Sarjakuvastin oli kyllä vertaansa vailla... pioneeriproggis monella tapaa. Meitähän oli melkein yksi kokonainen sukupolvi siinä, ja kummisedät Harto ja Petri järkkäs näyttelyitä, koulutusta, julkaisuja jne. jne.
Osittain tämän mahdollisti OPM:n kertaluontoinen Keppi-apurahaprojekti. Ne oli jotain sellaisia apurahoja, joita myönnettiin eri taiteenaloille (mm. tanssi, teatteri jne.) nuorten taiteiljoiden "ammattimaistamiseen" tai miten sen nyt sanois. En tarkkaan edes tiedä kun en itse ollut tuota puolta järkkäämässä vaan saajapuolella vaan. Keppi-rahoja kumminkin jaettiin vain sen kerran, ne oli useampivuotisiin projekteihin ja Sarjakuvastin oli ainoa sarjakuvasta mukaan hyväksytty (ja ehkä ainoa hakenut?) projekti. Projektin tuloksista sitten vedettiin ilmeisesti jotain johtopäätöksiä taiderahoituksen/koulutuksen muutoksen pohjaksi.
Ehkä Kuvastimen merkitys oli osittain siinäkin että tapasi muita samaa hommaa aloittelevia, mene tiedä. Jonkinmoinen potku persuuksille säännöllisin väliajoin se oli, kun jotain saavutti niin rimaa nostettiin ja se oli hyvä. Aika harva meistä silti jäi alalle! Kun valmistuu aivan muuhun ammattiin, niin kiusaus alkaa lyhentää opintolainojaan sillä duunilla eikä sivubisnes-sarjiksilla lienee ylittämätön. Nythän on kyllä koulutuksentynkää vihdoin (Liminka, Lahti, Kyka) ja lehtiä ja uudesta kiinnostuneita kustantamoja kuten Glömp tai Asema.
Kummisetiä tarvitaan.