Heips Pauli,
Minä kerroin ensimmäisenä tälläisestä loistavasta sivellin-tussista kvaakissa ja akateemisen tilauksista vastaaville. He ottivat toiveeni huomioon ja ups!...yhtenä päivänä sitten koin iloisen yllätyksen ja näin tämän välineen myynnissä.
Muista muutama seikka käyttäessäsi Akashiyaa. Älä missään nimessä käytä sitä karhealle paperille. Nimittäin sivellinkarva on niin hienoa ja hentoa, että se menee pilalle tosi nopeasti karhealla paperilla.
- vinkikinä paperin hankintaan- kysele kotikaupunkisi kirja-painoilta ja kopiolaitoksilta hyvää sileää paperia jos myisivät. Olen ostanut/saanut kaikki paperi-laatuni kirja-painoilta ja kopio-liikkeistä.
Pikku vinkki sinulle. Kannattaa ostaa myös se toinen,( kelta-vartinen tai sitä on myöäs musta-vartisena) sivellin-tussi kynä, joka maksaa 4.50 ekee tai jotain. Sen karvaspää (aläpää

) on hieman erilaista karvaa ja on kestävämpi kuin Thinline. Mutta varsi-osa on sitten huomattavasti paksumpi. Tämä on vain sellainen kosmeettinen juttu kuinka se sopii käteen.
Mutta tuolla halvemmalla versiolla pystyy laveeraamaan pieniä alueita, kun sitä kastelee veteen. Olen siitä huomauttanut. että sitä myydään hieman väärällä nimellä Galligraphy-sivellin, joka ehkä hieman voi johtaa harhaan. Kyllä se siihenkin toki käy, mutta myös paljon muuhun.
Olen esittänyt maahantuojalle toiveita siitä, että saisimme Suomen markkinoille aitoja japanilaisia valkoisia korjaus-lakkoja. En ole sellaisia oikein kunnollisia löytänyt. Sellaisia, joita olisi helppo käyttää ja valkoionen pigmentti olisi peittävää. Soittelen asiasta vielä uudestaan joku påäivä, sillä olen tavannut maahantuojan pari kertaa Helsingissä kun on ollut akateemisessa käymässä.
Katso kvaakkiin laittamani video tuosta Akashiya sivellin-tussista.
Jos haluat muita hyviä merkkejä sivellin-tusseista, niin Ebaysta löydät muitakin. Esimerkiksi Pentel on yksi. Mutta ainakin minulla aluksi mustetta tuli liikaa ja se ei ollut kiva juttu. Minulla on Ebaysta ostettuja Kuretake merkkisiä sivellin-tussi kyniä, jotka ovat MAHTAVIA. Tosi hienoa viivaa ja mustaa. Eikä ne olleet kalliitakaan. Ihmettelin itsekkin hintaa, että noin halpoja ja kuitenkin hyvä laatuista karvaa itse sivellin pää.
Onnea piirtöämiselle. Laitappa sitten kuviasi Galleriaan kun saat käyttöön sivellin-tussisi. Minäkin voin laittaa joku päivä pienen näytteen galleriaan tuosta Kuretaken jäljestä.
Mutta muista sitten, että paperilla on ratkaiseva merkitys myös välineittesi kestoon ja piirros-jälkeesi. Älä koskaan tingi paperista. Se on avain kaikkeen. Sitten tulee vasta muut jutut. Paperi on minusta elävä kokonaisuus ja sen laadulla, paksuudella ja kokonaisilmeellä ja muilla ominausuuksilla pinnan rakenteella on äärettömän ratkaiseva merkitys lopputuloksen kannalta.
ps. Akateemisessa myydään myös Faber-Castrellin merkkistä kynää, joka jälleen harhaanjohtavasti on nimetty sivellin-tussiksi. Se maksaa jotakin 2,50 euroa ja on musta-vartinen. Se on ihan tavallinen tussi eikä pää jousta lainkaan sillä mitä kokeilin.