Kirjoittaja Aihe: Modesty Blaise  (Luettu 163523 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Fillaristi

• Jäsen
Vs: Modesty Blaise
« Vastaus #285 : 27.01.2012 klo 10:50:10 »
4882 menee jo seuraavan tarinan puolelle.
Pahusken näppihäiriö - strippiä 4822 minä tarkoitin, sorry.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #286 : 11.02.2012 klo 17:57:02 »
Laitetaan tähän skanni Modestystä ja Williestä vierekkäin X-lukemisto 1/95:n sivulta 52. Ruutu on stripistä 4783A.

Miksi ? Kysehän on siitä, miten pitkä Modesty on suhteessa ympäröivään populaan, eikä siitä, miksi hän on kasvanut sen pituiseksi kuin on kasvanut.

Olet oikeassa, että pitää vain katsoa toteutumaa eli Modestyn pituutta suhteessa ympäristöön. Tuli vain mieleeni, että sankarittaremme ei ole alkujaan länsieurooppalainen.

sarja

• Jäsen
« Vastaus #287 : 05.03.2012 klo 17:33:19 »
James Holdawayn piistämiä Korkeajännitys sarjakuvia  julkaistiin myös  suomeksi. Kapteeni Dack Korkeajännitys no 4.1955.
Vaarallinen Bagdad Korkeajännitys no 11. 1955
Korkeajännitys no 6. 1958.
A Kadonnut kauppias
käsikirjoitus Adrian Vincent
Piirros: Bill Lacey
B Sheikin poika
Piirros James Holdaway

Peter O Donnell kirjoitti  puolestaan  Egar  Wallacen kirjan pohjalta Seitsemän lukon  ovi sarjakuvakäsikirjoituksen. Piirroksesta vastasi Graham Coton.

Fillaristi

• Jäsen
« Vastaus #288 : 07.03.2012 klo 10:15:24 »
Ehkä vähän OT, mutta tuleeko kenellekään muulle uusimman 'Agent X9'n (3/2012) kansikuvasta (ja muutamasta itse kertomuksenkin stripistä, ei sen puoleen) mieleen eräs TV:n takavuosien fantasiasarja ?

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #289 : 07.03.2012 klo 19:41:43 »
Ehkä vähän OT, mutta tuleeko kenellekään muulle uusimman 'Agent X9'n (3/2012) kansikuvasta (ja muutamasta itse kertomuksenkin stripistä, ei sen puoleen) mieleen eräs TV:n takavuosien fantasiasarja ?

Ehkä on hedelmällistä linkittää kyseiseen Agent X9:n kansikuvaan taikka liittää kuva oheen? Teen jälkimmäisen. Ja tuleehan tuosta Xena HIEMAN mieleen.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #290 : 07.03.2012 klo 21:25:20 »
Yksi parhaista Romeron piirtämistä tarinoista on tuo "Those about to die".

tertsi

• Vieras
« Vastaus #291 : 09.03.2012 klo 11:12:17 »
Luin uunituoreen Titan Booksin Modesty Blaise: LIve Bait -albumin.

Tarinat olivat, kuten aina, erittäin kekseliäästi kehiteltyjä.

Ensimmäisessä tarinassa (Samantha and The Cherub) mukaan kuvioihin tulee kamppailulajeja harrastava varhaisteini Samantha-tyttönen (kavereiden kesken Sam). Hän taitaa esiintyä Modesty-tarinoissa myöhemminkin? Samin ja tämän helvetinenkeli-isoveljen suhde kuvataan herkullisen koomiseksi, joskin myös hiukan epäuskottavaksi.

Jotenkin tiukan strippiformaatin rajoissa Modesty-tarinoissa on aina pystytty panostamaan keskimääräistä enemmän pää- sekä sivuhenkilöiden  luonteiden ja tunteiden kuvaukseen. Modesty -tarinoiden ihmiset ovat enemmän kuin vain kasa viivoja, he ovat enemmän ihmisiä kuin oikeastaan missään muussa lukemassani sanomalehtiseikkailusarjassa. Tärkeä osansa tässä on käsikirjoittaja O'Donnellin lisäksi kuvittaja Enric Badia Romerolla. Esimerkiksi viimeisen, Venetsiassa tapahtuvan, Live Bait -tarinan pääpahis Malik on varsinkin lähikuvissa piirretty erittäin karismaattiseksi ja voimakastahtoiseksi kostajaksi, joka pystyy uskottavasti uhkaamaan jopa itseään ylivertaista Modesty Blaisea. Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Tämän albumin tarinoissa Romeron piirroksissa alkaa näkyä selvää tason laskua. Hänen perisyntinsä, heikosti sommitellut ruudut, pistävät silmään entistä useammin. Huonoihin ja epädynaamisiin sommitelmiin voi tosin olla osittain syynä se, että Romerohan ei itse tekstannut ja asetellut puhekupliaan, vaan puhekuplat ja tekstit lisättiin muuten valmiisiin strippeihin vasta Englannissa. Ihmisten anatomia ei ole enää piirrety yhtä oikein kuin aikaisemmin. Jopa tehokkaiksi tarkoitetut lähikuvat muuttuvat paikka paikoin sangen kiusalliseksi katsottavaksi, kun kasvojen mittasuhteet ovat miten sattuu. Lapsien kuvaajana Romero ei onnistu ollenkaan. Hänen piirtämänsä lapset ovat kuin joitakin alieneja.

Vaikka Romero ei olekaan enää parhaimmillaan, hän kuitenkin pystyy yhä piirtämään juuri ja juuri riittävän hyvin, jotta O'Donnellin viihdyttävistä tarinoista pystyy nauttimaan täysin rinnoin.

Modesty Blaise -sarjakuva on tässäkin Live Bait -albumissa oman lajityyppinsä, sanomalehtistrippiseikkailusarjakuvan  ;D, ehdotonta eliittiä.

Albumin stripit on painettu erinomaisesti! HUOM!

Linkki englanninkieliseen arvosteluun, Brandon Barrows (Cosmic Booknews):
http://comics.cosmicbooknews.com/content/advanced-review-modesty-blaise-live-bait
Linkistä löytyvä kansikuva on väärä.

EDIT:
USKOKAA tai ÄLKÄÄ, mutta en ollut lukenut tuota linkitettyä arvostelua ENNEN KUIN kirjoitin omani. Aika samat asiat olemme kummatkin ottaneet esille.  :-[

EDIT:
Lisää Live Bait -arvostelua
http://comicattack.net/2012/02/modestyblaiselivebait/
« Viimeksi muokattu: 09.03.2012 klo 12:11:22 kirjoittanut Tertsi »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #292 : 16.03.2012 klo 09:03:57 »
Hui kauhee! Satuin eilen selailemaan Iltalehteä ja sarjakuvasivulla odotteli Modesty Blaise. Väritettynä! Olis muuten varmaan menny, mutta oli niin pienessä koossa ja järkyttävillä liukuväreillä väritetty, että ei meinannu edes saada selvää. Ja järkytys oli niin suuri, että en sitten niitä muitakaan sarjakuvia lukenut.
On tästä varmaan jo kauhisteltu täällä, mutta tää nyt iski vasta nyt mun todellisuuteen.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

sarja

• Jäsen
« Vastaus #293 : 16.03.2012 klo 14:52:14 »
Huomasin, että Iltalehden julkaisemassa  Modesty  Blaisessa  ruutukoko  vaihtee  melkoisesti. Välillä  on suurempia ruutuja  ja välillä  pienempiä  ruutuja. Olen kuitenkin päättänyt  kerätä  tarinan stripit talteen.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #294 : 17.03.2012 klo 11:04:34 »
Huomasin, että Iltalehden julkaisemassa  Modesty  Blaisessa  ruutukoko  vaihtee  melkoisesti. Välillä  on suurempia ruutuja  ja välillä  pienempiä  ruutuja. Olen kuitenkin päättänyt  kerätä  tarinan stripit talteen.

Tämä on kyllä upea seikkailu ja keräämisen arvoinen.

Tarkoitat varmaan strippien kokoa? Strippien koon vaihteluista fyysisessä lehdessä en tiedä kun en ole leikannut niitä, mutta netissä IL:n Modestyt muuttuivat selvästi isommiksi stripistä 523 (2.2.2012) alkaen. Se oli mukava parannus.

Mitä olen nähnyt paperilehden Modestyä, niin sen koko on liian pieni ja värit aivan liian tummat. Niitä on moitittu tässä ketjussa aiemminkin. En vastusta liukuvärejä sinänsä. Sarjakuvan digiversio on parempi. Osoitehan oli tämä.

Muutaman kerran IL:n nettisivuilla on jäänyt Modesty päivittämättä.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #295 : 17.03.2012 klo 12:35:36 »
Vinkki: Sen sijaan että keräätte näitä ala-arvoisia liukuvärikamaluuksia, ostakaa ennemmin Titan-booksin Modesty albbu. Lukukokemus on miellyttävämpi, huomattavasti miellyttävämpi.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #296 : 17.03.2012 klo 13:53:16 »
Sarjakuvan digiversio on parempi. Osoitehan oli tämä.
Joo, toi on parempi. Tosin ei toikaan mikään miellyttävä vielä ole. Huomaa, että etenkin Holdawayn Modesty on selkeesti tarkoitettu mustavalkoiseksi.

Vinkki: Sen sijaan että keräätte näitä ala-arvoisia liukuvärikamaluuksia, ostakaa ennemmin Titan-booksin Modesty albbu. Lukukokemus on miellyttävämpi, huomattavasti miellyttävämpi.
Enkä. Mulla on noita aika monta Agentti X-9 -lehdissä ja -albuissa, niin ei viittis samoja juttuja ostaa moneen kertaan. Varsinkin, kun en muuten oo mikään puristi, että pitäisi olla alkuperäisessä strippimuodossa tms.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #297 : 17.03.2012 klo 21:35:07 »
Enkä. Mulla on noita aika monta Agentti X-9 -lehdissä ja -albuissa, niin ei viittis samoja juttuja ostaa moneen kertaan. Varsinkin, kun en muuten oo mikään puristi, että pitäisi olla alkuperäisessä strippimuodossa tms.
Öööh, Titanin alpuissa tarinat on alkuperäisessä strippimuodossa tms.
Paitsi että ovat alpparissa eikä sanomalehdessä.

Myyt Agentti X:t ja homma on sillä selvä.
Tai tsekkaat mitkä tarinat kussakin alpussa on ja ostat ne jotka sinulta puuttuu.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #298 : 17.03.2012 klo 21:49:26 »

Enkä.
´
Sanoin: "Sen sijaan että keräätte näitä ala-arvoisia liukuvärikamaluuksia"
Repliikkini ei siis alunperinkään koskenut sinua.

sarja

• Jäsen
« Vastaus #299 : 19.03.2012 klo 19:34:00 »
Kyllä minä haluan kerätä tämän väriversion, jota  olen liimannut  vihkoon. Mustavalkoiusen version olen nähnyt, mutta  ei  tätä  Holdawayn  värillistä. Haluaisin tietää, millainen  Vainukoirat ( The Seekers ) väreissä? Tuli  mieleeni Modesty  Blaisea  lukiessa.