Hannu aloitti tuon arvostelun teon ja minä täydensin sen. Kuten arvioinnin teksti sanoo, uudessa suomalaisessa Modesty-albumissa on ainoa Pat Wrightin kokonaan piirtämä seikkailu
Merlinin labyrintti (Brethren of Blaise). 70-luvun lopussa ja 80-luvun alussa Modestyn piirtäjän paikka oli tuulinen. John M. Burns teki vain kaksi ja puoli seikkailua, ja hänen jälkeensä tullut Wright vielä vähemmän, ainoastaan puolitoista.
Wrightin puoliksi piirtämä juttu (jonka toisen puolikkaan piirsi Burns) julkaistiin suomeksi X-lukemisto 1/95:ssä.
Peter O’Donnell kertoi haastattelussa, että The Evening Standard -sanomalehden lukijat päättivät piirtäjien potkuista:
”Ensin yritti John Burns. Minusta hän teki hyvää työtä, mutta lukijat olivat tyytymättömiä. Valituksia tuli niin paljon, että lehti päätti etsiä toista piirtäjää. Vuoroon tuli Patrick Wright. Hän piirsi puolitoista tarinaa, mutta vieläkään lukijat eivät olleet tyytyväisiä. Lopulta Neville Colvin otti ohjat.” (Haastateltavana Peter O´Donnell, 1995, X-lukemisto 4/95, suom. Asko Alanen.)
Täällä kerrotaan, että erikoisesti lehti palkkasi Wrightin toimeen silloin kun Burns vielä piirsi sarjaa. Taiteilijat tekivät yhtä aikaa saman seikkailun strippejä, kunnes toimittajat pudottivat Burnsin pois kun tuli heidän mielestään sopiva hetki.
Tuo Wrightin kertomuksen alkukielinen Brethren of Blaise eli ”Blaisen veljeskunta” on muuten sekoittava nimi. ”Blaise” siinä ei viittaa Modestyyn, vaikka ensituntumalta luulisi niin, vaan velho Merlinin opettajaan. Seikkailussa mainitaan, että Modesty valitsi sukunimensä tämän Blaisen mukaan.
Nyt en muista valitsiko Modesty itse myös etunimensä. Jostakin stoorista on jäänyt mieleeni kahden miehen repliikit, joista vastaus oli Tarrantilta: ”’How can her name be ’Modesty Blaise’?” ”I believe she chose it – like everything in her life.”
Itse albumin sisällöstä, että löytääkö joku nopeasti tiedon onko rikollisjärjestö Salamanteri 4 esiintynyt stripeissä ennen Platon valtakunta -seikkailua (1984 – 85)? Rupesi kiinnostamaan tämä tieto, mutta en voi lähiaikoina vilkaista Agentti X9:ejäni ja Titanicin albumeitani, eikä googletus tuonut apua. Vain X-lukemistot ovat nyt käsillä.