi ettei Jysäystä saisi vielä lehtipisteistäkään, kun kerran tilaajatkaan eivät saa. 

Olettaisin että painon/Postin kanssa voi sopia niin, että ne lähettävät lehdet ensin tilaajille, ja vasta pari-kolme päivää myöhemmin lehtipisteille. Näinhän sen on pakko toimia muidenkin tilattavien lehtien kohdalla.

kaheli

• Uusi jäsen
« Vastaus #26 : 12.10.2005 klo 19:17:26 »
Pidin uusimmasta jysäyksesttä... (olen itseasiassa pitänyt niistä kaikista paitsi aivan ekasta jota en ole lukenu) paitsi että tässä oli liian vähän tarinoita ei saanut valita mistä sarjakuvasta aloittaisi.

Liekehtivästä ruususta minulle kyllä ekana tuli mieleen disneyn piirretyt vasta sitten manga.

Sokratesia en oikein jaksanut luea vaikkakin Blainin kuvitusta katselee mielellään johtuneenko lie siitä että rakas siskoni saa aikaiseksi samanlaista jälkeä jos hän joskus jotain suvaitsee piirtää.

OlliH

• Luopio
  • Jäsen
« Vastaus #27 : 12.10.2005 klo 19:56:41 »
Ostettu, luettu. Ei yhtä hyvä kuin edellinen, ehkä kuitenkin paria ekaa parempi. Vincent oli hieno, mutta tarina ja etenkin huumori oli aika kökköä. Maalaustaiteen ystävät ja tuntijat saavat varmasti lisäkicksejä. Vaikka en hirveästi innostunutkaan niin toivon kuitenkin että näytetään loppuun asti, ottaa päähän kesken jättämiset.

Liekehtivä Ruusu oli kohtis. Tällaista perusseikkailutäytettä saa minusta olla jos lehdestä löytyy myös jotain kovaa kamaa. Tällä kertaa ei nyt löytynyt, mutta pointti on että jos tällaisella kevytmangamaisuudella lisätään kysyntää niin annan luvan julkaista. Itseä kyllä nimenomaan ne mangavaikutteet ärsytti.

Alppien nero oli ihan kiva, ei ihan Risa ja Roiskis, mutta paaaljon parempi kuin P&P:t ja Roihuvuoret. Sokrates oli ehkä lehden paras pätkä, mutta ei valitettavasti mikään mestariteos sekään.

Mainosten määrä ja tarinoiden väliin tunkeminen häiritsi aika paljon. Jos tuo on määrä mitä lehteen tarvitaan sen hengissäpysymiseen niin sitten kyllä heikkenee luottamus Jysäykseen. Ohuempi lehti ei ole synti, mainosten kolminkertaistaminen on.

Noh, ostaminen jatkuu toistaiseksi, mutta toivottavasti siinä 30 vuoden kuilussa löytyy myös todellisia herkkuja. Mainittakoon myös että samoin kuin ei varmaan ilman Kvaakin fiilistelyjä ja keskustelua olisi tullut ostettua sitä ensimmäistä niin ei varmaan tulisi jatkettua ostelua. Pitäisikö muuten aloitaa seuraavasta numerosta lähtien uusi ketju, tällaiset jättiketjut ovat vähän hankalia mm. jos haluaa viitata aikaisemmin sanottuun.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #28 : 12.10.2005 klo 20:11:53 »
Mainosten määrä ja tarinoiden väliin tunkeminen häiritsi aika paljon. Jos tuo on määrä mitä lehteen tarvitaan sen hengissäpysymiseen niin sitten kyllä heikkenee luottamus Jysäykseen. Ohuempi lehti ei ole synti, mainosten kolminkertaistaminen on.
Onpas outo mielipide. Minä ainakin mielelläni otan ilmaiseksi 9 sarjakuvasivua lisää ja selaan muutaman ylimääräisen mainossivun yli kuin maksan saman verran ja saan vähemmän sarjakuvaa, mutta myös vähemmän mainoksia.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

OlliH

• Luopio
  • Jäsen
« Vastaus #29 : 12.10.2005 klo 20:50:40 »
Minä ainakin mielelläni otan ilmaiseksi 9 sarjakuvasivua lisää ja selaan muutaman ylimääräisen mainossivun yli kuin maksan saman verran ja saan vähemmän sarjakuvaa, mutta myös vähemmän mainoksia.

No, minä en. Sen lisäksi että mainoksien lisääntyminen aina ja kaikkialla ottaa yleisesti päähän, haittaa tuo varsin runsaasti ainakin minun lukukokemusta. Pitkälti sen takia ei ole juurikaan jenkkimarveleita tullut ostettua, Suomessa mainosten määrä on onneksi pysynyt kuosissa. Siis ennen uusinta Jysäystä jota uskaltaisin veikata Suomen sarjakuvahistorian mainospitoisimmaksi lehdeksi.