Kirjoittaja Aihe: Miksi kutsua ruutujen väliä?  (Luettu 28681 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re: Miksi kutsua ruutujen väliä?
« Vastaus #45 : 03.02.2006 klo 17:06:02 »
Ruutujen väli on yhä suosikkini. Se vertautuu tehtävältään tekstin riviväliin, ja mikä muu sarjakuvan "valipalkin" pääasiallinen tehtävä on kuin erottaa yksittäiset ruudut toisistaan ja tukea lineaarista - tekstinomaista - lukemistapahtumaa, erona samanaikaisesta katsomisesta tai "lukemisesta". Eli ruutuvälien erottamia kuvia ei katsota yhtäaikaa vaan rinnakkain ajallisesti lineaarisessa jatkumossa. Ja Ruutujen välin ymmärtää kertakuulemalta mistä on kyse. "Katuoja"? Eihän tässä sarjakuvassa näy yhdessäkään kuvassa edes katuja.  ;D
Yhtenä sanana: Ruutuväli.
Ruutuväli (tai palkki tai katuoja) on muuten ranskaksi la gouttière. Se kai tarkoittaa sekin katuojaa? La gouttière est blanc intericonique. Katuoja on interikoninen tyhjä, sanoo ranskalainen sarjakuvatutkija Jan Baetens tekstissään Pour une poétique de la gouttière (kirjassa Word&Image*). Katuojan poetiikasta. :o (Ei, en ole lukenut, tuli vastaan erään kirjan alaviitteessä: Kai Mikkonen: Kuva ja sana).

*en tiedä onko kirja sama kuin tämä: Language of Comics - Word and Image ISBN 1-57806-414-7
Baetensin tekstejä löytää Image and Narrative -nettijournaalin sivuilta:
http://www.imageandnarrative.be/index.htm

Timo

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Re: Miksi kutsua ruutujen väliä?
« Vastaus #46 : 04.02.2006 klo 11:23:58 »
Ruutujen väli on yhä suosikkini. Se vertautuu tehtävältään tekstin riviväliin, ja mikä muu sarjakuvan "valipalkin" pääasiallinen tehtävä on kuin erottaa yksittäiset ruudut toisistaan ja tukea lineaarista - tekstinomaista - lukemistapahtumaa,
Tämä tulkinta on kai yleispätevin, mutta ei kata koko sarjakuvan ilmaisua (esim. Will Eisnerin kokeilut ja silloin kun kyseinen tila on vaikka musta joka laajenee ruudun rajasta toisen ruudun rajaksi).

Ruutuväli (tai palkki tai katuoja) on muuten ranskaksi la gouttière. Se kai tarkoittaa sekin katuojaa? La gouttière est blanc intericonique. Katuoja on interikoninen tyhjä, sanoo ranskalainen sarjakuvatutkija Jan Baetens tekstissään Pour une poétique de la gouttière (kirjassa Word&Image*).
No hyvä että tämän on joku uskottavakin henkilö todennut. Tuolla edellisellä sivulla yritin muotoilla asian näin: Välipalkki ei ole sarjakuvan kielessä mitenkään olennainen merkinkantaja (jonka avulla sarjakuvantekijä koodaisi viestiään).
Ja tästä syystä myös esitin, että sen kohdan nimellä ei ole hittojenkaan väliä, paitsi piirtäjille ja niille jotka puhuvat jostain tietystä keissistä... jolloin taas on kätevintä käyttää nimeä joka sopii kyseiseen tilanteeseen.

Baetens puhuu ilmeisesti Peirceläisen tulkinnan mukaisesta ikonista. Tällöin ikonilla tarkoitetaan että ikoni on kuvaamansa objektin kaltainen, eli sitä jäljittelevä merkki. Yhtä hyvin voitaisiin sanoa, että katuoja on intersymbolinen, tyhjä. Symboli-sanan merkitys ymmärretään ehkä helpommin vaikka se onkin käsitteenä sekavampi (monitulkintaisempi). Selittääkö Mikkonen muuten tuota? (Pitäisi saada vihdoin luettua tarkemmin hänen kirjansa!) Eikös interikoninen tarkoita suomeksi ikonien välistä, mikä viittaisi siihen, että Baetensille ruudut ovat ikoneja?

Katuojalla ei siis ole mitään muuta virkaa kuin yrittää esittää sarjakuvan kokonaisuudessa jotain olematonta. Ja nyt taidetaankin jo lähestyä zen-juttuja! Tämän "olemattoman" tarkoitus on rytmittää sitä sarjakuvan olevaa jolla on niitä symbolisia ja muita merkityksiä.
Semanttisesti katuoja on siis saman arvoinen kuin vaikkapa uuden sivun alkaminen sarjakuvassa. Sillä, miten kukakin piirtäjä kuvaa "olematonta"  on merkitystä vain silloin jos hän epäonnistuu.
Toki sarjakuvan montaasissa tai ristikuvassa päästään tästäkin asiasta vääntämään, siitä onko katuoja niissä tapauksissa jotenkin miedompi? Elokuvaa tarkastelemalla voisi yleistää sarjakuvaan vastauksen että ei ole, vaan että kaikki leikkauskohdat ovat kuitenkin leikkauksia. Elokuvassahan on myös (mm. Michelangelo Antonionin käyttämä) mahdollista jakaa kuvapinta sarjakuvaruudun näköisiin alueisiin, eli vetää katuojia kankaalle. Mutta eikös se ole vain toinen tapa esittää montaasi?

Olisipa myös hauska kuulla Heideggeriläinen tulkinta siitä ilmenevätkö katuojat jotenkin eri tavalla kuin sarjakuvan muu aines? :D
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Kivik

  • Paha Kissa
  • Jäsen
  • Viestejä: 875
Re: Miksi kutsua ruutujen väliä?
« Vastaus #47 : 07.02.2006 klo 00:27:18 »
Tuo ranskankielinen nimitys omaa "katuojan" lisäksi myös merkityksen "ränni" elikä kyse on siis alunperin (vanh. ransk. "goutiere") mistä tahansa vettä keräävästä ja pois kanavoivasta systeemistä. Tosin vesi ei ole se mistä tuo käsite tulee, vaan latinan pisaraa eli tippaa tarkoittava sana, "gutta". Eli suomeksi se voisi itse asiassa olla - älkää naurako - : "tippuri".
"Sata taiteilijaa aikoo kiertää kymmenen päivää ympäri maata puhumassa rauhan puolesta. Jos siinä junassa säilyy rauha ja kaikki sata tulevat elävinä takaisin,ei kenenkään pitäisi enää epäillä rauhan mahdollisuutta."
(Henrik Tikkanen:Henrikinkatu)

Justus

  • Jäsen
  • Viestejä: 926
  • Ralf on Kuningas
Re: Miksi kutsua ruutujen väliä?
« Vastaus #48 : 08.02.2006 klo 13:18:13 »
Minusta katuoja on hauska termi ja olen käyttänyt sitä itselleni. En ole ajatellutkaan että siitä voisi käyttää jotain muuta. Ennen katuojaa varmasti ajattelin jotain väliviivaa tai palkkia. 

Mutta minä kyllä ajattelen sarjakuvan vähän toisella tavalla. Ajattelen, että ruudut on laitettu valkoiselle pohjalle, ei niin että ne piirretään vierekkäin ja laitetaan rako erottimeksi. Tämä johtuu kai siitä, että minä kun tein sarjakuvaani (silloin joskus) niin tein sen täysin tietokoneella ja layereinä.

Tove Jansson käytti hauskoja välejä ruuduissa, milloin oli harava tai puu tms.

Minä muuten ajattelen usein, mitä katuojassa tapahtuu. Mitkä ovat tarinan taustat ja jopa dialogia. Tämä pätee myös elokuviin ja tv-ohjelmiin. Barks piirsi hienosti tarinoita, joissa lukija saa päätellä itse turhanpäiväisyydet ja vain tärkeät kohdat näytetään. Katuojassa tapahtuu vaikka mitä. 

Aku Ankassa muuten alettiin jossain vaiheessa tulemaan ruuduista ulos, katuojan päälle. Yleensä hikipisaroita tai kengän reuna. Ne ovat minusta riemastuttavia kun rikotaan jotain pyhää sääntöä. Metasarjakuvaa.

Tuukka Saturi

  • Sosiaalilehmä
  • Jäsen
  • Viestejä: 638
  • "That's a fact Jack!"
Re: Miksi kutsua ruutujen väliä?
« Vastaus #49 : 08.02.2006 klo 14:57:23 »
Hassua, voisin vannoa, että olin postannut tähän threadiin mutta sitä ei näy missään..?

puro

  • Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 261
  • Ei se siitä suttaannu.
Re: Miksi kutsua ruutujen väliä?
« Vastaus #50 : 08.02.2006 klo 16:50:51 »
Hassua, voisin vannoa, että olin postannut tähän threadiin mutta sitä ei näy missään..?

No nyt olet, ole ylpeä.  ;D

-P.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re: Miksi kutsua ruutujen väliä?
« Vastaus #51 : 09.02.2006 klo 01:04:14 »
Ookei.. muutaman tunnin pikasarjakuvakommentuuri aiheesta katuoja.  ;D


Tehty lyijäriluonnoksia lukuunottamatta kokonaan digitaalisesti, kuten kaikki sarjani nykyään.

Timo

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Re: Miksi kutsua ruutujen väliä?
« Vastaus #52 : 09.02.2006 klo 08:41:00 »
Kivaa, Ronkainen!

Elokuvaestetiikassa kerronnasta poisjätettyä kutsuttiin ellipsiksi. Sarjakuvassa ja elokuvassa on ratkaisevaa valita mitä näyttää ja mitä "piilottaa".

Tuukka Saturi

  • Sosiaalilehmä
  • Jäsen
  • Viestejä: 638
  • "That's a fact Jack!"
Re: Miksi kutsua ruutujen väliä?
« Vastaus #53 : 09.02.2006 klo 15:25:15 »
Ronkanen, mä diggaan sun hauista!  ;)

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 815
  • /* You are not expected to understand this. */
Re: Miksi kutsua ruutujen väliä?
« Vastaus #54 : 09.02.2006 klo 15:44:22 »
Timo R. , tuo on muuten valtavan hyvä sarjis!
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Re: Miksi kutsua ruutujen väliä?
« Vastaus #55 : 09.02.2006 klo 15:54:28 »
Timo R. , tuo on muuten valtavan hyvä sarjis!
On siinä jotain joka näppäsi sielun kieltä. Sarjakuvaa sarjakuvamaisimmillaan.

Justus

  • Jäsen
  • Viestejä: 926
  • Ralf on Kuningas
Re: Miksi kutsua ruutujen väliä?
« Vastaus #56 : 09.02.2006 klo 18:51:37 »
Eilen hymyilytti kun luin Judge Dreddiä ja tekstaus oli Reima Mäkisen ja nyt tuo hieno metasarjakuva. Pahkasiassa oli kerran Jari Rasin piirtämä metasarjakuva ja se oli hauska. Peräsmiehen sarjakuvaa pitäisi tuulettaa ja Vanhat Herrat ei lähde käyntiin ryypylläkään. Olikos se nyt Lempi etsimässä uutta kortteeria. Jurpon sarjakuva oli vanha ja korkea ja vetoinen, 70-luvulta peräisin.

julli

  • kynijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 11
  • Otamma sille!
Re: Miksi kutsua ruutujen väliä?
« Vastaus #57 : 10.02.2006 klo 13:34:00 »
Tehty lyijäriluonnoksia lukuunottamatta kokonaan digitaalisesti, kuten kaikki sarjani nykyään.

Timo
Lainaus

... annoit meille siis "originaalin"!  Upea. Näin sarjakuvantekijöiden pitäisi väitellä keskenään; sarjakuvalla.

Oikolukijan tarkka silmä löysi ensimmäisestä ruudusta "kautojan".
Tästä ei ole kuulkaa leikki kaukana: www.julli.net

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re: Miksi kutsua ruutujen väliä?
« Vastaus #58 : 10.02.2006 klo 18:43:30 »
Kiitos kehuista kaikille. Oho.. "kautoja". No, virheitä satuu.  :P

Timo

Ilpo

  • Vieras
Re: Miksi kutsua ruutujen väliä?
« Vastaus #59 : 06.03.2006 klo 21:41:03 »
Tarvinneeko tyhjää kutsua miksikään. Jos ruudut ottaa pois, jää tyhjä paperi. Ei siinä silloin voi alun alkaenkaan mitään palkkeja olla.

Jahkahan Kielitoimisto sotkeutuu tähän, niin saamme iloksemme liukumon, siirteen tai rajakkeen  ;D