Kirjoittaja Aihe: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)  (Luettu 204708 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

• Vieras
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #495 : 05.05.2010 klo 16:20:31 »
Jetpensin sivulla sanotaan seuraavaa:
Like many watercolors, the SAI brush colors other than black are not light resistant,
Ainakin minulle riittää, että tuo musta kestää valoa.

Tuskin näitä watercoloreja voi pitää ihan suorana synonyyminä vanhanaikaiselle akvarellivärille. Pikkuisen taitaa olla japanilaista salasanaa tuossa mukana.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #496 : 07.05.2010 klo 08:58:56 »
Olen käyttänyt tussiteräillessäni jotain Temperasta ostettua G-terää (Nikko lukee tuossa), mutta tarvitsisin rinnalle tussiterää, joka kykenee vielä suurempaan viivanleveyden vaihteluun. Howard Huntin teriä on jossain kehuttu (Hunt101 tai Hunt103). Mahtaako kenelläkään olla kokemuksia ja/tai tietoa löytyykö muualta kuin rapakon takaa?

Myös muita vinkkejä erittäin joustavista teristä otetaan kiitollisena vastaan.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

tertsi

• Vieras
« Vastaus #497 : 07.05.2010 klo 11:56:07 »
Brause EF 66 on joustavin terä jonka tiedän.
Voipi  löytyä vaikka ebaystä.

Saa myös täältä.
En ole tosin itse ostanut kyseiseltä sivustolta koskaan mitään.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2010 klo 11:58:57 kirjoittanut Tertsi »

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #498 : 07.05.2010 klo 12:57:27 »
Brause EF 66 on joustavin terä jonka tiedän.
.

Brausea ja eritryisesti tuota mallia näytetään melkoisesti kehuvan. Täytyypä pistää tilaukseen. Kiitti vinkistä.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #499 : 07.05.2010 klo 13:30:10 »
Jatkokysymys.. meneekö tuo Brause EF66 tavalliseenvarteen kiinni vai tarvitsiko jonkun oman kiinnikkeensä? Googlatessani törmäsin nimittäin tällaiseen ohjeeseen:

Lainaus
Note that its shaft has a tight curvature, and requires a specially sized elbow holder.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #500 : 07.05.2010 klo 13:36:57 »
Mulla on toi Brause muistaakseni Temperasta ostetussa japanilaisessa varressa (Voin tarkistaa kunhan pääsen illalla kotiin). Siinä on toisessa päässä kolme rengasta (vähän niinkuin puunrungossa), niistä pienimpään renkaaseen menee tuo kyseinen terä.

Sittenhän on vielä niitä vanhanaikaisia varsia, joissa on semmoinen metalliholkki päässä, uskoisin tuon terän menevän siihen. Saako niitä enää Suomesta, en tiedä?
« Viimeksi muokattu: 07.05.2010 klo 13:38:57 kirjoittanut Tertsi »

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #501 : 07.05.2010 klo 13:56:31 »
Mulla on toi Brause muistaakseni Temperasta ostetussa japanilaisessa varressa (Voin tarkistaa kunhan pääsen illalla kotiin). Siinä on toisessa päässä kolme rengasta (vähän niinkuin puunrungossa), niistä pienimpään renkaaseen menee tuo kyseinen terä.

Sittenhän on vielä niitä vanhanaikaisia varsia, joissa on semmoinen metalliholkki päässä, uskoisin tuon terän menevän siihen. Saako niitä enää Suomesta, en tiedä?

Saattaapi löytyä vielä tuollainen metalliholkkinenkin, mutta ainakin löytyy tuo Temperan japanilainen varsi sisäkkäisillä renkailla. Eli pistetään tilaus menemään.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #502 : 07.05.2010 klo 23:38:43 »
Jep.
Mulla on tuo Brausen EF66 -terä Tachikawan (T- 25) varren päässä, siis sen jota yritin tulla aiemmin kuvailla.
On niin paljon tuossa kuivunutta tussia, mutta näyttäisi että terä on uloimmassa rinkulassa kiinni.

edit:
Prkl noita lyöntivirheitä
« Viimeksi muokattu: 08.05.2010 klo 14:43:48 kirjoittanut Tertsi »

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #503 : 18.05.2010 klo 00:33:48 »
Itsellä on ollut taannoin kokeilussa keltavartinen Akashiya, ja muistelisin että koin sen helpommaksi kuin Pentelin sivellinkynän. Ajattelin sitä luonnoskirjatyöskentelyä varten. Häiritsi ettei jälki kestänyt vettä, luonnoskirjaan sotkeminen jäi vähemmälle kun tykkäsin läträtä piirroksiin harmaalla litkulla sävyjä. Kynän valonkesto ei koskaan minulle selvinnyt. Tuo toinen Akashiya lienee joka tapauksessa eri asia... Kertakäyttöisyydestä en kyllä tykkää.

OM

• Jäsen
« Vastaus #504 : 02.06.2010 klo 14:59:13 »

Nyt se on sitten tapahtunut. Akashiya-sivellintussi THIN LINE on saapunut Suomeen. Sain maistiaisia kynästä ja täytyy sanoa, että upeaa jälkeä sillä saa. Todella mahtava tatsi kädessä ja sivellin-tussin pää on sopivasti ohut.

Ps. En osaa sanoa, milloin sitä saa Akateemisesta. Todennäköisesti tässä kesäkuussa?! En osaa sanoa mitä kaikkea muuta sinne tulee, mutta käyn ahkerasti tsekkailemassa tarjontaa ja uutuuksia.

Kynät jotka sain kokeiluun olivat musta ja harmaa-sävy. On meinaan aivan loistava jälki. Isoja alueita tuolla ei saa tehtyä niin helpostri, mutta piirtämiseen se on kuin taika-kynä. Kannattaa kokeilla kun sitä tulee Akateemiseen. Mä ainakin ostan pari kappaletta sitä lisää.

Laitan tällä viikolla pari luonnosta "luonnokset" osioon, jotka tein tuolla kynällä.

Minä ainakin olin täysin tyytyväinen. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni. Jokainen kokee erilaiset piirustus-välineet eri tavavoin. Joten kannattaa mennä kokeilemaan. Mutta takaan, että sillä saa mahtavan vaihtelevaa viivaa aikaiseksi. Minä pidän ohuesta viivasta.
 Ehdottomasti paras sivellin-tussikynä, jota Suomesta saa tällä hetkellä lukuunottamatta Penteliä. Unohtakaa Faber-castrellit.....joka ei ole edes sivellintussi vaan surkean laatuinen tussi, jonka pää kuluu hetkessä jos piirrät karhealle paperille. Olen kokeillut ja pettynyt. Tätä Faberia saa Akateemisesta parilla eurolla.
« Viimeksi muokattu: 05.06.2010 klo 14:06:06 kirjoittanut Orjan May »

OM

• Jäsen
« Vastaus #505 : 05.06.2010 klo 20:14:37 »

No nyt sitä saa. Akateemiseen ainakin Hesassa oli tullunna, Sivellin-tussin hinta oli 8,90 e...aika kallis toisaalta.

Sitten tullut Deleter manga-paperia isommassa koossa eli B5 muistaakseni. Minusta tosi kiva, että nyt saa laadukasta manga....miksi aina puhutaan manga-paperista....sanon että laadukasta sarjakuvan tekoon sopivaa paperia, jonka paksuus on 135 grammaa.

Kunhan saan rahaa säästöön käyn ostamassa useamman.

T: himoshoppaaja ilman käteistä siis pa.....

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #506 : 06.06.2010 klo 11:20:13 »
No nyt sitä saa. Akateemiseen ainakin Hesassa oli tullunna, Sivellin-tussin hinta oli 8,90 e...aika kallis toisaalta.

No, vaikkei jälki olisikaan aivan mustaa niin haitanneeko tuo... Skannatessa sen saa kuitenkin fiksattua. Jälki noissa kynissä ei sitten ilmeisesti suhruunnu jos päälle läträä vesiväriä? Muuten ei kyllä tekisi mieli ostaa kertakäyttökyniä, vaikka Akashiya tuntui jotenkin helpommin hallittavalta kuin Pentel.

OM

• Jäsen
« Vastaus #507 : 06.06.2010 klo 13:47:10 »

Heips Aura,

Jälki on ihan kivan mustaa. Olin saanut kaksi näytekynää, joista toinen ooli harmaa ja toinen musta. Luulin, että molemmat ovat harmaita. Joten ihan hyvä musta sävy ja oikein nafti käteen. Tällä voi piirtää nimenomaan sarjakuvaa ja tarkkuutta vaativia juttuja. En ole kokeillut, miten muste käyttäytyy jos sitä kastelee hieman.

Nina Jurvanen

• Maailmantuskailija
  • Jäsen
  • I will find out who killed my bro.
« Vastaus #508 : 07.06.2010 klo 23:52:53 »
Ostin tänään Akateemisesta Akashiya THIN LINE -sivellinkynän ja mustan Neopiko-3 A-115 -kynän, jossa on sekä sivellinpää että tasaista jälkeä tuottava huopaterä. Kiitokset kynäesittelystä Orjan Maylle, itse en olisi Neopikoa tajunnut edes vilkaista.

Pidän molemmista sivellinkynistä paljon näin ensitestausten jälkeen. Akashiyalla saanee paremmin piirrettyä suorahkoja linjoja, joissa tarvitaan viivan paksuuden suhteen vaihtelevaa, elävää jälkeä - ts. aion käyttää kynää vaatteiden ääriviivoihin. Neopikossa on näistä kahdesta napakampi tuntuma, sillä lienee mukava piirtää mm. vaatteiden laskoksia ja vastaavia lyhyempiä viiruja.

Aleksin Suomalaisessa tuhlasin Pilotin kalligrafia- ja normipiirtotussikyiin (Pilot Lettering Pen 10 ja 20 & Pilot Drawing Pen 01 ja 02). Näitä minulla jo onkin aikamoinen satsi, mutta en tiedä, kuinka monet vanhat Pilottini ovat vielä riittävän kuosissa, kun en ole pitkiin aikoihin tehnyt inventaariota.

Yritettiin etsiä Orjan Mayn kanssa vielä valkoista geelikynää, mutta niitä ei Suomalainen kirjakauppa ilmeisesti enää myy. Muutamia vuosia sitten "löysin" valkoisen geelikynän ja totesin sen soveltuvan täydellisesti pienten piirtämismokien pikkutarkkaan korjaukseen. Harmitus, ettei niitä enää saa.
"Hiljaiset askeleet kaikuvat syvissä vesissä / Tunteja laskien kulkee hämärä varjoina / Pisarat pirstovat polkua maailman reunalta / Kuolevan auringon alla kaikki on kaunista" -Kertosäe Moonsorrown biisistä Pimeä, albumilta Verisäkeet

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #509 : 08.06.2010 klo 00:00:54 »
Yritettiin etsiä Orjan Mayn kanssa vielä valkoista geelikynää, mutta niitä ei Suomalainen kirjakauppa ilmeisesti enää myy. Muutamia vuosia sitten "löysin" valkoisen geelikynän ja totesin sen soveltuvan täydellisesti pienten piirtämismokien pikkutarkkaan korjaukseen. Harmitus, ettei niitä enää saa.

Niin, suomalaisesta.
Lindelliilla noita oli ainakin viime viikolla. Ja käsittääkseni myös Temperassa on ollut moisia